joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Sitter och läser lite om Cubase 4. Blir lite sugen! 😕 Är det någon som har hunnit gå igenom de nya pluggarna och kan komma med lite synpunkter? Jag är mest nyfiken på: Envelope Shaper - Funktionsmässigt liknar den SPLs Transient Designer. Hur låter den t ex på bastrumma eller helt trumset? Limiter - Hur låter den jämfört med andra brickwall-limiters? StudioEQ - Det vore riktigt trevligt med en riktigt bra, lättrattad EQ i Cubase! StudioChorus - Tycker det saknas ett varmt chorus i tidigare versioner av Cubase Några andra pluggar ni fastnat för?
Lundin Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 (redigerat) Ja.. jag är supernöjd med nya inbyggda EQ'n.. använder inget annat idag faktiskt av de gamla EQ's jag använt tidigare.. visst det kanske händer om man vill åt någon färgning från emulerad hårdvara via andra tillverkares koncept, men nya EQ'n som sagt låter skitbra.. ganska precist raka motsatsen från tidigare, allt är så överskådligt samtidigt som de nya kurvorna öppnar många dörrar för precisionsarbete.. sa jag att den låter otroligt mycket bättre?.. låta bättre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden låter bättre än tidigare.. men låter det vara osagt varför 🙂 Jag har provat de flesta pluggarna och anser att de gör det de ska och vissa är roligare än andra men den svagaste av dem alla måste nog vara kompressorn som inte alls ger mig någon stimulans.. troligtvis för man har sina favoriter sedan tidigare.. bl.a UAD-1:ans LA7A / 1176, nya favvisen Waves RComp m.fl sen att man inte använt alla pluggarna extensivt beror nog på att man inte gjort några låtar där de haft sin naturliga plats. Limitern, StudioChorus och Envelopeshapern har jag bara lyssnat på som hastigast och har inget direkt att säga om dem då de redan har ekvivalenter som ger det resultat jag söker vilket då gjort att jag inte haft användning för dem.. Om du ska uppdatera eller ej låter jag vara osagt.. kan du tänka dig att lägga 1895:- på en så enkel grej som en väl fungerande EQ rekommenderar jag en uppgradering direkt.. annars kanske du ska vänta för det här är nog den buggigaste versionen jag varit med om - of all times - trots första bugfixen. Redigerat 4 december 2006 av Lundin
spaceman Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 EQ:n är okej, men i övrigt så är jag inte nöjd. Dynamics pluggarna håller inte för en mastermix. Man vrider och vänder på pluggarna men får inte till det. Möjligtvis kan det bidra i ett gruppspår för att öka db osv men inte för en mastermix. Reverbet mfl använder jag inte överhuvudtaget.
Majken Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Envelope Shaper är riktigt trevlig och gör underverk på enstaka trumspår eller hela loopar 😉 /Majken
joachime Postat 5 december 2006 Trådstartare Postat 5 december 2006 Ja.. jag är supernöjd med nya inbyggda EQ'n.. använder inget annat idag faktiskt av de gamla EQ's jag använt tidigare.. visst det kanske händer om man vill åt någon färgning från emulerad hårdvara via andra tillverkares koncept, men nya EQ'n som sagt låter skitbra.. ganska precist raka motsatsen från tidigare, allt är så överskådligt samtidigt som de nya kurvorna öppnar många dörrar för precisionsarbete.. sa jag att den låter otroligt mycket bättre?.. låta bättre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden låter bättre än tidigare.. men låter det vara osagt varför 🙁 Tack för långt och utförligt svar. Det låter toppen att Steinberg lagt till en riktigt bra EQ. Appropå på det måste jag name-droppa min senaste favorit-EQ: AirEQ. Den är otroligt lättrattad och har en fast solid känsla i hela registret. 😎 Intressant med VST3 standarden. På vilket sätt tycker du den låter bättre? Gäller det för äldre pluggar också? Jag hade på känn att de skulle misslyckas med vintagekompressorn! Flavour har aldrig varit Steinbergs starka sida... 😄
joachime Postat 5 december 2006 Trådstartare Postat 5 december 2006 (redigerat) Reverbet mfl använder jag inte överhuvudtaget. Är ändå nyfiken på reverbet. Som jag jobbar nu saknar jag ett allround-reverb som inte kräver alltför mycket cpu. Ljudmässigt, gör det att jämföra med något annat? Envelope Shaper är riktigt trevlig och gör underverk på enstaka trumspår eller hela loopar Låter som Transient Designer! 😄 Edit: la till citat Redigerat 5 december 2006 av joachime
Thomas Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Kul med så bra betyg! Det får nog bli en C4-uppgradering snart. .. sa jag att den låter otroligt mycket bättre?.. låta bättre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden låter bättre än tidigare.. men låter det vara osagt varför 😄 Mjae, jag är nog tveksam till att själv standarden innehåller något kvalitetsförhöjande - inget av det jag läst om den tyder på det iaf. Däremot är det ju inte omöjligt att Steinberg lagt lite extra krut på de nya pluggarna (som använder VST3-standarden).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.