Jump to content
Annons

Rätt tänkt om enkelt grafikkort?

CRZTNTR

Recommended Posts

Nu har jag sökt och sökt på Internet och skaffat min världsbild av grafikkort. Tänkte kolla så den stämmer.

Jag vill:

- ha två analoga skärmar, inte speciellt stor upplösning, 1024xvaddetnuär

- avbelasta min dator (har internt skitgrafikkort nu som snor RAM)

- kunna spela vrålheta spel som behöver följande 128MB Hardware Accelerated video card with Shader 1 support and the latest drivers.

Must be 100% DirectX® 9.0c compatible. som t.ex. Medival II: Total War, Civ4, Call of Duty 2.

Fungerar då till exempel detta kortet:

Sapphire Radeon 9250

Jag har P4 3.0, 512RAM (blir snart 1,5GB).

Dela på andra sajter

Annons
Nu har jag sökt och sökt på Internet och skaffat min världsbild av grafikkort. Tänkte kolla så den stämmer.

Jag vill:

- ha två analoga skärmar, inte speciellt stor upplösning, 1024xvaddetnuär

- avbelasta min dator (har internt skitgrafikkort nu som snor RAM)

- kunna spela vrålheta spel som behöver följande  128MB Hardware Accelerated video card with Shader 1 support and the latest drivers.

Must be 100% DirectX® 9.0c compatible. som t.ex. Medival II: Total War, Civ4, Call of Duty 2.

Fungerar då till exempel detta kortet:

Sapphire Radeon 9250

Jag har P4 3.0, 512RAM (blir snart 1,5GB).

Du behöver en dvi till vga adapter om du inte får med det till grafikkortet.

Om du ska spela "vrålheta" spel behöver du väl något mer grafikminne i gamersynpunkt. Dock har detta fördelen med att vara fläktfritt, dvs låter mindre.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Men alla vrålheta spelen säger att minimum är 128MB, jag kommer ju inte köra på fetaste upplösningen ändå så. Duger det inte? Är ingen gamer direkt, men man kan fan inte sitta och spela in utan att få slakta Påvens arméer då och då.

Dela på andra sajter

Ati 9250 är ingen direkt nyhet längre...

Men det beror helt på egentligen, alla människor har olika uppfattning om vad som går att spela med!

tex. att det måste gå att spela på högsta grafik och att spelet riktigt flyter fram medans andra nöjer sig bra med "dåliga" grafikinställningar.

Du kan söka efter benchmarks på nätet och kolla vad det går för 😠

Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

2 skärmar kommer du deffinitivt kunna ha med det kortet... det enda extra du behöver är en DVI till VGA adapter eftersom en av bildutgångarna på graffekortet mest troligt är DVI. En sån här tror jag minsann

Men sen köpa ett AGP graffekort och som kostar 379:- för att kunna spela nya spel med skulle jag väl kanske inte rekommendera... Nu har jag inte så bra koll på vad som är nya spel och vad olika spel kräver men jag skulle nog ta och lägga ut ca 800-1200:- till på det priset så att du med säkerhet kan spela de spelen du vill utan att behöva köpa ett nytt kort inom 6 månader.

XFX GeForce 7300GT

XFX GeForce 6800XT Black Edition

Jag är inte på långa vägar någon expert på detta område och jag vet inte ens hur nya spelen är som du spelar. Så du gör nog klokt i att lyssna på några andra personer också innan du bestämmer dig.

Har du hört dig för på www.64bits.se/forum ??? där har dom stenkoll på allt som har med speldatorer och spel att göra...

edit: oj.. var ett helt gäng som hann posta för mig

Redigerat av thrinithan
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren... Men om det ska bli så dyrt så är det ju förjävligt, jävla spel, ni vet föresten att speltillverkare och grafikkortstillverkare jobbar tillsammans för att hela tiden tvinga folk att när dom köpt nytt spel också köpa nytt grafikort (hemlig källa på dice)!!

Men alltså:

Om jag köper ett kort som stödjer 128MB Hardware Accelerated video card with Shader 1 support and the latest drivers.

Must be 100% DirectX® 9.0c compatible så betyder det att jag kan spela det spel som kräver detta som miniumum (medival II: Total war) men BARA på sämsta grafikinställning fast utan att det "laggar" eller vafan det heter, är slött?

Dela på andra sajter

det beror lite på vilken dator du har... Snabb CPU... hur mycket DDR... vilken mhz på DDR osv

Pentium4 3.0Ghz, Prescott. 512MB DDR PC3200, 400mhz. Men ska nog köpa så jag får 1,5GB samtidigt som grafikkortet.

Redigerat av CRZTNTR
Dela på andra sajter

det beror lite på vilken dator du har... Snabb CPU... hur mycket DDR... vilken mhz på DDR osv

Pentium4 3.0Ghz, Prescott. 512MB DDR PC3200, 400mhz. Men ska nog köpa så jag får 1,5GB samtidigt som grafikkortet.

låter som en mycket bra idé! 512mb minne är ingen höjdare 😉 Bortsett från grafikkortet så borde din dator klara många spel men jag hade nog hur som helst rekommenderat dig att köpa ett bättre kort än 379:-. Även om rekommendationerna på spelen säger en sak så är det inte säkert att det funkar smärtfritt ändå. Så då är det bättre att ligga lite i överkant även om du bara ska köra med lägsta grafikinställningarna.

PowerColor Radeon 9600Pro

Detta kortet har 256mb minne och är inte så värst mycket dyrare än ditt förlsag... men säkert bättre 😉

Dela på andra sajter

Jag skulle definitivt satsa på ett grymmare grafikkort. Har ett Radeon 9600 nu och Medieval 2: Total War laggar rejält med alla inställningar på minimum.

Så absolut, lägg ut minst lika mycket till så får du ett kort som åtminstone håller ett tag.

skönt att få lite fakta in i diskussionen... Vad har du för dator? för att kunna jämföra med CRZTNTR's dator prestandamässigt.

Då kanske det inte skulle vara en så dum idé att satsa på 7300GT kortet i ditt fall CRZTNTR... tyvärr så är det ju ett gäng med pengar dyrare än vad du tänkt dig från början 😉 Men sånt är livet 😉 Life suck's, then you get married, then you die.

Eller kort och gott... life suck's

Redigerat av thrinithan
Dela på andra sajter

Jag skulle definitivt satsa på ett grymmare grafikkort. Har ett Radeon 9600 nu och Medieval 2: Total War laggar rejält med alla inställningar på minimum.

Så absolut, lägg ut minst lika mycket till så får du ett kort som åtminstone håller ett tag.

Ååh, vad hemskt allt blev nu..Men du har likvärdig dator som jag?

Dela på andra sajter

Men alla vrålheta spelen säger att minimum är 128MB, jag kommer ju inte köra på fetaste upplösningen ändå så. Duger det inte? Är ingen gamer direkt, men man kan fan inte sitta och spela in utan att få slakta Påvens arméer då och då.

Då behöver du nog minst ett 9800 Pro eller liknande! Hade 9200 först och då funkade inga spel i princip!

Dela på andra sajter

Ååh, vad hemskt allt blev nu..Men du har likvärdig dator som jag?

jajjemen, 3.0 GHz Prescott, 512 Mb RAM osv.

Sen ska man ju tänka på att Medieval 2 har fått väldigt mycket kritik för att de höga systemkraven. Elder Scrolls IV funkade till exempel utmärkt på min burk, även om det inte var så fasligt snyggt.

Dela på andra sajter

TJa!

Det finns många åsikter om detta. Men min nya burk innehåller ett Fläktlös ATI EX1300 256MB. Den funkar utmärkt att köra även Battlefield 2142, Stronghold legends, mm. Dessa är ju relativt nya spel. Kom bara ihåg att när du kör med ett grafikkort utan fläkt, så får du se till att ha bra kylning inne i burken. Jag har löst det genom att ha ett chassi med 3 fläktar(man kan lägga till en 4:e vid behov) och så har jag ett temperaturövervakningpanel med kontroller. På så sätt kan jag dra på när det behövs och dra nereller helt stänga av snurrandet när det måste vara tystare.

Lycka till!

😉 PRODUCERA MERA 😉

Dela på andra sajter

det är ju en viss skillnad på AGP kort och PCI-E... i alla fall i klockhastighet. Billiga PCI-E brukar ligga minst lika högt i mhz som dyra AGP-kort... och det gör nog mycket för vad ett grafikkort klarar av.

Redigerat av thrinithan
Dela på andra sajter

Det generella tipset är att lägga omkring 1000-1500 kronor på grafikkort. Det ger ett kort som klarar de senaste spelen. Men det ger också ett kort som om du väljer noga är förhållandevis tyst eller för en billig slant går att få tyst.

Kort i den lägre delen av prisstegen kring 500kr är alltid undermåliga för spel och längre upp kring 4000kr blir det entusiast-kort som kräver feta nätaggregat och rejält med kylning.

Nånstans i mitten får man vanligtvis mest kort för pengarna.

/Majken

Dela på andra sajter

ld 2142, Stronghold legends, mm. Dessa är ju relativt nya spel. Kom bara ihåg att när du kör med ett grafikkort utan fläkt, så får du se till att ha bra kylning inne i burken. Jag har löst det genom att ha ett chassi med 3 fläktar(man kan lägga till en 4:e vid behov) och så har jag ett temperaturövervakningpanel med kontroller. På så sätt kan jag dra på när det behövs och dra nereller helt stänga av snurrandet när det måste vara tystare.

Detta var ju en ångestpådrivare!! Tänkte att det funkar med fläktlöst, men tydligen inte. Jag har typ den billigaste towern med en fläkt som finns och känner inte direkt att jag vill köpa ett nytt chassi... Funkar det inte utan?!?

Max är fan 5-6-700kr för ett kort, jag ska ju bara ha det för att kunna döda Påvens armeer, inte för att jag är en gamer.

Om någon vet och har ett kort för det priset, kan ni säga vilka spel ni kan köra utan lagg? Gillar många sorters spel men inte sånna då man måste ha finnar för att spela (t.ex. ultima online och cs).

Redigerat av CRZTNTR
Dela på andra sajter

Om någon vet och har ett kort för det priset, kan ni säga vilka spel ni kan köra utan lagg? Gillar många sorters spel men inte sånna då man måste ha finnar för att spela (t.ex. ultima online och cs).

Jag har ett 9250 i min "gamla" burk som numera är utvecklingsserver. Det enda spelet jag testat på den är Half-Life 2. Men det flöt på riktigt fint.

Kollade på när en kompis spelade Medieval 2 med ett betydligt fetare kort, men det hackade rätt friskt. Har en känsla av att det spelet kräver extremt mycket RAM-minne för att flyta på.

Dela på andra sajter

Gillar många sorters spel men inte sånna då man måste ha finnar för att spela (t.ex. ultima online och cs).

😆😄😛😄😄

Dela på andra sajter

Ålrajt, vi glömmer Medival II: Total War och påveslakten! Jag köper ett kort med 128MB eller 256MB i min låga prisklass, typ 9200nånting och skiter i extra fläkt osv. och kör de spel som går!

Om någon orkar svara: Vilket kort ska jag köpa för 350-500kr som ger mig bäst valuta för pengarna, INGEN fläkt, bra för spel & två skärmar (är väl alla).

(Kanske ska ställa den där sista frågan i ett gamerforum och få 28 utläggningar på tre språk om 32 olika kort från 93 nationer...hm.)

Redigerat av CRZTNTR
Dela på andra sajter

Detta var ju en ångestpådrivare!! Tänkte att det funkar med fläktlöst, men tydligen inte. Jag har typ den billigaste towern med en fläkt som finns och känner inte direkt att jag vill köpa ett nytt chassi... Funkar det inte utan?!?

Klart att det funkar utan att köpa ett dyrt chassi. Problemet är att grafikkortet avger värme oavsett om du är en gamer eller inte, och den värmen måste bort. Hur man gör, är upp till en själv och ens plånbok. mitt kort är en PCI express och ligger på 800-1000. Finns två versioner: med och utan fläkt. Med fläkt låter den lite mer, utan, inte alls. Väg för och nackdelar. på htt://www.kelkoo.se kan du jämföra priset på prylar. dock så finna bara de affärer som har en internetbutik.

Och till alla andra: JA det går att slakta påvens soldater med den,fast himlen är väl uteslutet efter det väl... hehehehehehe

Lycka till!

🙂 PRODUCERA MERA 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.