Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tidigare bara skapat musik med hjälp utav reason 3.0 men nu har jag fått för mig att jag vill ha mer hårdvara.

Hur som helst så förstår ni alla att jag inte har så stora kunskaper angående hårdvara.

Idag har jag följande:

Dator: AMD 4400+, 2GB Minne, 250GB hårddisk mm

Ljudkort: M-Audio FireWire AudioPhile

Hörlur: Beyerdynamic DT770 Pro

Monitor: Phonic P6A

Sampler: Akai MPC 4000

Synth 1: Korg Triton Rack

Synth 2: Yamaha Motif ES8

Plus lite andra instumment

Har kollat lite på:

Monitor: Genelec 8040A

Midiklaviatur: M-Audio Axiom 61

Mikrofon: Neumann TLM 49, eller SE Electronics Gemini?

Frågor:

1. Neumann TLM 49, eller SE Electronics Gemini?

2. Mikpreamp?

3. Vilken mixer skulle passa mig? Vill kunna spela in bas, gitarr, sång, keyboard.

4. Vad finns det för MIDI kontroller för tex Cubase/Nuendo, Protools och Sonar?

5. Behöver jag ett nytt ljudkort?

Är det något som jag missat för att få det hela att fungera?

Tacksam för alla svar 🙂

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat
3. Vilken mixer skulle passa mig? Vill kunna spela in bas, gitarr, sång, keyboard.

4. Vad finns det för MIDI kontroller för tex Cubase/Nuendo, Protools och Sonar?

5. Behöver jag ett nytt ljudkort?[/b]

varför inte köpa ett ljudkort som svarar på fråga 3,4 och 5 på ett strålande sätt 😛

Tascam FW-1082

Har 8 analoga ingångar och 2 analoga ut

Har spdif i/o (digital rca)

2 Midi i/o

Integrerad kontrollyta (midicontroller) med motordrivna reglar/faders som fungerar tillsammans med Cubase, Digital Performer, Logic och Sonar. Eventuellt med andra program också.

Postat

Glöm inte Röde NT2-A. Skulle välja den före en TLM 103. Vill du ha en dyrare mick så skulle jag prova Brauner AE, Mycket prisvärd för 12000 kr!

Postat
Glöm inte Röde NT2-A. Skulle välja den före en TLM 103. Vill du ha en dyrare mick så skulle jag prova Brauner AE, Mycket prisvärd för 12000 kr!

Tack för ditt svar 🙂

Ska man köpa en billigare mick och istället lägga pengar på en riktigt bra preamp?

Postat (redigerat)

Ska man köpa en billigare mick och istället lägga pengar på en riktigt bra preamp?

Inte alls en dum idé - innan man har en bra micpreamp hör man inte vilken mikrofon som låter bäst 🙂!

Lika mycket på mick/mick-stärkare är antagligen det optimala i slutändan!

Än mer prisvärd för 8795 kr (inkl frukt)!

Redigerat av Hans
SingSing (oregistrerad)
Postat

Inte alls en dum idé - innan man har en bra micpreamp hör man inte vilken mikrofon som låter bäst 😉!

Håller inte med alls! Lyssna inte på dessa hädelser... 😉

Istället för att köpa halvbra grejor där du kommer vilja byta allt så tycker jag att det är oändligt mycket bättre att köpa det du verkligen vill ha och tycker om och istället göra inköpen i långsammare takt. På så sätt kommer du att få utrustning som du verkligen trivs med. Jag är ett levande exempel på dåliga inköp....började köpa mediokra prylar bara för att lite senare inse att det egentligen inte var rätt prylar. Kostsamt och irriterande.

Därmed inte sagt att man måste lägga mycket pengar för att få hög kvalitet. Det finns riktigt fina vintagegrejor till kalaspriser....gäller bara att hitta dem.

Lycka till,

😱

S

Postat

Inte alls en dum idé - innan man har en bra micpreamp hör man inte vilken mikrofon som låter bäst 🙂!

Håller inte med alls! Lyssna inte på dessa hädelser... 😛

Istället för att köpa halvbra grejor där du kommer vilja byta allt så tycker jag att det är oändligt mycket bättre att köpa det du verkligen vill ha och tycker om och istället göra inköpen i långsammare takt. På så sätt kommer du att få utrustning som du verkligen trivs med. Jag är ett levande exempel på dåliga inköp....började köpa mediokra prylar bara för att lite senare inse att det egentligen inte var rätt prylar. Kostsamt och irriterande.

Därmed inte sagt att man måste lägga mycket pengar för att få hög kvalitet. Det finns riktigt fina vintagegrejor till kalaspriser....gäller bara att hitta dem.

Lycka till,

😱

S

Påstår du att NT2-A är en dålig mick???

Postat

Inte alls en dum idé - innan man har en bra micpreamp hör man inte vilken mikrofon som låter bäst 🥰!

Håller inte med alls! Lyssna inte på dessa hädelser... 😳

Lycka till,

🤪

S

Om alternativen är att köpa en dyr mikrofon och inget annat - eller att köpa en billig mikrofon och en billig preamp, så blir det lättare att använda prylarna om man har båda... 😄

Det är alltså inte alltid man har möjlighet att köpa precis det man egentligen vill ha, utan man får kompromissa - men det är ju ingen som har dött av att ha ett par extra mikrofoner i studion... 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.