Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa en Cort MR710F

Hur är dom? Funkar de bra eller är det nåt med just cort man ska se upp med?

😆😆😆:rolleyes:

Annons
Postat

tvärto, Cort är det mest prisvärda märke jag nånsin stött på.

Cortfabriken bygger ju akustiska gitarrer åt både Ibanez och Fender, men kostar betydligt mindre. (och är ofta bättre).

Jag har ägt tre cortgitarrer, och ångrar att jag sålde nån av dom.

Jag har haft Ibanez också som kostade dubbelt så mycket som min första Cort, men den kunde faktiskt inte mäta sig med Cort.

Bara köp!

Postat

Har en Cort-bas hemma och den är ju allt annat än bra.

Fast har ju också hört att de ska vara prisvärda så hoppas att mitt bara va ett måndags-ex för din skulll.

Postat

Säkert bra gitarrer men alldeles för fult namn...-Cort... 😎

En av mina första basar var av märket zuzuki..he,he...gissa om man blev dissad 😄

Alltså, Köp en gura som har ett coolare namn helt enkelt...fast inte Gretsch, för det är så svårt att stava till.

För övrigt har vår gitarrist en sådan les paul kopia, -en gammal häck som låter sådär....men den ser ju cool ut...

Tjohopp!

thrinithan (oregistrerad)
Postat

jag har en kompis som får några (5) år sedan ägde en cort bas och den var ingen höjdare direkt. Däremot har jag hört att cort de senaste åren fått upp kvaliten ordentligt på sina instrument utan att för den skull behöva ändra priset.

Så ja... senaste tiden har jag hört mycket bra om Cort... men förrut... nja

Postat

Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var något av det bästa jag spelat på. Lättspelad, välbalanserad och ett suveränt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller något sånt. Och som ett sidospår så låg en sådan ute på Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... då visade det sig att den redan var såld. Det är då man känner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och så... eller?! 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Har en Cort elgura, bra pris och kanonkvalité på bygget.

Postat

Har en Cort elgura. Skitbra gura helt enkelt. Blev inte sämre av att den kostade fickpengar.

• 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Det vore både översittaraktigt, förmätet och nästan ondskefullt om jag sa vad jag tycker om Cort, dvs. att det är det sämsta musikinstrumentmärke jag någonsin stött på och att det låter skit, allt jag testat från dem, för det kan ju faktiskt vara så att trådskaparen spanat in nämnda modell, drömt om den, flitigt jobbat extra, kanske önskat sig julpengar, för att en dag till sist kunna gå de glädjefyllda stegen in till musikaffären och håva upp pengarna till denna kära tingest. Så därför säger jag bara: allt är en smaksak, lycka till och hoppas du blir nöjd!

hörlurar//:musik

Postat

Jag har inte provat just din modell, men generellt sett är Cort i mitt tycke ett prisvärt märke.

Innan du köper... kolla runt vad du hittar på begagnatmarknaden.

Med tanke på din prisklass(baserat på priset på modellen du funderar på) bör du inte helt exkludera att titta på begagnade Martin/Furch/Taylor/övriga högklassgitarrmärken.

Kvalitetsgitarrer håller i evigheter och låter knappast sämre bara för att de är begagnade.

Titta runt... det finns gott om finfina grejer begagnat.

Tänk också på om du verkligen behöver mickad gitarr direkt.

Du får mer gitarr om du skippar mickningen.

Det går alltid att fixa senare.

Spela igenom allt du kan hitta i musikaffärer och på andra ställen och se vad du fastnar för.

Testa testa testa!

Lycka till!

Postat
Det vore både översittaraktigt, förmätet och nästan ondskefullt om jag sa vad jag tycker om Cort, dvs. att det är det sämsta musikinstrumentmärke jag någonsin stött på och att det låter skit, allt jag testat från dem, för det kan ju faktiskt vara så att trådskaparen spanat in nämnda modell, drömt om den, flitigt jobbat extra, kanske önskat sig julpengar, för att en dag till sist kunna gå de glädjefyllda stegen in till musikaffären och håva upp pengarna till denna kära tingest. Så därför säger jag bara: allt är en smaksak, lycka till och hoppas du blir nöjd!

hörlurar//:musik

Självfallet är allt en smaksak men... av rent intresse från min sida: vad är det som är så hemskt med Cort? 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
Självfallet är allt en smaksak men... av rent intresse från min sida: vad är det som är så hemskt med Cort? 🙂

Ljudet.

Jag tycker det låter klanglöst jämfört med de flesta andra märken. Det låter inte vackert helt enkelt. Någon skrev om deras samröre med Fender. Det är ett annat märke jag inte heller uppskattar, då det gäller akustiska gitarrer.

😄

:musik

drloop (oregistrerad)
Postat

Cort tillverkar åt andra gitarrproducenter.

Så det är mycket möjligt att du redan spelat på en gitarr med ett annat märke än Cort, fast byggt av Cort :-)

musik (oregistrerad)
Postat

Spelat ja. Köpt nej.

😆

Postat

Köpt ja. Mr 730FX. I julklapp till mig själv. Kanon gitarr för de fickpengarna. (Nåja...)

Postat
Självfallet är allt en smaksak men... av rent intresse från min sida: vad är det som är så hemskt med Cort? 😏

Ljudet.

Jag tycker det låter klanglöst jämfört med de flesta andra märken. Det låter inte vackert helt enkelt. Någon skrev om deras samröre med Fender. Det är ett annat märke jag inte heller uppskattar, då det gäller akustiska gitarrer.

🙂

Cort har gjort mycket skit, i början av 80-talet var deras produkter (som jag testade då) hemska... gitarren/modellen jag nämnde ovan är precis tvärtom. Jag trillade nästan av stolen när jag testade den. Den örfilade upp vilken aukustisk gitarr som helst, testade nyligen en Martin för 20 papp, Corten smiskade den lätt... 😆

musik (oregistrerad)
Postat
Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var något av det bästa jag spelat på. Lättspelad, välbalanserad och ett suveränt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller något sånt. Och som ett sidospår så låg en sådan ute på Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... då visade det sig att den redan var såld. Det är då man känner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och så... eller?! 😳

Ok. Får väl greppa den om den kommer in nånstans, för att testa! Det där med lagerhållning är ju inte ett dugg bättre sedan "allt" hamnade på webbsidor. De svarade mig i Jam med att det kommer ju in så mycket, så de har ingen chans att hinna uppdatera sina sidor. Ibland kan en pryl finnas på 3 sidor i på deras webbsite dessutom - alltså under tre olika kategorier - och då ändrar de ibland bara på ena stället. Som Keyboard, som kan finnas under orglar, under midikeyboards och under synthar t.ex.

Postat
Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var något av det bästa jag spelat på. Lättspelad, välbalanserad och ett suveränt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller något sånt. Och som ett sidospår så låg en sådan ute på Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... då visade det sig att den redan var såld. Det är då man känner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och så... eller?!  🙂

Ok. Får väl greppa den om den kommer in nånstans, för att testa! Det där med lagerhållning är ju inte ett dugg bättre sedan "allt" hamnade på webbsidor. De svarade mig i Jam med att det kommer ju in så mycket, så de har ingen chans att hinna uppdatera sina sidor. Ibland kan en pryl finnas på 3 sidor i på deras webbsite dessutom - alltså under tre olika kategorier - och då ändrar de ibland bara på ena stället. Som Keyboard, som kan finnas under orglar, under midikeyboards och under synthar t.ex.

Ja. Det är som de sa i den där gamla reklamen med Mr Jim; i framtiden är allting stort. Med tre webbsidor för samma pryl, menar jag... 😕 Alltså, att de inte kan koppla samman sina system är rätt skrämmande. Ja, jag vet att jag orerat om detta i en annan tråd men de måste väl ha någon form av digital lagerstatus för sina prylar? Att koppla samman det med sin webbplats borde inte vara något problem. Med betoning på "borde". 😳

musik (oregistrerad)
Postat

De går iväg och tittar i garderoben och på hyllorna om där står en, två eller noll gitarrer av den önskade gitarrmodellen. Hittar de en av den, så knallar de tillbaka och skriver in ett på den sidan i lagerhållningen. Sedan frågar de om man ska ha den. Sedan ändrar de till "0" där igen. Om de hinner. Köper man inte gitarren efter att man testat den, så har man besparat dem en del jobb.

Jag har upplevt det själv. LIVE!! (finns både på vhs, dvd och BlueRay. Eller nää).

Postat (redigerat)
Köpt ja. Mr 730FX. I julklapp till mig själv. Kanon gitarr för de fickpengarna. (Nåja...)

Grattis

Själv så vart det en Mr 710F MB 😄

Nöjd 😄

Japp 😄

Redigerat av Avalon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.