Jump to content
Annons

Knepiga basfrekvenser

Betty Goes A Go-Go (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Såg en tidigare tråd om bumlig bas, men detta upplever jag som något annat.

Har precis fått tillbaka en provmastring av en platta. Lyssnade först i vardagsrummet (det är trots allt där den ska spelas) och upplevde något underligt. När jag står framför varje högtalare låter basgitarren perfekt. Men när jag ställer mig mitt i mellan högtalarna (eller mitt i rummet) låter basen avsevärt högre med "tryck i magen" som följd. Självklart förstår jag att ljudet studsar (och att de får göra om mastringen). Men hur kan det ske en sån markant skillnad i volym?

Annons
Postat

Det låter som att du upplever stående vågor i ditt rum. Det gör just att vissa låga frekvenser försvinner helt på vissa ställen i rummet och blir kraftigt förstärkta på andra. Men den effekten borde förstås uppstå också när du lyssnar på andra skivor än just din! Så om det är något unikt för just din platta låter det som att det är något knas.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Nej, jag har aldrig upplevt det med andra skivor. Men jag får väl sätta mig ned och "referenslyssna" nu. Kan ju helt enkelt vara så att jag bara inte tänkt på det tidigare. Om inte annat så har jag nu lärt mig vad stående vågor är. Tack.

Postat

jag vet själv när jag lyssnar på min egen musik så lyssnar jag otroligt kritiskt, medans jag ofta lyssnar på annan färdig musik mer avslappnat så att säga. så testa lyssna på annan musik på samma sätt som din egen. ska göra det samma själv idag...prova lyssna i bilen, i sovrummet, i datorn överallt. Prova att jämföra.

jag själv har inte kommit så lång som till masteringen dock 😏

good luck!

Postat
jag vet själv när jag lyssnar på min egen musik så lyssnar jag otroligt kritiskt, medans jag ofta lyssnar på annan färdig musik mer avslappnat så att säga. så testa lyssna på annan musik på samma sätt som din egen. ska göra det samma själv idag...prova lyssna i bilen, i sovrummet, i datorn överallt. Prova att jämföra.

Exakt. Och prova att gå runt lite grann i rummet när du lyssnar på musik som borde låta bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.