Jump to content
Annons

Bärbar dator , för att göra musik ?

Recommended Posts

militante (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag funderar på att köpa en bärbar dator att göra musik i.

Det är så att jag idag andvänder pgramet FL studio med en del större plugins

(soft synthar) som spelar in det som blir direkt via programet "All Sound Recorder"

vilket ibland kan leda till att det hakar lite småt i min mmusik 😆

Så till saken, om jag ska köpa en bärbar dator ( och komma så biligt undan som möligt )

vad ska det vara för prestanda minst och bör man/kan man på någott sät ha ett ljudkort annat den som siter

på själva moderkortet (så som pci i stationära datorer)

mvh

militante

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

jag kan absolut inget om bärbara datorer men kan säga att du deffinitivt borde köpa ett ordetnligt ljudkort som har ASIO drivrutiner. På så sätt får du bra (låg) latency vilket innebär att du hör ljudet direkt du slår an en tangent på en midi/usb controller istället för att behöva vänta en halv sekund på ljudet... blir ju praktiskt taget omöjligt att spela då.

Sen har ordentligt ljudkort bättre ljudkvalitet än inbyggda vilket gynnar din inspelade musik ganska mycket.

militante (oregistrerad)
Postat

kan man lössa belastingen av moderkortet och prosessorn med ett usb ljudkort?

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Firewire ljudkort är nog att föredra eftersom USB belastar processorn mer och har en benägenhet att krångla lite mer än FW. Egentligen avbelastar du inte processor genom att ha ett externt ljudkort... det enda du gör är väl att låta ljudet ta en annan väg från datorn till ett ljudkort som har bättre kvalitet än moderkortets inbyggda 😛 Med ett externt ljudkort för du dessutom mykcet fler möjligheter vad gäller anslutningar.

Redigerat av thrinithan
Postat

Ska man ha externt är Firewire det bästa. M-audios grejer är förbannat bra i ljudkortsväg. Internt ljudkort med ASIO är det VÄLDIGT få bärbara som har om man inte närmar sig 30 000 klassen så det är ofta en kostnadsfråga.

Om Firewire inte skulle vara dugligt på ljudkortsfronten så är USB 2.0 det näst bästa. USB 1.1 funkar men är rätt långsamt.

militante (oregistrerad)
Postat

de är inte refletioner 😏 det e helt enkel mycket ljusare på dom ställe av någon anedning, vill mäst veta ifall det är någott som tyder på att skärmen är super paj och påväg å dö, samt om jag kan göra någott åt det.

( tog bidlen med en kass webkamra, enda jag har)

Bild%20003r.jpg

Postat

Ah, ok. Jag vet vad du menar. Hade liknande fast lite mindre på en laptop (också en dell) som jag lånade av skolan för nått år sen.

Nej det är inget allvarligt, eftersom det inte kommer att sprida sig eller göra så att skärmen går sönder. Men det går inte att få bort, så ganska störigt är det ju.

Hur mycket betalade du för den?

militante (oregistrerad)
Postat

6k ( märkte inte det där förens jag hade komit hem 😏 fötsår inte varför, då jag fick se den först)

Postat (redigerat)

Ja jag hade nog inte betalat mer än 4kkr för en laptop där skärmen är så pass skadad.

Om du vill kan du ju köpa en ny skärm på ebay och sätta dit med det kostar ju en slant.

Det finns en hel del

Redigerat av rainydays
militante (oregistrerad)
Postat

weee fick min skärm utbytt idag av dell, hade visst en tids garanti kvar hos dell 🙂:)😕🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.