Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, jag har en en Yamaha RBX374FSL Elbas (vilket jävla namn 🙂 ) som jag har problem med att det glappar i teleutgången. Vrider man på telekabeln så blir det tyst och fortsätter man att snurra så knäpper det till och så har man ljud igen. Kan jag laga det här felet, och hur isåfall?

Tacksam för alla svar.

Annons
Postat (redigerat)

Beror på vad felet är. Jag plockade fram min gamla misshandlade Cort ur garderoben och tog lite bilder. Hade liknande problem med den nämligen, när jag använde den. Kolla följande:

Sitter det en sån här "mutter" på utgången? Kolla så att den inte sitter löst.

mutter.jpg

Lösning: Skruva fast.

Öppna upp (om det går) och kolla kontakterna inuti. Har någon släppt?

kontakt.jpg

Lösning: Löd ihop.

Skruva upp (om det går) din teleplugg. Har kontakten släppt?

tele.jpg

Lösning: Löd ihop.

Det var nog allt jag hade att bidra med... Lycka till!

Redigerat av ChromaWoods
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Helt rätt. Öppna grejen, kolla lödningarna och sätt fast allting tight. Helt basic gitarr/bas service som måste göras nu och då.

Postat

Med största sannolikhet är det telejacket som är utslitet. De brukar behöva bytas ut med jämna mellanrum. Ibland funkar det tillfälligt att bara böja till den ena ledaren lite, men det är bättre att bara byta ut den. Och satsa på en med bra kvalité. Kostar 30-40kr för en sådan som är på ChromaWoods bild och 100-120kr för "rörmodellen". Och du behöver grundläggande lödkunskap för att sätta dit den. Kan du inte själv så har du säkert någon kompis som fixar det. Det är busenkelt.

Postat

Tack, men också, en ratt är lös vad gör jag med den.

Jag är inte basist och har inte stora lödkunskaper. Kan man köpa telejack i musikaffärer eller?

Postat

Vad menar du med lös? Ta väck knoppen (dra den uppåt bara) och se om muttern sitter fast.

De brukar ha telejack i musikaffärerna. Annars finns det oftast på ställen som säljer elektronikdelar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.