Jump to content
Annons

promises-concubine


Recommended Posts

LÅTNAMN:promises

ARTIST/GRUPP:concubine

GENRE:rock

LÅTLÄNGD:4:01

KOMPOSITÖR:Michael Dohrnér

PRODUCENT:Michael Dohrnér

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5 nåt

STATUS: nästan klar

LÅTLÄNK:concubine soundclick

Först och främst stort tack till alla som hjälpt till hitills med tips och råd...blir mycket lättare att höra fel när man blir ditt peckade 😄

Har nu spelat om sång, gitarr och gjort vissa ändringar i trummor och div....Har fått tänka om lite vid mixning pga cubase haverier och provat att mixa ihop med färdiga wave-filer sen låten har justerats så pass. Har fått fram bättre ljud, tycker jag själv, men skulle behöva lite andra öron och mycket hjälp om hur man kan förbättra låten

Den gamla versionen ligger kvar på soundclick om det behöver jämföras...

Tack

Micke

nu med stämd gitar... 🙂

061223...har filat lite med trummorna, nya ljud samt pannorering. har även gjort om bas spåren och byt ljud där med...har justerat i mixen och tror det börjar likna nåt...det eller banka jag skiten ur datorn sen 😮

promises.mp3

Redigerat av Concubine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Concubine.

Sången helt rätt mixad under introt.Rätt nivå,reverbet..ett litet snäpp mindre..

Nu drar det igång igen - snyggt! Kanske trummorna kom lite långt bak i mixen under det rockiga partiet.Bas kaggen känns däremot bra i mina lurar.Saknar virveln.HÖJ.Höj också de andra trum ljuden men dra inte upp bas kaggen nåt mer,den är bra i nivå och kommer att komma till sin rätt när du släpper fram resten av trumsetet.Kolla bara sång nivån när du ökar trummorna - det ena påverkar ju det andra.Och sången är viktigast.

Fin låt detta,och du är nära med mixen nu!

Tack för trevlig lyssning.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry...blev lite fel med första gitarr solot där..byt till rätt fil nu... 😆

Var du full när du gjorde den här skiten? (Sorry kunde inte låta bli 😱 Ta det med en smula humor

öhh....jag minns inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Concubine.

Sången helt rätt mixad under introt.Rätt nivå,reverbet..ett litet snäpp mindre..

Nu drar det igång igen - snyggt! Kanske trummorna kom lite långt bak i mixen under det rockiga partiet.Bas kaggen känns däremot bra i mina lurar.Saknar virveln.HÖJ.Höj också de andra trum ljuden men dra inte upp bas kaggen nåt mer,den är bra i nivå och kommer att komma till sin rätt när du släpper fram resten av trumsetet.Kolla bara sång nivån när du ökar trummorna - det ena påverkar ju det andra.Och sången är viktigast.

Fin låt detta,och du är nära med mixen nu!

Tack för trevlig lyssning.

Mvh

Harmonica mike

ok...har dragit ner på reverbet...märkligt att man inte hörde denna eko själv..men men...har också provat att ändra lite i eq inställningar på trumm spåret (i channel settings) för att få fram resterande trummsettet innan jag går in och ändra i själva "battery" (lite "lat" försök) men om jag måste så måste jag

...vad tycks

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör vi igen..

Japp,sången på introt bättre,men jag hade tagit bort lite mer reverb..Kanske sänkt en liten liten aning..Shit man blir aldrig nöjd..Men är det en bra låt så vill man ju att skall vara perfekt!! Trummorna också bra i nivå på introt. Highat och cymbaler går fram på den rockigare delen,men jag lyssnar i monitorerna nu,igår lyssnade jag i lurarna..Ljudet på virveln är bra,möjligen lite basigare sound,men det är ju en smaksak. Kanske lite högre virvel..Jag lyssnar en sväng till i lurarna..

Allt rätt så långt 0.40 in,stopp där hörde jag nåt..Nu blir det ju lite hårklyverier,så fäst inte så stort avseende vid följande: 0.31 P:et på promise that..Går igenom lite hårt..har du puff skydd till sången? Om inte,investera! Jag gjorde det när jag hade alltför många puff ljud som slog igenom - och det var definitivt värt de 250;- den kostade..Vad använder du för sång mick? Kör du genom en mick preamp eller en mixer? Om du kör genom mixer så dra upp diskanten lite för att få ett lite ljusare sång ljud,kör efter deviset - ju bättre inspelning desto mindre att göra med Eq och dylikt..

Nu fort sätter jag lyssna,ursäkta avbrottet..

Sången på det rockiga partiet låter bra,där störs man inte av reverbet..Yes,virveln behöver ett fetare ljud,samt lite mer volym,med betoningen på lite..

Bumpa låten några ggr,så att de andra också feedar lite åt dig.

Bra låt,men det vet du redan att jag tycker..Sedan så ökar ju kraven på en när man är så här pass nära som jag tycker att du är med denna mix.

Keep on rockin´

edit;Glömde en sak,reverb har en tendens att ässa sång ljudet,det finns ju medel för det - men det är svårt att få bort allt.Det är ju "svansarna" från reverbet som är problemet - och det löses enklast med lite mindre av den varan..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör vi igen..

Japp,sången på introt bättre,men jag hade tagit bort lite mer reverb..Kanske sänkt en liten liten aning..Shit man blir aldrig nöjd..Men är det en bra låt så vill man ju att skall vara perfekt!! Trummorna också bra i nivå på introt. Highat och cymbaler går fram på den rockigare delen,men jag lyssnar i monitorerna nu,igår lyssnade jag i lurarna..Ljudet på virveln är bra,möjligen lite basigare sound,men det är ju en smaksak. Kanske lite högre virvel..Jag lyssnar en sväng till i lurarna..

Allt rätt så långt 0.40 in,stopp där hörde jag nåt..Nu blir det ju lite hårklyverier,så fäst inte så stort avseende vid följande: 0.31 P:et på promise that..Går igenom lite hårt..har du puff skydd till sången? Om inte,investera! Jag gjorde det när jag hade alltför många puff ljud som slog igenom - och det var definitivt värt de 250;- den kostade..Vad använder du för sång mick? Kör du genom en mick preamp eller en mixer? Om du kör genom mixer så dra upp diskanten lite för att få ett lite ljusare sång ljud,kör efter deviset - ju bättre inspelning desto mindre att göra med Eq och dylikt..

Nu fort sätter jag lyssna,ursäkta avbrottet..

Sången på det rockiga partiet låter bra,där störs man inte av reverbet..Yes,virveln behöver ett fetare ljud,samt lite mer volym,med betoningen på lite..

Bumpa låten några ggr,så att de andra också feedar lite åt dig.

Bra låt,men det vet du redan att jag tycker..Sedan så ökar ju kraven på en när man är så här pass nära som jag tycker att du är med denna mix.

Keep on rockin´

edit;Glömde en sak,reverb har en tendens att ässa sång ljudet,det finns ju medel för det - men det är svårt att få bort allt.Det är ju "svansarna" från reverbet som är problemet - och det löses enklast med lite mindre av den varan..

Mvh

Micael

har bett om en "puff-skydd" i jul klapp...har så länge snott sambons sons mjukis rack (strand-leksak)och hängt den framför micken...inte det bästa men förhoppningsviss blir det bättre efter jul 🙂 ...tack för hjälpen som sagt...skall lyssna några gånger idag och leka lite med trummorna och få fram virveln..har väll medvetet lagt den lite lägre för den låter så falskt...skall se om man hittar nåt bättre ljud.

kör genom en mixer(150-spänn på loppis) och har eQ och mid en fjärdedels upp från mitten..(märkte att det blev bättre inspelning andra gången när jag gjorde så) har en ok- mick (stage line dm-o55-sån elvis-stuk)..som ger en rätt hyfsade ljud

det blir väll att leka lite till med låten...som du säger man blir aldrig nöjd men det h'är är den första projektet jag har börjat få en bättre ljud kvalite på (krävs en hel del tid då har jag märkt) så jag använder den för att lära mig så mycket som möjligt

tack

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

får väl bumpa lite som Mike säger....ingen annan som har något att säga (och ja jag vet att man måste bedöma för att få bli bedömt men jag försöka lägga in minna "2 cents" när jag kan :rolleyes: )

...har nu bytt ut reverbet med delay på solo gitaren (tycker det blir lite off pitch med reverb och sedan sänkt sången lite vid vissa ställen

...är mycket tacksam för alla förslag och tips...använder mig av denna låt för att förbättra mina "mix-mastring" färdigheter i cubase

MVH

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första som slår mig är att det låter väldigt mycket som The House of the Rising sun 😉. Eller jag tror att det är den jag tänker på. Samma ackordföljd eller nåt 🙂

Jag gillar låten. Den är fin men riktigt seg. Viskningarna funkar, men inte för länge. Jag skulle vilja se viskningar endast i introt, och sen att du brassar på som attan! Det är lite klent just nu.

Överlag är det en rätt klen mix. Fram med trummorna som skjutton.

Ta i mer så blir det skitbra! Du har nåt på gång här. Men jag vill höra mer KRAFT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, får väl komma med en vettig kommentar också, nu när jag började....

Lugn låt. T o m gitarrsolot är lugnt 😉 Inte vad jag är van vid, mest metal här. Balladen funkar, tycker inte alls det låter som House of the rising... Kanske första två ackorden, men sen...

Du behöver stråkar Concubine! Stråkar i massor 😄

Det är vad som saknas, som kommer in på slutet så att den inte blir så enformig. Tänk Led Zep Stairway to heaven... Den växer till ett klimax. Texten håller väl, men 4 minuter vill åtm jag att det skall hända mer...

Ändå: Helt ok låt att lyssna på sådär i bakgrunden...

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va nice...tack mike för hjälpen och tack alla andra för input...

pirateking...lustigt nog brukar mina låtar klassas som sega (man taver vad man haver) och vad gäller viskningar är dt tänkt som det är skrivit till ett barn, ett slags godnatt-hymn, jag har provat att ta i men jag kan inte, får host attacker. skall jobba lite på trummorna, har som vanligt bara kört in nåt och brytt mig mig om gitaren än nåt annat men skall försöka få fram ett bättre trum och bas ljud...house of the rising sun...första låten jag lärde mig...kanske smittats 😉

Dividend...håller med om stråkar...skall se om tomte-gubben leverera till jul eller om det bara blir strumpor..skulle villja har lite mer "pondus" i själva klimax så kanske enformigheten skulle avta lite....men min data håller inte riktigt med...

Wernborg...scorpions 80-tal...tack...det var vad jag tänkte när jag skulle börja skriva musiken till den...tänkte det skulle va kul med nåt man hånglade upp tjejorna till när man va 15

...skall jobba vidare och se om vi kan nöja alla 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

liten bump här...har filat lite med trummorna, nya ljud samt pannorering. har även gjort om bas spåren och byt ljud där med...har justerat i mixen och tror det börjar likna nåt...det eller banka jag skiten ur datorn sen 😛

god jul och gott nytt på er!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...