Jump to content
Annons

Linda (LiTiti) - Dead girl (Gone forever)

laregina (oregistrerad)

Recommended Posts

laregina (oregistrerad)

LÅTNAMN: Dead girl (Numera kallar jag den Gone forever)

ARTIST/GRUPP: LiTiti

GENRE: Ballad av udda sort

LÅTLÄNGD: 3:47

KOMPOSITÖR: Linda Persson

PRODUCENT: Linda, Titti, Olix

EV. MEDVERKANDE: Linda Titti Matte

INSPELNINGSÅR: 1994-1996

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.72 mb

STATUS: Färdig demo

Den här låten är gammal, 14 år. Texten är lite naiv, jag var bara 15 år när jag skrev den. Lika så musiken men jag har fått oerhört mycket komplimanger för den. Låten är spelad på radio över hela världen. Några upplever den ofärdig då jag valt att inte ha trummor medan andra tycker det berör mer utan. Det är en smaksak. Peter LeMarc har kommenterat låten och framförallt min sångerska.

Hans helhets betyg var professionellt arbetat och att vi skulle fortsätta i den riktningen.

Jag är inte ute efter någon speciell kritik, mest tankar om arrangemanget.

Vi tog två år på oss att färdigställa låten så mycket tanke är lagd bakom.

Då så boys and girls .. kom med era tankar och frågor... - Linda

Dela på andra sajter

Annons

Nä, trummor behövs nog inte! Skulle vara så oerhört klichéartat om trummor och bas kom in lagom till andra versen!

Det enda jag inte tycker låter bra är sången vid 3:17. Visserligen väldigt tekniskt skickligt men det blir lite väl intensivt på nåt sätt.

Redigerat av Jejje
Dela på andra sajter

Skön låt

..och detta ska inte ha trummor... inte nånstans..

Det jag känner rent spontant är att leadvox ska lyftas ut ur ljudbilden och hamna mer i ansiktet.. nu känns den panorerad stereo som kantrar över en liten aning på höger öra, är en aning grumlig och sitter lite för långt bak i rummet.

Om du/ni skulle få för er att göra en ny mix skulle det nog bli en skön kontrast att ta bort stråkpartiet imellanåt och använda enbart pianot som backing... sen malla på med körerna och stråkar ( pads? ) i refrängen? 😄 ... svårt att definiera en struktur här men någon form av traditionellt tänkande tycker jag mig kunna skönja?

Det låter som en början till hårdrocksballad tror jag..

Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Det kluriga med låten är att det finns ingen direkt struktur. Den har ingen egentlig vers och ingen egentlig refräng, nästan bara stycken som smälter ihop.

En av Carolas låtskrivare lyssnade på låten. Först blev han lite konfunderad över sammansättningen men så började han plocka isär låten och han gillade vissa delar riktigt skarpt. Speciellt C-dm-Bb-am. Det tyckte han var fräckt. (Av nån anledning.)

Killen som hjälpte oss spela in har jag ingen kontakt med längre. Han var kompis med sångerskan jag använde mig av och vi har mycket liten kontakt nu för tiden, det är han som har allt inspelat material, tyvärr.

Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

skön röst måste jag säga...och håller med om att inga trummor behövs, men det skulle ju kunna gå. Beror ju på vad för trummor. Det blir lite mer klös i låten då misstänker jag. Är den menad som lugn och fin är det nog lika bra utan trummor överhuvudtaget.

Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)
Håller helt och fullt med Lundin i att Sången sak fram mer.

Skulle gärna vilja köra en ReMix alá "Nothing´s Fine" på denna...

Finns det möjlighet till det tror du??

Länk till "Nothing´s Fine"

Vad behöver du?

Jag har inga tracks. Det var minst 10 år sedan vi spelade in låten och killen som hjälpte oss tog sin dator och gick. 😳

Kan du sampla från mp3n så slit den med hälsan. Skicka resultatet till mig bara...

linda.persson@bollebygd.se så att jag får höra.

(Jag lät en studio remixa en annan låt i utbyte mot studiotid och resultatet blev lite 80-tals gymnastik och det är jag inte så sugen på igen... 😮 Ha ha )

Dela på andra sajter

Det där Ensoniq-pianoljudet känner man igen lätt! 😳 Eller har jag fel? Att det är en Ensoniq alltså. SQ1+ till och med kanske?

Följden C-dm-Bb-am känns lite filmmusik på något sätt.

Fin låt.

Redigerat av MrFpg
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)
Det där Ensoniq-pianoljudet känner man igen lätt! 🙂 Eller har jag fel? Att det är en Ensoniq alltså. SQ1+ till och med kanske?

Följden C-dm-Bb-am känns lite filmmusik på något sätt.

Fin låt.

Du har bra hörsel! Det är Ensoniq SQ1 men inte +. Tack för komplimangen! 🙂

Jag köpte den billigt av hon som sjunger på låten. Vi använde den mycket i början.

Jag gillar ljuden, den är mysig på något vis, liten och behändig men tangenterna är inte vägda, vilket jag föredrar.

Twilight, sorry, jag kollade original disken men den innehöll inga spår

så jag är ledsen... :rolleyes: (Jag hade en känsla att vi brände spåren, men det gjorde vi antagligen inte då.)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.