Jump to content
Annons

Linda Michael BWilliams - Child of the sun

Recommended Posts

laregina (oregistrerad)
Postat

LÅTNAMN: CHILD OF THE SUN

ARTIST/GRUPP: Linda & Michael B Williams

GENRE: meditativ pop/rock med klassiska inslag

LÅTLÄNGD: 4:30

KOMPOSITÖR: Michael B Williams

PRODUCENT: Linda och mr. Williams

EV. MEDVERKANDE: Jag (Linda) och studiomusiker

INSPELNINGSÅR: 2005-2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.2mb

STATUS: Färdig demo

Kommentar: Sång och piano har jag spelat in hemma i musikrummet på en BOSS digitalporta med en 800 kronors mikrofon och Kurzweil PC88mx synt. Övriga instrument är pålagda i en studio i USA. Låten är färdig för en demo CD med låtar skrivna av kompositören och musikern Michael Boren Williams. (En veteran och mycket känd studiomusiker under 60-70-80 talet) Vi har samarbetat i några år men detta är vårt första stora projekt ihop. Jag får klassa mig som amatör, rent sångmässigt, men jag måste säga att operainslaget i slutet av låten är smått imponerande. Ha ha *host*

Grundidén är min skapelse, övrigt arr är mr. Williams (Indien temat)

Det tog ett par lyssningar innan jag vande mig vid arrangemanget, (främst trummorna) så jag ber dig/er att lyssna några gånger då jag är noga med detaljer.

Hade jag pengar så hade jag gjort om sången i en riktig studio men man är ju en fattiglapp så här och var kan sången låta något tam men nu har jag beställt en lite mer avancerad mick för framtida inspelningar. (Sju låtar är halvfärdiga för CDn, ca fyra låtar återstår.) Lite info om mig finns på http://www.angelfire.com/la/regina

Filen verkar vara för stor, använd länken på min hemsida (går inte att länka från extern server, tyvärr.) Child of the sun - Creation

Linda

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Lite synd att sångljudet låter lite "billigt" i den övrigt fina produktionen.

Är det så att du kan påverka sångljudet?

Skär lite i botten så kanske det låter lite "lyxigare", tycker nämligen det låter som live i en kyrka 😳

Du låter lite oengeangerad när du sjunger, du har kapacitet så jag tycker att du borde jobba mer med sången.

Jobba med frasering och låten kanske är för låg för dig på vissa ställen?

Ingen genre som jag smäller av på personligen men fint utfört.

laregina (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret. All kritik är välkommen. Som jag sa så är nya mickar på gång.

Jag har mycket mera power i rösten än vad som kommer fram. Allt är mixat och mastrat i en riktig studio i USA av professionella musiker. Jag kan hålla med om att på ett fåtal ställen kan jag jobba på frasering. Det är oftast sånt man bara hör i efterhand. Turligt nog är detta bara en demo skiva. Förhoppningsvis så får jag göra om alltihop i en riktig studio. Dock är låten inte för låg, jag klarar alla tonerna bra. Jag tror det mesta är mikrofonen och möjligtvis inställningarna till en viss del, som gör sången tam, fast själv tycker jag att det är början som inte är helt bra, övriga låten, är sången ok. Inte toppen men helt ok.

Sedan är jag inget proffs på inspelningar heller. Jag har lärt mig mycket det senaste året och skulle antagligen göra lite annorlunda nu men just nu är det

inget jag kan ändra på, på sången då den är "färdig". Jag tror att MBW skulle bli tokig på mig om jag sa till honom att jag vill ändra sången. 😉

Men jag håller med dig. Fler recensioner, någon?!

Uppskattande,

Linda

Postat

Fin låt.

Hör ju att du har en bra röst och ett väldigt brett spektrum, tyvärr blir det burkigt och drar ner lite. Tycker nog visst att låten går lite för lågt, det handlar väl inte om att du lätt kan ta tonerna för det gör du och utan ansträngning. Det handlar vär snarare om var rösten låter vackrast. Nu är det kanske svårt att avgöra med tanke på micken och mixning men jag tycker nog att kring tex 1.28 när du får jobba lite, det är då rösten och känslan verkligen går fram, om du får lite tryck bakom då måste det väl vara lättare att ta fram uttrycket? Kanske får du då hoppa några toner vid 3.45 fast du kanske kan nå ännu högre 😳.

Anyway skulle vara kul att höra låten när du sjungit om den i annan utrustning.

Postat (redigerat)

Jag blir otroligt kluven till det här. Varför? Det låter som symfonirock i amerikanska dansbandskläder med frikyrkliga förtecken.. dansbandet kommer av livekänslan i sången, med proximitetsbas och hela klabbet, ditt sångsätt gentemot musiken känns också lite stelt och flyter inte så bra som jag tror det skulle kunna göra... jag tycker att det låter kristen rockmusik om helheten?

Det positiva är att du har en säker tonbildning och det märks att det finns mer under huven än som möter örat i denna demo'n.

Tyvärr förlyssnade jag mig på den här typen av musik på 80-talet för att ge dig mer positiv kritik.. men med något mer modernt i ryggen kan det blir hur bra som helst.

Lycka till

Redigerat av Lundin
laregina (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svaren. Jag uppskattar att ni tar er tid att lyssna på mig så därför lyssnar jag på er.

Jag håller med Lundin (nu när du säger det) att det är dansbandseko på sången och jag tror att om sången börjat lite "torrare" hade känslan kommit fram bättre. (Men att låten låter dansband är jag inte lika villig att hålla med om.)

Men jag har lärt mig mycket det senaste och jag tror att i fortsättningen kommer sången att låta fylligare (när den nya micken kommer och jag fått lärt känna den.)

Jag använde mycket effekter på sången för att dölja mikrofonkvaliteten men jag skickade sången rå till producenten i USA. Dock ska jag påpeka detta för MBW.

Mr. Williams föreslog att jag skulle skaffa en 10 000 kronors mick, men sånna resurser har jag inte men jag tror benhårt på att man är/låter lika bra som sin utrustning. Det ligger nånting i det, eller hur?

Däremot tar jag inte åt mig av kritik på musikstilar, alla kan inte gilla allt jag gör och vi har alla olika smak. (Själv lyssnar jag mest på heavy metal.)

Jag föredrar kritik som förklarar vad jag kan förbättra: Instrumentellt, vokalt, inställningar, mix och mastring. Konstruktiv kritik är mycket välkommen.

Vi lär så länge vi lever.

MVH Linda

laregina (oregistrerad)
Postat

På den här sidan kan ni lyssna på originalet av MBW (Michael Boren Williams)

http://www.cdbaby.com/cd/mbw

Child of the sun = låt nummer 3

Så har ni något att jämföra med. Hans arr vs. mitt arr.

Det finns en till låt på hemsidan som jag spelat in, Like a sunflower, men den kommer antagligen inte med på skivan (då den ena sångerskan jag jobbade med på den tiden inte längre sjunger för mig)

men det finns en liten chans att jag spelar in låt nr 6 - Master of an instrument

då vi diskuterat den för en tid sedan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.