Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Det här kanske inte riktigt hör hemma på studioforumet, men jag vet att det finns mycket musiker som säkert har praktiska lösningar. När vi åker och lirar med vårt band har vi en jäävla massa utrustning. Bland detta:

2 x 18" subwoofers, 2 x 15" toppar, 2 x 4 12" gitarrstärkare, basstärkare, rackutrustning på 8 he för PAt, rackutrustning för 4 he till monitorerna. 2 x 12" monitorer. Mixerbord med 24 kanaler, instrument, kablage, osv

När vi åker och lirar får vi packa ordentligt i en Toyotabuss, problemet är att där får plats 3 personer och vi är fyra i bandet vilket resulterar i att vi ofta får åka två bilar då vi har egen utrustning med oss.

Hur beter ni er?

Är det Chevabuss som gäller, och har de lagringsutrymme för en bra stor uppsättning med prylar trots att hela bandet kan åka där?

Är det vanlig bil med ett jättesläp som gäller?

Är det fler bilar?

Enlighten me 😳

Annons
Postat (redigerat)

Vintertid skulle jag undvika släp till vilken kostnad.

Kolla vad som hände millencolin

Tror de kom lite sent till den spelningen 😳

Redigerat av Zyan
Postat
Hej!

Det här kanske inte riktigt hör hemma på studioforumet, men jag vet att det finns mycket musiker som säkert har praktiska lösningar. När vi åker och lirar med vårt band har vi en jäävla massa utrustning. Bland detta:

2 x 18" subwoofers, 2 x 15" toppar, 2 x 4 12" gitarrstärkare, basstärkare, rackutrustning på 8 he för PAt, rackutrustning för 4 he till monitorerna. 2 x 12" monitorer. Mixerbord med 24 kanaler, instrument, kablage, osv

När vi åker och lirar får vi packa ordentligt i en Toyotabuss, problemet är att där får plats 3 personer och vi är fyra i bandet vilket resulterar i att vi ofta får åka två bilar då vi har egen utrustning med oss.

Hur beter ni er?

Är det Chevabuss som gäller, och har de lagringsutrymme för en bra stor uppsättning med prylar trots att hela bandet kan åka där?

Är det vanlig bil med ett jättesläp som gäller?

Är det fler bilar?

Enlighten me 🙂

Innan jag ens uttalar mig så är jag väldans nyfiken på varför ni släpar med er eget PA överhuvudtaget?

Om man skall se det hela ekonomiskt så är det faktiskt väldigt kostnadseffektivt att skaffa en Cheva eller Dodge-van för en billig penning (10-30.000) och sedan rodda om den under huven så den drar mindre soppa (blir visserligen lite svagare, men funkar utmärkt.)

Fråga mig inte vad det är man gör under huven, men det är tydligen ingen större operation och de flesta som vet något om gamla amerikanare verkar fatta vad det handlar om.

Hursomhest så slipper ni ett extra fordon, släp, åker bekvämare och slipper dra på era egna bilar en massa extra mil som drar ned värdet på dem.

Själva har vi aldrig ägt en sådan i vårt band eftersom vi inte skulle få plats med oss och våra grejer, (vi är 6 pers + crew), men våra kamrater här i hemstaden har gjort just detta och åker och spelar med absolut minimala utgifter...

Postat

brojd: Kanon, det är i de banorna jag har tänkt, om att man borde ha en Chevavan, att kika på motorn och göra lite ändringar låter också det som en bra idé.

Vi lirar en musikstil som kan kallas underground och vi har inte möjligheter att spela exakt vart vi vill, vilket medför att vi är glad för de spelningar vi får. Ofta är dessa på platser där det inte finns PA-system, eller där arrangören föredrar att vi tar med oss eget och får betalt för det, istället för att de skall hyra grejjer när de inte riktigt känner till det som behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.