Jump to content
Annons

inspelninsvolym på 2496 o Compact 4

Recommended Posts

colourgarden (oregistrerad)
Postat

Hallon!

Vet inte om det är jag eller systemet som fått kortslutning, men vid inspelning av audio, sång, gitarr m.m. så har jag på min Compact 4 (mixer) inspelningsleveln på 0 db. Detta både på respektive instrument och "record out". Men i Cubase är det bara en liiiten krusning på ljudspåret, knappt hörbart. Normaliserar jag det hela blir det OK nivå, men det borde väl gå att få en bra insignal från början? Drar jag på över 0-an vid inspelning på mixern och sen normaliserar så blir det mycket riktigt en distad signal. Avlyssningen i lurarna vid inspelningen låter det också helt OK. Det här är ett problem som uppstått nu, så nåt har jag förbisett eller så har nåt gått åt pipan..

Jag har som sagt en Soundcraft Compact 4 mixer, M-Audio 2496 kort och SX2

Några förslag from da experteeeze?

Annons
Postat

Hur har du ställt ljudnivån i 2496 kortet?

Det är den vänstra delen av mixen som är inljudet medans den högra är lyssningsnivån (på 2496 mixern alltså).

Postat
...vid inspelning av audio, sång, gitarr m.m. så har jag på min Compact 4 (mixer) inspelningsleveln på 0 db... drar jag på över 0-an vid inspelning på mixern och sen normaliserar så blir det mycket riktigt en distad signal...

Hm, du har inte missat "gain-pottarna" på Compact-4an? Först ska ju signalen förstärkas i C4an med "gain" och efter det ska insignalen till M-Audiokortet ställas med "level"... :rolleyes:

Postat

Hej Fredrik!

Jo, Master Volume är på 0 dB och Inputs är också på 0.

Och slaptap, gain ligger på runt 30 dB och level på samma kanal på 0.

Un misterio...

Postat

Märker nu att det egentligen bara är problem med sången, dvs micken, en Studio Project TB1. Väldigt låg insignal och så distar den väldigt lätt. Är det nån som har

några förhållningsorder när det gäller TB1:an tillsamman med Compact 4an? Smaaal chans...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.