Jump to content
Annons

Göteborgs musikaffärer


riff-raff (oregistrerad)

Recommended Posts

riff-raff (oregistrerad)

Det finns en äldre tråd här på forumet gällande vilka musikaffärer som är bäst i Göteborg. Jag tar återigen upp detta ämne, dels för att ge musiker en möjlighet att

genom andras erferenheter kunna gå direkt till den musikaffär som dom tycker verka passa deras behov och önskemål bäst och dels för att musikaffärena själva ska kunna se vad vi musiker tycker att dom skulle kunna förbättra.

Här kommer ett litet inlägg (rangordnade från bäst till sämst i första hand vad gäller sevice och bemötande) om hur jag själv upplever dom olika musikaffärerna som jag har besökt i Göteborg.

1. MUG

Positivt:

Alltid ett trevligt avslappnat "goa-musikgubbar" bemötande ( speciellt av Bruce

och Lasse)

Mycket kunnig, serviceinriktad och hjälpsam personal

Totalt fri ifrån "ska-du -köpa-nått´-annars-får-du-ingen-hjälp-ta-och-stick"

mentalitet.

Kanon- shyssta när det gäller att snacka fram ett bra "deal" på grejor man vill

köpa (speciellt om man är där ofta)

Ritigt hög "rock n´roll" faktor

Negativt:

Lite dyra med vissa prylar.

Alldeles för trångt och dåligt med utrymme.

Lite stressigt ibland

Fullständigt bedrövlig hemsida

2. FREDDANS

Positivt:

Trevlig och kunnig personal.

Ganska stort utbud på begagnade grejor.

Är fristående och kan ta in alla märken.

Serviceinriktade, hjälpsamma och lite go "rock n´roll-musikaffär-känsla".

Negativt:

Dåligt med utrymme.

Lite dyra med vissa grejor (speciellt effektpedaler och liknande)

Ibland lite dåliga på - "om du handlar här ofta så får du lite bättre priser

eller nån´extra sladd och lite plektrum" - mentalitet.

3. DELAD mellan MUSIBÖRSEN och ANDREASSONS

Positivt MUSIKBÖRSEN :

Mycket stort sortiment

Billiga

Stort och rymligt

Negativt:

Läget är bedrövligt - svårt att hitta dit, dåligt med parkeringsplatser, inga

spårvagnshållplatser i närheten.

Alldeles för mycket - "sälja sälja sälja- den här grejen ska du köpa köpa

köpa" och alldeles för lite - "tjena´hur e´läget kan jag hjälpa dej med något"

(undantaget bla. TED som är hur go gubbe som helst)

Många i personalen som har "jag är coolare och viktigare än du" mentalitet

och försöker lura på en vilken skit som helst.

Positivt ANDREASSONS :

Ganska stort sortiment (speciellt vad gäller data/studio)

En del personal är trevliga och hjälpsamma.

Stort och bra testrum för stärkare och guror.

En del bra priser - dumpar ganska fort priser på grejor som inte är "dagsfärska"

Negativt ANDREASSONS :

Kan ta väldigt lång tid innan man får hjälp (beroende på vem i personalen

som är där)

En del av personalen har en riktig "översittar" mentalitet och borde kliva ner

lite från sina "höga hästar".

5. JAM

Positivt :

JJ labs-prylarna som är mycket prisvärda.

SX guror och basar som är otroligt prisvärda.

Åven OK priser på en hel del annat.

Negativt :

OJ oj oj !!!

Dom för inte en del av dom största märkena på gitarr och effektsidan.

Om man lämnar in något för reparation så kan det ta hur lång tid som helst

plus att det som skulle åtgärdas inte har blivit åtgärdat eller helt fel

åtgärdat.

Personal - bemötande och knnighet : JAM har många unga anställda som vet i

princip ingenting, dom vet inte ens vad dom har i butiken i sitt eget sortiment.

Man får ett intryck av att det är väldigt rörigt och att personalen inte är

sammkörda för fem öre,lite av musikaffärernas IKEA fast värre.

Några av dom lite äldre i butiken (som verkar vara fast anställda och

antagligen butikschefer eller dylikt) har en attityd och ett bemötande som

är ungefär lika välkommnande,gemytiligt, trevigt och och roligt som en

blandning av en lägerchef och en lyktstolpe i ösregn.

Med andra ord - man går dit i nödfall om man behöver strängar, plektrum

och andra nödvändiga förbrukningsvaror men bara om det är JAM som ligger

närmast.

Rock n´roll faktor : 0

Det finns fler musikaffärer i Göteborg som jag inte har besökt och därför

givetvis inte har någon åsikt om.

Ja just det, en sak till : om ni behöver få något fixat med eran gitarr eller bas

så rekomenderar jag GITARRMAKAREN Åke Björnstrand. Han är både

mycket kunnig och trevlig och har även en liten butik där han säljer bra

strängar, gitarrmickar och annat smått och gott.

Det vore väldigt inressant och givande om ni är fler som vill dela med er

av era erfarenheter gällande musikaffärerna i Göteborg. Specellt nu när

det verkligen kokar av nya band och rockmusiker i denna fantastiska

musikstad.

Lev väl !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fanken vilka klockrena recensioner!!! 😱

gött..

jag kanske ska säga ngt om musikaffärerna i norrköping!!!

Musikbörsen:

positivt -

många olika märken

fina instrument

lagom stora lokaler på två plan

dom har en bra nattrea med mkt skoj o sånt

negativt -

många fd musiker numera översittarexpediter som är dryga o tråkiga!

dyrt så utav helvete

inriktar sig till mycket nybörjare fast med på tok för höga priser

oseriös personal o de känns som alla e praktikanter!

Thörnfeldts musik:

positivt -

trevlig relativt hjälpsam ägare

lite folk

lagom stor affär för hans verksamhet

vissa saker är mkt billigare än genomsnittet

negativt -

ägaren har noll koll på kunderna! om det är inne mer än en person i affären blir han nästintill generad!

okunnig personal

få saker finns hemma

inga besökare/köpare han står där nästan ensam dagarna i ända!

dåligt rykte.

Hans Anderssons Pianotjänst Norrköping:

positivt -

mååånga olika sorters instrument från alla kulturer och tidsåldrar

kunnig personal - äldre herre som samlat o renoverat pianon i över 40 år

billiga instrument

fyndlådor - et måste i en, enligt mig, bra musikaffär

han sysslar mestadels med gamla prylar

beställer hem åt en kvickt o tar knappt betalt för det. dvs man betalar nästan lika mkt/lite som han gör när han köper från grossist!

negativt -

trångt så utav helvete

han har inte så mycket nyare saker inne, och det är lite synd.

höhö mer har jag inte o klaga på...!!

bara en sak. om ni är i kalmartrakten åk INTE till rylanders.. Åk till 4sound/nonnes i nybro istället!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju iofs alltid bättre när man arbetat upp en kontakt med någon i butikerna. Bättre service o.s.v.

Går det öht att göra på Jam? Kan i ärlighetens namn säga att jag inte ens brytt mig om att försöka. Så fort jag frågat något i den butiken har jag gått därifrån i frustration.

När jag var där och köpte mitt första studioljudkort för många år sedan var den personalen som jobbade där då visserligen väldigt trevliga. Men det kompenserade de med att råka glömma att lägga i breakout-boxen i lådan då de haft den uppe och lekt med. Så de sålde mig en stor kartong med ett litet PCI-kort i för 7 papp.

Ja jag tyckte den var lite väl lätt men vad visste jag. Tur att jag upptäckte det innan jag åkte från GBG iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddans personal i gbg var kul... har inte varit där på några år nu...

Men under 5-10 års tid så ville de pracka på en en sliten waldorf synth för 25000:- ... det kvittade vad man frågade om i synth väg så var det den som var bäst.. som sagt den hade stått och samlat damm ett bra tag (priset ändrades självklart inte)... blir inte förvånad om den fortfarande står där...

Varje gång man gick dit för att fråga nåt så skulle de pracka på en nåt annat de ville bli av med..

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. vet att jag har startat en sån här tråd tidigare... Och kom väl då fram till samma saker som jag gör nu.. Jag handlar ofta på Freddans och på MUG.. Vet jag precis vad jag är ute efter går jag dit där det är billiagst.. oftast musikbörsen..

Men Freddans har bra service på allt, de fixar allt om något skulle gå sönder eller så.. Mkt trevlig personal dessutom.. Dock håller jag helt med om att man ibland kan få känslan av att de inte är tillräckligt måna om sina kunder.. Plektrum och nån kabel kan gott följa med om man handlar där ofta.. själv har jag nog handlat där för omkring.. hmm.. 50-60 000 minst över senaste 3 åren..

Där måste jag säga att MUG är extremt generösa, de kanske sätter ett högre pris på varorna från början för att automatiskt kunna dra av en massa i kassan, för avdrag blir det alltid utan att man ens ber om det.. Det känns iaf väldigt bra när man står där.. "Fan det blev inte så farligt dyrt ändå"..

Då kommer jag till Andréassons.. ja.. vad skall man säga? jag har fortfarande inte några trevliga erfarenheter från den affären.. Köpte nyligen en Presonus BlueTube av dem.. Jag fick 20 kr rabatt på kablar som jag behövde att använda till bluetuben.. Dessutom tog han ut fullt pris för plektrumen jag handlade.. Nää.. det kändes osmidigt.. och jag går bara dit om jag verkligen måste och ingen annan butik har samma grejer.. Musikanten i Kungälv är oxå 4sound.. dit går jag hellre..

Bluetuben jag handlade var dessutom ett skyltex. Som sista exemplar, tycker jag det naturligt dras av en och annan hundralapp.. Det fanns fettfläckar på ovansidan, så det syntes att den vid minst ett tillfälle vart framme iaf.. Hoppas någon på andréassons läser detta, för ni behöver skärpa er.. Nu har jag inte träffat fler än två st expediter, så jag talar inte för alla.. Men de som det handlar om, bör tänka om.. även ledningen... Nyanställningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikaffärspersonalen i gbg uppför sig väldigt olika mot olika kunder verkar det som. Själv går jag alltid till MUG när jag är i stan, eftersom personalen är väldigt trevligt, tar sig tid att hjälpa till och för att jag ALLTID får bra priser där. Men jag har även vänner som tycker att dom blir riktigt dåligt bemötta på MUG, och aldrig får några bra dealar. Tvärtemot har jag aldrig lyckats få någon vettig hjälp på Andreassons (4sound?), och det är favoritaffär för några kompisar.

Jam i gbg tycker jag är helt bedrövlig. Jag har säkert varit där och försökt handla 15 gånger utan att lyckas få kontakt med någon i personalen. Det har alltid slutat med att jag har blivit sur och gått därifrån. Detta är precis tvärt emot Jam i stockholm som, när jag bodde i där, var den musikaffär jag alltid handlade i. Där fick jag alltid ett trevligt bemötande och bra priser.

Den absolut bästa musikaffären i Göteborg tycker jag annars att Buller & Bång är. Har varit där och köpt grejer åt min bror (som spelar trummor) ett antal gånger och även köpt percussion och annat till studion. Personalen lägger ner otrolig tid på kunderna; visar och demonstrerar, pratar och bjuder på kaffe, slår i kataloger och kollar upp precis allting man vill ha svar på. Att jag alltid lyckas komma därifrån med mer pengar i plånboken än jag hade räknat med är ju inte dumt det heller (även om jag lätt skulle kunna tänka mig att betala mer för den servicen).

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Okäj,, om vi vänder lite på det hela?!!?

Vad förväntar du dig när du kommer till musikhandlar'n?

Bra fråga!

Jag förväntar mig kunnighet o service.

Att personalen behandlar alla kunder med respekt, o kan anpassa varuförslag efter kundens behov. Att 13-åringen som vill köpa sin första beg synth får samma hjälp o respekt som yrkesmusikern som kommer in o ska köpa 40-000kr gitarren. Ser inte personalen upp, så kan ju yrkesmusikerns son vara 13-åringen... 😱

Prissättning efter marknadsvärde. Finns en XP30 på musikbörsen i Jkpg för 9000... någon?

Jag ogillar starkt lappar det står 'Rör EJ!' på. Känns inte speciellt välkomnande....

I Jkpg tycker jag Nya Musik uppfyller kraven väl, medan Musikbörsen är katastrof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okäj,, om vi vänder lite på det hela?!!?

Vad förväntar du dig när du kommer till musikhandlar'n?

Jag förväntar mig:

Ett trevligt och positivt bemötande. Jovisst, alla kan ha dåliga dagar men man kan anstränga sig lite iaf.

En kunskapsnivå som är minst lika hög eller högre än min så att jag slipper förklara för dem hur saker och ting ligger till utan istället kan få råd ang vad jag ska köpa.

Att de inte börjar prata en massa dynga när jag går in och ber att få köpa en specifik produkt. Visar jag tydligt att jag inte är ute efter annat så bör de hålla sig efter det.

Bra service. Man ska inte behöva vänta i månader på att de ens ska skicka iväg grejerna som gått sönder.

Ett sortiment och skyltning som gör det roligt och spännande att gå till butiken. Det är inte roligt när halva butiken är fylld av Strator och Telecasters. Då kan jag lika gärna handla på postorder.

Att en affär tar in lite udda prylar visar även oftast på att de brinner för det dom säljer. (jam i gbg är väl ett undantag)

Att de fixar till sina instrument innan de sätter ut dem i butiken. Att hänga upp en gitarr med dålig action och intonation i en musikaffär är ju som att sätta ut en skitig och rostig bil i en bilaffär.

Jag förväntar mig däremot inte grova avdrag på prislappen eller gratis sladdar och plektrum. Som marknaden ser ut idag förstår jag att de behöver varenda krona. Men visst är det trevligt när det händer.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall vi starta en tråd för att se om vi kan hjälpa dem? Musikaffärerna alltså?! Det är ju bättre att ge dem kreativa och konkreta råd än att bara skriva av sig sin frustration för att man inte blev väl bemött?!

Skriva tio budord, rama in dem i guld och ge den till dem? :rolleyes: så kan de ha högläsning från den varje morgon innan öppningsdags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,, jo det kan du tro... Men det är ju rätt vanligt att man inta har "koll" på hur man egentligen uppfattas av andra, i detta fall, kunder.

Jag tycker det är rätt konstruktivt att säga att man inte blir trevligt bemött.. det borde vara en självklarhet inom handels.. Och den enklaste och minst krävande uppgiften av alla.. Det om något ger väl musikaffärerna lite hjälp på traven om hur man behandlar kunder.. Man vill bli respekterad och trevligt mottagen om man så köper en skolgitarr... Inte ha ngn jävla uppsnosig moron som dumförklarar för att de vet att de är mkt bättre än du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har sagts förut. Men jag _vet_ att det handlar en hel del om din egen attityd som kund också. Går du in i en butik med inställningen att vad du än frågar om så blir du blåst, och uppträder skeptiskt och surt mot alla förslag om prylar eller priser, samt är ute efter att pruta sönder hela butiken och ställa säljaren mot väggen med dina frågor, så blir personen som jobbar där troligtvis inte otrevlig (det är oproffsigt) men blir nog inte hälften så trevlig som om du från början skulle varit trevlig på ett helt vanligt sätt och fört en dialog istället. Det är ju faktiskt är _du_ som frågar för att du behöver hjälp med val av prylar. Man ska inte förstöra för sig själv heller.. Fast att en säljare är trevlig och lyssnar till kundens behov är förstås A och O. Ren dryghet håller inte speciellt länge...

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Okäj,, om vi vänder lite på det hela?!!?

Vad förväntar du dig när du kommer till musikhandlar'n?

Om jag hade fått häften av det positiva bemötande som jag alltid fått hos Jan Helgé (Helges Håla i Växjö) i andra butiker så hade det var mer än jag hade förväntat mig. Janne är positiv, hjälpsam, kunnig och ger dig den tid du behöver. Så vitt jag har sett så ger han alla som kommer in i butiken denna service - oavsett om det är en 13-årig kille som skall köpa första guran eller någon gammal räv som letar efter dyrare prylar. Och han har sociala färdigheter också... det inte helt oofta som man får någon kul gammal musikhistoria serverad som en bonus. Sorry om detta låter som en skamlös plug för Janne men det är en kille som verkligen fattat vad begreppet service betyder.

Sedan finns det ett par andra musikaffärer i Växjö som inte förtjänar några vidare omdömen... men Musikbörsen kan vara ok. Inte mer. Musikcentralen - jag kommer aldrig mer att handla något där. Aldrig. Jag gillar inte att hänga ut någon men jag har själv råkat ut för att de säljer defekta prylar och det handlar om fel som de bara måste ha känt till innan de sålde dem. Gjorde de inte det så ... vet de inte vad de säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera Gitarrmakaren! Fantastisk butik. Min polare köpte hans livs kärlek, hans Fenderstack, moddad mot en Mesa Boogie spec. Han börja typ gråta för han skildes från den..haha...Behöver jag nämna hur fantastiskt stacken låter? NÄ! Gå dit om ni spelar gitarr/bas och är i göteborg, han har alltid något litet ni kan köpa!

EDIT: Kände för att ta bort ett citat, inget jag står för, kan varit ett grapparus, ursäkta.

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Inflikar ett citat en anställd/prao/ägare/oidentifierbar person på MUG nämnde angående Andreassons (som ligger väldigt nära för er som inte vet).

"Jag ska gå dit nu, in i butiken och..pissa på golvet för det är en sån jävla skitbutik!"

Moget!

Jag ska gå in på MUG och kräkas över deras kassamaskin.

Och spöa skiten ur praon/den anställde/ägaren/den oidentiferbara. Bara för att dom har en sådan märklig attityd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade fått häften av det positiva bemötande som jag alltid fått hos Jan Helgé (Helges Håla i Växjö) i andra butiker så hade det var mer än jag hade förväntat mig. Janne är positiv, hjälpsam, kunnig och ger dig den tid du behöver. Så vitt jag har sett så ger han alla som kommer in i butiken denna service - oavsett om det är en 13-årig kille som skall köpa första guran eller någon gammal räv som letar efter dyrare prylar. Och han har sociala färdigheter också... det inte helt oofta som man får någon kul gammal musikhistoria serverad som en bonus. Sorry om detta låter som en skamlös plug för Janne men det är en kille som verkligen fattat vad begreppet service betyder.

Sedan finns det ett par andra musikaffärer i Växjö som inte förtjänar några vidare omdömen... men Musikbörsen kan vara ok. Inte mer.

Musikcentralen - jag kommer aldrig mer att handla något där. Aldrig. Jag gillar inte att hänga ut någon men jag har själv råkat ut för att de säljer defekta prylar och det handlar om fel som de bara måste ha känt till innan de sålde dem. Gjorde de inte det så ... vet de inte vad de säljer.

Janne e kanon. Och har alltid varit det.

Musikbörsen och Anders o hans gäng är oxo en supergo affär. Jag blir ALLTID behandlad som en kung där.

Musikcentralen är rena skämtet.

Nonnes i Nybro är inte billigast men har en djup kompetens.

Rylanders i Kalmar är helt ok oxo även om de kanske saknar "hipp" faktorn 🙂 .

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...