Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Två stycken som jag söker!

Den ena minns jag finns i en äldre tecknad film med Kalle Anka, där en stor virvelvind utomhus kommer och suger upp en orkester. Vad heter stycket? Det är ett energirikt stycke med bla. stegrande tvärflöjter? Motivet går såhär: dam-dam-dam-dam-daaaam-da-da-da-da-da-da

dam-dam-dam-dam-daaaam-da-da-da-da-da-da

Nästa stycke är också väldigt känt och har ett vackert intro med speldosa typ. Har förekommit i reklamsammanhang på senare tid i bakgrunden.

Den som tipsar får en julkram! 😄

Redigerat av 1up
Annons
Postat (redigerat)

Har för mig att det är denna; Zampa av Herold. Kan inte lyssna på youtube på jobbet så jag bara gissar. TAla gärna om om jag hade fel.

Vad gäller det andra stycket så får du nog vara mer specifik. Vad är det för ett typ av stycke? Piano? En vals en etyd, ett orkesterverk? Det är omöjligt att komma på med så lite information.

edit glömde länken;

Redigerat av Egghuvud
Postat
Nästa stycke är också väldigt känt och har ett vackert intro med speldosa typ. Har förekommit i reklamsammanhang på senare tid i bakgrunden.

Love story theme?

denton (oregistrerad)
Postat

Är inte musiken i Kalle filmen Vivalldis årstiderna, tror det är hösten

Postat
Motivet går såhär: dam-dam-dam-dam-daaaam-da-da-da-da-da-da

dam-dam-dam-dam-daaaam-da-da-da-da-da-da

Den ja, det är ju Detroit Rock City med KISS! Nej men allvarligt, i alla välmening, det här kommer jag att skratta gott åt ända fram till jul. Eller åtminstonde kunna fnissa lite lätt åt det... Hoppas du finner låten!

Postat

Min gissning är att speldosan du tänker på är: Tchaikovsky's "Dance of the Sugar Plum Fairy".

Den brukar dyka upp runt jul. Minns inte hur den går i huvudet, men har för mig att det är någon typ speldose-liknande-intro på den.

Postat (redigerat)

Vad härligt med ett sådant intresse! 🙂

Javisst är beskrivningarna knapphändiga, men kände jag till titeln på verken hade jag aldrig behövt fråga om hjälp. 😉

Visst är det den där Disney's "The Band Concert" jag menar. Och där står att musiken ska vara William Tell Overture. Håller på att leta upp den just nu så men det borde stämma tycker man så:

*Julkram på dig* Linkowich! 😛

Angående speldoselåten så vet jag att introt är speldoseliknande, sen är det en full orkester som spelar efter ett tag. Närmare bestämning på typ av verk vet jag inte, men jag vet att det är ett klassiskt verk.

Rainydays:

Lovestorytemat va de tyvärr inte.

Edit: Försöker desperat komma på hur speldoseslingan låter, men inget napp än!

Redigerat av 1up
Postat
Min gissning är att speldosan du tänker på är: Tchaikovsky's "Dance of the Sugar Plum Fairy".

Där satt den! *Kram* på dig! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.