furstan Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Hej, Efter ett par veckor borta frĂ„n forumet Ă€r jag tillbaka.. Jippie! Eller? đ± Hur som helst: undrar vilket A pĂ„ gitarren som Ă€r 440 Hz, om det ens finns? Har fĂ„tt för mig att det Ă€r en lös A-strĂ€ng (originalstĂ€mning). StĂ€mmer det eller jag Ă€r helst bakom flötet? đ± /Furstan Ps. Skrivbordet Ă€r fortfarande under bygge, men har nĂ„gra bilder pĂ„ alla delar som jag kommer ladda upp ikvĂ€ll/imorgon. SĂ„ fort jag orkat ladda in dem i datorn. Tar en j***a tid iaf đ
furstan Postat 6 december 2006 TrÄdstartare Postat 6 december 2006 Andra bandet pÄ G-strÀngen (original stÀmning) Àr alltsÄ 440Hz?
DivineCo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ăr lite osĂ€ker pĂ„ hur man noterar gitarr i skrift men i mina öron klingar andra bandet pĂ„ G-strĂ€ngen 440 Hz Ă€ven om man bĂ„de pĂ„ bass och gitarr stĂ€mmer sina lösa A-strĂ€ngar mot konsert A och tĂ€nker bort oktavskilnaden.
Umemagnus Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ăr lite osĂ€ker pĂ„ hur man noterar gitarr i skrift men i mina öron klingar andra bandet pĂ„ G-strĂ€ngen 440 Hz Ă€ven om man bĂ„de pĂ„ bass och gitarr stĂ€mmer sina lösa A-strĂ€ngar mot konsert A och tĂ€nker bort oktavskilnaden. Lösa A pĂ„ gitarren borde dĂ„ bli 220 Hz...
rainydays Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Lösa A pÄ gitarren borde dÄ bli 220 Hz... Den lösa a-strÀngen Àr 110Hz. Andra bandet pÄ G-strÀngen Àr 220Hz. Femte bandet pÄ den tunna E-strÀngen Àr dÀremot 440Hz.
furstan Postat 6 december 2006 TrÄdstartare Postat 6 december 2006 Nu blir det förvirrande. Har tvÄ bud, femte pÄ höga E-strÀngen och andra pÄ G-strÀngen. Vilken Àr det egentligen? Tycker det lÄter vÀldigt högt med femte pÄ E-strÀngen, men det Àr bara min kÀnsla och den ska man inte lita pÄ
Zyan Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Lösa A pÄ gitarren borde dÄ bli 220 Hz... Den lösa a-strÀngen Àr 110Hz. Andra bandet pÄ G-strÀngen Àr 220Hz. Femte bandet pÄ den tunna E-strÀngen Àr dÀremot 440Hz. SÄ det Àr sÄ det funkar. SÄ en bas klarar att ta ett 55hz A dÄ alltsÄ
DivineCo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 (redigerat) Du har nog rĂ€tt rainydays femtebandet pĂ„ estrĂ€ngen klingar 440 Hz men visst Ă€r det sĂ„ att det noteras som en oktav lĂ€gre i notskrift. Ăr som sagt inte nĂ„gon gitarrist men det borde ju bli vĂ€ldigt mycket hjĂ€lpstrĂ€ck under notsystemet för alla lĂ€gre toner pĂ„ en gitarr annars. Edit: Kollat upp. Femte bandet pĂ„ e-strĂ€ngen Ă€r mycket riktigt 440 Hz. Redigerat 6 december 2006 av DivineCo
rainydays Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz đ
Vallhagen Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ đ Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz đ Jag fĂ„r sĂ€ga det var som fan. Det mĂ„ste innebĂ€ra att h-strĂ€ngen pĂ„ en 5-strĂ€ngad bas ligger nerre runt 30 Hz. Jag trodde absolut att en gitarr lĂ„g en oktav uppĂ„t. Men visst, jag böjer mig för sakkunskapen:) Festligt, hĂ€r har man tagit nĂ„t för givet rĂ€tt mĂ„nga Ă„r.
Herr Q Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 (redigerat) telefontricket mÄste vÀll alla kÀnna till? och för er som inte gör det... tonen i en telefon Àr 440 hz ( vet ej om det stÀmmer med alla telefoner men det fungerade dÄ jag stÀmt vid ett antal tillfÀllen) :lol Redigerat 6 december 2006 av Herr Q
Kalle i Kalmar Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 telefontricket mĂ„ste vĂ€ll alla kĂ€nna till? Jag stĂ€mde guran efter "TeliAAAAAAA". NĂ€r jag kom till repetitiionen stĂ€mde inte gitarren. NĂ€r jag ursĂ€ktade mig och sa att jag stĂ€mt efter telefonen blev det ett gapskrat pĂ„ samtliga musikanter. SkĂ€mdes nĂ„got. đł "rainydays" stĂ€mmer sin gitarr korekt. Gitarren "noteras" en oktav högre Ă€n den kingar. det kanse Ă€r det som förvilllar "menigheten". Med vĂ€nliga hĂ€lsningar Kalle i Kalmar och hans "telefonstĂ€mda" pappa đ
Christofer Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ đČ Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz đ Vad Ă€r dĂ„ grova E-strĂ€ngen? đČ
rainydays Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ đ Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz đ Vad Ă€r dĂ„ grova E-strĂ€ngen? đČ 41.2Hz đČ
Christofer Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 SĂ„ det Ă€r sĂ„ det funkar. SĂ„ en bas klarar att ta ett 55hz A dĂ„ alltsĂ„ đ Precis. A-strĂ€ngen pĂ„ en basgitarr Ă€r 55Hz đ Vad Ă€r dĂ„ grova E-strĂ€ngen? đČ 41.2Hz đČ ok, de blir vĂ€l lĂ€gre om man stĂ€mmer ner den?
Lee Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Hm ... har alltid sagt att E Àr 42Hz av nÄgon anledning. Orkade vÀl inte hÄlla reda pÄ kommatecken, kan jag tÀnka, eftersom den riktiga tonen Àr 41,2Hz. Kan vara bra att komma ihÄg nÀr man vÀljer sina monitorer! Sedan var jag bara tvungen att kolla vad WIKI sa ocksÄ och det var kul lÀsning. För den intresserade: Wiki
Rix Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 41.2Hz đ ok, de blir vĂ€l lĂ€gre om man stĂ€mmer ner den? Ja det e vĂ€l klart! =) E ⥠41,2Hz Eb ⥠38,9Hz D ⥠36,7Hz ... B ⥠30,9Hz Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ
Christofer Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 41.2Hz đ ok, de blir vĂ€l lĂ€gre om man stĂ€mmer ner den? Ja det e vĂ€l klart! =) E ⥠41,2Hz Eb ⥠38,9Hz D ⥠36,7Hz ... B ⥠30,9Hz Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ tack sĂ„ mycke. đ
Kalle i Kalmar Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 đ Hej svejs!! Detta med frekvenser Ă€r intressant men dock teoretiskt. NĂ€r man lysnar pĂ„ en aukustisk gitarr sĂ„ har man svĂ„rt att tĂ€nka sig att den Ă€r en tenor. Percis fon tronbone och cello. Men tar jag och spelar pĂ„ min jazzgura med mycket grundton Ă€r det en annan placering och tenor-arr som gĂ€ller. LĂ€nken till Wiki var intressant. Jag har alltid tyck att Höfners elbas sett kort ut. Nu fick jag det bekrĂ€ftat. VĂ€nligen Kalle i Kalmar och hans pappa đ
Rix Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 đHej svejs!! Detta med frekvenser Ă€r intressant men dock teoretiskt. NĂ€r man lysnar pĂ„ en aukustisk gitarr sĂ„ har man svĂ„rt att tĂ€nka sig att den Ă€r en tenor. Percis fon tronbone och cello. Men tar jag och spelar pĂ„ min jazzgura med mycket grundton Ă€r det en annan placering och tenor-arr som gĂ€ller. Visst Ă€r det sĂ„! Varje instrument har sin eget spektra av övertoner som ger dess unika klang. KaraktĂ€ren ligger kanske inte alltid i just grundtonen. Ăr man slĂ€ngd inom matematik kan man lĂ€sa om Fourieranalys och en ny hĂ€rlig teoretisk vĂ€rld öppnas. Rekommenderas Ă„ varmaste!
Kalle i Kalmar Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 E ⥠41,2HzEb ⥠38,9Hz D ⥠36,7Hz ... B ⥠30,9Hz Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ Hej och ursĂ€kat att vi lĂ€gger oss i diskutionen om elbasar. Men jag brukar lyssna pĂ„ en del "dansband" och nĂ€r dom spelar med "djupbas" (förmodilgen 5-stĂ€ngadt) sĂ„ hör man ett "pulserande" spektrum av övertoner. Det Ă€r möjligt att grundtonen finns dĂ€r. Men det Ă€r som tidigare pĂ„pekat, svĂ„rt att uppfatta. MVH Kalle i Kalmar och hans pappa
Wernborg Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 (redigerat) Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall đ och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning..... Redigerat 12 december 2006 av Wernborg
Kalle i Kalmar Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Ăr man slĂ€ngd inom matematik kan man lĂ€sa om Fourieranalys och en ny hĂ€rlig teoretisk vĂ€rld öppnas. Rekommenderas Ă„ varmaste! đ Jo, jag har en del olĂ€st matte som stĂ„r höjt pĂ„ önskelista. Och nu fogar vi att ett kapittel till "Fourieranalys". MVH Kalle i Kalmar och pappan đ
Rix Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall đ± och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning..... Hehe, precis! Men som jag sa sĂ„ Ă€r inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. HĂ€r var det nog mitt personliga agg mot femstrĂ€ngade basar som slog igenom. đ Vad gĂ€ller vanliga piano/flyglar sĂ„ Ă€r lĂ€gsta tonen ett A pĂ„ 27,5Hz och dĂ€r nere Ă€r man jĂ€vligt sĂ€llan och grötar. Undantag Ă€r Bösendorfers feta Imperial-flyglar som gĂ„r Ă€nda ner till C, 16,35Hz. DĂ€r snackar vi lĂ„gfrekvenser!
Wernborg Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Detta visar att femstrĂ€ngade basar Ă€r helt meningslösa ty vilken högtalare kan Ă„terge lĂ„ga B med ackuratess? đ Det finns vĂ€l massor av musik som lĂ„ter bra med femstrĂ€ngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all Ă€ra, men Ă€r det inte lite för mĂ„nga tangenter pĂ„ en flygel i sĂ„ fall đ± och jag tror inte nĂ„n pianist lĂ„ter bli dom vid inspelning..... Hehe, precis! Men som jag sa sĂ„ Ă€r inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. HĂ€r var det nog mitt personliga agg mot femstrĂ€ngade basar som slog igenom. đ Vad gĂ€ller vanliga piano/flyglar sĂ„ Ă€r lĂ€gsta tonen ett A pĂ„ 27,5Hz och dĂ€r nere Ă€r man jĂ€vligt sĂ€llan och grötar. Undantag Ă€r Bösendorfers feta Imperial-flyglar som gĂ„r Ă€nda ner till C, 16,35Hz. DĂ€r snackar vi lĂ„gfrekvenser! Piece đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.