Jump to content
Annons

Fortuna de la teller


Recommended Posts

LÅTNAMN: Fortune teller

ARTIST/GRUPP: ?

GENRE: Melodisk rock

LÅTLÄNGD:4:15

KOMPOSITÖR: Gamla gubbar så som jag 😆

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT:mp3

STORLEK: 10MB

STATUS: Leker med gamla inspelningar gjorda på PC Logic 5.3 och öppnade i Mac Logic 7.2.3

LÅTLÄNK: LÅTEN

Tyck å spy! 😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vem är det som sjunger? det här var rätt schysst, fast instrumentens placering känns som "Rolandhängmatta", starka pannade syntljud Hö - Vä och sedan sluttar allt inåt i mixen och sången längst nere i botten 😄

Som inyoface-sångdiggare vill jag ha sången högre i mixen, den skäms inte för sig vad jag kan höra..so why hide it? sänka syntljuden en del och "platta till" instrumentplaceringen.. mer smack-i-nyllet-lixom..

Men det har ju såklart med ett visst soundideal att göra som kanske intre stämmer överrens med din vision.

Sa jag att jag gillade sångsoundet och ghostkörerna? skön kontrast där.

Nu ska jag nanna kudd..

Kör på ba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det som sjunger? det här var rätt schysst, fast instrumentens placering känns som "Rolandhängmatta", starka pannade syntljud  Hö - Vä och sedan sluttar allt inåt i mixen och sången längst nere i botten  😛

Som inyoface-sångdiggare vill jag ha sången högre i mixen, den skäms inte för sig vad jag kan höra..so why hide it? sänka syntljuden en del och "platta till" instrumentplaceringen..  mer smack-i-nyllet-lixom..

Men det har ju såklart med ett visst soundideal att göra som kanske intre stämmer överrens med din vision.

Sa jag att jag gillade sångsoundet och ghostkörerna? skön kontrast där.

Nu ska jag nanna kudd..

Kör på ba.

Hehe, coolt. Tack för responsen 🙂

Det är en gitarr du hör som studsar hit å dit, ingen synth. Tyvärr så är den lite otajt och sen med panningdelay på det så blir det lite kakafoni. 😉

Förutom trummor och bas så ligger det alltid 2 distade (hö/vä) torra gitarrer utan effekter. Plus då & då en ren monogura med stereochorus och en massa bös på den. Och det är allt. Den enda synthen är den som är med i introt, den försvinner ju sen. Både bas och gitarr är inspelad med en v-amp.

Jag ska prova att göra en mer monomix på den å sen kanske ta bort idiotguran som studsar så och kanske lägga et mono delay på den?

Sången är jag själv rätt nöjd med. Den är inspelad med en asbra peavey rörmik och en voicemaster pro digitalt rätt in i datorn. Körerna är idiotdubbade med en 100-150 röster.

Ska prova en annan mix ikväll sen. Ge gärna ris å ros då med, det är alltid lärorikt.

Tack som tusan! 😱

// Kill

Link to comment
Dela på andra sajter

Körerna är idiotdubbade med en 100-150 röster.

😉 now, that's my style...

Är det du som sjunger alltså? är det du som gjort körerna också då.. 😄

Gitarr..det var som tusan.. jo, nu när jag lyssnar igen hörs det ju helt tydligt att det är gitarr , men å andra sidan kanske det talar lite för att göra om ljudet om du inte vill att det ska låt just synt?

Äh skit i det förresten men kanske göra ljudet mer åt gitarrhållet trots filter / pan-delay

Gillar rösten ännu mer nu när jag lyssnar utan lurar, men om den sticker ut hakan lite mer skulle det bli plus i kanten + kanske lite råare ljudbild, då den låter lite väl Europe-slick nu.

Men ref-partiet och körerna är coola... hmmm..soundet påminner eventuellt lite om gamla gruppen Talisman.. kanse.

Så nu tänker jag inte smöra mer...

..då kostar det sex-siffrigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Detta var riktigt bra! Jag får vibbar av mitt absoluta favoritband "ASIA". Sången är mycket bra och passar låten perfekt!

Jag är jäkla impad!

...Moberg

EDIT: Låten låter ju lite 80-tal, men denna stil funkar idag också!! En kompis till mig har fått kontrakt med just denna stil av hårdrock... http://www.blindalley.se/

ps. har lyssnat på låten typ20ggr, skitbra!! ds

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det du som sjunger alltså? är det du som gjort körerna också då.. 😉

Gitarr..det var som tusan.. jo, nu när jag lyssnar igen hörs det ju helt tydligt att det är  gitarr , men å andra sidan kanske det talar lite för att göra om ljudet om du inte vill att det ska låt just synt?

Tack Moberg och Lundin 😛

Nej för tusan, det är inte jag som sjunger. Jag vågar knappt öppna käften när jag är själv ens en gång 🙂

Det är en snubbe som jag lirat ihop med. Han har väl nog slutat sjunga nuförtiden. Har ingen kontakt med han alls så jag vet egentligen inte.

Det jag gör på låten är att lira trummor och producerat den. Låten är skriven av en basist och gitarrist som jag lirat ihop med.

Vad det gäller gitarren så är det tänkt att den ska vara en delaystudds som gör det mer rythmiskt och svänger till det. Men där har vi misslyckat helt. Guran är inte alls bra lagd. Det är otajt och ihop med ett tajt delay (i tempo) så rör det bara till det. Det ända som finns att göra är att lägga om den eller att redigera/klippa den tajt. Men det vete tusan om jag orkar med. Inte nog med att det ska sitta rythmiskt utan även längden på ackorden måste stämma så att det kommer isväng.

Men som sagt. Jag ska göra en lite annorlunda mix på den ikväll här så får jag se vart det bär hän 🙂

Tack för ris å ros 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...