Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag gick Yrkeslinjen för afroamerikansk sång, sista året av 3 på sånglinjerna. Slapp de 2 första och var bara glad, med tanke på terminsavgifterna.

Vet inte vad jag ska säga direkt. Det blir väl vad man göra det till. Beroende på vad man går så kan man säkert få ut samma utav en folkhögskolelinje, och självklart mer.

Vad hade du tänkt söka?

Postat

Citerar auto_mode:

2år på Kulturama. Det var kul när jag gick där,men i efterhand kan jag

säga att det jag lärde mig där var inte värt 140000 i studielån.

😳

Postat

Jag gick en kvällskurs på 8*3 timmar i inspelningsteknik för nybörjare innan jag köpte min hemstudio. Kostade 2000kr vill jag minnas och de var sjukt värt det. Vi spelade in en låt med pop-sättning och gick igenom varje moment under en inspelning. Ämnen som vi gick igenom var olika typer av mikrofoner, olika mikplaceringar och varianter att spela in trummor, bas, gitarr, sång och piano. När det var dags för mixning så fick vi lära oss att ratta en eq och kompressor och även andra effekter som reverb och delay osv.

Genom den här kursen fick jag som novis en alldeles utmärkt grund att stå på i mitt fortsatta producerande och slapp göra alla nybörjarmisstag. Man kan lära sig mycket själv också men har man dålig koll på termer och annat så kan det vara som att fumla i blindo. Ytterst tidskrävande. Jag överdriver inte när jag säger att jag tror att jag tjänade in ett år av fumlande på den här kursen.

Rekomenderar den här kursen till alla nybörjare som precis har eller ska skaffa sig en hemstudio.

Postat
Jag gick en kvällskurs på 8*3 timmar i inspelningsteknik för nybörjare innan jag köpte min hemstudio. Kostade 2000kr vill jag minnas och de var sjukt värt det. Vi spelade in en låt med pop-sättning och gick igenom varje moment under en inspelning. Ämnen som vi gick igenom var olika typer av mikrofoner, olika mikplaceringar och varianter att spela in trummor, bas, gitarr, sång och piano. När det var dags för mixning så fick vi lära oss att ratta en eq och kompressor och även andra effekter som reverb och delay osv.

Genom den här kursen fick jag som novis en alldeles utmärkt grund att stå på i mitt fortsatta producerande och slapp göra alla nybörjarmisstag. Man kan lära sig mycket själv också men har man dålig koll på termer och annat så kan det vara som att fumla i blindo. Ytterst tidskrävande. Jag överdriver inte när jag säger att jag tror att jag tjänade in ett år av fumlande på den här kursen.

Rekomenderar den här kursen till alla nybörjare som precis har eller ska skaffa sig en hemstudio.

Hade ni Fredrik som lärare då? 😉

För att berätta lite om ämnet så gick jag där för två år sen på Musikproduktionslinjen och utan den utbildningen skulle jag alrig jobba med det jag gör nu, nämligen som ljudtekniker på Wallmans On Tour på Silja Line.

Så jag tycker självklart det är värt det men det är som allt annat att det blir vad man gör det till, många (no offense) Hip-Hopare som gått där och suttit i studion och valt ut det fetaste kaggarna ur Stylus RMX lär sig ju inte sådär jättemycket men är man som jag intresserad av PA och inspelningsteknik så finns det mycket att lära. Lärarna är kompententa i de flesta fallen (speciellt Juhani Hemmilä och Lennart Reinander som undervisar i ljudteknik samt inspelning) och atmosfären på skolan är väldigt trevlig och inspirerande så jag kan iaf rekomendera utbildningen 😉

@ Saverman, vilket år gick du där?

Postat

Hade ni Fredrik som lärare då? :rolleyes:

För att berätta lite om ämnet så gick jag där för två år sen på Musikproduktionslinjen och utan den utbildningen skulle jag alrig jobba med det jag gör nu, nämligen som ljudtekniker på Wallmans On Tour på Silja Line.

Så jag tycker självklart det är värt det men det är som allt annat att det blir vad man gör det till, många (no offense) Hip-Hopare som gått där och suttit i studion och valt ut det fetaste kaggarna ur Stylus RMX lär sig ju inte sådär jättemycket men är man som jag intresserad av PA och inspelningsteknik så finns det mycket att lära. Lärarna är kompententa i de flesta fallen (speciellt Juhani Hemmilä och Lennart Reinander som undervisar i ljudteknik samt inspelning) och atmosfären på skolan är väldigt trevlig och inspirerande så jag kan iaf rekomendera utbildningen 🙂

@ Saverman, vilket år gick du där?

Jepp Fredrik var det

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.