Sonnert Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 hej. om man jag har gjort en remix på en låt som jag har hittat på nätet, och sedan vill skicka den till någon radiostation eller liknande. lek med tanken att jag har registrerat låten hos stim och att den skulle spelas i radio, vem ska då ha eventuella STIM-pengar?
VacUm Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Du ska nog börja med att få ett tillstånd av låtskrivaren till att börja med. Du kan få stim-pengar för bearbetning av musik, som är en liten del. Resten går till kompositören.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 "Registrera hos Stim"? Om du remixar en låt så kan du ju inte påstå att du skrivit den, eller hur? Såvida du inte gör det till nåt nytt, men då får du ju döpa om den och inte ha med för mycket av originalet.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Du ska nog börja med att få ett tillstånd av låtskrivaren till att börja med. Du kan få stim-pengar för bearbetning av musik, som är en liten del. Resten går till kompositören. Aldrig hört talas om att man använder "bearbetning" i remix-sammanhang. Det handlar väl mest om när man arrar en folkmusiklåt eller så?
VacUm Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 .. Kan stämma, vet faktiskt inte, men det borde ju gå att anmäla som en bearbetning.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 (redigerat) .. Kan stämma, vet faktiskt inte, men det borde ju gå att anmäla som en bearbetning. Rätta mig om jag har fel, men nog måste du ha upphovsmannens tillstånd för att få anmäla en bearbetning, om man får göra det alls med annat än fria verk? Redigerat 3 augusti 2004 av nattvaktaren
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Du måste absolut ha upphovsmannens tillstånd för att kunna göra en bearbetning och för att kunna spela upp det offentligt eller spela in det för distibution utanför den närmaste vänkretsen!
VacUm Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Ja, men det var ju det första jag skrev. Men har man det så måste man ju kunna anmäla låten som en bearbetning.
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Det borde inte vara något problem, tror jag. Det är nog bäst att ringa och fråga hos STIM, så slipper man gissa. Ska det spelas i radio, så ska man ha ordentligt på fötterna - annars kan det gå illa...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Fast det beror alldeles på genre och radiostation. Själv har jag legat på kommersiella stationers playlists med en låt som snodde allt från en Capitol-inspelning av en Motown-låt (snacka om att be om stryk! 😱 ), utan att det blev några som helst problem. Enstaka radiospelningar är inte farligt.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Fast det beror alldeles på genre och radiostation.Själv har jag legat på kommersiella stationers playlists med en låt som snodde allt från en Capitol-inspelning av en Motown-låt (snacka om att be om stryk! 😱 ), utan att det blev några som helst problem. Enstaka radiospelningar är inte farligt. Sant... Idag ser de flesta förlag genom fingrarna med användadet av andras material, och eventuell upphovsrätt. När jag spelade upp Stomp för mitt holländska förlag (som vill släppa den, by the way) så undrade jag över just det att refrängen var "snodd". A&R-mannen skakade bara på axlarna och sa "det är hiphop". Annars stämmer det att man behöver muntligt eller skriftligt tillstånd av den som äger inspelningen ifråga, oftast något av dom stora förlagen. Sen är det ju så att upphovsmannen fortfarande kan räkna sig som upphovsman, och därmed får Cash för radiospelningar. Förlagen jobbar dessutom med s.k. "barter-dealar" d.v.s. att om jag nu använder t.ex. Stomp, så kan jag ge mig fan på att A&M (BJ's förlag) ringer mitt förlag & ber att få använda något ur deras katalog.
Sonnert Postat 4 augusti 2004 Trådstartare Postat 4 augusti 2004 ok. intressanta svar. remixen jag har gjort är HELT olik originalet, bara texten som är samma men den kan jag ju byta ut. originalet: Your browser does not support the HTML5 audio tag min remix: Your browser does not support the HTML5 audio tag
robotapan Postat 4 augusti 2004 Postat 4 augusti 2004 (redigerat) OT: Hjälp! Det där var typ helt sinnessjukt (både original och remix). EDIT: Men inte på ett dåligt sätt. Carry on. Redigerat 4 augusti 2004 av robotapan
Sonnert Postat 4 augusti 2004 Trådstartare Postat 4 augusti 2004 OT: Hjälp! Det där var typ helt sinnessjukt (både original och remix). hehe har ni/du något tips på en annan tuff text?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.