Jump to content
Annons

Linda - Our song (The wedding song)


laregina (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Hej Linda!

Lägg inte upp så många låtar åt gången, då ökar din möjlighet att få respons på var och en. 🙂😛 Av de tre du har lagt upp gillar den här bäst. Jag är svag för en stark melodi och den här har det. Låten ligger också helt rätt för din röst, känns helt naturlig med mycket värme och utan åthävor. So far so good men arret Linda, arret är stundtals förfärligt med den plastiga enerevernade stråkmaskinen och ett Rhodes som verkar komma ur det billigaste Soundblasterkortet. 😉 Hör du inte att det finns en finstämd folkviseton i denna och då måste arret vara därefter! Men det finns ställen där det låter mycket bra som vid 01:11 "'cause this is our moment to treasure..." -skitsnyggt med virveltrumman och hornlikande grejen på synthen samt orkesterpukorna vid 02:00 och 02:27 -kanon! Ursäkta att jag tar i men det är bara för att jag gillar låten skarpt. Har en potential som Cecilia Vennerstens Det vackraste jag vet.

edit: fel smiley

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Med Rhodes, tänker du på början då?

En bit in i låten har jag lagt riktigt piano tillsammans med elpianot för att fylla upp. Stråkar är alltid stråkar på en synt. Jag har en 25 000 kronors synt med ljud samplade direkt från riktiga instrument. Det blir inte mycket bättre än så om man inte har tillgång till en orkester. (Men jag förstår din tanke. Hade Göteborgsymfonikerna ställt upp så hade det låtit mycket bättre 😉 )

Kul att du gillar låten i övrigt. Jag håller med om att rösten passar den här typen av musik, bättre än i "I'll be there". Jag skriver så mycket musik och det är inte alltid min röst pallar för trycket. Så att säga. Men jag tror på den här låten och när killarna är färdig med den i studion i USA så tror jag den skulle kunna bli en hit.

(Eventuellt kunde mr. Williams tänka sig att ha med den på "Creation", Håller tummarna!)

OBS! Jag använder mig inte av dator över huvudtaget, endast ett par syntar, elgitarrer, elbas och mikrofon. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin och vacker låt.

Din tanke är god tycker jag, med det lite symfoniska stuket, men då måste det sitta bättre, men det löser väl sig med din amerikanska polare. Det behöver dock arras mindre "rörigt". Nu slåss alla om utrymmet känns det som. Elpianot måste du stryka, det är fruktansvärt.

Du sjunger väldigt vackert och har en fin klang. Tycker dock att du är lite nonchalant emellanåt. Se till att nita tonerna direkt utan att glida in i dom och lägg lite mer attityd i uttrycket också. (Jag kan ingen sångpedagogik alls, men du kanske anar vad jag menar ändå?)

Denna har verkligen potential att bli en riktig hit tror jag.

Bra jobbat! / Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Rhodes, tänker du på början då?

En bit in i låten har jag lagt riktigt piano tillsammans med elpianot för att fylla upp. Stråkar är alltid stråkar på en synt. Jag har en 25 000 kronors synt med ljud samplade direkt från riktiga instrument. Det blir inte mycket bättre än så om man inte har tillgång till en orkester. (Men jag förstår din tanke. Hade Göteborgsymfonikerna ställt upp så hade det låtit mycket bättre 😳 )

Kul att du gillar låten i övrigt. Jag håller med om att rösten passar den här typen av musik, bättre än i "I'll be there". Jag skriver så mycket musik och det är inte alltid min röst pallar för trycket. Så att säga. Men jag tror på den här låten och när killarna är färdig med den i studion i USA så tror jag den skulle kunna bli en hit.

(Eventuellt kunde mr. Williams tänka sig att ha med den på "Creation", Håller tummarna!)

OBS! Jag använder mig inte av dator över huvudtaget, endast ett par syntar, elgitarrer, elbas och mikrofon. 😮

Ja inte skall du behöva hyra in Göteborgssymfonikerna (som jag f ö hade nöjet att lyssna på förrförra onsdagen med den makabert skicklige violinisten Leonidas Kavakos) när du har så fin synth. Hur spelar du in då?? Aha, portastudio, sorry läste slarvigt. Måste ju vara nåt som går förlorat på vägen. Allt låter ju mono nu. Med mixning, panorering och eq:ande borde det låta betydligt bättre. Kan hålla med om att symfoniskt arr mycket väl kan funka för denna men jag skulle luta åt ett intimare folkmusikd:o i stil med Sofia Karlsson. Nu verkar en proffshand vara på väg att göra sitt over there. Kul! Meddela när den klar!

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Tack så hemskt mycket allihop. Jag ska ta mig en funderare på elpianot.

Jag har i morgon att jobba med den här låten och I'll be there, sedan måste jag skicka iväg tracksen för finetuning. Michael var på mig idag med.

Ok, en sista fråga då... vad skulle jag byta ut elpianot mot?

Kanske nån slags orgel? För jag vill få en känsla av en mjuk matta i början

om ni fattar vad jag menar... 😆 Nåt varm och mysigt som sveper ömt runt kroppen en kall vinternatt... Likt två älskande... vilket låten handlar om.

*svamlar* Jag får hjärnsläpp...

Originalversionen hade jag piano men det känns lite torrt att börja den med det.

(Därför lade jag in pianot lite senare i låten.)

Det är helt ok när man har en kyrkas akustik (när jag spelar live) men med massa fuskeko är det inte lika roligt. Jag ska sova på saken men kom med förslag.

Go natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket allihop. Jag ska ta mig en funderare på elpianot.

Jag har i morgon att jobba med den här låten och I'll be there, sedan måste jag skicka iväg tracksen för finetuning. Michael var på mig idag med.

Ok, en sista fråga då... vad skulle jag byta ut elpianot mot?

Kanske nån slags orgel? För jag vill få en känsla av en mjuk matta i början

om ni fattar vad jag menar...  😲 Nåt varm och mysigt som sveper ömt runt kroppen en kall vinternatt... Likt två älskande... vilket låten handlar om.

*svamlar* Jag får hjärnsläpp...

Originalversionen hade jag piano men det känns lite torrt att börja den med det.

(Därför lade jag in pianot lite senare i låten.)

Det är helt ok när man har en kyrkas akustik (när jag spelar live) men med massa fuskeko är det inte lika roligt. Jag ska sova på saken men kom med förslag.

Go natt!

Ährm. Jag engagerade mig i denna eftersom jag tyckte det var den klart starkaste av dem du lade upp. Måste bara fråga om den här Michael? Ursäkta, men är du säker på att han har alla hästar hemma? Jag menar "Beatles låtskrivare" är ju mer än lovligt svammelpelligt. The Beatles gjorde några covers i början men sedan skrev de ALLT material själva. Till andra skrev Paul en del under pseudonym. Det är helt enkelt inte sant det han påstår. Måste vara smickrande att samarbeta med någon som utger sig för den han är och han kanske ÄR en superduperproducent som får dina låtar att nå än mer himmelska höjder men sådana påståenden skulle få mig att vara på min vakt, kolla upp referenser och vara källkritisk. Kanske är jag krass men vill ju inte du skall bli lurad.

Nåväl, elpianot... Jag tycker alla instrument spelar rätt toner och så och ostinatot på elpianot känns helt rätt. Bristen är ju mixen att allt är i mono som påpekats tidigare. Sen finns ju normalt inte ett elpiano i en symfoniorkesters orkestersortiment och skulle då inte passa in och det var ju symfoniarr du ville ha? Är ju en smaksak vad man skulle välja då och jag är inte kunnig på orkesterarrangemang MEN en harpa kanske? Stråkpizzicato??

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Du får tro percis vad du vill, Jag VET vem han är och tro inte allt du läser i tidningen heller. (Beatles i all ära men så förbannat bra var de inte och tro inte att de satt och pulade låtar hela dagarna...) Så vida du inte har direkt kontakt med nån av medlemmarna och vet allt det där.

Jag har känt Michael i många år, jag vet vad han går för. (Och musiker som jag omgåtts med känner han väl.)

Jag kan säga så mycket att jag har kontakt till Ringo Starr, Mick Jagger m.fl. så jag tror inte att jag behöver förklara närmare mina kontakter.

Tro inte att jag inte hört det där förut. Jag har varit med i tidningar och blivit uppkollad, likaväl Michael. Ingen har bevisat att han inte är den han är.

Ghostwriters kallas dom i musiktermer.

Okej, harpa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså, då är det bara att köra. Då har du ju den kännedom som behövs. Och jo, så förbannat bra var de Beatles. Jag tror den yngre generationen missar att de var FÖRST med nästan allt. När sedan andra band tar efter, låter sig inspireras av, osv

och det låter kanon då bleknar de gamle i det ljuset men det imponerande är just att vara nydanande och originell. Börjar bli lite OT nu... men hälsa Ringo att hans trumspel på Eight days a week, Rain och Come together är helt outstanding.

Du har iaf här en riktigt bra låt som kan gå långt, mycket långt. Lycka till!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tycker det låter som nån slags musicallåt modell lite äldre, ta bort allt och spela bara piano och låt det svälla upp med mera instrument först efter ett tag. Och då mycket mycket sparsmakat typ välj bara ut de instrument som är absolut nödvändigt inte fler och då givetvis med den absolut mest vackra och starka stämman. Det måste ges ordentlig plats för sången det händer för mycket helt enkelt man vill höra det där innerliga. Nu låter det kort sagt som ett försök till en ganska blek kopia av just Sara Brigthman eller den där Titanic låten. Men ett varv till proffsproducenten (vem är den där Michael? jag är kass på namn inom musikbranschen) kanske kan sätta låten i en helt annan dager så att säga. Nåväl lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Tack Göran! Och tack Equality!

Min sambo säljer Beatles vinyler så jag hör deras sketlåtar dag ut och dag in

fast några är bra också. Det låter som om han skrev hundra låtar till dem, det gjorde han inte. Han medverkade på ett fåtal. Han är främst studiomusiker.

Jag tog och lade harpa i början och klenade på lite mera delay och reverb på sången. I morgon åker diskarna till studion så får vi se vad som händer.

Laddar upp den nya mp3n här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Denna låt tyckte jag om.Mixen lägger jag mig inte i,när jag läst ovanstående och förstått vad du har för inspelnings möjligheter.

För att låten skall gå fram så räcker det med en acke gura,åtminstone i mina öron.

Är det tänkt att du skall sjunga på den ev. planerade skivan med dina US samarbets partners?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Micael, tack för det. Jag har haft en liten tanke på det med.

Equality föreslog harpa till övriga orkesterinstrument så jag provade det.

Kanske ska nämna det till producenten att han kan prova gura i början.

Se vad som kommer fram bäst.

God natt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...