Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska köpa en ny dator som jag kommer skapa musik på men även till att surfa på osv.

Eftersom det blir min och tjejens dator.

Därför undrar jag vad man bör tänka på speciellt innan köpet?

Något som man absoulut inte borde köpa när det ska vara en musikdatorn och en "vanlig" dator?

behöver tips i mängder.

Annons
Postat

Om du kommer att behöva massor med support kan det vara klokt att titta på en märkes dator (även jag aldrig skulle köpa en sådan) se till att satsa pengarna på två eller fler diskar samt massor med minne vilket kommer att behövas och det är bättre med för mycket än för lite.

Se gärna till att försöka få den konfigurerad som en Audiomaskin då de flesta (bra) firmor som kan detta kan göra en s.k. burnin på den vilket gör att den kommer att hålla

längre, det finns många firmor som sysslar med detta men också en massa klåpare som bara vill tjäna pengar på dig så det är svårt att ge dig ett definitivt svar.

Se till att köpa dig en brandvägg och ett bra antivirusskydd om du ska vara på nätet då du definitivt annars kommer att få problem med virus, trojaner och annat skräp som vill välla in i din dator och sabba för dig.

Du kan också ta en liten titt på en tråd här som handlar att ha datorn på hela tiden där jag beskriver lite om hur du kan konfigurera din dator för bättre prestanda och livslängd.

Lycka till så länge nu ska jag och grabben dra och bada!!!

Postat

Ett tips i all hast är att vänta till hösten när nya Btx formatet introduceras. Allting blir bättre, men framförallt så kommer datorn äntligen att bli tystare. Det nya formatet är konstruerat så att att det inte alls behövs lika mycket fläktar som väsnas. Återkommer med mera info senare.

Vänligen/Dagon

Postat

Såhär ser min dator ut funkar jvligt bra med PT och desutom utan att jag tagit bort program och optimerat för audio. Jag tror det blir ca 11000 ink montering eller ocså gör du som jag och sätter ihop den själv då sparar du 1000kr. Byter du desutom bort chassiefläkten mot en tystare blir den riktigt tyst och du behöver inte vänta på något nytt format.

1 st Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX [ANTSONATABL]

1 st Asus K8V-SE Deluxe K8T800 3DDR-DIMM 5PCI GBLAN SATA Raid Audio WiFi

Socket754 ATX

1 st AMD Athlon64 3200+ 2000MHz/2.0GHz 1024kb bulk Socket754

1 st Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

2 st Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

2 st Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023A 160Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA100 IDE

1 st NEC ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X

1 st Asus Radeon 9200SE

Postat

Sökning på musikdator

Nåt av det viktigaste är ju att datorn är tyst. Det kan som sagt också vara bra att ha två stycken hårddiskar, en till musikfiler, en till systemet. Sen om du tex använder många vstinstrument kan det ju vara en idé att skaffa mycket arbetsminne.

Postat

Det överdj*velfetastmegadunder burken du kan komma över, med överliggande kamaxlar och bubbla förknasare. För om ett år så kommer du ändå att sitta där och reta dig på att du inte väntade på pentium 9 😆

Och skippa inbyggt ljudkort det är bara trubbel tycker jag.

Postat (redigerat)

1 st AMD Athlon64 3200+ 2000MHz/2.0GHz 1024kb bulk Socket754

Överklockar du din? med Red storm eller?

Redigerat av Egghuvud
Postat

Hej!

Btx är ett nytt format för moderkorten (och därmed chassina) som kommer i höst. En hel del annat förbättras också under hösten, men vitsen med just bara btx-formatet är att alla kylningskrävande komponenter sitter på rad. De mest kinkiga längst fram och andra längre bak. Sedan behövs bara en fläkt för att vispa luft över allihop och bla processor klarar sig med en ljudlös kylfläns. Kommer förhoppningsvis minska nödvändigheten av att bygga diverse suspekta system för ljuddämpning.

Jag hoppas att jag gjort det hela lite klarare. Vill du inte vänta så finns det gott om råd i trådarna här på forumet om hur man väljer dator idag och maxar den.

Någon av idg:s tidningar publicerade en lång artikel om formatet, men just nu hittar jag bara korta notiser.

En notis om btx

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.