Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Efter ett par veckor borta frĂ„n forumet Ă€r jag tillbaka.. Jippie! Eller? đŸ˜±

Hur som helst: undrar vilket A pĂ„ gitarren som Ă€r 440 Hz, om det ens finns? Har fĂ„tt för mig att det Ă€r en lös A-strĂ€ng (originalstĂ€mning). StĂ€mmer det eller jag Ă€r helst bakom flötet? đŸ˜±

/Furstan

Ps. Skrivbordet Ă€r fortfarande under bygge, men har nĂ„gra bilder pĂ„ alla delar som jag kommer ladda upp ikvĂ€ll/imorgon. SĂ„ fort jag orkat ladda in dem i datorn. Tar en j***a tid iaf 😆

Annons
Postat

Andra bandet pÄ G-strÀngen (original stÀmning) Àr alltsÄ 440Hz?

Postat

Är lite osĂ€ker pĂ„ hur man noterar gitarr i skrift men i mina öron klingar andra bandet pĂ„ G-strĂ€ngen 440 Hz Ă€ven om man bĂ„de pĂ„ bass och gitarr stĂ€mmer sina lösa A-strĂ€ngar mot konsert A och tĂ€nker bort oktavskilnaden.

Postat
Är lite osĂ€ker pĂ„ hur man noterar gitarr i skrift men i mina öron klingar andra bandet pĂ„ G-strĂ€ngen 440 Hz Ă€ven om man bĂ„de pĂ„ bass och gitarr stĂ€mmer sina lösa A-strĂ€ngar mot konsert A och tĂ€nker bort oktavskilnaden.

Lösa A pÄ gitarren borde dÄ bli 220 Hz...

Postat

Den lösa a-strÀngen Àr 110Hz. Andra bandet pÄ G-strÀngen Àr 220Hz.

Femte bandet pÄ den tunna E-strÀngen Àr dÀremot 440Hz.

Postat

Nu blir det förvirrande. Har tvÄ bud, femte pÄ höga E-strÀngen och andra pÄ G-strÀngen. Vilken Àr det egentligen? Tycker det lÄter vÀldigt högt med femte pÄ E-strÀngen, men det Àr bara min kÀnsla och den ska man inte lita pÄ :rolleyes:

Postat

Den lösa a-strÀngen Àr 110Hz. Andra bandet pÄ G-strÀngen Àr 220Hz.

Femte bandet pÄ den tunna E-strÀngen Àr dÀremot 440Hz.

SÄ det Àr sÄ det funkar. SÄ en bas klarar att ta ett 55hz A dÄ alltsÄ :rolleyes:

Postat (redigerat)

Du har nog rÀtt rainydays femtebandet pÄ estrÀngen klingar 440 Hz men visst Àr det sÄ att det noteras som en oktav lÀgre i notskrift.

Är som sagt inte nĂ„gon gitarrist men det borde ju bli vĂ€ldigt mycket hjĂ€lpstrĂ€ck under notsystemet för alla lĂ€gre toner pĂ„ en gitarr annars.

Edit: Kollat upp. Femte bandet pÄ e-strÀngen Àr mycket riktigt 440 Hz.

Redigerat av DivineCo
Postat
SÄ det Àr sÄ det funkar. SÄ en bas klarar att ta ett 55hz A dÄ alltsÄ :rolleyes:

Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz 🙂

Postat
SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ 😉

Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz 😛

Jag fÄr sÀga det var som fan. Det mÄste innebÀra att h-strÀngen pÄ en 5-strÀngad bas ligger nerre runt 30 Hz.

Jag trodde absolut att en gitarr lÄg en oktav uppÄt. Men visst, jag böjer mig för sakkunskapen:)

Festligt, hÀr har man tagit nÄt för givet rÀtt mÄnga Är.

Postat (redigerat)

telefontricket mÄste vÀll alla kÀnna till? och för er som inte gör det... tonen i en telefon Àr 440 hz ( vet ej om det stÀmmer med alla telefoner men det fungerade dÄ jag stÀmt vid ett antal tillfÀllen) :lol

Redigerat av Herr Q
Postat
telefontricket mÄste vÀll alla kÀnna till?

Jag stÀmde guran efter "TeliAAAAAAA". NÀr jag kom till repetitiionen stÀmde inte gitarren.

NÀr jag ursÀktade mig och sa att jag stÀmt efter telefonen blev det ett gapskrat pÄ samtliga musikanter.

SkĂ€mdes nĂ„got. 😳

"rainydays" stÀmmer sin gitarr korekt.

Gitarren "noteras" en oktav högre Àn den kingar. det kanse Àr det som förvilllar "menigheten".

Med vÀnliga hÀlsningar

Kalle i Kalmar och hans "telefonstĂ€mda" pappa 😕

Postat
SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ đŸ˜Č

Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz 😄

Vad Ă€r dĂ„ grova E-strĂ€ngen? đŸ˜Č

Postat
SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ 😄

Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz 🙁

41.2Hz đŸ˜Č

Postat
SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ 😄

Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz 🙁

41.2Hz đŸ˜Č

ok, de blir vÀl lÀgre om man stÀmmer ner den?

Postat

Hm ... har alltid sagt att E Àr 42Hz av nÄgon anledning. Orkade vÀl inte hÄlla reda pÄ kommatecken, kan jag tÀnka, eftersom den riktiga tonen Àr 41,2Hz. Kan vara bra att komma ihÄg nÀr man vÀljer sina monitorer! Sedan var jag bara tvungen att kolla vad WIKI sa ocksÄ och det var kul lÀsning. För den intresserade:

Wiki

Postat

41.2Hz  😎

Ja det e vÀl klart! =)

E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 🙂

Postat

41.2Hz  😎

Ja det e vÀl klart! =)

E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 🙂

tack sĂ„ mycke. 😆

Postat

😄

Hej svejs!!

Detta med frekvenser Àr intressant men dock teoretiskt. NÀr man lysnar pÄ en aukustisk gitarr sÄ har man svÄrt att tÀnka sig att den Àr en tenor. Percis fon tronbone och cello.

Men tar jag och spelar pÄ min jazzgura med mycket grundton Àr det en annan placering och tenor-arr som gÀller.

LÀnken till Wiki var intressant. Jag har alltid tyck att Höfners elbas sett kort ut. Nu fick jag det bekrÀftat.

VĂ€nligen

Kalle i Kalmar och hans pappa

😄

Postat
😄

Hej svejs!!

Detta med frekvenser Àr intressant men dock teoretiskt. NÀr man lysnar pÄ en aukustisk gitarr sÄ har man svÄrt att tÀnka sig att den Àr en tenor. Percis fon tronbone och cello.

Men tar jag och spelar pÄ min jazzgura med mycket grundton Àr det en annan placering och tenor-arr som gÀller.

Visst Ă€r det sĂ„! Varje instrument har sin eget spektra av övertoner som ger dess unika klang. KaraktĂ€ren ligger kanske inte alltid i just grundtonen. Är man slĂ€ngd inom matematik kan man lĂ€sa om Fourieranalys och en ny hĂ€rlig teoretisk vĂ€rld öppnas. Rekommenderas Ă„ varmaste!

Postat
E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 😄

Hej och ursÀkat att vi lÀgger oss i diskutionen om elbasar.

Men jag brukar lyssna pÄ en del "dansband" och nÀr dom spelar med "djupbas" (förmodilgen 5-stÀngadt) sÄ hör man ett "pulserande" spektrum av övertoner. Det Àr möjligt att grundtonen finns dÀr. Men det Àr som tidigare pÄpekat, svÄrt att uppfatta.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Postat (redigerat)
Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 😄

Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall 😄 och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning.....

Redigerat av Wernborg
Postat
Är man slĂ€ngd inom matematik kan man lĂ€sa om Fourieranalys och en ny hĂ€rlig teoretisk vĂ€rld öppnas. Rekommenderas Ă„ varmaste!

😄

Jo, jag har en del olÀst matte som stÄr höjt pÄ önskelista. Och nu fogar vi att ett kapittel till "Fourieranalys".

MVH

Kalle i Kalmar och pappan

😄

Postat
Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 😉

Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall đŸ˜± och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning.....

Hehe, precis! Men som jag sa sĂ„ Ă€r inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. HĂ€r var det nog mitt personliga agg mot femstrĂ€ngade basar som slog igenom. 😉

Vad gÀller vanliga piano/flyglar sÄ Àr lÀgsta tonen ett A pÄ 27,5Hz och dÀr nere Àr man jÀvligt sÀllan och grötar. Undantag Àr Bösendorfers feta Imperial-flyglar som gÄr Ànda ner till C, 16,35Hz. DÀr snackar vi lÄgfrekvenser!

Postat
Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? 😉

Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall đŸ˜± och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning.....

Hehe, precis! Men som jag sa sĂ„ Ă€r inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. HĂ€r var det nog mitt personliga agg mot femstrĂ€ngade basar som slog igenom. 🙂

Vad gÀller vanliga piano/flyglar sÄ Àr lÀgsta tonen ett A pÄ 27,5Hz och dÀr nere Àr man jÀvligt sÀllan och grötar. Undantag Àr Bösendorfers feta Imperial-flyglar som gÄr Ànda ner till C, 16,35Hz. DÀr snackar vi lÄgfrekvenser!

Piece 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.