Jump to content
Annons

Ska mixa någon annans för första gången

Zyan

Recommended Posts

Min brosas band har ett demosläpp med spelning och killen som har hjälp dem med inspelning och mixning av andra låtar hann tydligen inte med att mixa en av dem.

Så nu vill brosan att jag ska göra det, det är ett fem-manna popband. Har aldrig jobbat med musik som inte varit mina egna projekt.

Vad ska jag tänka på, hur ska jag gå till väga?

Funderar att ta över flera i bandet, med egna lurar som de är vana vid, ha åsikter och säger hur de vill ha det. Eller är det risk att det blir en jävla kakfoni när det är så många åsikter.

Hjälp?!

Dela på andra sajter

Annons
Spontan reflektion; sitta och mixa med någon annan hängandes över axeln låter skitjobbigt. Jag skulle ta pulsen på ungefär hur de vill ha det hela innan, mixa i lugn och ro och sedan spela upp ett förslag. Sedan ta feedback och justera enligt detta, med bandet eller delar av det med i ett andra mixningspass (och sen smygjustera igen då dom gått :rolleyes:)

Vi är inne på samma spår där, tror det inte blir någon fokus när det är för många.

Dela på andra sajter

Du kommer att höra från gitarristen att gitarren är för låg, från sångaren att sången är för låg, från bassist att.... du förstår. Försök få en balanserad mix utifrån deras förslag. Du kan inte få det exakt som de säger att de vill ha det. Eller du kan, men det beror på hur vass man är på mixning. Jag är inte så vass iaf.

En sak till, chansen är stor att de tror att du kan t.ex. ratta fram vilket basljud som helst även om de kört på en dålig bas (dåliga mikrofoner, dåligt ljud). Samma med gitarrljuden och allt det andra. Tala om för dem att nästan allt hänger på vad för utrustning, mikrofoner och placering som användes vid inspelningen.

Nu vet jag inte mera som jag kan tala om för dig. Tro på dig själv och gör verkligen det bästa du kan och ta inga genvägar eller gör saker mindre och hoppas på att de inte ska märka det. Och som de andra säger, gör mestadels utav mixningen ensam utan de i bandet i samma rum.

MvH

Dela på andra sajter

Gör en grundmix själv och låt en eller max två i bandet vara med o sätta slutmixen. Allihopa på samma gång kommer bara göra att det ska diskuteras i oändlighet till ingen större nytta. Låt dom bestämma nivåer/hur saker ska låta, men säg alltid vad du själv tycker och motivera varför. Sedan får dom själva ta ställning till hur dom vill ha det. Tänk även på att bandet (förhoppningsvis) känner musiken bättre än vad du gör och kanske har en idé om saker som inte är helt lätt att greppa. Var öppen för förslag och kasta bort allt vad prestige heter. Det finns alldeles för många sånna mixningstekniker på denna jord som bara vill åt ett enda håll och vägrar göra nåt annat.

Viktigast av allt: jobba på god stämning i kontrollrummet. Otroligt viktigt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.