hanzzon Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 (redigerat) halloj,. så nu när ja fixat spons av mor så är det dax att köpa min efterlängtade gitarr. Hade först tänkt mig en ibanez RG men nu har jag fått upp ögonen för S serien, och vet inte vad som är mest värt att satsa på. det står mellan s470 eller rg370, 470, 570 ( 470 och 570 beg. isåfall) eller rg1570 om jag hittar någon till bra pris. så nu vil jag veta lite olikheter och för och nackdelar om dessa. vad är bäst mahogny eller basswood? varm/ ljus ton osv. Jag hade tänkt mig att lägga runt 6k, jag vill kunna spela endel hårdrock/metal men det är inte huvudgenren utan jag vill kunna spela lite av varje då jag inte har någon speciell genre som jag "bara" spelar. det kommer väl inte bli country och sånt men typ rock hårdrock, kanske lite popigare låtar ibland ja lite av varje, det är svårt att precissera sig mer måste jag säga. jag gillar at spela metallicla låtar men även annat. vi är några killar som har börjat spela lite ihop, högst oseriöst men ändå, lite exempel på låtar vi spelaar är; kiss-heaven's on fire, nirvana-come as you are, smells like teen spirit, bon jovi- living on a prayer, it's my life, metallica- enter sandman, fade to black, one, marilyn manson- sweet dreams. aja känns löjligt att rada upp specifika låtar men bara som exemplel, hemma sitter jag just nu och pular lite med Jerry C- canon rock utav recensioner av Ibanesgitarrerna jag nämnt så har jag förstått att dom ska vara ganska så mångsidiga. Redigerat 29 januari 2007 av hanzzon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jari Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 Hade en RG270 innan. Gillar inte svajen. Ett helvete att stämma gitarren om man inte är väl insatt. Köpte en RG321 istället med fast stall. Kosta ca 3000:- på Thomann. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 tror att dom hade ett paket med gitarr å stärkare för typ 700 spänn på jysk... å då varä tillåme stålsträngat 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
funky monk Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 Vill du ha Frusciante soundet så är det en en strata eller möjligen telecaster du ska kika på. en strat mexico std kostar strax under 4000. men kolla gärna begagnat för då kan du få mkt mer för pengarna. Byter du pickups på en billig strata, kan det göra underverk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kalaslemuren Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 Jag hade en RG 550 för länge sen. Blev dock trött på den pga den otroligt tunna halsen, den som jag gillade när jag köpte den som första gitarr. Jag upplevde den inte som så mångsidig, men jag hade ju inte spelat så mycket då och hade en dålig förstärkare. Den hade en single coil-mick, vet inte om de du skriver om har det, det kan ju ge lite mer mångsidigt ljud. Ska du spela RHCP ska du ha en strata, ska du spela Metallica kan du glömma stratan. Möjligen går det att spela lugna låtar med Metallica på en strata, men ska du dra på lite dist och lira några riff tycker jag personligen att single coil faller! Som redan är sagt är det hopplöst att stämma gitarrer med floyd rose-stall de första fem åren, innan man lärt sig, jag låste mitt efter någon månad, det är inget större ingrepp, bara att stoppa in en hård träbit. Ska du ha stärkaren till att spela på hemma i vardagsrummet eller för att repa med? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 För mig är en stratocaster den ultimata gitarren. Grym komfort och bredast ljudpalett. Sätt en humbucker som stallmick och du kan lätt spela hårdrock och metal 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 ska du spela Metallica kan du glömma stratan. glöm int att krik hammet harvade sig genom hela One, och måååånga delar av "..and justice for all".... 😄 en strata är mångsidig.. men låter väldigt rockig.. typ dire straits, eric clapton, men kan också låta metal..!!! en av gitarristerna i Nile spelade endast på en vaniljvit strata under plattan black seeds of vengeance!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Är du van att spela på aukustisk gura kan jag tänka mig att en gibsonmodell kan kännas mer förlåtande att spela på.. En strata avslöjar alla "felsteg" så mycket tydligare.. Fast jag själv gillar soundet på stratan mera.. I försärkarväg tycker jag att du ska titta på nån av det nya modelerade.. Type Line 6 eller likande.. Visst.. att spela strata rakt in i en fender silverface har sina ljdumässiga fördelar men kräver att man har speta så ett tag också.. Jag kan knappt spela gitarr men jag har suttit ljudtekniker för en massa gitarrister så det är deras kunskap till mig jag förmedlar.. Men ta och gör ett besök till närmaste musikbutik och provspela nåra guror och förstärkare och känn på dom lite så hittar du nog rätt ska du se.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 glöm int att krik hammet harvade sig genom hela One, och måååånga delar av "..and justice for all".... 😄 en strata är mångsidig.. men låter väldigt rockig.. typ dire straits, eric clapton, men kan också låta metal..!!! en av gitarristerna i Nile spelade endast på en vaniljvit strata under plattan black seeds of vengeance!!!! fast Kirk Hammet går ju inte att kalla gitarrist 🙁 Det är ju ungefär som att säga att Lars Ulrich är en trummis! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 glöm int att krik hammet harvade sig genom hela One, och måååånga delar av "..and justice for all".... 😉 en strata är mångsidig.. men låter väldigt rockig.. typ dire straits, eric clapton, men kan också låta metal..!!! en av gitarristerna i Nile spelade endast på en vaniljvit strata under plattan black seeds of vengeance!!!! fast Kirk Hammet går ju inte att kalla gitarrist 😉 Det är ju ungefär som att säga att Lars Ulrich är en trummis! 😄 🙂😆 ok.. jag ber officiellt om ursäkt för vad jag skrivit!!! 😆😆 men på den plattan lirar dom bra!! sen bär det bara utför.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 6 december 2006 Trådstartare Dela Postat 6 december 2006 tack så mycket för tipsen, jag kommer väl mest sitta å lira lite hemma vad jag vet nu, men jag vill ju ändå ha hyffsat bra grejjer med bra ljud för det, sen så, som jag sagt så är jag inte alls hemma på dethär med elgitarrer då jag har spelat aukustiskt så ja hänger inte rikrigt med i snacket med stallmickar å grejjer,, jag vet ju vad humbucker och singel-coil är och att humbuckern är mindere brus å grejjer men kan någon beskriva sjillnaden ljudmässigt så vore de sjysst.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kalaslemuren Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 Generellt: Single coil: Kallare och smalare ljud, drar du på ordentligt med dist blir det nästan bara brus kvar. Passar bra för rena ljud samt blues och rock som inte är så distad. Vissa SC går att dista rätt duktigt men nu skriver jag min generella uppfattning. Humbucker: Varmare ljud, går att dista ordentligt, men kan låta lite för fet om i vissa lägen. Det är svårt att få fram ett riktigt twangigt ljud och lira typ Dire Straits eller liknande. Passar för allt från lätt distad rock till metal. Det går absolut att spela rent med en humbucker, särskilt om du vill ha ett varmt fett sound. Jag vill bara tillägga att det finns strator med humbuckers och humbuckers finns även i single coil-format. Jag har svårt att tro att Kirk Hammet spelade in låtar som Blackened med en orginal-strata. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lethal Postat 11 december 2006 Dela Postat 11 december 2006 (redigerat) Jag har svårt att tro att Kirk Hammet spelade in låtar som Blackened med en orginal-strata. Varför det? Det gitarrljudet är ju ganska torrt och diskantigt, med basen bakom som ger trycket. Lägger man bara en fin bas bakom så klarar en standard Strata av den mesta Metal också. (Jag kör fortfarande en 😆 ) Notera hans söta single coil ESP stratakopia i videon till One 😄 Men fortfarande är ju humbuckers klart att föredra till hårdrock. Men om man bara skall spela metall då och då, så går det alldeles utmärkt. Redigerat 11 december 2006 av Lethal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 23 december 2006 Trådstartare Dela Postat 23 december 2006 gjort om tråden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
David_ Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 Jag har precis köpt en ibanez rg 1570 beg. för 5500.. Innan hade jag en strata och det är absolut mkt roligare att trycka på med ibanezen och det blir verkligen mer tryck när man drar på 🙁 Jag var osäker först om ja skulle ha en bättre strata elr en Ibanez (jag föll även för utseende) ja spelar inte bara hårdrock men den duger hyfsat till pop/rock också.. köp en med H S H tkr ja så borde du bli nöjd. Ang. stallet så är det inte så farligt som alla skriver , om du bara lämnar in den på intonering på en musikaffär så kan den hålla stämningen hur länge som helst ? Sen e det bara att finstämma själv.. Lycka till med köp !! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 26 december 2006 Trådstartare Dela Postat 26 december 2006 (redigerat) tack så mkt. sen om det är värt att köpa en modell med single coil? har läst i en del recensioner att vissa tycker att den borde gjorts utan den för det låter ändå bara skit. så jag funderade på RG320 eller RG321, sjillnaden är väll att dom endast har humbuckers och att 321 inte har dedär floyd rose stallet (eller vad det heter), också utséendet såklart. kan kan ju använda andra inställningar av pickupsen på dem, som att använda alla pickups eller köra bridge-buckern paralellkopplad, jag vet inte vad som är att föredra riktigt, jag vill ju ha den ganska mångsidig som sagt. sen en sak till, vad är egentligen intonering? dyrt ingrepp? Redigerat 26 december 2006 av hanzzon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 jag säljer en "fabriksny" ibanez rg 2570ex http://www.thomann.de/thoiw5_ibanez_rg2570evsl_prodinfo.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 26 december 2006 Trådstartare Dela Postat 26 december 2006 (redigerat) jag säljer en "fabriksny" ibanez rg 2570ex http://www.thomann.de/thoiw5_ibanez_rg2570evsl_prodinfo.html antar att du vill ha endel för den,, lite för mycket för vad jag ar råd med, men en fin gitarr är de ju,,någon annons du kan länka till? Redigerat 26 december 2006 av hanzzon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 jo, det är plast kvar på baksidan. i princip ospelad. med fabrikskontrolleringskortet kvar också 😏 har inte lagt ut annons än, det är på g! hade tänkte mig 8500 iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 26 december 2006 Trådstartare Dela Postat 26 december 2006 ok ja de var ju ett rätt bra pris om man gämnför med svenska priset, men som sagt det är lite för mkt för mej 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=32 Den här kostar typ 3500 på hagström och är en riktigt bra gitarr. fungerar för det mesta, jag har den för jazz och metal. den är enligt mig mycket bättre än ibanez och har trevligare pris. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 28 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 28 januari 2007 b.u.m.p. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 (redigerat) b.u.m.p. Men vadå, vad vill du ha för gitarr då? Egentligen. Vad vill du spela med den och hur mycket får den kosta? Utan att veta det är det svårt att hjälpa dig. Redigerat 28 januari 2007 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 29 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 29 januari 2007 Men vadå, vad vill du ha för gitarr då? Egentligen. Vad vill du spela med den och hur mycket får den kosta? Utan att veta det är det svårt att hjälpa dig. Jag hade tänkt mig att lägga runt 6k, jag vill kunna spela endel hårdrock/metal men det är inte huvudgenren utan jag vill kunna spela lite av varje då jag inte har någon speciell genre som jag "bara" spelar. det kommer väl inte bli country och sånt 🙂 men typ rock hårdrock, kanske lite popigare låtar ibland ja lite av varje, det är svårt att precissera sig mer måste jag säga. jag gillar at spela metallicla låtar men även annat. vi är några killar som har börjat spela lite ihop, högst oseriöst men ändå, lite exempel på låtar vi spelaar är; kiss-heaven's on fire, nirvana-come as you are, smells like teen spirit, bon jovi- living on a prayer, it's my life, metallica- enter sandman, fade to black, one, marilyn manson- sweet dreams. aja känns löjligt att rada upp specifika låtar men bara som exemplel, hemma sitter jag just nu och pular lite med Jerry C- canon rock utav recensioner av Ibanesgitarrerna jag nämnt så har jag förstått att dom ska vara ganska så mångsidiga. hoppas att det blir lite lättare att hjälpa mig nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 29 januari 2007 Dela Postat 29 januari 2007 Men vadå, vad vill du ha för gitarr då? Egentligen. Vad vill du spela med den och hur mycket får den kosta? Utan att veta det är det svårt att hjälpa dig. Jag hade tänkt mig att lägga runt 6k, jag vill kunna spela endel hårdrock/metal men det är inte huvudgenren utan jag vill kunna spela lite av varje då jag inte har någon speciell genre som jag "bara" spelar. det kommer väl inte bli country och sånt 🙂 men typ rock hårdrock, kanske lite popigare låtar ibland ja lite av varje, det är svårt att precissera sig mer måste jag säga. jag gillar at spela metallicla låtar men även annat. vi är några killar som har börjat spela lite ihop, högst oseriöst men ändå, lite exempel på låtar vi spelaar är; kiss-heaven's on fire, nirvana-come as you are, smells like teen spirit, bon jovi- living on a prayer, it's my life, metallica- enter sandman, fade to black, one, marilyn manson- sweet dreams. aja känns löjligt att rada upp specifika låtar men bara som exemplel, hemma sitter jag just nu och pular lite med Jerry C- canon rock utav recensioner av Ibanesgitarrerna jag nämnt så har jag förstått att dom ska vara ganska så mångsidiga. hoppas att det blir lite lättare att hjälpa mig nu. Då skulle jag utan tvekan kika in en mexikansk Fender Fat Strat. Funkar bra till i princip all musik. Mina erfarenheter av Ibanez gitarrer är att dom ofta låter bra till hårdare musik och metal men att dom låter lite själlösa med rena och skitiga ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 29 januari 2007 Dela Postat 29 januari 2007 Skulle rent generellt rekommendera en gitarr med humbuckers (för fetare ljud). Dessutom eftersom du inte spelat så länge... inga övriga krusiduller. Dvs sex strängar och inget svaj. Varför? Helt enkelt för att göra det enklare för dig. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 29 januari 2007 Dela Postat 29 januari 2007 (redigerat) Kolla in PRS billigare modeller. Tex. SE Standard När det gäller Ibanez, kolla denna:SA260 Redigerat 29 januari 2007 av Wernborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 29 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 29 januari 2007 Skulle rent generellt rekommendera en gitarr med humbuckers (för fetare ljud). Dessutom eftersom du inte spelat så länge... inga övriga krusiduller. Dvs sex strängar och inget svaj. Varför? Helt enkelt för att göra det enklare för dig. 😆 visst, jag har inte spelat så mkt elgitarr, har haft min morbrors gamla washburn hemma och spelat på, men jag har ändå spelat akustisk gitarr i 5-6 år så jag är inte nybörjare på gitarr. mer än 6 strängar är inte ens ett alternativ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hanzzon Postat 31 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 31 januari 2007 snackade med min gitarrlärare idag, han hade själv en ibanez s540. det ends var väl att det är jobbigt att stämma och byta strängar, och sen gilade han inte att beställa från internet, än mindre från annat land med tanke på om det skulle vara något fel eller så. men jag har ju sett här på forumet att det är många som handlar på tex thomann, är det lungt å beställa eller händer det att man får saker som inte är som det ska. ? om det skulle vara så, är det svårt att få de bytt, jag menar man får ju skicka fram och tillbaks å så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 31 januari 2007 Dela Postat 31 januari 2007 Testa en mexikansk Fender Fat Strat hos din lokala handlare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.