Zyan Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Innan och efter mixning hör jag tydligt skillnaden vilket inte är så konstigt. Men mastrar gör jag bara med limiter för att få upp den färdiga mixen och lägger ett Q(cubase filter) low cut på 40-50hz. Pillar aldrig med eq eller effekter. Så om någon har en demo som är mastrad av någon kunnig, så skulle det vara interessant att få höra en snutt både innan och efter masteringen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Här har du Kevin Federline`s låt Popo Zao före och efter mastering. Kanske inte riktigt din stil av musik med du får i alla fall uppfattning om hur viktig mastering är. Popo Zao / Före & Efter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Om inte annat så är ju K-Fed ett tecken på att en pissdålig låt alltid är pissdålig hur mycket man än mastrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Betänk att vissa låtar på en platta i masteringen kanske blir helt orörda eller komprimerad nån dB för att de låter "som albumet". Andra låtar kan vara "färdiga" men för den plattan den släpps på behöver skruvas till en del ändå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Synthexx Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag kommer runt 13 sekunder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Om inte annat så är ju K-Fed ett tecken på att en pissdålig låt alltid är pissdålig hur mycket man än mastrar. Håller inte riktigt med. Tycker denna låt är okej men om du går in på hans hemsida Kevin Federline och lyssnar på låten som går igång. Det är bland det bästa inom Hip Hop jag hört i år. Synd bara att den hammnade hos honom för annars skulle det blivit en megahit tror jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Om inte annat så är ju K-Fed ett tecken på att en pissdålig låt alltid är pissdålig hur mycket man än mastrar. Håller inte riktigt med. Tycker denna låt är okej men om du går in på hans hemsida Kevin Federline och lyssnar på låten som går igång. Det är bland det bästa inom Hip Hop jag hört i år. Synd bara att den hammnade hos honom för annars skulle det blivit en megahit tror jag. Nja, produktionen var väl halvbra, men han är verkligen en av de sämsta mcs som vandrat på jorden. Kanske bara är jag som är lite trött på folk som rappar om sig själva och hur kul det är att festa. Själv har jag hört myyyyyycket bättre grejer inom hiphop i år, men det är kanske offtopic. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 6 december 2006 Trådstartare Dela Postat 6 december 2006 Här har du Kevin Federline`s låt Popo Zao före och efter mastering. Kanske inte riktigt din stil av musik med du får i alla fall uppfattning om hur viktig mastering är. Popo Zao / Före & Efter Tack för uppladdningen. Men jag hör bara limitern. Ska klippa sönder den och placera dem bredvarandra och fadea imellan. Så märker jag skillnaderna tydligare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luigi Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 varför kan ja inte ladda ner låten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 varför kan ja inte ladda ner låten? Det är nåt fel på forumet. Högerklicka på länken och välj spara som, sen istället för index.php skriver du något.mp3. Så funkar det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1up Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Här har du Kevin Federline`s låt Popo Zao före och efter mastering. Kanske inte riktigt din stil av musik med du får i alla fall uppfattning om hur viktig mastering är. Popo Zao / Före & Efter Tack för uppladdningen. Men jag hör bara limitern. Ska klippa sönder den och placera dem bredvarandra och fadea imellan. Så märker jag skillnaderna tydligare. Tycker mig kunna ana större djup i rösten och trummorna, bland annat. Men visst skulle två versioner på samma nivå vara en mer rättvis jämförelse. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Men visst skulle två versioner på samma nivå vara en mer rättvis jämförelse. Vad ska man då med mastering att göra. Det är ju just det det är , justera lite i Eq och dra upp nivån. Sänk den mastrade versionen så den e på samma nivå som den omastrade istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Vad ska man då med mastering att göra.Det är ju just det det är , justera lite i Eq och dra upp nivån. Det KAN vara en del av masteringen, men inte någonstans är ditt påstående en hel sanning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 december 2006 Trådstartare Dela Postat 7 december 2006 Vad ska man då med mastering att göra.Det är ju just det det är , justera lite i Eq och dra upp nivån. Det KAN vara en del av masteringen, men inte någonstans är ditt påstående en hel sanning. Men varför så mycket tjat om mastering då? Bara lite eq och en limiter. Är det inte bara att lägga limiter och eq på masterspåret. Vissa mastrar ju i andra program, och vissa låter sina mixar mastras av andra personer. Och det verkar vara så mycket större än din beskrivning? Missförstår jag? Vill tillägga att jag inte är negativ eller hackande, bara kritisk och oförstående. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Vad ska man då med mastering att göra.Det är ju just det det är , justera lite i Eq och dra upp nivån. Det KAN vara en del av masteringen, men inte någonstans är ditt påstående en hel sanning. Men varför så mycket tjat om mastering då? Bara lite eq och en limiter. Är det inte bara att lägga limiter och eq på masterspåret. Vissa mastrar ju i andra program, och vissa låter sina mixar mastras av andra personer. Och det verkar vara så mycket större än din beskrivning? Missförstår jag? Vill tillägga att jag inte är negativ eller hackande, bara kritisk och oförstående. 😆 Det är ju olika från fall till fall. I vissa fall behövs det knappt göras något och i vissa fall förstör man mer än förfinar med mastering. Det man gör inom mastering är ju dock en hel del som t ex nivåjusteringar, låtarnas upplägg sinsemellan, komprimering, eq, reverb, formathantering, medieanpassning och säkert annat jag inte har räknat upp.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Är det inte bara att lägga limiter och eq på masterspåret. Mastering är mera än en låt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 (redigerat) Hela begreppet mastering var från början att gravera materialet på vinyl. Mer ochmer har hamnat inom området och med CD-tekniken så var den egentligen enda processen som var "obligatorisk" var just PQ-kodningen, dvs all info om track starter och slut, pauser osv. Men möjligheterna att justera slutmixar finns och mer och mer arbete hamnar här. Att mixa ner i stems (ex trumpaket till ett stereospår, gitarr till ett annat) för att sätta i hop med lagom nivå i masteringen i stället för i mixen. Beträffande audiohanteringen så är det inte bara att lägga en limiter på masterbusen i sitt program och kalla mastering. Att man gör det i masteringen är inte obligatoriskt samma sak. Syftet med masteringen är ju att man anpassar materialet till en tänkt helhet. Låt A kanske känns helt färdig och funkar perfekt som den är på platta 1. Men när låt A ska ligga på platta 2 (absolute kidz eller nåt) kanske den är väldigt basfattig och dynamisk i förhållande till allt annat på platta 2. Bör att inte låt A ska låta tunn och mesig och ha låg volym så kompenserar masteringsteknikern detta med att lyfta fram lite botten och komprimera den lite till. Exempelvis. Jag ser gärna processen mastering som att mixa fler låtar till en helhet på samma sätt som när vi mixar en låt dvs fler kanaler till ett stereospår, som då är helheten. Jag hade med nån lirare en diskussion om just detta och han hävdade med en dåres envishet att mixning och mastering borde göras samtidigt och att all justering borde göras i mix och inte på slutmixen. Men exemplet ovan talar emot detta bla. Vill man vara petig så är det också omöjligt att mastra i Pro Tools och Cubase etc just pga dess omöjlighet till PQ-kodning, men jag ser det gärna som en möjglihet till förarbetet innan jag går vidare in i Wavelab och gör det jag inte kan i PT. Exempelvis då mina älskvärda Sony Oxfordpluggar endast funkar som RTAS. Redigerat 7 december 2006 av Kryckan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Begreppena ändras. Att mastra har olika betydelser idag. Många menar att man bara mastrar när man ska sätta ihop ett antal låtar på en platta, men så är det inte riktigt längre. Håller man på med popmusik så antar jag att man vill att låten man gjort ska låta bra i radio i förhållande till alla andra låtar som spelas där, och då anpassar man mixen till alla andra mixar som spelas på radio (och helst ska den låta lite starkare). Det har på både gott och ont blivit någon sorts standard på hur mycket bas och diskant en låt ska ha (om man nu inte är ute efter något speciellt), och detta har gett upphov till det så kallade loudness-racet dom kanske inte blivit så himla skoj på senare år. Om låten hör ihop med en rad andra låtar eller inte spelar ingen roll; alla mastrar sina mixar ändå. Är det inför ett skivsläpp på PQ-kodas det, annars inte. Likt förbannat kallas det att mastra och den som säger annat har fel. Eller kommer i alla fall få kommunikationssvårigheter med resten av branchen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 7 december 2006 Dela Postat 7 december 2006 Jag är inte helt säker på vad det är du egentligen försöker säga. Men för att kommentera det du menar angående "airplay" så är det mycket vanligt att man gör annan behandling av den/de låt/ar som ska släppas som singel, eller att man gör radioversioner av dessa. Det jag beskrev är just den process som är mastering, att fler saker vävs in under samma begrepp betyder inte att det är rätt, dock är det som så mycket annat en språklig utveckling och det är inte så mycket att göra åt. Men tror man att lägga en limiter på masterbussen är mastering så missar man vad hela processen och yrket egentligen handlar om. Volymhysterin är orsaken till att en konst och hantverk som ett fåtal behärskat väldigt väl har blivit en prostitution för att krana ur så mycket volym som möjligt istället för att göra en så smakfullt verk som möjligt. Jag VET vad mastering är, jag vet också vad mastering INTE är. Jag vet också att allt hemmapulande har gjort att begreppen i folkmun tunnats ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1pabloo Postat 5 januari 2007 Dela Postat 5 januari 2007 jag har också funderat lite kring det här, och det var kul att höra en exempel mp3:a det jag undrar är ifall det går att få tag på/köpa "kända" råmixar, vet någon ifall det skulle gå? går säkert genom någon svår väg som att höra av sig till producenten etc. men ja tänkte att det kanske finns någon annan väg ja inte känner till 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Många kloka funderingar i denna tråd. Mastering har ju så riktigt sin historia tillbaka till gravering, däremot har det det idag blivit ett forum för topplimitering och maximal nivå på varje platta. Min uppfattning är att man inte ska "mastra" med limiter vid mix, mastering är det "nya opåverkade örat som hör hela produktionen för första gången". Även vi som sysslar med denna ibland obsolita konst lider av den "nivå-hysteri" som råder idag. Förmodligen kommer 2000-talet att gå till historien som "distortionens decenium", tiden då vi sabbade det mesta för att möta kraven från okunniga A ´n R´s och "min platta måste låta starkare"..... Idag när alla har fjärrkontroll för att reglera nivå på stereon, varför i he...te ska allt vara kört in i klippning? Är det för att vi ska mastra för i-pod´s??? Dessutom sätter toppklippta masters mp3-algoritmens hörselmodell ur spel, det låter bara sämre än vad det behöver låta. Ni har helt rätt i era funderingar, jag vet varför och lider med er. Men mitt råd är: Stå på er och slåss för dynamiska mixar, utan dagens tokkoprimering så kanske vi kan få saker som låter bra i framtiden. Hoppet står till forum som detta...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Många kloka funderingar i denna tråd. Mastering har ju så riktigt sin historia tillbaka till gravering, däremot har det det idag blivit ett forum för topplimitering och maximal nivå på varje platta. Min uppfattning är att man inte ska "mastra" med limiter vid mix, mastering är det "nya opåverkade örat som hör hela produktionen för första gången". Även vi som sysslar med denna ibland obsolita konst lider av den "nivå-hysteri" som råder idag. Förmodligen kommer 2000-talet att gå till historien som "distortionens decenium", tiden då vi sabbade det mesta för att möta kraven från okunniga A ´n R´s och "min platta måste låta starkare"..... Idag när alla har fjärrkontroll för att reglera nivå på stereon, varför i he...te ska allt vara kört in i klippning? Är det för att vi ska mastra för i-pod´s??? Dessutom sätter toppklippta masters mp3-algoritmens hörselmodell ur spel, det låter bara sämre än vad det behöver låta. Ni har helt rätt i era funderingar, jag vet varför och lider med er. Men mitt råd är: Stå på er och slåss för dynamiska mixar, utan dagens tokkoprimering så kanske vi kan få saker som låter bra i framtiden. Hoppet står till forum som detta...... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jahala Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 (redigerat) Loudness wars er realiteten man må leve med. Men det er ikke selve volum-race'et som er problemet. Problemet er at folk lærer seg ikke å mixe på orntlig vis lengre - de bare multiband-komprimerer alt til døde, og gainer volum til man hører alle elementer i låten like bra 😆 No mix needed! 😆 Gjorde nettopp en master for "Yllet" som spiller ganske høyt, men er forholdsvis åpen og dynamisk. Post: - her er Yllet's forumpost - Men eksempelvis, så er min "mixologi-versjon" av electronica-mix'en komprimert til døde.. - electronica mix post - - J. Edit: PS: Hvis du spør yllet, kanskje han laster opp en pre-master versjon av sin låt så du får høre hvilken forskjell en master gjorde der. Redigerat 18 januari 2007 av jahala Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Heja, Rambo! Heja! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Håller inte med dig jahala, nivåracet är just det stora problemet. Många "amatörer" gör utmärkta mixar som förtjänar ett bättre öde än att bli söndermatrade. Kommersiell radio kör MPEG2 distribution för att spara pengar, in i nån tokOrban med multibandsprocess som gör allt till en smet av ljud. I´ve been there for 12 years. CD-skivor limiteras till oigenkännlighet för att låta starkare än alla andra.... Skyll inte på "dåliga mixar", en bra mastering-gubbe ska kunna vägleda såväl en amatör som ett pro till en bra slutprodukt. Olle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.