pappsen Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Har suttit och kållat nu men ingen som har jämfört line6 pod xt och pod 2 ...Nån som har erfarenhet av dessa och kan beskriva skillnaden ifall den är stor och vilken som löns 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Ja, skillnaden är enorm i mitt tycke. Pod 2 tycker jag är ganska grumlig och svår att få bra ljud i, XT är betydligt klarare i ljudet (nästan lite väl ibland) och har mer distinkta förstärkarsimuleringar som faktiskt låter i närheten av orginalen till skillnad från de i Pod 2. XT har även mycket bättre effekter. Tycker skillnaden mellan de två är som natt och dag. Vilken du föredrar får dock dina öron avgöra. Min personliga favorit är dock Vox Tonelab, då jag tycker den har överlägsen förstärkarsimulering och effekterna är i klass med Pod XT (bortsett från delay). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 (redigerat) Det är mer än skillnad i ljudkvalitet. Funktionaliteten. Xt har även usb, som gör att du kan styra den tydligare på dataskärmen, mycket lättare att ratta, ladda ner andras sparade inställningar. Man kan söka på låt, och sen så hittar man förslag på hur den ska vara inställd. Den går även att uppdatera online, fick lite nya gratisförstärkarmodeller senast. Man kan även köpa paket med förstärkare och effekter, samt ett baspaket. Baspaketet gör att man kan spela bas i gitarrpoden med ett lyckat resultat. Kan även använda den som ljudkort, det har jag dock inte fått att fungera. Tror att jag inte kan ha två asio ljudkort samtidigt. Redigerat 9 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Xt har även usb, som gör att du kan styra den tydligare på dataskärmen, mycket lättare att ratta, ladda ner andras sparade inställningar. Man kan söka på låt, och sen så hittar man förslag på hur den ska vara inställd. Fast det kan man ju göra med Pod 2 också å andra sidan. Bara det att man måste ha ett midi-interface. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Xt har även usb, som gör att du kan styra den tydligare på dataskärmen, mycket lättare att ratta, ladda ner andras sparade inställningar. Man kan söka på låt, och sen så hittar man förslag på hur den ska vara inställd. Fast det kan man ju göra med Pod 2 också å andra sidan. Bara det att man måste ha ett midi-interface. Det visste jag inte. Visste att man dock kunde styra volym, kanal och wahwah från ett midi-floorboard. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Det visste jag inte. Visste att man dock kunde styra volym, kanal och wahwah från ett midi-floorboard. Jodå, det var en av de saker som gjorde orginalpoden så populär, att de skapade en community för att byta patchar som lät som kända artisters riggar. De flesta burkar av den typen har ju möjligheten att editera och dumpa patchar via MIDI, tonelab likaså. Minns att jag även gjorde det på min gamla Digitech RP-1 (tidigt 90-tal), fast den editorn var ju lite mer spartansk, man var tvungen att ladda upp patchen för att testa ändringarna 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Det visste jag inte. Visste att man dock kunde styra volym, kanal och wahwah från ett midi-floorboard. Jodå, det var en av de saker som gjorde orginalpoden så populär, att de skapade en community för att byta patchar som lät som kända artisters riggar. De flesta burkar av den typen har ju möjligheten att editera och dumpa patchar via MIDI, tonelab likaså. Minns att jag även gjorde det på min gamla Digitech RP-1 (tidigt 90-tal), fast den editorn var ju lite mer spartansk, man var tvungen att ladda upp patchen för att testa ändringarna 🙂 Det låter dumt att pod och pod 2 använde bra midi när de kom efter USB genombrottet. Låter mycket krånligare att omvanlda språket i midikanaler och ganska begränsat. Samt långsamare. Nej, nu ska jag sova.. Natti natti Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Dumt att använda billig färdigutvecklad teknik som på den tiden var standard? Näe. Och svårare är det ju inte. Väldigt enkel kommunikation. Poden kom ju innan den digitala studiorevolutionen slog igenom på riktigt och väldigt många datorer saknade USB. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Midi-kommunikationen funkar utmärkt. Kör själv midi med min xt... Kör jag via USB så kraschar datorn när jag stänger av xt:n... Jävligt irriterande! Men det spelar egentligen ingen roll, jag spelar in via LineIn på ljudkortet ändå, och rattar ljuden med Line6Edit via midi, funkar bra... Hade en POD 2:a tidigare, och kan väl hålla med föregående talare angående klarhet i ljuden... Metal-Packet är ju inte fel heller om man gillar sån musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.