Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nån pitch correction-plugin som inte bara flyttar tonerna till närmaste rätt ton i skalan, utan istället styrs av midi-information? Dvs, om man har en sånginspelning där sångaren sjunger en enda ton, eller en melodi, eller pratar för den delen, så kan man koppla in ett midiklaviatur och styra melodin helt med det? Gissar att t ex autotune klarar det, är det så? 😛 Skulle vara ett smidigt sätt att göra stämmor i realtid ju.

Annons
Postat

melodyne

Postat
Finns det nån pitch correction-plugin som inte bara flyttar tonerna till närmaste rätt ton i skalan, utan istället styrs av midi-information?

Jo, jag har för mig att Antares Autotune klarar det. Kommer inte ihåg hur dock.

Kollade lite i manualen och visst klarar AT hantera midi! Funktionerna heter "Learn scales fom midi" och "Target notes via midi".

Den förra funktionen låter dig bestämma en tonerna och ordningsföljden genom att spela dem på midiklaviatur. Den senare låter dig bestämma vilka toner som ska vara med i skalan genom att trycka ned dom i realtid.

Postat
melodyne

Jepp melodyne är utmärkt i detta avseendet. man kan göra tre fyra stämmor utan problem. Ljudbitarna blir som midibitar (pluppar) som man kan flytta runt, förlänga, korta av, ändra formant på osv osv. Mycket enkelt dessutom.

Melodyne is the shit... 😳

Postat
melodyne

Jepp melodyne är utmärkt i detta avseendet. man kan göra tre fyra stämmor utan problem. Ljudbitarna blir som midibitar (pluppar) som man kan flytta runt, förlänga, korta av, ändra formant på osv osv. Mycket enkelt dessutom.

Men inte i realtid väl? Jag vill kunna sjunga/prata och spela melodin samtidigt, på samma sätt som man kan med en vocoder.

Postat
melodyne

Men inte i realtid väl? Jag vill kunna sjunga/prata och spela melodin samtidigt, på samma sätt som man kan med en vocoder.

Nje inte i realtid. Det stämmer. Men i efterhand är tycker jag att det nog är det smidigaste verktyget för att skapa körer, korrigera pitch eller låta ett midiinstrument spela sångstämmorna. Alla filer går ju att exportera till midi så det fungerar som en utmärkt audio till midi också. I realtid vet jag inte vad man skulle använda. Autotunes hårdvara kanske eller voicelive eller något. Men då kostar det några kronor till... eller förresten jag har nog inte koll på det. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.