coverman Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Är det någon som har något tips på en hyfsat billig mixer som skulle passa mig? Jag vill kunna spela in analoga trummor och även kunna mixa spåren separat efter det att de blivit inspelade i datorn istället för att köra mixern på skärmen bara. Har tänkt mig min Mac med Logic och en Firepod. Sedan vill jag alltså kunna koppla trummornas mikrofoner till en mixer och spela in spåren separat i datorn. Sedan kan man ju lägga trumpaketet i en grupp och på samma sätt med andra instrument, men finns det då någon passande mixer, så man kan få gammal hederlig mixerkänsla och dra i reglarna. Det bör ju räcka med en mixer med 10-12 kanaler (eller fler). Prislapp under 5.000 kronor. Någon som har tips, varningar eller råd om vad man ska tänka på eller akta sig för? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Du får inte mycket till mixer för 5000kr precis. Visst en hyffsad 8-kanalare kan du väl hitta till det priset, men då får du ju ändå submixa i datorn och då känns det som halva anledningen till att ha en mixer försvinner. Och du behöver ingen mixer för inspelningen av trummorna eftersom du har 8st preamps i firepoden redan, och de räcker till gott och väl. Hade jag varit du så hade jag nog lagt pengarna på en controller som styr mixern i datorn istället. En Behringer BCF2000 är det billigaste med motoriserade reglar. Annars går det nog att hitta en begagnad Mackie Control Universal för strax över 5000kr. Då får du ett riktigt arbetsverktyg. Tascam FW-1042 har blivit rekommenderad ett antal gånger på dethär forumet också. Har inte testat den själv men den verkar helt ok. Saknar displayer över kanalerna bara. Men det är iaf en controller och ljudkort i ett. Nästa steg när det gäller sådana kombinationer är M-Audio Project Mix. Den har displayer för varje kanal till skillnad från Tascamburken, vilket gör det lite lättare att ha koll på vad man rattar förnågot. Redigerat 7 december 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Så trummorna kan man köra rätt in i Firepoden? Hur är det när man behöver phantom-matning för sång t ex? Men då kanske man istället ska satsa på typ en ART Tube MP eller liknande? Lite såna prylar får man ju annars i mixern också. Funderade på denna: Phonic Mixer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Så trummorna kan man köra rätt in i Firepoden?Hur är det när man behöver phantom-matning för sång t ex? Men då kanske man istället ska satsa på typ en ART Tube MP eller liknande? Lite såna prylar får man ju annars i mixern också. Funderade på denna: Phonic Mixer Vad ska du ha mixern till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 I firepoden sitter det 8st mic preamps med fantom-matning. Och de är av bättre kvalité än de som sitter i Phonic-mixern. Dendär mixern skulle jag kunna tänka mig till ett billigt PA, men inte till en studio. Om du ska köpa en mixer i den prisklassen så är det enda alternativet en begagnad om det ska vara någon nytta med det. Jag tror du skulle bli missnöjd med en sån mixer iaf. Men det är ju ditt val. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Jag bugar o tackar för tips o råd. Mixern var tanken att ha för att ha analoga reglar och känslan av att mixa "på riktigt" istället för i datorn. Vrida på eq osv... lite gammaldags alltså ;-) Men då kanske man ska satsa på en controller istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Ja har man inte gott om pengar så är de det vettigaste alternativet om man vill ha reglar att dra i. Och jag har full förståelse för att man vill det. Men man kan ju plocka det bästa ur båda världar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Eq:n i en såpass billig mixer har inte ett jota att sätta emot Logics, dessutom blir det mycket krångligare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 Så vill man plocka in fler saker, så ska man istället satsa på Logics inbyggda, sedan får man lyxa i framtiden. Man kanske då ska satsa på 2 Firepods istället och kunna spela in både trummor och några instrument till direkt i burken. För det kanske man vill någon gång om man ska spela in ett band som lirar live i studion. Ja, jag har ju inte ens köpt min första Firepod, men det blir inom någon/några veckor. Men bra med alla tips o råd från er vana användare här. Det är hundra år sedan jag själv spelade in i datorn (har inte haft tid), men nu ska jag sätta mig in i allt igen för det är ju så kul. Kör bara på en Mac mini (grundmodellen). Får väl köpa upp mig på en större dator sedan också. Men den är ju så sjukt snygg och smidig. Vill hålla i den så länge det går. Men finns det någon begränsning hur mycket en sådan klarar när det gäller att spela in ljud-spår? Skulle den t ex ha problem att köra in 10 spår live? Den har ju problem med Sculpture (som iofs är sjukt processorkrävande). Eller måste jag nöja mig med en musikant i taget? Någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Ja firepodarna är ju ganska billiga nuförtiden så det kan vara en idé att expandera med en till. Om du köper en M-Audio ProjectMix så har du möjligheten att expandera den via ADAT. Så du kan plugga in en Behringer ADA-8000 och få åtta kanaler till för en billig peng. Antalet kanaler du kan spela in på din Mini behöver du nog inte oroa dig över. Det är snarare att du kanske ska se upp för processorkrävande pluggar. Och du kan nog behöva bounca/frysa lite spår då och då. Du klarar dig ändå rätt långt på en sån. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 Men jag har ju ingen ADAT! Har en gammal Roland VS-1680 som hade varit kul att kunna använda ihop med allt, men den verkar inte göra någon nytta i denna kombination. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Men jag har ju ingen ADAT!Har en gammal Roland VS-1680 som hade varit kul att kunna använda ihop med allt, men den verkar inte göra någon nytta i denna kombination. ProjectMix har en ADAT-ingång för att man ska kunna expandera den 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) ProjectMix har en ADAT-ingång för att man ska kunna expandera den 😄 Förtydling: Project mix är ett externt fw ljudkort med reglar. Detta kort har 8 fantommatade ingångar, och kan utökas med åtta till med hjälp av adat och Ada 8000 som Rainy visa. Redigerat 8 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 Men om jag inte har en ADAT, så är det väl bättre att satsa på 2 Firepods? Eller hur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 bara en liten fundering från min sida... Funkar det smärtfritt att köra flera likadana ljudkort på samma drivare i en dator? Typ 2 st Firepod? Många kort har ju integrerad i mjukvaran för att länka samman flera kort (typ M-Audio Audiophile 24/96). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Men om jag inte har en ADAT, så är det väl bättre att satsa på 2 Firepods?Eller hur? Vad jag menar är att du har ju lite alternativ. Exempelvis kan du skaffa en Firepod och en controller, sedan expandera med ytterligare en Firepod om du har behov. Eller kan du köpa en ProjectMix som är controller och ljudkort i ett, och sedan expandera med en ADA8000 om du har behov. Firepod x 2 + Mackie Control Universal = 19 200kr ProjectMix + ADA8000 = 14 500kr Tascam FW-1884 + ADA8000 = 14 500kr Nu är förvisso det översta alternativet betydligt bättre kvalitétsmässigt. Men smakar det så kostar det. Funktionsmässigt så ger alla tre alternativen samma lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Men om jag inte har en ADAT, så är det väl bättre att satsa på 2 Firepods?Eller hur? Adat är hur de kommuniocerar, istället för audiokablar så är det adat, (tror det kallas adat lightpipe). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Funkar det smärtfritt att köra flera likadana ljudkort på samma drivare i en dator? Typ 2 st Firepod? Många kort har ju integrerad i mjukvaran för att länka samman flera kort (typ M-Audio Audiophile 24/96). Ja så länge drivrutinerna har stöd för det så är det i teorin inga problem. Kan hända att man får högre latency dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Med en Mac kan du alltis kombinera ljudkort till ett. Finns inbyggt i Mac OS X. På Presonus hemsida så finns det instruktioner för hur du kombinerar upp till 3 Fireboxar både med Mac OS X och med Windows XP. Flera Fireboxar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 Men om jag vill växa och inte börja med att tömma plånboken, så känns det som jag borde börja med en Firepod. Sedan växa med en Mackie controller när jag vill mixa med reglar. Då kan man också bygga vidare med en till Firepod. Det låter väl som en smart lösning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Men om jag vill växa och inte börja med att tömma plånboken, så känns det som jag borde börja med en Firepod.Sedan växa med en Mackie controller när jag vill mixa med reglar. Då kan man också bygga vidare med en till Firepod. Det låter väl som en smart lösning? Funkar definitivt. Fördelen med den lösningen är ju även att alla delarna är utbytbara. Lite dyrare dock som sagt. Men hittar du en beggad MCU så kommer du ju undan rätt billigt ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Vad tror ni om denna mixer då? Kan man inte köra med denna och då skippa en Firepod? På så sätt skulle man ju kunna köra ner ett helt band på flera kanaler in i datorn (även om man inte kan mixa med denna i efterhand). Är inte detta en smart lösning? Eller är det något jag missat här? Phonic HelixBoard24 FireWire Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Jag vet inte riktigt varför det skulle vara en bättre lösning? Du har sämre kvalité än med firepoden, mixern är inte så mycket att hänga i julgranen i studiosammanhang. Du behöver ju ändå ett ljudkort till om du ska mixa det i mixern? Men helt klart en prisvärd lösning om man behöver en mixer i replokalen som man även kan spela in med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Det verkar som med den kan du spela in 18 kanaler samtidigt via firewire. Men om du kan spela upp och mixa analogt för att sen ta in det i datorn igen för att sedan kunna mastra tvivlar jag på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Jo, man kan ju inte mixa efteråt i den, men på så sätt skulle jag kunna kunna få ner ganska många kanaler direkt i datorn. T ex trummor, bassist, keyboard och gitarr. För att ha en live bakgrund. Sedan får jag väl nöja mig med att mixa allt i datorn efteråt. Denna tar ju bara tillbaka ett stereo-spår för monitor-lyssning vid inspelning. Men denna skulle ju kunna ersätta Firepod:en (eller t.o.m 3 st) och att man senare kan skaffa sig en controll-enhet för att mixa med i framtiden. Varför är denna så pass mycket sämre än Firepod:en egentligen? Vad är det som är dåligt i studiosammanhang? Alltså nu pratar vi hobby-studio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Du verkar ha koll på läget nu. Dock kan du inte jämföra firepodens preampar med de som sitter i ett phonicbord. Jag sitter på ett phonicboard och funderar seriöst på att skaffa två vtb1. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Vad har du för Phonicbord? De kanske förbättrat sig sedan dess? Men jag antar att det är skillnad på grymma produkter och billiga, men hur stor skillnad är det i så fall? Är det riktigt märkbart? Eller bara mätbart? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Sämre pre-amps och sämre A/D-converters. Men visst funkar den. Känns dock som du kommer sitta med en skrymmande mixer som du inte har någon direkt nytta av. Och min erfarenhet säger mig att det är dyrt att köpa billigt i längden. Men huvudsaken är ju att du har kul åas 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coverman Postat 11 december 2006 Trådstartare Dela Postat 11 december 2006 Om man köper Firepod och sätter dessa i rack. Varför sitter kontakterna på framsidan? Det hade ju varit snyggare om allt skräp sitter på baksidan. Eller sitter det mostvarande kontakter på baksidan? Jag ska lyssna på era inlägg och fundera några nätter innan jag bestämmer mig i alla fall. Det är bra med tips och råd från andra, så man tänker efter före. Studiobygget är ändå inte klart, så jag har tid att fundera, men vill var ute i god tid. Firepods eller Phonic FireWire? ...Firepods eller Phonic FireWire? ...Firepods eller Phonic FireWire? Hmmmmm... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Vad har du för Phonicbord?De kanske förbättrat sig sedan dess? Men jag antar att det är skillnad på grymma produkter och billiga, men hur stor skillnad är det i så fall? Är det riktigt märkbart? Eller bara mätbart? 😛 Mitt tillverkades samtidigt som Hellixborden fast utan firewire. Svårt att tro att de har förändrat dem särskilt mycket. Ska kolla upp om det finns en bild. Har denna fast i den gamla färgen, silvergrå. Annars verkar det inte vara några skillnader, samma knappar, reglar, in och utgångar. Den här ser dock mycket roligare ut. Länk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.