Jump to content
Annons

MIDI-Keyboard hjälp!


Loaded

Recommended Posts

Skaffade mig en MIDI-keyboard förra veckan, en sån här:

midi-mk61-body.jpg

midi-mk61-back.jpg

Kabeln som följde med var en sån här, men bara med dom två breda kontakterna, inte dom små.

cable.GIF

Eftersom jag inte har någon sån port på varken datorn eller ljudkortet så köpte jag en sån här:

uno.jpg

http://www.m-audio.com/products/en_us/Uno-main.html

Jag har installerat drivrutiner osv, jag har tryckt in powerknappen, har ställt in midiskiten som input och vst-synthen som output i cubase men det funkar ändå inte, powerlampan på keyboarden lyser inte och input-lampan på midikontrollern blinkar inte när jag slår an en tangent heller. Är det nåt som är paj eller är det jag som är dålig? Funkar det inte med den här sortens kontakt, och varför finns det isåfall ett sånt uttag? 😆

Redigerat av Loaded
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänkte nästan att det var det som var problemet. Jag fick inte med någon strömsladd, kan inte ens se att det finns något uttag för ström, om det inte är den där det står SUSTAIN? Vad ska den i så fall ha för ström?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänkte nästan att det var det som var problemet. Jag fick inte med någon strömsladd, kan inte ens se att det finns något uttag för ström, om det inte är den där det står SUSTAIN? Vad ska den i så fall ha för ström?

Nej, till sustain kopplar man en sustain-pedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tusan ska man driva den då? Finns det inget sätt att fixa det annat än att köpa ett nytt ljudkort eller? Om jag ska börja köpa ännu mer prylar hade jag ju lika gärna kunnat gått och köpt ett helt nytt USB-keyboard från början 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på kablar... men du kanske behöver en sånhär?

1489.jpg

Kolla på Kabelgiganten

Sök på produkt-ID 7018 (blev inge bra när man kopierade direktlänken)

Jag har ingen aning huruvida det skulle funka, det är bara en gissning. 😆

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla bara så att spelporten har MIDI (kallas även för MPU-401). Alla USB-spelportar har nämligen inte det.

Jag gissar på att spänningen till midi-keyboarden antagligen kommer via spelportssladden eller midikabeln och många MIDI-interface har ingen strömmatning utan skickar bara midi-signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChromaWoods: En sån där USB > gameport-adapter som du visade har jag faktiskt, exakt likadan, tänkte inte på den. Men jag kan ändå inte testa för den ligger undangömd nånstans hemma hos farsan, använde den för en gammal joystick en gång i tiden.

En sak jag kom att tänka på är att jag har ett gammalt soundblasterkort som ligger här och skräpar. Det har en gameport. Tror ni det funkar att sätta i det i datorn och koppla keyboarden till den och få den att dra ström därifrån, men samtidigt köra allt ljud genom mitt firewire solo utan att det krockar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glada nyheter, hittade den där usb - gameportadaptern och kopplade in den, så nu verkar det funka. men nu har jag lite latencyproblem istället, tar en halv sekund eller nåt innan ljudet kommer. Finns det nåt sätt att fixa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glada nyheter, hittade den där usb - gameportadaptern och kopplade in den, så nu verkar det funka. men nu har jag lite latencyproblem istället, tar en halv sekund eller nåt innan ljudet kommer. Finns det nåt sätt att fixa detta?

Latency,, du kära latency.. Visst är det trevligt??? Ungefär lika trevligt som "rör-värme" på allt ljud? Det mjukar upp och får en lite härlig känsla av eftersläpande groove?!

Det är garanterat ditt ljudkort, ett SB sa du väl att det var? Då har du nog inte någon ASIO-drivrutin? Och det kommer att innebära extra fett med latency, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...