Jump to content
Annons

Glapp i basen?


stoffie

Recommended Posts

Tja, jag har en en Yamaha RBX374FSL Elbas (vilket jĂ€vla namn 🙂 ) som jag har problem med att det glappar i teleutgĂ„ngen. Vrider man pĂ„ telekabeln sĂ„ blir det tyst och fortsĂ€tter man att snurra sĂ„ knĂ€pper det till och sĂ„ har man ljud igen. Kan jag laga det hĂ€r felet, och hur isĂ„fall?

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Beror pÄ vad felet Àr. Jag plockade fram min gamla misshandlade Cort ur garderoben och tog lite bilder. Hade liknande problem med den nÀmligen, nÀr jag anvÀnde den. Kolla följande:

Sitter det en sÄn hÀr "mutter" pÄ utgÄngen? Kolla sÄ att den inte sitter löst.

mutter.jpg

Lösning: Skruva fast.

Öppna upp (om det gĂ„r) och kolla kontakterna inuti. Har nĂ„gon slĂ€ppt?

kontakt.jpg

Lösning: Löd ihop.

Skruva upp (om det gÄr) din teleplugg. Har kontakten slÀppt?

tele.jpg

Lösning: Löd ihop.

Det var nog allt jag hade att bidra med... Lycka till!

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Helt rĂ€tt. Öppna grejen, kolla lödningarna och sĂ€tt fast allting tight. Helt basic gitarr/bas service som mĂ„ste göras nu och dĂ„.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med största sannolikhet Àr det telejacket som Àr utslitet. De brukar behöva bytas ut med jÀmna mellanrum. Ibland funkar det tillfÀlligt att bara böja till den ena ledaren lite, men det Àr bÀttre att bara byta ut den. Och satsa pÄ en med bra kvalité. Kostar 30-40kr för en sÄdan som Àr pÄ ChromaWoods bild och 100-120kr för "rörmodellen". Och du behöver grundlÀggande lödkunskap för att sÀtta dit den. Kan du inte sjÀlv sÄ har du sÀkert nÄgon kompis som fixar det. Det Àr busenkelt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...