Jump to content
Annons

Köpa trummor

Recommended Posts

Stevie (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag är i farten att köpa ett trumset som jag skall ha hemma i min villa. Är det någon som har tips på beg. trummor med bra ljud för ca 5-8000 kr? Vilka set bör man undvika? Eftersom jag bor i ett villa område så kommer förmodligen mina grannar att rynka lite på näsan när jag spelar. Skulle därför vilja ha lite tips på hur man skulle kunna ljudisolera både utåt mot grannar samt in mot resten av huset. Har en fundering på om jag skulle bygga ett ljudisolerat "rum" runt trummorma. Någon som gjort något liknande?

/Stevie

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Om trummor låter bra beror ofta på val av skinn o hur man stämmer dem.

Ett dåligt set kan en kunnig person få att låta helt OK, ett bra set med dåliga skinn o som stämts galet kan låta riktigt dåligt.

Postat

Tycker att Tamas billigare set brukar låta riktigt bra för slanten, däremot är ofta cymbalerna man får till billigare set av tveksam kvalitet.

Postat

Prisvärda märken: Tama, Yamaha, Pearl och Mapex. Lägger du som du skrev upp till 8k på ett begat set kan du nog hitta nåt riktigt shysst. Som MrPhil säger så är det mycket viktigt med att kunna stämma ordentligt, det är skillnaden mellan fiasko och succé 😏 Jag har träffat väldigt många duktiga trummisar som inte har kunnat stämma för fem öre..

Postat

Alltså, vill du kunna lira på riktigt trumset utan att störa grannen så finns det två sätt som jag ser det.

Antingen lägger du många tusenlappar på ett isolerat rum och för att få ner trumljudet blir det mycket isolering och dyr kostnad. Eller också köper du in dämpsatsen från Jam. De har ett paket för 600 spänn som innehåller plastdämpningar du lägger på trumskinnen. Sen är det tyst som i graven. Du förlorar ju spelkänsla och ljud, men å andra sidan kan du nyttja dig av detta på kvällstid och störa grannarna under dagen, för du spelar väl dygnet runt? 😏

I annat fall finns det grymma digitala trumset, kika t. ex på Yamahas DTXPLORER.

Postat

Premier för att lägga till ett märke. Kör själv Tama. Polaren kör Yamaha hemma och DW på turnéerna.

Vi är några stycken här som isolerat rum för att kunna spela trummor kvällstid. Det är inte billigt men jädrar va roligt man har medans man bygger!

Är du inte trummis "på riktigt" så skulle jag köra på ett elektriskt trumset. Och trumma när fan du vill. Dessutom behöver du inte tänka på att lära dig stämma trummor... 😳

Postat

Jag har själv ett Premier Cabria-set, kostade 12000 nytt inklusive hårdvara och en extra golvpuka. Låter jävligt bra även med skinnen som följer med, det enda jag kan klaga på är virvelstativet som är knasigt byggt.

0310_Premier_Cabria_wine.jpg

Snygga också.

Postat

För dom där pengarna så får du bra trumset begagnat... Fundera inte ens på att köpa nytt.

Jag kör själv på ett Premier XPK som funkar riktigt bra, stabilt hardware och fint ljud i trummerna. Det enda jag saknar är upphängning till pukerna.

Mitt tips: Köp ett äldre begagnat set av något kvalitétsmärke (Premier, Pearl, Tama, Sonor osv), byt skinn och köp nya cymbaler av bättre kvalité så kommer du att få ett riktigt fint set att lira på!

/fredde

• 4 år senare...
Postat

Varför väcker du en 4,5 år gammal tråd? Dessutom är det lite märkligt att 6 av dina hittills 6 inlägg är just reklam för east.

(För den som undrar är det musikaffären Musikshopens eget budgetmärke, musikshopen.com eller återförsäljare)

• Gilla 1
Postat

visste ej att den var så gammal..

Men annars så är det mest för jag är en stolt east-trummis som tycker fler borde spela på dessa trummor och cymbaler!

Postat

eastdrummer verkar göra reklam för sin blogg, eller så jobbar denne på East. Detta är andra super-bumpen av en vad-ska-sjag-köpa-för-trummor-tråd, inom ett dygn.

• Gilla 1
Postat

eastdrummer verkar göra reklam för sin blogg, eller så jobbar denne på East. Detta är andra super-bumpen av en vad-ska-sjag-köpa-för-trummor-tråd, inom ett dygn.

Ska inte ljuga... visst lite reklam för min blogg gör jag. Men vill faktiskt mest få folk att ta till sig east som märke! Jag jobbar inte för east, jag spelar på deras grejer men betalar för mig som vilken kund som helst!

Jag tycker bara att east är det mest prisvärda du kan köpa. det är bra trummor för pengarna och cymbalerna ännu bättre! Skiter i att det är ett oem-märke.

Vill som sagt att fler ska upptäcka east å stötta detta företag.

Postat

Ludwig, Slingerland & Gretsch. Där har du facit. Allt annat är en stor gäspning.

Yup, mina märken 2 av 3!

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Ludwig, Slingerland & Gretsch. Där har du facit. Allt annat är en stor gäspning.

fast hittar man inget under Ludwig för 10000sek (min budget) kan man välja Premier eller t.o.m Pearl.

Jag ska köpa mig ett Premier Cabria APK idagarna. tror jag. Ska ner o provspela dom på affärn imorgon.

Vad tror ni? Har man inte "Ludwigpengar" kanske Premier funkar bra. Byggs ju delvis av lönn Och Premier är ju ett bra trummärke. Tacksam för tips. Vill helst ha Ludwig, men hittar inget under 10000

Redigerat av skogsmulle101
Postat (redigerat)

Jag var väldigt tacksam över att vår trummis (en gång i tiden) spelade på digitala trummor. Vi behövde inte anpassa allt annat efter trummorna, och vi slapp odla tinnitus.

Han byggde sitt set själv av ett övningsset (ljudlösa plattor) och kompletterade med PET-flaskor (bra studs) och målarburkslock. Piezoelement från "Clark Olofssons" fastlimmade på dessa triggade en Alesis DM5(?).

Se video där alla trumljud är från detta digitalset: Konsertvideon i blått högst upp på sidan "Rockstars..."

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)

Gretsch Catalina-serie är förvisso budget, men har fått väldigt bra kritik för att ligga i den klassen:

http://www.thomann.de/se/gretsch_catalina_club_standardwg.htm

Mkt bra tips! 10" 12"=perfekt. Nu ska jag åka iväg å titta på ett kit (annons) men funkar dom inte kanske jag ska titta närmare på dessa. Spelar mest reggae kanske ska sägas, Ute efter ett varmt 70 talsljud.

Redigerat av skogsmulle101
Postat

Mkt bra tips! 10" 12"=perfekt. Nu ska jag åka iväg å titta på ett kit (annons) men funkar dom inte kanske jag ska titta närmare på dessa. Spelar mest reggae kanske ska sägas, Ute efter ett varmt 70 talsljud.

Då är det ju Ludwig som gäller...hittade mina Vistalite i stockholm för 10.000.

Dom låter...mumma!

Ludwig Vistalite.mp3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.