Jump to content
Annons

Inköpstips?

snöstopp (oregistrerad)

Recommended Posts

snöstopp (oregistrerad)
Postat

Hallå!

jag är ny här. Jag har heller inte erfarenhet av att bygga datorer. Men jag tänkte ändå om någon av Er kunde tipsa mig när jag nu står inför att köpa ny dator, ty den gamla har blivit seg.

Behöver en dator för att redigera film, musik mm. Har tittat runt lite, tex på Dell's hemsida och har hittat en Dimension 9200 som verkar intressant. Men hur med service, support mm? Har även hittat en Dimension XPS 710.

Men, Ni som känner till det - hur är Dells prisnivå? Får man valuta för pengarna?

Eller är det någon som rekommenderar något annat ställe att handla på där man kanske får mer valuta för pengarna? Jag vill gärna veta, innan jag bränner iväg en 20 papp på en ny dator.

Vad är skillnaden mellan

Intel® Core™ 2 Duo E6300-processor (1,86 GHz, 1 066 MHz, 2 MB) och en

Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6300-processor (1,86 GHz, 1 066 MHz, 2 MB) ?

Vad står Viiv för?

Ursäkta att jag kanske verkar korkad, men jag är inte så insatt i denna djungel. Finns det nån som har lust att hjälpa mig på traven vore jag jättetacksam.

1000 tack på förhand

snöstoppet

PS. Jag ber om ursäkt om jag råkat sätta ut denna på fel ställe i forumet. Om det är så, vänligen hjälp mig.

Annons
Postat

Dell har enligt min erfarenhet ett väldigt attraktivt prisläge! Servicen är absolut godkänd! Det är ju ett rätt stort företag, så med det i åtanke så är servicen utmärkt!

Det finns nackdelar med att köpa Dell, och andra "märkes"-burkar. Oftast så vill du ju sätta i ett annat ljudkort eller kanske mer minne. Jag kan tänka mig att det kan bli problem om det är något som går sönder. Precis som allt anant,, om du använt icke orginal så är det kört,,, Men enligt konsumnetköplagen så skall det inte vara några probs, eller???

Dell funkar, bra priser och servicen är helt ok!

Postat

Dell gör bra burkar tom mycket bra burkar problemet är just det Light Head nämner. Går du in ock skruvar och modifierar själv gäller inga suport och garantiavtal.

Du kan även beställa rellativt skräddarsydda burkar utifrån deras komponentlistor och då det gäller tex. Workstations för grafik och 3D kan man sy ihop riktigt vassa historier med deras utbud. Blir dock betydligt dyrare.

Tyvärr har Dell inte lika bra komponentutbud om man vill ha en musikdator. Vad jag vet.

Dell gör både bra, tysta och prisvärda datorer men tänk på att dom inte är pigga på att du själv går in och modifierar datorn vilket du själv antagligen vill göra.

Postat

Tror för övrigt inte att det finns så många andra alternativ vad det gäller musikburkar än att köpa en hyfsad dator och modifiera själv eller att bygga en dator helt själv. Studio skrev en alldeles förträfflig artikel om just detta för en tid sedan bör finnas att köpa som pdf.

I båda dessa fall lever du mer eller mindre utanför garanti och suportavtal.

Det tredje alternativet som kanske är det bästa är att köpa en dedicerad musikdator. Tex. någon av Frost-stationerna. Men har man inte obegrännsat med pengar och är någorlunda händig är nog hemmabygget att föredra.

Postat (redigerat)

TJa!

Jag har själv precis byggt en helt ny musikdator. Jag tycker att det är det bästa sättet att göra. Då kan man själv välja vad man vill ha/behöver. Dessutom så kan du byta ut delar när du ska uppgradera. Med t.ex. dell så måste du beställa deras kompleteringar. Att du inte kan bygga en dator(om så e fallet) så behöver det inte betyda att det inte går. Kan man bara läsa och följa instruktioner så kan man bygga en dator. Angående det så finns dels tidningen studios serie om att bygga en musikdator(som man för övrigt kan beställa från studios hemsida, och dels så finns det en hemsida som har en datorbyggarskola som guidar dig genom hela proceduren. Allt från vad de olika delarna har för funktion till exakt hur du ska göra för att bygga din dator.

Här är länken dit:

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220&page=1

Angående mitt egna bygge så har datorn gått på 18.000kr(exkl. skärm, musikhård- och mjukvara) men då har jag lagt en del pengar på att den dels ska vara tyst och ändå ha bra kylning, och dels så har en del pengar gått till de 8GB RAM-minne och de 6 HDD som jag har valt att ha.

Men en dator med 2GB RAM och 2 hårddiskar kan man få för 10000-11000kr. Och då får man en bra dator som är redå för det mesta.

Detta är min åsikt. Troligen så finns det tusentals andra åsikter. Vad som är bäst för just dig, vet bara du själv.

Mer om tester av datorkomponenter finns på:

http://www.nordichardware.se

Glömde berätta skillnaden mellan vanlig core 2 duo och viiv. Viiv är specialanpassade för digital mediacenter-datorer. Dvs. en sådan som du kan ha bredvid din platta tv, där du kör allt ifrån. Men ska du ha datorn för att producera musik, så är en vanlig core 2 duo att föredra. speciellt om man kommer att köra windows vista så småningom(du bör dock vänta lite med vista innan buggarna är fixade) Vista tar tillvara den kraft som finn i en processor med 2 kärnor, Core 2 Duo.

Lycka till!

:rolleyes: PRODUCERA MERA 🙂

Redigerat av DJ_Smiley

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.