Jump to content
Annons

Instrumentet som är mest ute nu?


1up

Recommended Posts

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Blockflöjt , visselpipa och "sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen" är inte direkt hetast på musikfronten just nu...

"sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen"

vad tusan är det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Saxofon i pop/rock" var ju väldigt inne i början på 90-talet, plötsligt skulle alla musikhögskolefunkband ha blås. Paolo Mendonca gick i bräschen.

Nu är ju Saxofonen i sig inget instrument som är ute, men saxofon som ingrediens i pop/rockband verkar ovanlig nuförtiden.

Förutom i Örebro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blockflöjt , visselpipa och "sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen" är inte direkt hetast på musikfronten just nu...

"sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen"

vad tusan är det? 🙂

rockring? 😆

hahahaha 😆😄:D

Hur går tankarna kring... dragspel?

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går tankarna kring... dragspel?

Jo dragspel är nog så ute att spela som det bara går. Tragiskt nog. För det är väl ett av de svenskaste instrument man kan tänka sig och, i mitt tycke, ett av de absolut vackraste.

Ett utdöende instrument där de flesta som spelar antingen är riktigt gamla eller så är de alldeles för dåliga på att traktera instrumentet. Men man kanske är rätt bortskämd, eftersom farsan är en av de skickligaste dragspelare som jag hört. Och jag önskar faktiskt att jag hade lärt mig spela detta fantastiska instrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att Dobro är lite ute, typ Mark Knopfler-lir och dylikt.

Däremot kan jag tänka mig att Ovation-gitarrer kan komma starkt (dom som ser ut som en sköldpadda ungefär 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går tankarna kring... dragspel?

Jo dragspel är nog så ute att spela som det bara går. Tragiskt nog. För det är väl ett av de svenskaste instrument man kan tänka sig och, i mitt tycke, ett av de absolut vackraste.

Ett utdöende instrument där de flesta som spelar antingen är riktigt gamla eller så är de alldeles för dåliga på att traktera instrumentet. Men man kanske är rätt bortskämd, eftersom farsan är en av de skickligaste dragspelare som jag hört. Och jag önskar faktiskt att jag hade lärt mig spela detta fantastiska instrument...

Okey.. Jag gillar dragspel själv, så du är inte ensam iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går tankarna kring... dragspel?

Jo dragspel är nog så ute att spela som det bara går. Tragiskt nog. För det är väl ett av de svenskaste instrument man kan tänka sig och, i mitt tycke, ett av de absolut vackraste.

Ett utdöende instrument där de flesta som spelar antingen är riktigt gamla eller så är de alldeles för dåliga på att traktera instrumentet. Men man kanske är rätt bortskämd, eftersom farsan är en av de skickligaste dragspelare som jag hört. Och jag önskar faktiskt att jag hade lärt mig spela detta fantastiska instrument...

Okey.. Jag gillar dragspel själv, så du är inte ensam iaf!

På tal om dragspel... Det satt en illa klädd (gypsy-stylee om man kan säga så) gumma utanför systemet där jag bor för några dagar sen med ett dragspel. Spelade så illa att jag fick en kräkreflex. Tog inte en ton rätt. Som en treåring som plinkade på piano. det va skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blockflöjt , visselpipa och "sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen" är inte direkt hetast på musikfronten just nu...

"sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen"

vad tusan är det? 😄

rockring? 🙂

😏 rockring 😆 Näe inte en rockring. Jag ska nu beskriva röret med några ord för er.

Räfflat, enfärgade, omkring 1 - 1,5 meter långt, om man vevar det runt o runt eller upp och ner kommer det ett snabelliknande ljud ur den, den e gjord av nån sorts omiljövänlig pvc plast eller nåt. Diameter 4-8 cm. Låter lite sådär phooouuu phooouuu typ

Tänk er utseendet på en dammsugarslang 🙂

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

Blockflöjt , visselpipa och "sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen" är inte direkt hetast på musikfronten just nu...

"sånt därnt rör som man vevar runt omkring kroppen"

vad tusan är det? 🙂

rockring? 🙂

😆 rockring 😄 Näe inte en rockring. Jag ska nu beskriva röret med några ord för er.

Räfflat, enfärgade, omkring 1 - 1,5 meter långt, om man vevar det runt o runt eller upp och ner kommer det ett snabelliknande ljud ur den, den e gjord av nån sorts omiljövänlig pvc plast eller nåt. Diameter 4-8 cm. Låter lite sådär phooouuu phooouuu typ

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Panflöjt får väl ändå anses vara ganska ute? Inte sådär tvärvanligt att man hör det nuförtiden om man inte aktivt lyssnar på Dana Dragomir eller räknar in polska låtsas-indianer som spelar Bridge Over Troubled Water på plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är iof oftas dom instrument som är ute som kan vara intressanta. Har dock märkt att det finns tendenser till att man använder allt mindre 'riktig' elgittar i dag. Det är inte bara band som Kean och Koop som har bannlyst elgitarren det blir allt vanligare i kommersiella produktioner att skippa gittaristen helt. Så kanske är gitarren lite ute idag.

Det skiter jag dock fullständigt i men nog verkar guran vara iallafall lite ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Saxofon i pop/rock" var ju väldigt inne i början på 90-talet, plötsligt skulle alla musikhögskolefunkband ha blås. Paolo Mendonca gick i bräschen.

Nu är ju Saxofonen i sig inget instrument som är ute, men saxofon som ingrediens i pop/rockband verkar ovanlig nuförtiden.

Förutom i Örebro.

Är inte Sanborn-sax i fjollfjusion ute också eller är det bara som jag hoppas? Alla dessa stereotypa saxgrejer som skall ända upp i höga toner och flagoletter. Det kanske bara är att jag bättre lyckas undvika sådan musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget. Ett instrument kan bara vara vilande tills någon känd nog/populär nog artist plockar fram och gör en hit och då är det genast inne igen. Mer än så behöver inte vi sorgliga människor för att tro att något är inne... 😏 Det samma gäller med musikstil. Hårdrock? Ute! Så kommer Per Gessle och skriver en hårdrocksballad på mungiga och vips är hårdrocksballader och mungiga inne. Patetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan jag tänka mig att Ovation-gitarrer kan komma starkt (dom som ser ut som en sköldpadda ungefär 😏 ).

Jag är tveksam. Vem vill bli associerad med Classe Möllberg?

Jag bytte min mot en Fender förra julen, eftersom den mest bara låg och samlade damm.

Och enda anledningen att jag hade den var för att jag fått den. Skulle aldrig få för mig att köpa en.

Inte för att det är en dålig gitarr. Den känns mest bara omotiverad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det folk i allmänhet tänker på när det gäller dragspel är folkmusik och midsommarstång. Men som Stefan E var inne på, dragspel är så mycket mer. Kolla gärna upp Accordion tribes produktioner, helt suveränt. I och med att dragspelet utökades med melodibas under 60-talet, har det möjliggjorts att man kan spela klassisk musik på ett helt annat vis på dragspel än tidigare. I Sverige har vi Kallis Bengtsson. För de som är mer intresserade kan gå in på hans hemsida där han har lite utlagda mp3. Instrumentet låter som en kyrkorgel.

http://www.kallis.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...