Jump to content
Annons

Nån som vill löda gitarrmickar?

Tosh (oregistrerad)

Recommended Posts

Tosh (oregistrerad)

Hej,

Någon har lyckats snava på sladdarna som vackert sticker ut det öppna bakstycket på en gammal sunkiga planka. Är inte så haj på att löda gitarrmickar och undrar om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig få snurr på't igen mot några hundringar? (Stockholm/Tyresö) 🙂

Tänkte få igång den innan jul så dottern får en fungerande nybörjar-gitarr. 😄

Dela på andra sajter

Annons

Lägg några hundringar på en lödstation istället och lär dig. Värm båda komponenterna och tillsätt lite tenn. Det ska inte vara så svårt om du nu inte är riktig klumpeduns och råkar sätta lödpennans spets mot något annat.

Dela på andra sajter

Tosh (oregistrerad)

2 stycken röda kablar kommer från mickarna.

1 blå kabel som är lös och som sitter i en krets.

Dessutom ser jag att det är 3 st förborrade hål för strömbrytarna(på/av) men har bara två st. Alltså, 3 stycken mickar på gitarren men bara två strömbrytare.... 😆

Total förvirring råder! 😆

Dela på andra sajter

Tosh (oregistrerad)

Jag uppfattar det som att de två micksaladdarna ska sitta på en av strömbrytarna... där är nämligen 2 tomma ställen där varav 1 garanterad tappad lödning. Denna strömbrytare kanske sätter på och av 2 mickar?

Den blå sladden som sitter i en krets vet i katten vart den ska.

Det här är ju bara en gissning så klart. Det verkar vara en spetzial-lösning av rang. 😛

Gitarren är en... hör och häpna "Vester" (planka) som tillhör den utdöda rasen pudelrocksgitarrer a la 80-tal. Härlig ormskinnslackad i rött och svart.

Jag har två val... antingen försöka laga eländet eller kasta den hårt i gatan och köpa en ny gittarr. Tanken var att fixa den här till dottern och köpa en stärkare till den. Nu lutar det åt att man får köpa både ock.

Först och främst, är det värt att lämna in den här guran?

/Utdöd pudelrockare 😉

Dela på andra sajter

Tosh (oregistrerad)

Min skäl, jag tror jag fick ljud i fanskapet 😛

Med en akrobatisk fingersättning lyckades jag hålla i 3 stycken kablar och sätta dem mot några grunkor... dessutom var en kabel tvåledad och behövde sättas emot på två ställen... samtidigt som jag drog på strängarna.

Nu ska jag gå in till grannen och låna en lödkolv... det här kan väl aldrig gå???

Forts följer 😉

Dela på andra sajter

Det ser onekligen intressant ut... haha... tacka vet jag strator ... där kan man plocka ut allt oc hser var allt ska sitta... lite mindre trä, lite mindra klang... men mycket enklare!!! 😕😳😉

I vilket fall ... lycka till!!!

Dela på andra sajter

Tosh (oregistrerad)

Otroligt... jag lyckades!! 😕😳😉😛

Det låter lika illa som jag kom ihåg att det gjorde men vad gör det 🙂

Att få ihop det var ju inte enkelt. Smala elaka trådar som ska lödas fast tätt tätt. Till råga på allt fick frugan löda sista kabeln, darrhänt som jag är.

Tack för er uppmuntran och hjälp!

/Tosh

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.