Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Köpte en begagnad roland u-20 idag ifrån jam i sthlm. Det var precis innan stängning så jag hann inte pröva den, dumt nog. För när jag kommer hem och pluggar in så funkar bara fåtalet tangenter. På någotvis har de missat att nämna detta för mig i affären 🙂. Självklart kan jag ju bara gå tillbaks med den, men det blir mycket kånkande och bärande. Jag har hört att dessa typer av syntar är känsliga för smuts och att det är därför tangenterna slutar svara. Så min fråga är;

Kan jag rengöra den själv på något enkelt sätt?

//tack på förhand!

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Rolands tangenter fungerar i zoner. Jag gjorde service på min A-70 för nån tid sen och då jag plockade ihop den tillbaka fungerade inte vissa tangenter. Jag hade helt enkelt inte klämt till kontakterna inne tillräckligt bra. Men grejen var att det fanns en vissa pattern bakom det som inte fungerade. Kommer inte ihåg exakt, men jag tror att det var så att alla C.n på ett visst område slutade fungera etc. Är det så hos dig, eller är det helt random som vissa tangenter inte funkar? Ifall det inte är random, kan det mycket väl vara att nånting helt enkelt sitter löst i maskinen.

Postat

nja alltså igår när jag precis köpt den så funkade endast de lägsta tonerna C-F och de högsta tonerna A-C samt några enstaka toner där emellan.

Så skruvade jag isär den för att kolla ifall nått kanske satt löst som du säger, men jag upptäckte inget. När jag sedan skruvar ihop den igen så funkar endast de lägsta tonerna, alltså måste något hänt när jag skruvade isär den, fastän jag inte rörde någonting.

Så det kanske är som du säger, att något hamnar fel eller sitter lite löst, jag vet dock ej hur jag ska lösa det!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Alla synthar älskar inte damm/smuts.

Om du har tid osv.. gå tillbaka med den, de ordnar säkert det.

Om inte:

U-20 är byggd som en stridsvagn, så förbered dig på att skruva en del.

Dokumentera på något sätt hur skruvarna sitter(digitalkamera, papper osv) så du får ihop den igen.

Sen är det bara att studera hur kontakterna vid klaviaturet sitter och rengöra.

CRC har några bra elektronikrengöringsmedel som brukar göra susen.

Se bara till så allt är rent och fint innan du skruvar ihop igen.

Men.. enklast är ju som överst här.. lämna in den så de får fixa den!

Såg nu att du hade skruvat isär den. Det finns gott om kablar som kan trilla loss.

Kan vara en idé att kolla dem.

Redigerat av saddox

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.