Jump to content
Annons

Bravo WARNER!


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Musikbranchen är till 95%kommersiell oavsett vilken musikstil det gäller.

Fast nog är musikbranschen till 100% kommersiell? Det ligger ju i sakens natur.

Claes, visst är det fritt fram att kritisera. Men frågan är varför vi som skriver på ett musikerforum skall spotta på varandras musik?

Mr. Phil tänker inte två gånger innan han startar en tråd vars huvudsyfte är att förlöjliga ett projekt som en annan forummedlem är inblandad i... det tycker jag är tråkigt.

Dessutom har jag svårt att föreställa mig ett motsatt scenario, där TTA startar klagotrådar om nya Stefan Sundström-plattan. Intolerans och självgodhet verkar vara ledstjärnor endast i rocklägret och det tycks vara helt okej att pissa på allt vad popmusik heter...?

Det stinker!

Återigen; repris....

Det handlar inte om olika typer av musik.

Det handlar om att man från ett stort etablerat skivbolag som dagligen tackar nej till musiker med mångdubbelt större talang med bl a motiveringen att man inte har råd att satsa på alla som vill få ett skivkontrakt eftersom marknadsföring, skivpress, etc kostar en jävla massa pengar, ger ett motsvarande kontrakt till någon vars musikaliska kapacitet och talang är.... .... ja, vad?

Hur kommer hon marknadsföras? Jo, med bröstbilder.

Du kan vara tolerant mot vad som helst, andra är det inte.

Att vara tolerant mot allt är inte 'det rätta' och 'det bra'.

Detta är inte popmusik, det är att sälja nakenkändis med musik som bihang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)

Är rädd att jag vrider pinnen i ögat på dig ett varv till, förlåt men; Om du nu aldrig hört talas om kapitalismen, liberalismen och hur dessa ideologier påverkar vårt dagliga liv är det kanske dags att vakna… Det är avkommor ur dessa som denna tråd handlar om!

Och din egen skiva är tillverkad av ett kooperativ på Kuba antar jag? Du skänker bort den, såklart?

Gimme a break.

Ännu en gång fattar du inte vad frågan rör sig om.

Det handlar inte om musik ska ges bort gratis eller kosta pengar. :rolleyes:

Jisses, kom in i matchen, vi spelar tennis här men du är kvar på bowlingbanan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, visst är det fritt fram att kritisera. Men frågan är varför vi som skriver på ett musikerforum skall spotta på varandras musik?

Vi spottar väl inte på varandras musik? 😄

Det diskussionen handlar om är ju att skivblagen bara signar artister som redan är kända genom dokusåpor etc - oavsett talang eller avsaknad av talang. :rolleyes:

Bolagen ser bara till nuvarande kvartal och tiden efter detta kvartalet existerar inte över huvud taget - något som omöjliggör mer långsiktiga satsningar, som faktiskt har förekommit tidigare - och de vet att dokusåpekändisar säljer rejält med debutskivor, men också att de tvärdör på marknaden efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spottar väl inte på varandras musik?

Du och Mr Phil har ju bestämt er för att Linda Rosing är en talanglös bimbo vars musik inte förtjänar att saluföras?

Och detta utan att ens ha hört låten.

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är rädd att jag vrider pinnen i ögat på dig ett varv till, förlåt men; Om du nu aldrig hört talas om kapitalismen, liberalismen och hur dessa ideologier påverkar vårt dagliga liv är det kanske dags att vakna… Det är avkommor ur dessa som denna tråd handlar om!

Och din egen skiva är tillverkad av ett kooperativ på Kuba antar jag? Du skänker bort den, såklart?

Gimme a break.

Bara för att man inte älskar samhället är man inte automatiskt kommunist, man kan ju vara en tänkande människa…

Jo men frågan är ju på vilket sätt din egen skivproduktion skiljer sig från Linda Rosings, vad beträffar kommersialism och marknadsekonomi?

Som jag ser det sysslar ni med precis samma sak fast vänder er till olika målgrupper.

Det som däremot skiljer er åt är att du anser dig vara finare än henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att man från ett stort etablerat skivbolag som dagligen tackar nej till musiker med mångdubbelt större talang med bl a motiveringen att man inte har råd att satsa på alla som vill få ett skivkontrakt eftersom marknadsföring, skivpress, etc kostar en jävla massa pengar,

Nej, det handlar om att Warner satsar på saker man tror ger pengar tillbaka.

Ledsen om du och dina rockkompisar föll utanför i gallringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spottar väl inte på varandras musik?

Du och Mr Phil har ju bestämt er för att Linda Rosing är en talanglös bimbo vars musik inte förtjänar att saluföras?

Och detta utan att ens ha hört låten.

...och du tycker uppenbarligen att låten är bättre än alla tusentals demos som har skickats in till bolaget från talangfulla musiker under senaste året - också utan att ha hört låten... 😄

Detta handlar inte så mycket specifikt om denna dokusåpekändis, utan generellt om att bolagen bara tar in kändisar, eftersom de vet att den stora massan kommer att ge alla kändisar en chans och köpa deras första skiva. Artister/band (i olika genre - inte bara rockers... :rolleyes: ) som har substans i vad de gör sorteras bort för att det tar längre tid att få avkastning på investeringarna - och detta leder till en ytterligare utarmning av utbudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spottar väl inte på varandras musik?

Du och Mr Phil har ju bestämt er för att Linda Rosing är en talanglös bimbo vars musik inte förtjänar att saluföras?

Och detta utan att ens ha hört låten.

...och du tycker uppenbarligen att låten är bättre än alla tusentals demos som har skickats in till bolaget från talangfulla musiker under senaste året - också utan att ha hört låten... 😄

Inte alls, och det är exakt detta min hela argumentation handlar om - jag har till skillnad från dig nämligen inga synpunkter på vad Warner signar. Gillar jag det inte köper jag det inte.

Detta handlar inte så mycket specifikt om denna dokusåpekändis, utan generellt om att bolagen bara tar in kändisar, eftersom de vet att den stora massan kommer att ge alla kändisar en chans och köpa deras första skiva. Artister/band (i olika genre - inte bara rockers... :rolleyes: ) som har substans i vad de gör sorteras bort för att det tar längre tid att få avkastning på investeringarna - och detta leder till en ytterligare utarmning av utbudet.

Du får det att låta som om alla skivbolag sysslar med att sälja den här typen av akter... så är det ju inte. Det finns idag utmärkta möjligheter för alla sorters musiker att höras, släppa egna skivor och breaka helt utan hjälp från storbolagen.

Att sitta och gny om sivbranschens tillkortakommanden är bara sorgligt - gör nåt själv istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte warner som står för kostnaderna... dom står för marknadsföringen, men dom får in pengarna innan det är dax för singelsläpp så dom tar ingen ekonomisk risk överhuvudtaget...

dessutom har dom flera andra liknande projekt som har gått bra. Och jag lovar, det är inte på bekostnad av något annat projekt

Visst som jag skrev... jag bryr mig inte om vad folk har för musiksmak eller vilka värderingar folk har. Jag tycker dock att på ett forum där folk jobbar med all typ av musik är det lite märklit att komma med den här typen av kritik. Musikbranchen är till 95%kommersiell oavsett vilken musikstil det gäller.

Nähä. Vem står för kostnaderna då? Linda själv?

Och var får de in pengarna ifrån innan de ens släppt skivan?

Är det numera riskfritt att släppa skivor?

Intressant. Så bra. Bara att pressa upp då, de betalar sig innan de släpps ut ändå. Marknadsföring kostar tydligen inget, o succén är given. O skulle den floppa så är det ju redan betalt ändå.

Och eftersom du tydligen missat det: det handlar inte om olika typer av musiksmak. :rolleyes:

Det är produktionsbolaget som står för kostnaderna och den lanseras på nätet först där musisajterna står för marknadsföringen... så innan den går i tryck har den redan dragit in pengar.

så går det till nuförtiden 😄

det var det enda inlägg jag orkade läsa tyvärr... har bättre saker för mig än att läsa trams 🙂

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jisses, kom in i matchen, vi spelar tennis här men du är kvar på bowlingbanan....

Jag gillar inte ditt gapiga tonläge. Kan du inte föra en sansad diskussion är det kanske bäst att vara tyst?

Och jag gillar inte ditt konstanta sätt att vrida synpunkter o kritik till nån form av 'bitterhet över egna misslyckanden'-resonemang. Men du fortsätter ju med det ändå. Precis som att du fortsätter föra diskussionen kring musiksmak och Kuba, kommunism etc. Du är verkligen inte rätt person att tala om sansad diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Är rädd att jag vrider pinnen i ögat på dig ett varv till, förlåt men; Om du nu aldrig hört talas om kapitalismen, liberalismen och hur dessa ideologier påverkar vårt dagliga liv är det kanske dags att vakna… Det är avkommor ur dessa som denna tråd handlar om!

Och din egen skiva är tillverkad av ett kooperativ på Kuba antar jag? Du skänker bort den, såklart?

Gimme a break.

Bara för att man inte älskar samhället är man inte automatiskt kommunist, man kan ju vara en tänkande människa…

Jo men frågan är ju på vilket sätt din egen skivproduktion skiljer sig från Linda Rosings, vad beträffar kommersialism och marknadsekonomi?

Som jag ser det sysslar ni med precis samma sak fast vänder er till olika målgrupper.

Det som däremot skiljer er åt är att du anser dig vara finare än henne.

Nej, den stora skillnaden förutom könen är att Fred Asp sysslar med musik, o att Linda Rosing är utvikstjej/dokusåpakändis.

Eller har Linda tidigare sysslat med musik? Gjort några demos innan hon gick in i politiken kanske? Finns det nåt som öht pekar på att hon sysslat med musik tidigare?

Om så, visa gärna på det. Du verkar ju utgå från att här finns en dold talang.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det handlar om att man från ett stort etablerat skivbolag som dagligen tackar nej till musiker med mångdubbelt större talang med bl a motiveringen att man inte har råd att satsa på alla som vill få ett skivkontrakt eftersom marknadsföring, skivpress, etc kostar en jävla massa pengar,

Nej, det handlar om att Warner satsar på saker man tror ger pengar tillbaka.

Ledsen om du och dina rockkompisar föll utanför i gallringen.

Och så är vi tillbaka till att det skulle handla om att jag skulle tycka annorlunda om jag själv hade haft ett kontrakt med Warner.... :rolleyes:

Vad för argument skulle du ha om det vore en etablerad artist som sa samma sak?

Precis, de satsar pengar. Inte på musiker/sångerskor utan på en utvikstjej som ju minsann visade seriositet med sina politiska ambitioner.

För det är ju ett skivbolag som ger ut musik, så den prion känns ju självklar...

Det är det det handlar om.

Valet är deras, men man måste inte tycka det är ett bra val.

Eller tycker du man måste det?

Om man vänder på det, vem tycker du ska ha ett kontrakt för att släppa ut musik, o vem ska inte ha det? Alltså rent generellt. Din åsikt bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det finns idag utmärkta möjligheter för alla sorters musiker att höras, släppa egna skivor och breaka helt utan hjälp från storbolagen.

Var kan vi då höra dig? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gillar inte ditt konstanta sätt att vrida synpunkter o kritik till nån form av 'bitterhet över egna misslyckanden'-resonemang.

Jag är ledsen, men det är så du framstår i den här debatten. Tror inte jag är ensam om att tycka så.

Precis som att du fortsätter föra diskussionen kring musiksmak

För mig är det tydligt att du inte gillar musiken, att det är pudelns kärna. Eller anser du att The Monkees var lika usla?

och Kuba, kommunism etc.

Tja... den politiska parallellen blev oundviklig då Fred Asp menade att Linda Rosing är en produkt av marknadsekonomi och kapitalism.

Det är hans skiva också, det var bara det jag ville ha sagt.

Nej, den stora skillnaden förutom könen är att Fred Asp sysslar med musik, o att Linda Rosing är utvikstjej/dokusåpakändis.

Naturligtvis sysslar Rosing också med musik, det är en skiva hon ska göra. Att du påstår något annat anser jag vara ett uttryck för din personliga musiksmak.

Om så, visa gärna på det. Du verkar ju utgå från att här finns en dold talang.

Lustigt att du tycker att Warners satsning behöver motiveras. :rolleyes:

Jag kan bara konstatera att dom tänker sig att Linda Rosing-projektet kommer att betala sig, och jag önskar dom lycka till. Hoppas det kommer en bra låt ur detta - kanske en ny Daydream Believer, vem vet? 🙂

För övrigt är min utgångspunkt att lyssna först, döma sen.

Kanske kunde vara nåt för dig också?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är produktionsbolaget som står för kostnaderna och den lanseras på nätet först där musisajterna står för marknadsföringen... så innan den går i tryck har den redan dragit in pengar.

så går det till nuförtiden :rolleyes:

det var det enda inlägg jag orkade läsa tyvärr... har bättre saker för mig än att läsa trams 🙂

Så, om den inte säljer på nätet, så kommer den inte ges ut på skiva?

Och Warner står inte för några kostnader i form av promotion innan dess?

Står det så i kontraktet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spottar väl inte på varandras musik?

Du och Mr Phil har ju bestämt er för att Linda Rosing är en talanglös bimbo vars musik inte förtjänar att saluföras?

Och detta utan att ens ha hört låten.

...och du tycker uppenbarligen att låten är bättre än alla tusentals demos som har skickats in till bolaget från talangfulla musiker under senaste året - också utan att ha hört låten... 😆

Inte alls, och det är exakt detta min hela argumentation handlar om - jag har till skillnad från dig nämligen inga synpunkter på vad Warner signar. Gillar jag det inte köper jag det inte.

Detta handlar inte så mycket specifikt om denna dokusåpekändis, utan generellt om att bolagen bara tar in kändisar, eftersom de vet att den stora massan kommer att ge alla kändisar en chans och köpa deras första skiva. Artister/band (i olika genre - inte bara rockers... :rolleyes: ) som har substans i vad de gör sorteras bort för att det tar längre tid att få avkastning på investeringarna - och detta leder till en ytterligare utarmning av utbudet.

Du får det att låta som om alla skivbolag sysslar med att sälja den här typen av akter... så är det ju inte. Det finns idag utmärkta möjligheter för alla sorters musiker att höras, släppa egna skivor och breaka helt utan hjälp från storbolagen.

Att sitta och gny om sivbranschens tillkortakommanden är bara sorgligt - gör nåt själv istället!

Du missade tydligen ett tidigare inlägg från mig där jag sade att jag gör musik för mitt eget nöjes skull och inget annat - och att jag aldrig har lämnat någon musik till varken förlag eller skivbolag. Jag är alltså inte någon bitter refuserad musiker som du verkar tro om alla som är kritiska, utan bara någon som tycker att likriktningen i skivbranschen.

Släppa skivor i egen regi ger ju inget genomslag alls om man jämför med skräpet som släpps i parti och minut från storbolagen som har stor reklambudget och köper in sig på radiostationernas "topplistor" etc - så de där "möjligheterna" är väldigt begränsade i jämförelse... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns idag utmärkta möjligheter för alla sorters musiker att höras, släppa egna skivor och breaka helt utan hjälp från storbolagen.

Var kan vi då höra dig? :rolleyes:

Mig kan man höra på familjens julfest, med gitarren i knät ylandes Stilla Natt. Om det blev mycket glögg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Släppa skivor i egen regi ger ju inget genomslag alls om man jämför med skräpet som släpps i parti och minut från storbolagen som har stor reklambudget och köper in sig på radiostationernas "topplistor" etc - så de där "möjligheterna" är väldigt begränsade i jämförelse... :rolleyes:

Aha, men alla kanske inte kan göra storsäljare?

Dom släpp som får radio- och tv-reklam är ju bara en bråkdel av allt som görs.

Indiemarknaden är idag omfattande, men massor av nya oberoende bolag och distributionskanaler som möjliggör skaplig försäljning utanför de traditionella nätverken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alltså inte någon bitter refuserad musiker som du verkar tro om alla som är kritiska, utan bara någon som tycker att likriktningen i skivbranschen.

Ärligt talat, att säga att skivbranschen idag är likriktad - det är totalt felaktigt!Bredden har aldrig varit större, medierna har aldrig varit fler, och alternativscenerna har aldrig gått bättre. :rolleyes: Det är säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släppa skivor i egen regi ger ju inget genomslag alls om man jämför med skräpet som släpps i parti och minut från storbolagen som har stor reklambudget och köper in sig på radiostationernas "topplistor" etc - så de där "möjligheterna" är väldigt begränsade i jämförelse... 🙂

Aha, men alla kanske inte kan göra storsäljare?

Dom släpp som får radio- och tv-reklam är ju bara en bråkdel av allt som görs.

Indiemarknaden är idag omfattande, men massor av nya oberoende bolag och distributionskanaler som möjliggör skaplig försäljning utanför de traditionella nätverken.

Visst finns det sådant - men vem säljer mest skivor? Jo - de som ligger hos storbolagen. De små bolagen har ofta svårt att klara sig, så det är nog en ganska skakig tillvaro att ligga hos många sådana...

Det tragiska är att kändis-"artister" släpps fram med dussinmusik för att så många är så dumma att de köper eländet när det är en kändis på omslaget (alla kändisar är ju "fantastiska"... :rolleyes: ) - och det ger mindre utrymme överallt för riktiga artister. Jag pratar inte heller om radioreklam, utan "topplistorna" där bolagen betalar för att få in låtar som de vill promota på listorna. Eftersom låtarna ligger på dessa "topplistor", så köper gemene man skivorna - för ligger det på listorna så måste man ju ha skivan... 😆 Detta förfarande har erkänts i intervjuer bl a av Bert Carlsson...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Och jag gillar inte ditt konstanta sätt att vrida synpunkter o kritik till nån form av 'bitterhet över egna misslyckanden'-resonemang.

Jag är ledsen, men det är så du framstår i den här debatten. Tror inte jag är ensam om att tycka så.

Du framstår oxå på ett eller annat sätt, vilket alla gör.

Egentligen rätt oviktigt för frågan.

Precis som att du fortsätter föra diskussionen kring musiksmak

För mig är det tydligt att du inte gillar musiken, att det är pudelns kärna. Eller anser du att The Monkees var lika usla?

Hur kan du tycka det är tydligt när det inte är musiken vi pratar om? Jag vet inte vilken typ av musik det blir, lika lite du antar jag? Hade inte spelat nån som helst roll vilken genre det rör sig om - fenomenet 'ta en kändis, gärna naken, o ge ett skivkontrakt' är lika idiotiskt o fel oavsett vilken musik som sen kommer produceras. Exemplet The Monkees, som om jag inte minns fel var ett likadant projekt på 60-talet, gör inte fenomenet ett jäkla dugg bättre.

och Kuba, kommunism etc.

Tja... den politiska parallellen blev oundviklig då Fred Asp menade att Linda Rosing är en produkt av marknadsekonomi och kapitalism.

Det är hans skiva också, det var bara det jag ville ha sagt.

Så hans skiva kan inte vara en produkt av hans drift att skapa o uttrycka? du vet... sån där .... kultur...?

Nej, den stora skillnaden förutom könen är att Fred Asp sysslar med musik, o att Linda Rosing är utvikstjej/dokusåpakändis.

Naturligtvis sysslar Rosing också med musik, det är en skiva hon ska göra. Att du påstår något annat anser jag vara ett uttryck för din personliga musiksmak.

Nej, Rosing sysslar inte med musik mer än hon sysslade med politik.

Du kanske tog henne på större allvar inför valet än jag, men det får vara en värdering som du får stå för själv, det är inte en sanning.

Lustigt att du tycker att Warners satsning behöver motiveras. :rolleyes:

Jag kan bara konstatera att dom tänker sig att Linda Rosing-projektet kommer att betala sig

Så det kan tänkas att satsningen inte gör det då? Man riskerar pengar på detta?

Trodde poängen med denna satsning var att det per automatik kommer att sälja så det ger vinst.

För övrigt är min utgångspunkt att lyssna först, döma sen.

Kanske kunde vara nåt för dig också?

Jadå, när låten kommer så bedömer jag låten efter att ha lyssnat. Och Rosings insats. Men som sagts nu ett 20-tal ggr - det är inte musiken vi pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Mig kan man höra på familjens julfest, med gitarren i knät ylandes Stilla Natt. Om det blev mycket glögg. 😆

Oj.... brukar familjen digga? :rolleyes:

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du tycka det är tydligt när det inte är musiken vi pratar om? Jag vet inte vilken typ av musik det blir, lika lite du antar jag? Hade inte spelat nån som helst roll vilken genre det rör sig om - fenomenet 'ta en kändis, gärna naken, o ge ett skivkontrakt' är lika idiotiskt o fel oavsett vilken musik som sen kommer produceras. Exemplet The Monkees, som om jag inte minns fel var ett likadant projekt på 60-talet, gör inte fenomenet ett jäkla dugg bättre.

Jag kan bara konstatera att exakt samma klagolåt hördes då det stod klart att The Monkees varken skrev sina egna låtar, spelade något instrument eller ens sjöng själva.

Idag räknas musiken dom (inte) gjorde till 60-talspoppens milstolpar.

Och frågan är om det spelar någon roll hur "äkta" den var?

Samma sak om Abba - det var plastigt, fult och överkommersiellt, sa man. Idag har den kritiken tystnat.

Om alla kunde slappna av lite och ta popmusik för vad det är skulle allt bli mycket roligare. Jag lovar.

Vad gäller Fred Asps musik vet jag ingenting om hur den är framvärkt, 😄 men skivan han säljer bjuds enligt samma princip som Linda Rosings. Inget fel i det, men ingen ska lura i mig att man står utanför marknadsekonomin bara för att man sjunger om hur jävlig den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag är alltså inte någon bitter refuserad musiker som du verkar tro om alla som är kritiska, utan bara någon som tycker att likriktningen i skivbranschen.

Ärligt talat, att säga att skivbranschen idag är likriktad - det är totalt felaktigt!Bredden har aldrig varit större, medierna har aldrig varit fler, och alternativscenerna har aldrig gått bättre. 🙂 Det är säkert.

alltså, ibland verkar du befinna dig på en annan planet 🙂

Titta på radioutbudet i vårt land idag.

Hur stor är variationen på det de spelar?

Hur många skivbolag utanför de storas nätverk kommer in i media?

Hur ser ägandet ut bakom kulisserna när det gäller media - skivbolag?

Ärligt talat, att säga att branschen är mångfaldig är totalt felaktigt. Och jag har god insyn i både musik- o radiobranschen sen 90-talet. Varifrån har du inblick?

Allt har gått från många mindre aktörer till färre jättestora som dessutom allt mer samägs i olika branscher.

Att det sen under detta finns en stor bredd, med helt nya möjligheter att ge ut saker (gratis) är en annan femma. Men den stora publiken kommer aldrig se annat än vad de stora pumpar ut, av den enkla anledningen att de inte har en susning om var/att något annat finns.

För sjutton, merparten av de som surfar runt på nedladdningssiter med indiemusik är andra indieartister! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är produktionsbolaget som står för kostnaderna och den lanseras på nätet först där musisajterna står för marknadsföringen... så innan den går i tryck har den redan dragit in pengar.

så går det till nuförtiden  😄

det var det enda inlägg jag orkade läsa tyvärr... har bättre saker för mig än att läsa trams  🙂

Så, om den inte säljer på nätet, så kommer den inte ges ut på skiva?

Och Warner står inte för några kostnader i form av promotion innan dess?

Står det så i kontraktet?

har inte läst kontraktet...

tänkte skriva mer utförligt hur dom gör. Men orkar inte... ring till warnermusic om du vill veta vad dom har för kontrakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alltså inte någon bitter refuserad musiker som du verkar tro om alla som är kritiska, utan bara någon som tycker att likriktningen i skivbranschen.

Ärligt talat, att säga att skivbranschen idag är likriktad - det är totalt felaktigt!Bredden har aldrig varit större, medierna har aldrig varit fler, och alternativscenerna har aldrig gått bättre. 🙂 Det är säkert.

alltså, ibland verkar du befinna dig på en annan planet 🙂

Titta på radioutbudet i vårt land idag.

Hur stor är variationen på det de spelar?

Hur många skivbolag utanför de storas nätverk kommer in i media?

Hur ser ägandet ut bakom kulisserna när det gäller media - skivbolag?

Ärligt talat, att säga att branschen är mångfaldig är totalt felaktigt. Och jag har god insyn i både musik- o radiobranschen sen 90-talet. Varifrån har du inblick?

Allt har gått från många mindre aktörer till färre jättestora som dessutom allt mer samägs i olika branscher.

Att det sen under detta finns en stor bredd, med helt nya möjligheter att ge ut saker (gratis) är en annan femma. Men den stora publiken kommer aldrig se annat än vad de stora pumpar ut, av den enkla anledningen att de inte har en susning om var/att något annat finns.

För sjutton, merparten av de som surfar runt på nedladdningssiter med indiemusik är andra indieartister! 😄

Vad gäller radion - Sveriges Radio är större än alla andra kanaler tillsammans, sett till lyssnarsiffror, och är omvittnat breda. Det var länge sedan storskivbolagen styrde över SRs spellistor.

Skivbolag... tja det är väl bara att räkna antal oberoende bolag i Sverige idag, jämfört med på 80- eller 90-talen? Passa också på att räkna antal titlar per år, eller antal låtar på P3s spellista per år... detta borde ge dig en fingervisning om läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara konstatera att exakt samma klagolåt hördes då det stod klart att The Monkees varken skrev sina egna låtar, spelade något instrument eller ens sjöng själva.

Idag räknas musiken dom (inte) gjorde till 60-talspoppens milstolpar.

Och frågan är om det spelar någon roll hur "äkta" den var?

The Monkees är inget jag har gillat, så det är inget jag bryr mig om.

Samma sak om Abba - det var plastigt, fult och överkommersiellt, sa man. Idag har den kritiken tystnat.

Jaghar alltid gillat ABBA och kommer förmodligen alltid att göra det.

Om alla kunde slappna av lite och ta popmusik för vad det är skulle allt bli mycket roligare. Jag lovar.

Du verkar ha fastnat i att tro att det är en massa rockers som är bittra på att de inte får kontrakt, som klagar på fenomenet med dokusåpekändisar som får kontrakt bara för att de är kända... Det finns faktiskt andra som har åsikter också. Jag tillhör de som lyssnar mycket på exempelvis pop - men jag har ändå inget till övers för dokusåpe-"artisterna"...

Vad gäller Fred Asps musik vet jag ingenting om hur den är framvärkt, 😄 men skivan han säljer bjuds enligt samma princip som Linda Rosings. Inget fel i det, men ingen ska lura i mig att man står utanför marknadsekonomin bara för att man sjunger om hur jävlig den är.

Här har du helt rätt - men om han hade legat hos ett storbolag, så hade han sålt väldigt mycket mer. Om hans musik är bra eller dålig, vet jag inte eftersom jag inte har lyssnat, men jag respekterar en sådan artist mer än någon som bara rider på att de har synts i något dåligt TV-program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...