Jump to content
Annons

Låånga stora filer i SX

alasjo

Recommended Posts

Har fått ett problem som troligen inte uppstår hos så många användare av Cubase.

Jag tänker spela in en livekonsert i helgen, den är ca 2-3 timmar lång. När jag testar mitt ljudkort/dator för ändamålet fungerar allt utmärkt, men stänger jag programmet (SX3) och sedan försöker öppna igen låser sig programmet. Jag gissar att Cubase har svårt för att hantera extremt stora audiofiler. Spelade in en annan, kortare konsert i våras och då gick det bra, ca 1 timme utan avbrott.

Finns det någon funktion för att automatiskt splitta ett ljudspår till att börja skriva till en ny fil vid given tid? Eller finns det andra sätt att lösa problemet på?

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Finns det en teoretisk möjlighet att du uppnår maximistorleken för filer som ditt operativsystem kan behandla? Hur stora blir filerna i själva verket?

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
The RIFF/WAVE file format as defined by Microsoft allows to store up to 4 GB of audio data in a single file. This is sufficient to hold about 6h 45min of uncompressed PCM coded stereo 16-bit audio signals with a sample rate of 44.1 kHz. However, for multichannel audio (e.g. 5.1 surround), high-definition formats (24 bits, 96 or 192 kHz sample rate) or some special applications in production and broadcasting, the file size limit of 4 GB is rather inconvenient, since long recordings need to be split into several files. The file size limit of 4 GB exists, because all size fields in the RIFF/WAVE format have a size of 32 bits, resulting in a maximum size of 2^32 = 4294967296 bytes.

The Sony Wave64 file format is defined as a true 64 bit file format that allows to overcome the limitations of the RIFF/WAVE format. The file format was originally defined by Sonic Foundry. In Summer 2003, Sony Pictures Digital acquired Sonic Foundry's Desktop Software assets. Since then, the new format is officially promoted as Sony Pictures Digital Wave 64. Companies are encouraged to support this format and no royalities have to be paid to use it.

Alltså, 16bit 44.1 kHz skulle ge nästan sju timmar inspelningstid under 4GB gränsen. Skulle det var möjligt att spela in 16/44.1 istället för 24bit?

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Kan man inte bara pasua och sen trycka på play igen sekunden efter mellan två låtar?

Jag förstod på hans inlägg att han inte har nån knappklämmare tillgänglig.

Dela på andra sajter

Knappklämmare = någon som har möjlighet att trycka på knapparna

I så fall hade jag snarare aktiverat ett nytt spår och spelat in dubbelt i några sekunder och sedan avaktivera det andra. Då missar man ju ingenting även mellan låtarna.

Dela på andra sajter

Knappklämmare = någon som har möjlighet att trycka på knapparna

I så fall hade jag snarare aktiverat ett nytt spår och spelat in dubbelt i några sekunder och sedan avaktivera det andra. Då missar man ju ingenting även mellan låtarna.

Aha...det borde inte vara så svårt att fixa väl?

Ljudteknikern? Syskon? Eller ta ett trådlöst tangentbord till scen.

Dela på andra sajter

Nu har inspelningen genomförts. Efter lite efterforskning och testande har jag kommit fram till en bra lösning. Tänkte också ge lite kommentarer på era inlägg.

WAV64 är det filformat man ska använda vid inspelning under lång tid. Vi spelar in i 48kHz/24bit - alltid - för det ger mer headroom och mindre risk för kvantiseringsfel.

Här kan ni läsa mer om inspelning i livesituationer (eg. Nuendo men det gäller ändå): Live recording/Steinberg

Att spela in dubbla spår i "skarvarna" för att kunna dela upp ljudfilerna är inte rekommenderat eftersom det skulle fördubbla trafiken i datorns buss under den tiden, och öka risken att något går snett. Och att stoppa mellan låtarna är inte kul eftersom man vill hinna med att fånga allt, även mellansnack. Så ett filformat som klarar att lagra motsvarande två-tre timmar musik är ett krav, där kommer alltså WAV64 in i bilden.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.