Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena är relativt ny på dj fronten, och funderar nu på att skaffa mig lite utrustning

har kollar lite på Numarks nya Idj 2 som jag tycker verkar rätt schysst, enkelt att ta med sig och tiotusentals låtar direkt under händerna. på 2:an finns ju även pitch å scracth plus det att man bara behöver en ipod.

tänkte mest använda den hemma tillsammans med en kaoss pad eller en korg kontrolpad (möjligt?)

eller ta med på fester liknande– alltså inget seriöst.

tänke kolla vad andra med med mer koll än mig har ätt säga om den och så...

priset ligger i usa på runt 4-5000:-

här kommer en bild: http://www.numark.com/images/products/large/idj2_large.jpg

lite info:

Spänning: 230V/50 Hz (sep. transformator)

Vikt: 2 kg

Dimension:

Passar för en IPOD, alt IPOD Nano

Pitch: +/- 100%

Instant Start

Gain och 3-bands EQ/kanal

Mikrofoningång

Ingång för tangentbord

Stor display/Track profiler + Wav

Format: MP3, Ogg vorbis, FLAC

Inbyggd Beatkeeper

Utgångskontakt/ljud: RCA

Numark IDJ2 är en enhet för att mixa MP3-filer.

MP3-filerna från IPOD:en kan då spelas av och mixas mellan de två spelarna.

Numark IDJ2 har instant start, pitch och loop-funktion, precis som vilket dubbel-CD som helst. Scratch- och sökfunktion via jog-hjulet.

Varje kanal har tydliga reglage samt gain och 3-bands EQ per kanal.

Med IDJ2 kan Du också samtidigt som Du gör en spelning, spela in till en Ipod. För att underlätta sökningen bland MP3-filerna kan ett vanligt tangentbord anslutas till enheten.

IDJ2 beräknas att finnas för leverans i jan -07.

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då är det väl bättre att bara ta med dig din iPod och pluga in i festens/ställets PA?

Om du vill bli DJ så ska du helt klart satsa på att i första hand bygga upp en gedigen skivsamling och musikkännedom och i andra hand välja plattform.

Redigerat av Danny Cort
Postat
Då är det väl bättre att bara ta med dig din iPod och pluga in i festens/ställets PA?

Om du vill bli DJ så ska du helt klart satsa på att i första hand bygga upp en gedigen skivsamling och musikkännedom och i andra hand välja plattform.

Håller med...

Det är nog dumt att börja med spelaren det är som sagt bättre att börja bygga upp sitt lilla musikbibliotek. Jag började visserligen när det fanns vinyl, då var min största dröm att ha två stycken technics 1200. Vinylen dog visserligen rätt så fort när jag börjad så behovet ändrades snabbt till att vilja ha en denon 2000f. Delvis för att de få låtarna jag då hade på CD bland annat singeln Mr Wain, kunde hoppa precis när basen kom igång när jag spelade den i min lilla CD-freestyle.

Men iallafall slut på gamla minnen....hehe..jag drogs med och drömde mig tillbaka. Det jag ville få fram var iallafall att jag alltid hyrde grejer när jag började, lärde ju känna ljudfirman rätt så snabbt så jag fick väldigt bra priser efter ett tag. Jag spelade ju rätt så ofta på de olika fritidsgårdarna i kommunen, och det medförde ju deg och mer inkomster till dom. Jag slapp ju att betala för hyrningen med eftersom fritidsgårdarna ordnade det.

Med tanke på att spelarna kostade rätt mycket pengar så hade jag ju pengar till att köpa nya hits istället, det var ju på den tiden (1994) då det inte fanns tillstymelse till CD-brännare och att tanka ner låtar från nätet. Nu tankar jag visserligen inte ner nu heller eftersom jag tycker att om jag tar betalt så är det min skyldighet att betala för låtarna jag använder, dessutom vet inte folk hur man gör MP3or så de är ofta av undermålig kvalité. Hade du velat betala pengar för nån som har fått alla sina gratis om du som krog följer dyra STIM avtal och allt sånt.

Postat

Om du nu tänker köpa en iDJ2, se till att känna på den i verkligheten först. Jag testade föregångaren, iDJ, häromdagen och den var hiskeligt plastig. Kanske de sämsta volymreglar jag någonsin stött på när det gäller känslan... bortsett från detta så är det ju trots allt en rätt lattjo liten pryl.

/Mats

Postat

ja asså den gamla IDJ är verkligen plastig, hoppas på att tvån ska vara mer rubust.

har vart runt lite i affärer och kollat och det verkar som man bör kunna provspela IDJ2 i januari...

Postat

...Då är det väl bättre att bara ta med dig din iPod och pluga in i festens/ställets PA?

Om du vill bli DJ så ska du helt klart satsa på att i första hand bygga upp en gedigen skivsamling och musikkännedom och i andra hand välja plattform...

om man redan har ett flertusental låtar(ipod) och vet vad man vill spela (hemma och kanske på hemmafest)

plus att bara ta med ipoden ger en ju inga funktioner alls inge mix ingenting... vilket då skulle vara syftet med IDJ2:n mycket finneser och tar lite plats...

ska man på fest som 17åring känns det inte alltid lika aktuellt att släpa med sig dubbelvinyl mixerbord osvosv... för tungt för dyrt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.