Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

tja....jag vet inte..men rock 'n' roll liksom. đŸ˜±

rock/pop/reggae

Àven större frihet att kompa mig sjÀlv, med ackord med melodi i sig.

Postat

Leta upp en lÄt du gillar. Eller vill spela liknande.

LÀr dig lÄten.

SĂ„ har jag utvecklats i alla fall.

Fast undermedvetet dÄ.

Postat

Jo, att lÀra mig fler lÄtar Àr ju det mest sjÀlvklara. DÄ lÄser man upp nya passager och idéer. Men still?

Postat
jag spelar ju för fan bara samma saker hela tiden, samma förbannade jÀvla pentaskala samma fula mollskala som jag spelar likadant i hela tiden och samma fula ackord.

satan va jag kĂ€nner igen mig. đŸ˜±

Postat (redigerat)

jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför vÄran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags 23.30. rock 'n'roll som fan. den Àr ganska misshandlad pÄ sina stÀllen men fungerar. Àr det vÀrt att slÀnga i andra mickar?

Redigerat av chilone
Postat

Köp/lÄna en bok om gitarrspel. Det finns en massa olika om allt frÄn country till hÄrdrock. Du lÀr dig nya skalor, tekniker och licks. Jag hÄller pÄ med ett par sÄdana böcker just nu och Àven om inte allt Àr nytt sÄ lÀr jag mig mkt.

Postat
jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför vÄran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags. rock 'n'roll som fan. den Àr ganska misshandlad pÄ sina stÀllen men fungerar. Àr det vÀrt att slÀnga i andra mickar?

Köpte sjÀlv en Gibson LP i lördags. 6 mÄnader gammal och till halva priset :rolleyes:

ROCK N' ROLL!!!

Postat
jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför vÄran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags. rock 'n'roll som fan. den Àr ganska misshandlad pÄ sina stÀllen men fungerar. Àr det vÀrt att slÀnga i andra mickar?

FrÄn bakluckan pÄ en bil eller :rolleyes:

InstÀmmer med eternal. LÀr dig lÄtar du gillar sÄ behÀrskar du snart stilen.

Videos kan funka som inspiration ibland ocksÄ. Rekommenderar Playin the blues med Robben Ford och en annan bluesvideo med Keith Wyatt.

Postat

Ett enkelt trick för att fÄ nya harmonier nÀr du jammar eller solar Àr att utgÄ frÄn andra toner Àn grundtonen, t.ex. om du kan mollskalan och utgÄr frÄn 3:e tonen spelar du en durskala. likadant med alla de andra tonerna, dom har dessutom flashiga namn som du kan namedroppa för att imponera pÄ din omgivning. Det innebÀr tyvÀrr lite övning eftersom det handlar om att bygga nya rörelsemönster i hÀnderna, men i slutÀndan kommer du att bli en mer mÄngsidig gitarrist.

Postat
FrÄn bakluckan pÄ en bil eller :rolleyes:

nej han satt bak i taxin med hans kompanjon som för övrigt sÄg ganska sovande ut. gitarren levererades i en skitig willyspÄse med sloganen "mat du gillar, priser du Àlskar", typ. rock'n'roll.

Postat
Ett enkelt trick för att fÄ nya harmonier nÀr du jammar eller solar Àr att utgÄ frÄn andra toner Àn grundtonen, t.ex. om du kan mollskalan och utgÄr frÄn 3:e tonen spelar du en durskala. likadant med alla de andra tonerna, dom har dessutom flashiga namn som du kan namedroppa för att imponera pÄ din omgivning. Det innebÀr tyvÀrr lite övning eftersom det handlar om att bygga nya rörelsemönster i hÀnderna, men i slutÀndan kommer du att bli en mer mÄngsidig gitarrist.

Det Àr bra.

LÀr dig ockÄ skalorna i andra boxar Àn normalt. AlltsÄ A-blues spelar du sÀker med utgÄngspunkt frÄn femte bandet. Funkar lika bra pÄ sjunde, tionde, tolfte etc..... DÄ fÄr du andra fingersÀttningar och muskelminnet sÀtts ur spel och nya fraser föds. :rolleyes:

• 1 mĂ„nad senare...
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

NĂ€r det gĂ€ller solospel sĂ„ tĂ€nk melodier, klura ut inne i huvet hur du vill att det ska lĂ„ta typ genrebestĂ€mt dĂ„. Jag menar Ă€r det blues sĂ„ blir det ju en bluesmelodi Ă€r det old time rock ala chucken sĂ„ blir det ju det osv. NĂ€r det gĂ€ller komp sĂ„ Ă€r det vĂ€l ganska ofta att man kan fĂ€rga ackord genom att stapla tonerna olika eller det blir ju sĂ„ beroende av var pĂ„ halsen du tar ett E dur tex. Ett E dur aktigt ackord med giss i basen kan tex. du ta som en treklang byggd pĂ„ fingersĂ€ttningen lite som för för öppna D. LĂ„t tunna E strĂ€ngen vara dĂ€mpad eller strunta i att spela pĂ„ den, det blir pekfinger pĂ„ B strĂ€ngen femte bandet (E), nĂ€sta finger pĂ„ fjĂ€rde bandet pĂ„ G strĂ€ngen (😏 och sista pĂ„ sjĂ€tte bandet pĂ„ D strĂ€ngen (Giss). Toner som passar i E ligger runt dĂ€r pĂ„ alla strĂ€ngarna, greppet i sig gör att man kan göra hammer on:s och pull of:s och sĂ„nt.

Man kan tex slajda upp pÄ A strÀngen kanske frÄn D tonen upp mot E tonen typ nÄt snajdigt litet lickaktigt som sen sÄ smÄningom slutar i E treklangen dÀr kan man se mecka med lillfingret typ hammer on eller pull of pÄ g strÀngen mellan sjÀtte och fjÀrde bandet. Ja det finns toner bÄde högre och lÀgre pÄ strÀngarna dÀromkring som man kommer Ät ganska bekvÀmt ÀndÄ och visst kan man ta med toner pÄ E strÀngen oxÄ om man vill. Det blir dur aktigt om du kör liret med den hÀr treklangen inblandad men det gÄr att bygga en blues melodi dÀr oxÄ. Och ackordet gÄr att flytta upp och ner efter behov. G tex ligger smidigt och bra vid E barre pÄ sjunde bandet och dÄ kan du ju ta C treklang pÄ Ättonde bandet osv. Ja det Àr bara att tÀnka toner och stapla om men framför allt melodier.

Är det fler instrument inblandade sĂ„ behövs ju sĂ€llan hela ackord treklanger kan duga gott. Ett riff/lick Ă€r ju ofta melodiöst sĂ„ en kombination av riff och treklanger dĂ€r man liksom rullar pĂ„ och av frĂ„n ackordet kan bli effektfullt typ countrylir. Ofta sĂ„ reduceras guran till ett rytminstrument men man kan faktiskt tĂ€nka lite Ă„t pianolir ocksĂ„. Jag anser att gitarrlir ska bygga melodi och vara arrangerat pĂ„ nĂ„t sĂ€tt och det behöver inte var nĂ„t komplicerad arr. De toner som ingĂ„r oavsett om det Ă€r fingerspel till en visa ska stötta melodin och bilda en melodisk bakgrund byggd pĂ„ toner som Ă€r gynsamma för lĂ„ten och inte krigar med toner frĂ„n andra instrument som ocksĂ„ ingĂ„r i lĂ„ten. Lycka till

Göran

Postat (redigerat)

KÀnner igen mig. NÀr andra tror att jag improviserar sitter min fru bredvid och himlar med ögonen samt visslar mina solon. Fyra sÀtt som jag anvÀnt mig av för att hitta nya grepp Àr:

1: Jag slÀngde plektrumet och började plocka med högerhandens fingrar Àven nÀr jag spelade blues och rock. SÄ föddes nÄgra nya licks.

2: Tvingade varje gitarrist jag mötte att visa mig hr de gjorde det dÀr frÀcka pÄ gitarren.

3: Plankade licks och kompstilar frÀn musikgenrer jag inte spelat tidigare. Hade lirat hÄrdrock och bluesrock men lyssnade in mig pÄ jazz och couhntry och förde över idéerna till det jag spelar idag.

4: Med risk för att bli nördstÀmplad men jag bjuder pÄ det. Jag köpte nÄgra ex av tidningen Guitar Techniques dÀr de bjöd pÄ analyser, tabulaturer och analyser av lÄtar och licks. Gav mig en del för det Àr inte alltid sÄ lÀtt att planka pÄ gehör tycker jag. CD med inspelade licks och kompbakgrunder medföljer.

Lira pÄ och lycka till.

Redigerat av State
Postat

pyssla ihop musik ...hela lÄtar med gitarr spel .... sÄ kan det öppna nya vÀgar..

Ynot

Postat (redigerat)

Har inte lÀst alla svar men ett tips Àr att spara alla övningar du kan hitta i tidningar, ladda ner pÄ nÀtet mm, som du kan komma över. GÄ igenom rubbet och spara de som passar dig, din svÄrighetsgrad mm. Sortera efter stil, teknik etc. DÀr finns allt du behöver!

Jag har genom Ären pÄ detta sÀtt samlat ihop ett digert bibliotek med gitarrövningar mm som man alltid kan hitta gobitar i, finna inspiration och utvecklas med.

Se till att lÀra dig ett par lÄtar av dina favoritgitarrister sÄ att du kan dom riktigt bra, Àven om lÄtarna Àr svÄra. Testa en ny musikstil, prova nya skalor och pusha dig sjÀlv att se till att lÀra dig nÄt nytt varje vecka.

Ta en kompslinga och försök lÀgga 10 olika solon som skiljer sig rejÀlt i stil.

Redigerat av Magpie
Postat

Köpte sjĂ€lv en Gibson LP i lördags. 6 mĂ„nader gammal och till halva priset 😛

ROCK N' ROLL!!!

Du som Frusciante-fan borde vÀl ha en Strata! (För din avtar Àr vÀl frÄn ett av hans album?)

-----

KÀnner igen mig jag med, tyvÀrr. Spelar samma lÄtar hela tiden, hittar inga nya lÄtar som Àr bra för mig att lÀra mig heller. Funderar pÄ att köpa en elgitarr (har nu stÄlstrÀngad) för att kanske komma igÄng lite mer. Tror ni det hjÀlper att komma vidare om jag köper en elgitarr?

Postat

StÀm gitarren i ett öppet ackord tex G, D. Klinga pÄ och hitta lite nya infallsvinklar och licks. StÀm om till konsertstÀmning och lÀr dig samma grejor hÀr.

Postat (redigerat)

Mikael Lindkvists bÄda böcker "Grundteori för gitarr" och "Teknik för elgitarr" funkar bra för mig. Kanske kan vara nÄgot?

Annars sÄ tycker jag att Stinkey Zweis tips Àr bra. Om man stÀmmer om gitarren sÄ kan man inte lÀngre köra pÄ helt slentrianmÀssigt. DÄ tvingas man att tÀnka till och testa sig fram. HÀr finns en massa olika alternativa stÀmmningar. SjÀlv gillar jag verkligen Open D tuning.

*edit* schtavfel

Redigerat av Bone
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag satt/sitter fast i precis samma situation. Jag har bl.a. försökt att utöka mitt "ordförrÄd" med fler skalor.

NÄgot jag tycker varit riktigt bra Àr att lÀra mig de sk kyrkotonarterna. Dvs olika modes.

Om du tar en C-dur skala sÄ bestÄr den ju av tonerna: C D E F G A B

Om man spelar de tonerna och utgÄr frÄn C sÄ Àr det ett mode som kallas för Jonisk.

Om du spelar samma toner men utgÄr frÄn D: D E F G A B C sÄ Àr det Dorisk

FrÄn E: Frygisk

FrÄn F: Lydisk

FrÄn G: Mixolydisk

FrÄn A: Aeolisk (=Naturlig moll)

FrÄn B: Lokrisk

Det Àr samma toner men ger helt olika effekt ÀndÄ. Prova lite fÄr du höra. Spela in ett enkelt komp med bara Grundackordet (Tex C-dur) dur och testa de olika skalorna över det och hör hur de skiljer sig frÄn varandra. Testa ocksÄ att spela alla skalorna pÄ samma grundton (dvs. C-jonisk, C-dorisk etc.). Kanske kan det ge lite inspiration.

HÀr finns en lÀnk med en fÀrgkarta pÄ fingersÀttningarna i G, men de Àr flyttbara pÄ samma sÀtt som tex pentaboxarna:

ModesfÀrgkarta

///Jocke

Postat

Ett sĂ€tt att jobba sig runt "muskelminnet" Ă€r att tex sjunga fraser och sedan ta ut och spela dem pĂ„ ditt instrument. Jag lovar att det framkommer en del spĂ€nnade grejer som du aldrig hade kommit pĂ„ annars. đŸ˜Č

Sökaren (oregistrerad)
Postat

Mitt tips Àr att söka upp en lÀrare (exempelvis mig!) och ta lite lektioner.

Ibland behöver man nÄgon som styr en Ät rÀtt hÄll och som kan höra var det lÄser sig.

MVH

Peter Nicolaisen

Postat

E-Moll funkar nÀstan helt pÄ G-Dur med vissa korigeringar,testa dig fram blanda ut detta med blues skalan..god damn...möjligheterna Àr oÀndliga!!

lycka till

😏

Postat (redigerat)

JAg brukar lÄna gitarrkursvideos pÄ bilioteket. DÀr kan man alltid fÄ en del infall. Det Àr lÀtt att fastna i samma gamla. Prova lite nya tekniker kanske köp ett tumplektrum stÀm om gitarren drop down elller sÄ. köp en ackordbok och spela igenom alla fissmaj7 och dissmoll med g i basen och sÄnty dÀr tills fingrarna kÀnns annorlunda.

Ett annat sĂ€tt aĂ€r att spela med till olika skivor. Solo till Lill-babs greatest hits t e x det ger garnaterat en ny upplevelse. 😏

Edit: SÄg att mina tips för det mesta redan var nÀmnda. JAg orkade inte lÀsa trÄden förrÀn i efterhand.

mer seriöst sĂ„ tror jag mycket pĂ„ det hĂ€r med pucklar. Man tragglar och tragglar och sĂ„ stĂ„r man pĂ„ samma plattform i ett Ă„r. Sedan plötsligt lossnar det. Ju bĂ€ttre man blir deto lĂ€ngre mellan trappstegen helt enkelt. Det Ă€r tyvĂ€rr mycket harvande. 😆

Redigerat av Egghuvud
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

fuska och köp ett capo! dĂ„ blir alla trĂ„kiga accord roliga igen đŸ˜±

annars lyssna pÄ imperiet och progga lite... sÄg en estetkonsert i mÄndags dÄ killen kompade med trumpinnar pÄ gitarren. lÀt förbannat bra!

Postat

Hej!

Jag vet inte om du spelar ensam eller tillsammans med andra i ett band,

men att spela med andra brukar ge en ganska stor kick för de flesta.

Att spela sÄ mÄnga olika musikstilar som möjligt Àr ocksÄ vÀldigt bra av mÄnga olika anledningar.

Försök att hitta eller skapa ett band att spela i om du inte redan har ett sÄdant!

Idealet vore nog ett band som har en sÄ bred reportoar/musikstil som möjligt för det gör att man fÄr tÀnka pÄ ett mindre lÄst sÀtt.

Det tvingar en att tÀnka brett med nya infallsvinklar och nya ideer, nya sound osv. Den ena musikstilen ger nÄgot som man har nytta av

i den andra musikstilen osv. och det gör att man inte lÄser sig och snöar in i tÀnkandet/spelet lika lÀtt som om man begrÀnsar sina stilar.

Men det utesluter ju inte att du kan ta till dig Àven en del andra tips hÀr i trÄden....

Om man inte har sÄ dÀr jÀttebra spelteknik sÄ gÄr det Ät mycket energi att tÀnka pÄ hur man ska genomföra vissa saker.

Och Àven vad man spelar. NÀr detta sker sÄ blir man hÀmmad och lÄst pÄ flera olika sÀtt. Om man dÀremot har en bra spelteknik

sÄ kan man istÀllet anvÀnda energin till sjÀlva skapandet av de idÚer som man nu har. Att helt enkelt bara genomföra dem.

Bra teknik öppnar alltsÄ upp ganska mÄnga dörrar pÄ flera olika sÀtt.

DÄ kan man alltsÄ bl.a. spela det man vill eftersom den bristande tekniken dÄ inte stör hjÀrnans

arbetsflöde....man spelar bara pÄ dÄ. Men pÄ ett mer sjÀlvgÄende sÀtt alltsÄ.

Och utan att bristerna ligger ivÀgen som ett hinder för fantasin.

Men sjÀlvklart mÄste ju den teoretiska delen ocksÄ hÀnga med i ens utveckling för att det ska bli riktigt bra.

Det hela Àr ju en mix av teori, teknik, kÀnsla och fantasi.

Å andra sidan sĂ„ brukar det ena ge det andra med övningens och tidens gĂ„ng pĂ„ ett ganska naturligt sĂ€tt.

Spela sÄ mycket som möjligt och gÀrna med sÄ mÄnga som möjligt med sÄ mÄnga olika musikstilar som möjligt

sÄ kommer du att utvecklas pÄ ett sÄdant sÀtt att du inte upplever det (lika ofta) att du spelar samma saker hela tiden!

Lycka till!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

• 2 veckor senare...
Postat
hur gör man för att fÄ en ah-a upplevelse och lÄsa upp en hel vÀrld av nya licks/sounds?

Svar: LSD

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.