srt Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) -UPDATE- Själva frågan om kopplingsschemat är löst, men istället har ett nytt problem uppkommit - brus. Har försökt lokalisera problemet med hjälp av Zyan längre fram i tråden men inte hittat någonting. Ett ljudklipp ("ja, hallå" sägs) på hur det låter när jag spelar in finns nedan. (Varning för brus!) http://www.speedyshare.com/303428505.html Står mer om det längre fram i tråden... Hej alla Har inhandlat ett ESI Juli@ kort, VTB1 preamp och en ADK 51-e mic, men problemet är att jag inte riktigt vet hur det ska se ut i kopplingarna mellan preampen och ljudkortet. Är totalt nybörjare på detta. Har en XLR-XLR kabel mellan micen och preampen vilket jag vet är korrekt. Men mellan preampen och ljudkortet köpte jag en tele-tele kabel som jag kopplade från preampens Line-Out till ljudkortest Line In L (vad är egentligen skillnaden mellan "L" och "R" ?). Har även vänt på ljudkortet så man får telekontakterna utåt men det kanske ni har förstått. Fattas det något? funkar inte alls att spela in och som ni ser så är jag väldigt förvirrad inom detta ämne. =) Hjälp uppskattas! Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Det finns egentligen ingen skillnad mellan L och R, utan de finns där mest för att du ska kunna spela in ett ljud i stereo. Men du kan lika gärna använda båda för olika ljudkällor och för att då spela in två saker samtidigt. Kan inte säga direkt vad som är fel eftersom jag inte har ett Juli@. Men du får nog svar inom kort av mer kunniga människor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 R och L är helt enkelt Right och Left... Enkelt förklarat är det en stereo ingång på ljudkortet som delats upp till 2 monokanaler för att du ska kunna använda antingen 1 stereo pryl eller 2 mono prylar 😆. I inspelningsprogramet måste du välja att du ska ta signal från ESI Juli@ L eller R beroende på hur du kopplar. Får du signal in i VTB preampen? tror nog att din mikrofon behöver ström och det ska finnas en strömknapp på VTB som heter 48Volt som du måste ha intryckt för att preampen ska ge ström till mikrofonen. Har ljudkortet en egen inbyggd mixer... får du någon insignal på mätarna där? Några saker att kolla upp i alla fall. Vad är det för program du ska spela in i? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Det borde absolut funka så! Blinkar preampen som den ska? (Om den nu ska blinka?) Det är ju enklast om du försöker komma fram till vart felet ligger... Får du ljud från micken till preampen, eller är felet redan där? Har du kommit ihåg fantommatningen? Om du har ljud från preampen är ju nästa fråga: Har du valt rätt ljudingång inne i ditt inspelningsprogram? Har du kunnat spela in annat med ljudkortet förut? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Tackar för svaren 😉 Japp, "Phantom Power" (48V) är på då min mic kräver det. Jag märkte nyss att jag inte får någon signal på preampen. Grejerna är helt nyköpta och har inte använts förut, dock så fick jag lämna in mitt ljudkort för reparation för ett par veckor, men det funkar finfint nu. Så problemet är att preampen inte får något ljud från micen i så fall. Har dock sett att det fungerade förut så nåt måste väl ha hänt under tiden kortet var på reparation :/. Kan tillägga att endast 48V knappen på preampen är nedtryckt, så det kanske har nåt med det att göra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) det är bara 48Volt som är intryckt.. hmm... testa trycka in knappen under texten METER.. dvs Output/Input knappen... då kommer dioderna att reagera på allt som kommer in i preampen istället för allt som skickas ut ur den. Om inte det funkar så är det nå galet med antingen mikrofonen, kabeln (mellan mikrofon och preamp) eller preampen. Men det borde inte vara så. Redigerat 7 december 2006 av thrinithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Gjorde som du sa och så småningom började mätaren röra på sig! Testade också att stänga av "Meter" knappen en gång men av någon anledning så fanns kontakten kvar! 😉 Problemet nu är bara det att det endast brusar jag försöker spelar in (använder tillfälligt Audacity till tester osv). EDIT: Testade nu 5minuter senare och ljudet vart klarare vid inspelning! Enligt manualen så ska micen laddas upp i 30 minuter för bästa resultat. Får hoppas att det löser sig nu då. Tack så mkt för hjälpen 😉 Redigerat 7 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Vill bara vara övertydlig. Vad för sladd har du mellan preampen och ljudkortet. Borde koppla stereotele mellan vtb och den balanserade ingången eftersom balanserat är att föredra. Redigerat 7 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Har en sån här: http://www.proelgroup.com/proelgroup/en/su...=11169174839960 Men om du nu säger att stereotele vore bättre så får jag väl köpa en sån då, är ju knappast ett ras för ekonomin precis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Har en sån här: http://www.proelgroup.com/proelgroup/en/su...=11169174839960 Men om du nu säger att stereotele vore bättre så får jag väl köpa en sån då, är ju knappast ett ras för ekonomin precis. Om du upplever brus är det en klar skillnad. Tvingades ha obalanserat till mina monitorer i några dagar tills jag kom över en lödkolv. Faan vilken skillnad, ljudstyrkan blir bättre och mindre brus. Goggla lite på det så får du en bättre definition. Vet inte riktigt hur det funkar. Edit: Din sladd är ju en stereotele, det är två pluppar på kontakten. Redigerat 7 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Haha jasså, är inte någon höjdare på såna här saker precis 😕 Är tvungen att ha max på Input Gain/Output Level på preampen för att över huvudtaget kunna få fram ljud, och det enda ljudet man får fram då är brus - man hör i vilken tonart det är men nada av min röst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Haha jasså, är inte någon höjdare på såna här saker precis 😕 Är tvungen att ha max på Input Gain/Output Level på preampen för att över huvudtaget kunna få fram ljud, och det enda ljudet man får fram då är brus - man hör i vilken tonart det är men nada av min röst. Läs allt här och sen fråga det du inte förstår. Edit: Det är ju en xlr balanserad utgång, du har kopplat till line utgången. Läs mer på pdf en. Redigerat 7 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Har läst igenom PDFen noggrant men förstår ändå inte var problemet ligger... Ska alltid trassla vid köp av nya saker =/ och jag verkar inte kunna lösa problemet själv så, jag får väl kalla in en expert eller något, börjar bli tröttsamt att ingenting fungerar, vad jag än försöker med. Var väl en månad sen jag fick hem grejerna och fortfarande har jag inte fått igång dem trots att jag har ansträngt mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Har läst igenom PDFen noggrant men förstår ändå inte var problemet ligger... Ska alltid trassla vid köp av nya saker =/ och jag verkar inte kunna lösa problemet själv så, jag får väl kalla in en expert eller något, börjar bli tröttsamt att ingenting fungerar, vad jag än försöker med. Var väl en månad sen jag fick hem grejerna och fortfarande har jag inte fått igång dem trots att jag har ansträngt mig. Ok...det du ska göra är att skaffa en xlr till stereo tele. Och koppla mellan balanced out på preamp till balanced in på ljudkort. Det är tre sidor på pdf en, det är den i mitten du ska titta på. Det finns tre ut på ljudkortet (insert är ut och in för effekter också men det lämnar vi nu, där kan du exempelvis ha en kompressor) De tre utgångarna är: Balanserad utgång Trepolig kontakt, kallas xlr, förstärkt utgång Insert Kopplas med monotele, ofärgad förstärkning, inget tube sound, denna är obalancerad Line out Färgad förstärkt utgång med tube sound, obalanserad Hoppas detta gjorde dig lite smartare Redigerat 7 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Då förstår jag! Det du skrev gjorde det hela mycket klarare. Får dra iväg och köpa en XLR-Tele kabel imorgon då, får tacka så mkt för hjälpen. 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Då förstår jag! Det du skrev gjorde det hela mycket klarare. Får dra iväg och köpa en XLR-Tele kabel imorgon då, får tacka så mkt för hjälpen. 🤪 Kom ihåg att det ska vara två ringar på på telepluggen. Säg att den ska vara balancerad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Aight! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Gjorde precis som ni sa och köpte en XLR-Stereotele kabel istället. Kopplade in den rätt (Balanced out->Balanced in) men fick samma problem, alltså att man endast hör brus vid inspelning. Jag får kontakt mellan micen och preampen samt preampen och ljudkortet (ser att mätarn på 1/2 Mon Input i Juli@s kontrollpanel rör sig). Kan det vara ljudkortet som knasar? Fick lämna in det på reparation då det var dead on arrival vilket de fixade, men det kanske fortfarande inte funkar som det ska. (Känner mig hur dum som helst, snälla ha överseende ) Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Gjorde precis som ni sa och köpte en XLR-Stereotele kabel istället. Kopplade in den rätt (Balanced out->Balanced in) men fick samma problem, alltså att man endast hör brus vid inspelning. Jag får kontakt mellan micen och preampen samt preampen och ljudkortet (ser att mätarn på 1/2 Mon Input i Juli@s kontrollpanel rör sig). Kan det vara ljudkortet som knasar? Fick lämna in det på reparation då det var dead on arrival vilket de fixade, men det kanske fortfarande inte funkar som det ska. (Känner mig hur dum som helst, snälla ha överseende 🙂) Jobbigt... Vi börjar med att dubbelkolla kopplingarna, du har: mick ----> Vtb mickingång, Balanced out -----> Julia balanced in Hur går det med uppspelningar av vanliga Mp3? Vad har du för lyssning, kan det bli rundgång? Ska läsa om ditt ljudkort. Har ingen erfarenhet av varken det eller programmet du kört Brb Redigerat 8 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Ser ditt kort ut såhär? Ser inga teleingångar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Va faan.. Här är samma kort fast snurrat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) mick ----> Vtb mickingång, Balanced out -----> Julia balanced in Exakt så har jag kopplat. Det kluriga är att jag inte ens kan höra något ljud när jag spelar upp mp3 genom Juli@ kortet. Man ser "ljudvågorna" i programmet (winamp) men helt tyst är det- det är som att musiken spelas upp korrekt men jag inte får något ljud. Frågan är om det ska funka även fast jag har mitt headset kopplat till moderkortets ljudkortsuttag, eller måste man ha kopplat hörlurarna till själva ljudkortet för att det ska funka (provat detta och kontakten passade inte ens till "adaptern" jag fick med ljudkortet). Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Det är tydligen snurrbart. connectors at both ends of its unique swappable I/O socket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Japp har tele-kontakterna utåt, alltså de närmst på bilden. Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Nu kommer en klarhet. Det går att snurra på. Vilken ände har du utåt? Edit, såg att du har svarat. Redigerat 8 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Ajdå...du kan inte koppla lurar till direkt till ljudkortet. Och du bör avinstallera det på moderkortet och använda juliat till allt. Haft problem med två ljudkort inne på samma gång. Läser manualen nu. Står inget om att man bara bör endast ha ett ljudkort installerat. Redigerat 8 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Okej, testar med att avinstallera det jag har nu (Realtek Audio Drivers) och eventuellt disabla i BIOS om jag hittar. Återkommer snart! *puss* Edit: Läste det du skrev i edit men jag försöker ändå, kan väl fungera om man har tur? Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Okej, testar med att avinstallera det jag har nu (Realtek Audio Drivers) och eventuellt disabla i BIOS om jag hittar. Återkommer snart! *puss* Edit: Läste det du skrev i edit men jag försöker ändå, kan väl fungera om man har tur? Njae..vi läser vidare i manualen först. Jag är helt grön på detta kort, har vi tur kommer någon in med mer kunskap. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
srt Postat 8 december 2006 Trådstartare Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Okej då väntar vi 🙂 EDIT: Läser själv på www.esiforum.com, deras eget forum. Kanske hittar något liknande problem där. Redigerat 8 december 2006 av srt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 Du kör pc? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.