Jump to content
Annons

Hur man för över projekt från FL till Logic Pro?

Recommended Posts

fresh_danito (oregistrerad)
Postat

Jag undrar ifall det är möjligt att på något sätt konvertera ett FL-projekt till ett Logic Pro-projekt, vad det programmet nu använder för filformat. Om detta nu inte funkar, finns det något annat sätt att göra FL-projektet redigeringsbart (mer eller mindre) i Pro Logic?

Tacksam för svar!

Annons
Postat
Jag undrar ifall det är möjligt att på något sätt konvertera ett FL-projekt till ett Logic Pro-projekt, vad det programmet nu använder för filformat. Om detta nu inte funkar, finns det något annat sätt att göra FL-projektet redigeringsbart (mer eller mindre) i Pro Logic?

Tacksam för svar!

Precis som Phobos säger, att du måste mixa ner och sen öppna i Logic.

Tyvärr finns det inget universalspråk mellan programmen förutom audio och midi, blir lite mer pill. Kom ihåg att effekterna följer med på ljudet och kan inte ändra dess parameter. Om du sen exempelvis kommer på att du skulle ha mindre reverb på stråkarna när du jobbar i logic så har du problem.

Jag skulle mixat ner allt så naket som möjligt för att sen justera senare.

Postat

Som sagt går det inte att öppna *.flp filer i Logic.

För att mixa ner kanalerna till wave/Mp3 på sanbbaste sätt kan du göra såhär:

Adressera alla ljud till olika effekte kanlaer ( Om du vill ah 2 ljud på samma fil, lägg dem på samma fx kanal).

Tryck: Ctrl + R för att starta rendering, men klicka i alternativet "Split mixer tracks" i renderings rutan.

nu får du kanalerna i olika filer =).

//Nexustwins

fresh_danito (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack så hemskt mycket! BARA en liten fråga till:

När man sparar alla dessa spår (i olika kanaler) i wav-format, spelar det någon roll i vilket djup (depth) man sparar filerna som? D.v.s. "16Bit int", "32Bit float (0.24)" eller "32Bit float (16.8)".

En vän till mig mumlade nämligen någonting om att jag skulle spara wav-filerna i "......24". Han påstod att detta skulle synka musiken bättre med den inspelade sången som skulle läggas till senare. Kan han kanske ha försökt relatera till "32Bit float (0.24)"? Detta är endast en vild gissning, då jag inte riktigt vet vad han syftade på.

Redigerat av fresh_danito
Postat

24bitar är ju lite av en standard inom musikvärlden, men det har FL-folket inte brytt sig om... Så du bör alltså köra i 32bitar istället eftersom 16bitar är onödigt lite.

Skillnaden mellan de olika 32bitars-valen har jag ingen koll på, men (0.24) är det som funkar när jag kör in trummor från FL till Sonar. -Så gissningsvis ska du ta det andra eftersom det kanske är Mac-alternativet...??? 😆

Postat (redigerat)

Vet inte om det äs så stor skillnad på 32 bitars (Float) formaten men en sak är jag säker på, det är onödigt mycket! 16-bitar kan ge brus vid låga inspelnings nivåer så det säkraste kortet och som har mest support i andra program är 24 bitars ljud =).

En lite fingervisning om vad det är för skillnad på formaten bara =).

Redigerat av Nexustwins

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.