Jump to content
Annons

Mommas Buick meckat lite


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

LÅTNAMN:Mommas Buick

ARTIST/GRUPP:Burnin Sven

GENRE:Countryrock

LÅTLÄNGD:typ 3min. o 22sek.

KOMPOSITÖR:Burnin Sven Musik Ron Boyte text

PRODUCENT:mr. B Sven

EV. MEDVERKANDE: Burnin Sven livedrumsonweb.com

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 6,22 meg

STATUS: Skiss

OBS! Edit: Har blitt fel på kompgitarren runt 2.50 nånstans hände i sista mixförsöket ska fixa det när jag fixar resten av musiken.

Tja har meckat lite med mixen på den här men fortfarande långt kvar, man har ju läst meckarskolan men det vet i hundan om det har hjälpt. Nåväl borde väl ha fixat till musiken först men jag blev lite klåfingrig och gjorde tvärt om (som vanligt :rolleyes: ) så det ska meckas med musiken oxå men det kommer senare ville bara få lite synpunkter på om det låter för jävligt eller om man är någotsånär på väg i rätt riktning. Tycker det blir lite för grötigt och att det är jäkligt svårt att få till basen och baskaggen + allt det andra oxå iofs. 😎 men man får ta det i tur och ordning. Är det nån som orkar igen så ta ett lyssen och säg vad ni tycker. Som sagt fortfarande ingen dynamik i låten den går som snälltåget men det vet jag redan och som sagt det kommer sen. Har kanske en ny sångare på G och vem vet vi kanske får ordning på refrängen (som varken jag eller Ron är riktigt nöjda med) på köpet. Ha det bra

Göran

mixtest1MomBuick.mp3

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

En får tacke för fådda blommor 😉 Ok ska man tolka det som om man är på rätt väg med soundet då? Tycker väl att det ska låta lite liveaktigt men som sagt det får vänta till musiken är helt klar och man drar mot slutmix.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Glömde att fråga om det är nån som kan tänka sig att lira på lite Banjo eller Pedal Steel, gjorde en transatlantisk förfrågan men fick inget napp av dom trögskallarna 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockabillbygget påminner lite om Dire Straits Calling Elvis. Gillar den här Scotty Moore-stilen och det svänger bra. Måste erkänna att jag har inte förra versionen i helfärskt minne att jag rakt av kan jämföra. Hade nog dragit ner en del på sångreverbet...men vad det svänger yiihaaa! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som ljudet är bättre nu än tidigare. Mer behaglig att lyssna till.

En intressant sak: Vid ca: 2:50 när den vänstra kompgitarren slutar så känns låten plötsligt mycket varmare, rösten framträder på ett helt annat sätt, alla små intressanta grejer som den högra gitarren gör blir plötsligt betydelsefulla - vilket de inte egentligen varit tidigare, inte särskilt påtagligt i alla fall. Den, liksom i princip allt, "överskuggas" av den höga och lite skrikiga v.k.gitarren. Åtminstone blir det starkt (ut)konkurrerade.

Tror på en mer kontrollerad, varmare och nivåsänkt v.k.g. Kan även tänka mig något/några mer uppehåll för ökad dynamik och kontrast.

----

Varför en ny sångare? Jag tycker din röst passar finfint den här låten. Men du kanske har en mästersångare med sammetstämband på gång?

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för synpunkter DåligtGehör skoj att det låter lite bättre. Ska försöka mecka till kompgitarren lite så den inte är så vass för jag vill nog ha den där ändå vill nog att det ska låta ungefär så ruffigt musikaliskt sett som det låter. Ang min sång och ev. en ny sångare så är det nog så att det är lite för lågt för mig och jag såväl som andra tycker nog att det bör vara lite mer kraft i sången. Är nån slags heltaskig tenor med ett ganska begränsat omfång, har kort sagt lite svårt att kräma i där nere och är väl lite för lat för att ändra tonart. Vill oxå få lite nya idéer om refrängen som jag hoppas få av mr. Harmonica Mike om han vill ta sig ann den vill säga. I övrigt så skulle jag vilja kunna mecka till lite mer dynamiken när det gäller tempo men det är nog kört i och med att det är live trummor. Det ska nog oxå in nån takt till här och där och upptakter och sånt som hör till så den blir riktig så att säga. Sen om det blir så bra att det är lönt så funderar jag och Ron på att köpa en proffsdemo (i alla fall på den strängspelade musiken) på den från Gator Hole studios i Nashville men det är långt kvar dit fortfarande. Tack för dina mycket tänkvärda synpunkter alltid klockrena och mycket uppskattade. Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla meckande att få ordning på en 70-tals buick.. Gjujärnsblock och aluminiumtoppar slår sig alltid.. Men juste låt.. Reverbet är typiskt aluminiumtopp.. På musiken (gjutjärn).. Det får inte vara för hårt för att det ska slå sig i värmen.. Med lite steelguitar så fixar det sig.. Skippa banjon! Sången var aningen tam.. Mer kompressor kanske.. Eller närmare micken kanske??

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Jävla meckande att få ordning på en 70-tals buick.. Gjujärnsblock och aluminiumtoppar slår sig alltid.. Men juste låt.. Reverbet är typiskt aluminiumtopp.. På musiken (gjutjärn).. Det får inte vara för hårt för att det ska slå sig i värmen.. Med lite steelguitar så fixar det sig.. Skippa banjon! Sången var aningen tam.. Mer kompressor kanske.. Eller närmare micken kanske??

😄🙁😎 Jo fan så är det det är bara in män i planslipen 😄 min morsa körde en så varm att tändhattarna smälte 😄 men det var bara in män på slipning och skruva dit det igen och tuta och köra. Om jag får välja, vilket kanske inte blir förverkligat så tar jag nog banjon före Pedal Steel. Tackar för lyssningen och jo sången kunde vara ett ljusår bättre håller med till fullo.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inspelningen o stuket. Jag hade mixat basen lite mer framme på frontrow. Nu lyssnar jag iofs i iPod snäckor men ändå. mer bastoner. Det är ju ändå dem som står för "gunget". Annars tycker jag om låten. Jag tycker inte illa om reverbet på sången. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

OK tackar så mycket man kanske är lite på rätt väg med soundet då typ med lite småfix så kanske det kan duga. En får tacka mixologiserien och folket här för tips och nu får jag väl på musiken igen då.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan nu hör jag ju det har blivit fel på kompguran måste ha hänt i sista om-mixningen, runt 2.50 så blir det ju helt åt helvete. OK får fixa det tur att DårligtGehör pratade om just det stället i låten annars hade jag nog inte upptäckt det i första taget. Jag satte ett gäng takter på loop och hörde aldrig hela låten sist jag var på den. Jag bara bouncade ner den när jag var klar utan att lyssna, klumpigt av mig minst sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack Jejje det värmde så in i ..... det var riktigt snällt av dig ska försöka kolla in din musik så fort det blir läge och återgällda efter bästa förmåga. Ja det är en kombination av tips härifrån och en fullkomligt lysande mixologiserie i Studio som står för mitt eventuella lyft. Själv har jag inte gjort mycket ja läst iofs. men det är samma öron fortfarande 😳 . Tack igen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
håller med en talare innan, skitläckra guror ! ascool låt 😄:D

Kan ju inte så mkt i genren, men min fot klappar golv i takt och då brukar det va tecken på att jag diggar det 😛

/Perrra

Tackar Perra fan jag vet inte så mycket om den här heller det bara bidde så här 😄 . Nåväl det är nog som sagt en bit kvar ändå innan man kan kalla den en färdig låt. Har inte ens hunnit fixat till kompguran som blev fel har legat och meckat bil så det tar nog ett tag till innan jag kan gå på den. Men man kanske ändå kan tolka det som att låten kanske kan vara nåt lite bra i och med att du som är en klippa i din bransch gillar den lite.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

B.S

Så inni helvete skönt gung. Jag kan inte förstå hur man kan gnälla på sången... Låter ju som Paul Westerberg när han låter som bäst... tycker även låten luktar lite Replacements influerat.. Detta är skitbra. Enda kritiken är att texten stinker olja, men jag antar att detta är en personlig grej. Som gammal punkare så får man lite "raggar vibbar" vilket ger en och annan rysning i kroppen.

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
B.S

Så inni helvete skönt gung. Jag kan inte förstå hur man kan gnälla på sången... Låter ju som Paul Westerberg när han låter som bäst... tycker även låten luktar lite Replacements influerat.. Detta är skitbra. Enda kritiken är att texten stinker olja, men jag antar att detta är en personlig grej. Som gammal punkare så får man lite "raggar vibbar" vilket ger en och annan rysning i kroppen.

/Bajenuffe

Tjena Bajenuffe tackar för dom varma orden kul att du gillar den texten är inte mitt fel 😆 (även om jag är gammal bilmek 😆 dock ej raggare 😆 före detta halvhippiebilmek kanske med betoning på före detta :rolleyes: numera gråhårig gammal gubbe). Den står Ron Boyte för och jag tror att han hade nån sån där hillbilly grej i sikte för den här låten. Tackar igen. Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Fidden en får tacka det var skoj att du tycker om den. Det är just basen som jag har försökt få till lite bättre. Iofs. som jag sagt tidigare i tråden så borde jag väl ha prioriterat lite annorlunda typ fixat till låten först men jag blev lite inspirerad av mixologin i Studio så det bar iväg lite åt fel håll. Har lite fullt med bilmekeri just nu så musiken får vänta dessvärre men snart så går jag på skiftet igen 😄 . Problemet är ju bara att det finns annat som pockar på och vill bli inspelat men en får tat i tur och ordning, så är det.

Ang. sången, man är ju lite av ett reverbfreak så nja det får nog vara som det är, tycker jag har backat av så pass med reverb sen jag började lägga upp låtar här så nån gräns sätter jag nog 😆 . Ha det bra ser fram mot din nästa pärla, från Fidden fan nr.1 😄 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...