Jump to content
Annons

Bravo WARNER!


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Och så här gick det med det s k 'säkra kortet'.... 😄

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly...?d=112&a=827876

Helt rätt - det där är inte musik.

Musik ska spelas av män, och så ska det vara gitarrer. Och dom som spelar måste ha gått kommunala musikskolan, tre år är minimum. Annars är det inte heller musik.

Ett kort utdrag ur resten av regelverket:

-Autotune får inte användas, ej heller stämapparater eftersom det är fusk.

-Flerkanalsinspelning är förbjudet; om man inte kan spela musiken live är den inte tillåten.

-Den som sjunger måste ha skrivit låten.

-Den som sjunger får inte vara för snygg.

-Den som sjunger får på inga villkor vara intresserad av att stå i rampljuset. Då är man inte musiker.

-Musik som gör i Sverige får ej tilltala många människor, och endast säljas till självkostnadspris.

Skönt att den där tuttlisan floppade så man slapp polisanmäla.

Link to comment
Dela på andra sajter

😏

Du testar att vara lite humoristisk där demomannen. Men är det inte lite bitterhet som lyser igenom?

Är det inte enklare att faktiskt medge att Bionda blev ett fiasko? Sådär rakt av bara. Det sket sig liksom. Publiken väljer inte henne.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

😛

Du testar att vara lite humoristisk där demomannen. Men är det inte lite bitterhet som lyser igenom?

Är det inte enklare att faktiskt medge att Bionda blev ett fiasko? Sådär rakt av bara. Det sket sig liksom. Publiken väljer inte henne.

tjing

Bengan

Om du vill gotta dig åt ett fiasko så varsågod, det är inte min stil.

Återigen, jag personligen har inget intresse av Linda Rosing, men jag inbillar mig inte att den musik jag föredrar är tjusigare.

När man läser igenom tråden tycker jag det är tydligt att jag hade helt rätt i mitt första antagande:

Popbranschen inte är rättvis, och det svider i kämpande musikers hjärtan när en måttligt begåvad sångerska får göra en skiva.

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var faktiskt ganska skönt tycker jag. Inte för att vara elak mot henne men hon dör inte utan uppmärksamheten. Dessutom visar det att folk inte var lika lättköpta som jag trodde vilket är bra. 😛

Och vad säger du till din kollega här på forumet (TTA) som gjorde en remix till singeln? "Rätt åt dig!"?

Ibland är nivån här så låg och tarvlig att man baxnar.

Att baktala andra projekt och musiker tycks vara legio, och när jag ifrågasätter dylika hattrådars existensberättigande möts jag av kompakt motstånd.

Ni kanske inte alla är proffs, men ni kan ändå uppträda som sådana!

Uppryckning tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR frustrerande att som musiker ha svårare att nå framgång än ett par silikontuttar, JA. MEN! att världen ser ut på ett sett där sex säljer är bara något att acceptera, linda rosing ÄR ett bra försäljningsinstrument för popbranschen, och det är helt enkelt så det är. Popbranschen har alltid handlat om det, skivförsäljning.

En produkt.

Kan faktiskt hålla med om att det är ganska onödigt att gnälla, försök lär dig något av det isället så kanske du kan utvecklas av det? och då menar jag inte att du ska skaffa silikontuttar utan snarare principen om hur det fungerar.

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Kan faktiskt hålla med om att det är ganska onödigt att gnälla, försök lär dig något av det isället så kanske du kan utvecklas av det? och då menar jag inte att du ska skaffa silikontuttar utan snarare principen om hur det fungerar.

Man kan faktiskt vara bitter och lära sig samtidigt. Bara för att man inte tycker om något och argumenterar emot det behöver inte betyda att man är mentalt okapabel till att förstå varför saker är som de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låg en nyhet ute på Aftonbladet.se häromdagen att Bionda (man måste älska det artistnamnet...) floppat fett. Hittar inte den i dag dock... antagligen stoppad av Biondas management med en rejäl duschör eftersom hela branchen bara handlar om att se bra ut och låta öronvänligt (sarkasm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Låg en nyhet ute på Aftonbladet.se häromdagen att Bionda (man måste älska det artistnamnet...) floppat fett. Hittar inte den i dag dock... antagligen stoppad av Biondas management med en rejäl duschör eftersom hela branchen bara handlar om att se bra ut och låta öronvänligt (sarkasm).

Du letar förmodligen efter den artikel som MrPhil länkar till 5 inlägg upp!

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR frustrerande att som musiker ha svårare att nå framgång än ett par silikontuttar, JA. MEN! att världen ser ut på ett sett där sex säljer är bara något att acceptera, linda rosing ÄR ett bra försäljningsinstrument för popbranschen, och det är helt enkelt så det är.

Villet jävla struntprat!

Har sett det där argumentet från flera bla demomannen som envist säger att skivbranschens folk minsann vet vad dom gör å att man vet vad som säljer.

Tydligen inte.

Denna flopp visar hur jävla inkompetenta gissare som sitter i branschen speciellt i detta landet.

Bara att konstatera att dom som envist å överlägset talat om att detta var rätt satsat vet lika lite om musikbranschen som kassörskan på konsum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett det där argumentet från flera bla demomannen som envist säger att skivbranschens folk minsann vet vad dom gör å att man vet vad som säljer.

Hm... det känns som en onödig förenkling av ett ganska långt resonemang, och egentligen handlar ju inte tråden om Rosingskivans eventuella framgång. Jag har verkligen inte satsat pengar i projektet, om man säger så.

Visst, Rosing floppade - men svenska musikhistorien är ju full av andra exempel på "kändisar" som spelat in skivor och sålt bra, från Snoddas till Björn Kjellman ungefär. 😄

Och nehej då, jag tillskriver inte musikbranschen oändlig kompetens - hör och häpna. 😛 Fram till nyss var det ju 1/10-principen som gällde...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har sett det där argumentet från flera bla demomannen som envist säger att skivbranschens folk minsann vet vad dom gör å att man vet vad som säljer.

Hm... det känns som en onödig förenkling av ett ganska långt resonemang, och egentligen handlar ju inte tråden om Rosingskivans eventuella framgång.

Nej, tråden handlade från början om legitimiteten i att satsa på Rosing som skivartist.

Något du (och vissa andra) hett försvarat och förklarat med att 'skivbolagen vet vad de gör'. De kommer tjäna pengar på detta - alltså var det helt rätt att satsa på / skapa artisten Bionda. Tjäna pengar är ju ändå det som företag går ut på - även skivbolag. Ett vackert face räcker för att sälja skivor - och räcker det inte så är det iaf det absoult viktigaste i popbranschen. Så visst har det kommit att handla om den ev framgången med Rosingskivan, eftersom det enl dig är det enda som avgör om satsningen ska göras eller ej - 'går det att sälja?'

Och återigen: 'skivbolagen VET vad de gör!' Man 'vet vad som säljer!'

Vi andra är bara 'avundsjuka, avdankade rockers som inte fattar ett dyft om hur branschen egentligen funkar och vad folk vill ha.'

Med samma logik om försäljningens vara eller icke vara bör du nu kunna konstatera att satsningen var helt fel - inte av samma anledningar som några av oss andra anfört - utan helt enkelt pga den dåliga försäljningen. Och vad kan man säga om resonemanget att detta var 'ett säkert kort'? Något som t o m skulle finasiera satsningen på andra artister - de som inte säljer så bra...

Men plötsligt så är denna flopp inget att fästa sig vid. Detta är ett tydligen undantag. Andra artister har sålt bra tidigare.

Korkad jämförelse med Snoddas på sextiotalet jämfört med dagens utbud. I en tidsanda där Hylands Hörna regerade, svartvit enkanals - TV samlade hela svenska folket krävdes inte riktigt lika mycket som idag för att slå. Det är lite som att jämföra Per Oskarssons striptease med något liknande idag. Då blev det folkstorm, idag reagerar vi inte.

Björn Kjellman hade innan han gjorde skiva stått i TV och framfört schlagerlåtar med stor framgång i folkhemmets TV-soffa. Ett prövat kort även om resultatet inte är något att hurra över i min mening. Alltså förstår jag den satsningen.

Men detta? Vad ursäktar denna satsning?

Ja, inte 'den säkra försäljningen' iaf.

Den uteblev.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om hela musik branschen levde på fonogramstöd kan jag förstå kraven folk ställer här i tråden, men så är det ju inte... det handlar om att tjäna pengar, och att folket som jobbar med detta faktiskt kan sina saker. Ha lite respekt för det!

Låter som någon pratar om ett ganska säkert kort här....

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Själv vände jag mig mot ditt sätt att mästra över skivbranschen, och det står jag fast vid.

Är skivbranschen på nåt sätt en helig ko, som man inte vare sig bör eller får ha åsikter om?

Alla andra branscher får ju utstå detta, varför inte också musikbranschen?

Slår vi mot dina smalben?

Tre frågor så här med närmast facit i hand (under kan ju ske o Bionda kan ju fortfarande slå stort):

Blev satsningen en ekonomisk vinst?

Var låten en riktigt bra låt som blev en hit, trots att valet av artist inte var det bästa i min mening?

Visade Linda Rosing upp musikaliska talanger som ingen här kunde anat baserat på hennes tidigare karriär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hela musik branschen levde på fonogramstöd kan jag förstå kraven folk ställer här i tråden, men så är det ju inte... det handlar om att tjäna pengar, och att folket som jobbar med detta faktiskt kan sina saker. Ha lite respekt för det!

Låter som någon pratar om ett ganska säkert kort här....

Well... du har fel, vilket också borde framgå om du läser mina inlägg i tråden igen, istället för att leta efter citat som med en portion god fantasi stödjer dina teorier om vad jag tycker.

Jag har aldrig påstått att Linda Rosing-singeln skulle vara en säker satsning, eftersom jag inte tror eller trodde det. Det vore ju direkt korkat.

Däremot ogillar jag ditt raljerande över popbranschen som ytlig (Det har den alltid varit! Take it or leave it!) och ifrågasätter din idé om att Warners budget på något vis är din ensak.

Det där behövde tydligen upprepas ännu en gång?

Blev satsningen en ekonomisk vinst?

Var låten en riktigt bra låt som blev en hit, trots att valet av artist inte var det bästa i min mening?

Visade Linda Rosing upp musikaliska talanger som ingen här kunde anat baserat på hennes tidigare karriär?

Oklart varför du ställer frågorna. Jag gissar att det är för att kunna svara "nej" på alla tre och sedan utropa Warner till ett statligt företag - beslagtaget på grund av bristande kompetens!

Och nog är det lustigt att du inte kan erkänna att det finns många storsäljande noveltydängor i den svenska skivhistorien? 😄

Huruvida Rosing skulle räknas in bland dessa visste varken du eller jag för några månader sedan - men bara du ansåg dig ha rätt att döma ut projektet på förhand och dessutom starta en bitter gnälltråd om saken.

Case closed.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Och med detta sista svar från Demomannen så får jag ändra min uppfattning om vad demomannen egentligen ansett om denna satsning.

Demomannen har aldrig trott på den, eller aldrig brytt sig.

Han har inte tyckt den var rätt att göra rent ekonomiskt, alt inte haft någon uppfattning om den.

Idén med frågorna har inget med att kunna utropa Warner till ett statligt företag. Jag tror du lider lite av vänsterspökskräck. Något du inte behöver oroa dig för från mitt håll iaf 🙂 .

Hade man kunnat svara ja på någon av dessa frågor så skulle satsningen varit något berättigad, även om urvalet av Linda Rosing baserad på hennes musikaliska o artistiska förmåga historiskt sett INTE är det.

Nu blir ju dock svaret nej på alla tre så vitt jag kan se.

Och slutsatsen jag drar av det är inte att Warner ska bli ett statligt bolag, utan att satsningen var totalt misslyckad på alla sätt.

Det blir svårt att ta detta uttalande på allvar:

det handlar om att tjäna pengar, och att folket som jobbar med detta faktiskt kan sina saker. Ha lite respekt för det!

Vem pratar du om i detta sammanhang egentligen?

Jag vill påstå att vilken idiot som helst borde kunnat räkna ut med arslet att kombinationen artist plus låt inte var nåt att satsa på. Men VE den som ifrågasätter skivbolagens anställdas oerhörda kompetens! Inte svära i kyrkan! 😄 Hellre slicka uppåt o sparka nedåt.

Warners talangjägare bedömer varje dag människor som vill bli artister/musiker/få sin musik utgiven. Jag ifrågasatte deras kompetens i detta val.

Ja, jag dömde ut detta på förhand. Det baserade jag på rent i mitt tycke artistiska/musikaliska/kulturella grunder, och den erfarenhet man ändå samlat på sig efter att jobbat med musik o inspelning sen början på 90-talet.

Rent ekonomiskt hyste jag stora tvivel när jag hörde låten första gången. Flopprisken var ju uppenbar. Utom för vissa... de som påstod sig kunna mer ville veta bättre...

Resultatet står nu klart.

I rest my case, för att nu upprepa din jargong. Career closed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...