Zyan Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Det hade ju varit snyggare om allt skräp sitter på baksidan. Eller sitter det mostvarande kontakter på baksidan? Nej, tyvärr, vilket jag med tycker är dumt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Hur funkar det om man t ex vill köra 48V på 1-4 ? Det går inte att välja enstaka? På Phonic Helix FW har de löst det med dip-switchar ser jag (lite smått, men ändå fungerande antar jag) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 (redigerat) Hur funkar det om man t ex vill köra 48V på 1-4 ?Det går inte att välja enstaka? På Phonic Helix FW har de löst det med dip-switchar ser jag (lite smått, men ändå fungerande antar jag) Alltså, det ger matning på kanal 1-4. Och dynamiska mickar som inte kräver matning som sm57 tål att den är på ändå. Det viktiga är att inte koppla in eller ur en mick när matningen är igång samt inte slå på/av matning när lyssningen är på. Läste i en annan tråd att det kan skada. Edit: Vet inte att det är sant, men ser på vu-mätarna att det trycker till när jag slår på dem. Bättre ta det säkra före det osäkra. Redigerat 11 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Det hade ju varit snyggare om allt skräp sitter på baksidan. Eller sitter det mostvarande kontakter på baksidan? Nej, tyvärr, vilket jag med tycker är dumt. Min första tanke var också att det var lite korkat att ha dem på framsidan. Men sen insåg jag att det är en fördel i fler situationer än vad det är en nackdel. På det viset slipper man ha två stycken XLR patchbays för enkel omkoppling, samt att man bara kan plugga in saker snabbt och enkelt på fronten (om man tex vill koppla in saker i kontrollrummet). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 12 december 2006 Trådstartare Dela Postat 12 december 2006 Ja, nu hittade jag ju även denna Focusrite Saffire Pro Den ger väl också lite mer än Firepod:en? Men sedan slog det mig plötsligt. Det man spelar in eller redan har i burken på kanalerna. Hur får man ut det sedan? Jag har ett par digitala Roland Högtalare som jag tänkte använda. De kopplar jag in i en digital-utgång i så fall. Har tidigare kört med M-audio FireWire Solo för dessa, men hade tänkt skippa den biten. Kör jag Phonic-bordet, så får jag allt ljud i stereo tillbaka till mixern via FW och kan sedan koppla in högtalarna till mixern och köra min lyssning där. Men hur funkar det om jag skulle köra med en Firepod eller Focusrite? Får man igen en stereosignal även där och kan köra högtalarna där och använda dessa burkar som ljudkort ut? Börjar bli smått förvirrad tror jag... men det var något som plötsligt bara slog mig utan att jag nu tänkt efter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 december 2006 Dela Postat 12 december 2006 Men sedan slog det mig plötsligt. Det man spelar in eller redan har i burken på kanalerna.Hur får man ut det sedan? Ljudet kör du ut på vilken utgång du vill på baksidan. I ditt fall blir det den digitala utgången. Saffire Pro verkar prisvärd. Jag har dock inte testat den själv så jag kan inte uttala mig om hur bra den är. Jag kan nästan garantera att den är bättre än Phonic-bordet iaf. Dessutom har den ADAT så du kan koppla in en Behringer ADA8000 till den sen om du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 december 2006 Dela Postat 12 december 2006 Undrar dock vad det är för färgblind människa som målat Saffire Pro. De verkar ha borstad aluminium på fronten so why not just go natural? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 12 december 2006 Trådstartare Dela Postat 12 december 2006 Och så hittade jag plötsligt en ny produkt som kanske i alla fall är bättre än Phonic? Alesis Multimix 16 FW Skulle det kunna vara något för mig? Alesis har väl i alla fall bra prylar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 Jag har ingen erfarenhet av MultiMix. Men Alesis gör överlag bra prylar. Men jag kan fortfarande inte begripa varför du vill satsa på ett sånnt bord. Sådana är jättepraktiska om man vill tappa ljudet i replokalen eller på en spelning. Men i en hemstudio fyller de ingen direkt funktion. Men tycker du det är roligt och inspirerande att ha massa knappar och rattar att titta på så fine with me. För de pengarna skulle jag hellre satsat på en Tascam FW1082. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 Ja, glöm nu snabbt alla billiga FW-mixers (om man inte har råd med t ex ONYX 1640 eller dyligt), du kommer ändå att mixa i datorn, med eller utan kontroller. Kör på en eller flera Firepods. Klart prisvärda grejer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 13 december 2006 Trådstartare Dela Postat 13 december 2006 Hittade en riktigt bra recension på Phonics mixer. Där fick den 9 av 10 möjliga poäng och verkar hålla rätt bra kvalitet. Helix Board FW Är det någon som har denna eller någon liknande som vet på riktigt? Det verkar ju mer vara gissningar om hur den låter och att budgetvarianten är dålig osv... Jag vet inte vad som drar mig till den, men den verkar ju ändå lovande och prisvärd? Vad jag tjatar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 Hittade en riktigt bra recension på Phonics mixer. Där fick den 9 av 10 möjliga poäng och verkar hålla rätt bra kvalitet. Helix Board FW Är det någon som har denna eller någon liknande som vet på riktigt? Det verkar ju mer vara gissningar om hur den låter och att budgetvarianten är dålig osv... Jag vet inte vad som drar mig till den, men den verkar ju ändå lovande och prisvärd? Vad jag tjatar... Du kommer ju bara betala för en massa komponenter som du ändå inte kommer att använda med en Firewire-mixer, du får ju bättre omvandlare och micpreamps för pengarna om du köper exempelvis en Firepod eller en Saffire Pro. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 (redigerat) Hittade en riktigt bra recension på Phonics mixer. Där fick den 9 av 10 möjliga poäng och verkar hålla rätt bra kvalitet. Helix Board FW Av "recensionen" av dömma verkar de knappt öppnat lådan utan bara sneglat lite i produktspecifikationen. Frågan är om de ens hade ett testexemplar. En preview snarare än en review. Jag har bara testat Helix Board 18, men jag förmodar att det är samma elektronik i 24. Och man får ju definitivt mycket för pengarna. Men nån kvalité är det ju inte att prata om. Och Phonic har samma dåliga kvalitétskontroll som Behringer. Du måste ju hursomhelst ha ett till ljudkort om du ska kunna mixa med det. Och då måste du även dra ut allt du har inkopplat. Det blir ganska krångligt. Så jag förstår inte riktigt grejen? Redigerat 13 december 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 13 december 2006 Trådstartare Dela Postat 13 december 2006 Jag ger aldrig upp. Nu har jag en ny fundering som jag tror på. MOTU 8pre Verkar vara något liknande Firepod, men lite snyggare och bättre programvara och lite så. Verkar vara rätt likvärdiga, men känns som en bra sak. Jag har gett upp. Jag lyssnar på er och tar till mig. Köper jag en mixer med dåliga preamps, så blir det alltså skit in - skit ut. Bättre att satsa på bra grund och sedan bygga vidare. Man kan inte ha allt och mixern i Logic Pro är ju grym. Och varför ska man åka med reglarna när man kan automatisera. Det är bara det visuella. Ett mixerbord i en studio är ju lika självklart som ett gosedjur i sängen. Jag får väl satsa på rackmoduler med sköna lampor som skapar den där härliga stämningen istället. Eller är det någon som har några elaka invändningar när det gäller Motu 8pre? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 Jag ger aldrig upp. Nu har jag en ny fundering som jag tror på. MOTU 8pre Verkar vara något liknande Firepod, men lite snyggare och bättre programvara och lite så. Verkar vara rätt likvärdiga, men känns som en bra sak. Jag har gett upp. Jag lyssnar på er och tar till mig. Köper jag en mixer med dåliga preamps, så blir det alltså skit in - skit ut. Bättre att satsa på bra grund och sedan bygga vidare. Man kan inte ha allt och mixern i Logic Pro är ju grym. Och varför ska man åka med reglarna när man kan automatisera. Det är bara det visuella. Ett mixerbord i en studio är ju lika självklart som ett gosedjur i sängen. Jag får väl satsa på rackmoduler med sköna lampor som skapar den där härliga stämningen istället. Eller är det någon som har några elaka invändningar när det gäller Motu 8pre? 😕 En kontrollyta är jättebra men de mixrar du visat upp här går inte att mixa med på de sättet. De har för få utgångar för att du ska kunna mixa analogt, och skulle du kunna det så skulle de låta sämre ändå. De skickar heller ingen midi-information till datorn så de går inte att använda för att styra mixern i datorn heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 december 2006 Dela Postat 13 december 2006 Motu 8pre blir du säkert nöjd med, både Motu och Presonus är förövrigt kända för att fungera vädigt bra med Apples datorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.