Jump to content
Annons

Bravo WARNER!


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

Det har alltid funnits artister som smyger in bakvägen, och som egentligen är helt talanglösa. Det är bara ett sätt att krama ur pengar ur denna disktrasa vi kallar musikbranchen. Bissnis, bissnis. Accept it.

Showbissnis - Utan bissnis, ingen show.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Jomen vänta nu; Chrille Pettersson vek väl ut sig? 🙂

Men det var väl inte i Playboy, o han var väl inte musiker?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Jomen vänta nu; Chrille Pettersson vek väl ut sig? 🙂

Men det var väl inte i Playboy, o han var väl inte musiker?? 😛

Linda Rosing är inte heller musiker. Hon är...är...vad är hon? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina ögon är Bono eller Coldplay inte mer seriösa popartister än Linda Rosing, dom bara säljs till en annan publik.

... inte mer seriösa än att de faktiskt ägnar sig åt musik då.... 😛

Som framgår av artikeln kommer även Linda Rosing att ägna sig åt musik.

Musik som till skillnad från nämnda gubbars senaste plattor kommer nynnas av småflickor, säljas på Konsum och laddas till mobiler.

Eller inte, och så var problemet ur världen. 🙂

Nej, för de förlorade resurser som satsas på icke-talang o icke-engagemang har hindrat riktiga musikers chans.

Ja, jag skiljer på riktiga musiker/artister o silikonbimbos. Vilket du tydligen inte gör. Bara för att Linda går in i en studio o nynnar lite, så är hon knappast att räkna i klass med nämnda ovan. Det har Carl Bildt oxå gjort...

Vem tror du säljer bäst? U2 eller Linda Rosing förresten?

Skulle jag gissa på nåt så tror jag Linda-satsningen kommer gå med förlust.

Och det handlar inte om att 'alla' troget arbetande musiker förtjänar en chans i rampljuset, för det gör de flesta inte. Däremot förtjänar alla på riktigt utövande musiker MER chans än ett par silikonbröst. Så för att rangordna, så hamnar icke-musiker längre ner på listan än musiker. Enl mitt tycke alltså.

Det sorgliga är att branschen (inkl du själv tydligen) är så måna om att snabbt sälja yta ist för att försöka hitta lite riktig talang. Gillar man musik, så är det svårt att tycka detta är bra. Att branschen gör denna prio är som du säger inget nytt, men betänk hur fattig den hade varit om BARA Linda Rosing fått plats.... det är ju ditåt vi går.

Jag tycker att du visar upp en fördomsfull och inte så lite chauvinistisk attityd.

Linda Rosings tuttar har tydligen diskvalificerat henne från allt vad musicerande heter - och detta utan att du ens hört låten!

Återigen, hur skivbolagen fördelar sina resurser är none of your business.

Starta eget och gör det på ditt vis om du är missnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att branschen gör denna prio är som du säger inget nytt, men betänk hur fattig den hade varit om BARA Linda Rosing fått plats.... det är ju ditåt vi går.

Jag håller inte alls med.

Idag är branschen bredare än någonsin, folk startar oberoende småbolag och nya distributionskanaler som aldrig förr.

Jämför detta med sextiotalet, då skivbolagen, radion och förlagen hade all makt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Däremot så finns det gott om andra som skulle kunna släppas fram om inte resurser i form av marknadsföring etc lades på silikonyta.

Musikbranschen är ingen sovjetkolchos som du kan ställa sådana krav på.

Gillar man inte köper man inte, något annat inflytande har varken du eller jag över Warners budget.

Jag föreslår att du istället kanaliserar din energi i en positiv riktining och startar alternativ till branschen du hatar så mycket.

Ah, du är ju för rolig! 😛

Så du menar att rent företagsekonomiskt tas inte resurser ur kassan för att marknadsföra en artist?

Inte heller att resurserna är begränsade?

Vad är det förresten du tror (eller vet) vad Warner gillar hos Linda R som artist/musiker/sångerska/låtskrivare/kreatör?

Jobbar du möjligen som A&R på nåt större bolag, du som verkar älska branschen o alla dess prioriteringar? Maken till försvarstal har jag sällan sett.

Musik verkar du ju inte bry dig om, annat än som möjlig hjälp att förpacka en ytlig produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Jomen vänta nu; Chrille Pettersson vek väl ut sig? 😛

Nu kanske ni redan vet det men ... Thåström har faktiskt gjort mer än vika ut sig, han gick hela vägen och tja. Vad skall man säga? 100 % dokumentär om hur människor parar sig. Kommer inte ihåg i vilken tidning det först publicerades men jag vet att jag såg bilderna i ett nummer av Aktuell Rapport som fanns i vår replokal på 80-talet. 🙂

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att rent företagsekonomiskt tas inte resurser ur kassan för att marknadsföra en artist?

Jovisst, men det är inte upp till dig att kräva en annorlunda resursfördelning av Warner.

Det enda du kan göra är att starta eller stödja alternativ. Trist gnäll gör ingen människa glad, den saken är säker.

Musik verkar du ju inte bry dig om, annat än som möjlig hjälp att förpacka en ytlig produkt.

Givetvis bryr jag mig om musik. Jag har inte hört Rosings singel, är den bra?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot förtjänar alla på riktigt utövande musiker MER chans än ett par silikonbröst.

"Ett par silikonbröst"???? Vad har du för jäkla människosyn egentligen? 🙂

Hursomhelst så tror jag inte man behöver se alla kritik mot den "fabrikstillverkade" delen av musikbranschen som ett uttryck för gnäll och bitterhet; trots allt så är det ju väldigt många icke-musiker som också ogillar den här typen av artister...

Med det sagt så har jag själv inget emot det, även om musiken inte blir så lyckad alla gånger så. Ibland så blir det faktiskt riktigt bra musik även av den här typen av koncept (eller liknande iaf). Jag förstår också att stora skivbolag faktiskt måste ägna sig även åt den här typen av kortsiktiga och mindre riskabla projekt för att kunna finansiera sin verksamhet; kanske är det olyckligt att man inte kan sälja in "kvalitet" (vad nu det är) även till den här målgruppen, men det rör ju knappast mej. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite märkligt när folk klagar på kommersialiseringen av popmusik.

Jag fattar inte riktigt vitsen med att gnälla längre. Att skivbolagen enbart drivs i vinstsyfte är skittråkigt, och de som försöker driva skivbolag på någon sorts ideologisk bas försvinner nästan innan dom skapades.

Det enda som svider lite är att på sikt kommer utvecklingen av musikproduktion/komposition inom popmusik degraderas. Det stoppas helt enkelt inte in resurser nog för att en drivande skara ska kunna för utvecklingen frammåt. Anledningen till att vi kan sitta hemma och skapa välljudande produktioner beror på att branchen har utvecklats. Våra "billiga" reverb låter bra bara därför att folk hade råd att köpa dyra burkar för 10 år sen. Eftersom efterfrågan på värstingprylar minskar kommer det inte utvecklas nya saker på samma sätt som det gjordes förr. Tror jag.

Förr hade producenter/artister/låtskrivare rejält med studiotid. Man fick ett par veckor på sig per låt. Så är det sällan längre, och vem hinner prova möjligheter/skapa nya sound på en eller max två dagar? Allt ska gå så fort, och då safear man som producent och kör på säkra kort. Dvs, man gör nåt som låter som det som ligger högt på toplistan. Det där andra förslaget man kanske skulle vilja testat fanns det varken tid eller pengar till att producera. Kass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Jomen vänta nu; Chrille Pettersson vek väl ut sig? 🙂

Men det var väl inte i Playboy, o han var väl inte musiker?? 😛

Tante illa upp. Det var väl mest menat att i skämtsam ton visa att inte bara silikontuttar får mediadisplay... eller nåt. Det var säkert inte playboy, men nån herrsnuskblaska var det väl.

F ö svarade Hellpig än mer sakligt ett par rader upp... Jag hade glömt den Thåströmstoryn, men nu blev jag påmind. Det var väl hans Holländska år.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tycker att du visar upp en fördomsfull och inte så lite chauvinistisk attityd.

Linda Rosings tuttar har tydligen diskvalificerat henne från allt vad musicerande heter - och detta utan att du ens hört låten!

Ja, jag kan ärligt säga att mina fördomar är hämtade från hennes politiska karriär. Jag förväntar mig ungefär samma kvalitet inom hennes musikaliska.

Förväntar du dig mer?

All heder åt Warner för att de isf funnit en musikalisk talang.

Inflytande o bestämmanderätt har givetvis bara Warner-folk över Warners resurser. Åsikter kan vem som helst ha. Det är som du själv sa ingen sovjetkolchos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skivbolagen enbart drivs i vinstsyfte är skittråkigt, och de som försöker driva skivbolag på någon sorts ideologisk bas försvinner nästan innan dom skapades.

Att småbolagen går omkull tror jag är felaktigt, tvärtom är det just nu lysande tider för de smalare delarna av branschen. Naturligtvis på en annan nivå än storbolagen, men många klarar sig och klarar sig bra.

Jag förstår vad du menar, men samtidigt måste du ju också veta att bredden är enorm idag och att en hårt kommersialiserad popbransch inte nödvändigtvs påverkar hela spektrat av bolag, livescener och musiker?

Alla får plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att branschen gör denna prio är som du säger inget nytt, men betänk hur fattig den hade varit om BARA Linda Rosing fått plats.... det är ju ditåt vi går.

Jag håller inte alls med.

Idag är branschen bredare än någonsin, folk startar oberoende småbolag och nya distributionskanaler som aldrig förr.

Jämför detta med sextiotalet, då skivbolagen, radion och förlagen hade all makt.

Skulle vilja påstå att allt mer eller mindre ägs av de stora, speciellt distribution.

Men det är ett annat problem. Att starta nytt är inte hindrat av det artikeln beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflytande o bestämmanderätt har givetvis bara Warner-folk över Warners resurser.

Med detta i minnet, tycker du inte själv att gnällandet blir lite poänglöst då?

Warner hindrar ju inte dig från att starta eget eller släppa musik på Lilla Oberoende Records, stjäl inga resurser från någon annan än sig själva och påverkar egentligen bara dem som köper musiken.

Om jag tycker att Pepsi är godare än Coca-Cola kan jag välja att starta insändarstormar och gnälltrådar på forum där jag tokdissar Colans dåliga kolsyra (😛 jaja men ni fattar vad jag menar) - eller helt enkelt köpa Pepsi. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
.. det är inte upp till dig att kräva en annorlunda resursfördelning av Warner.

Det enda du kan göra är att starta eller stödja alternativ. Trist gnäll gör ingen människa glad, den saken är säker.

Musik verkar du ju inte bry dig om, annat än som möjlig hjälp att förpacka en ytlig produkt.

Givetvis bryr jag mig om musik. Jag har inte hört Rosings singel, är den bra?

😛

För det första, tycka kan man göra om vad som helst. Även privata företags val att använda sina resurser på. Speciellt när ett vanligt argument numera är att man inte vågar satsa på nya akter. Man har ju för lite pengar nu när det laddas ner ist för köps CD.

För det andra så är inte syftet att göra nån glad, med mitt sk gnäll.

Tvärtom kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skivbolagen enbart drivs i vinstsyfte är skittråkigt, och de som försöker driva skivbolag på någon sorts ideologisk bas försvinner nästan innan dom skapades.

Att småbolagen går omkull tror jag är felaktigt, tvärtom är det just nu lysande tider för de smalare delarna av branschen. Naturligtvis på en annan nivå än storbolagen, men många klarar sig och klarar sig bra.

Jag förstår vad du menar, men samtidigt måste du ju också veta att bredden är enorm idag och att en hårt kommersialiserad popbransch inte nödvändigtvs påverkar hela spektrat av bolag, livescener och musiker?

Alla får plats!

Det produceras oändligt mycket mer musik idag, ja, men ska man vara elitistisk och hård så är det mesta ganska kass. Väldigt svårt att hitta bra välproducerad musik om man börjar leta efter mer alternativa saker. Plus att nästan allt utom storbolags-pop-branchen inte genererar några pengar att prata om.

Däremot är det lättare att som kommersiell pop-producent att få jobb nu. Den marknaden har öppnats upp på ett helt nytt sätt vilket är kul (melodifestivalbakgrunder, idol, dokusåpaartister osv, alltså snabba enklare jobb). Många halvetablerade ges chansen, och att få jobb där man hörs genererar fler jobb... Förr var det en sluten krets som tog allt och så är det inte längre. Vilket många av dom där gamla rävarna är ganska bittra över..

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första, tycka kan man göra om vad som helst.

Det stämmer.

Jag tycker du verkar vara en i raden av bittra musiker som känner på sig att musikkarriärmöjligheterna tagit slut, och lägger skulden hos musikbranschen.

Men jag kan ha fel. 😳

Min poäng: Varför inte använda sin frustration till något positivt istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Jomen vänta nu; Chrille Pettersson vek väl ut sig? 😄

Men det var väl inte i Playboy, o han var väl inte musiker?? 😳

Tante illa upp. Det var väl mest menat att i skämtsam ton visa att inte bara silikontuttar får mediadisplay... eller nåt. Det var säkert inte playboy, men nån herrsnuskblaska var det väl.

F ö svarade Hellpig än mer sakligt ett par rader upp... Jag hade glömt den Thåströmstoryn, men nu blev jag påmind. Det var väl hans Holländska år.

tjing

Aah! 🙂 Tog det inte så heller!

Det jag försökte säga från början var att de som har talang för något, vad det månde vara, bör få företräde vid sin läst.

Det var lika illa att herr pettersson fick vika ut sig som att Linda R får ett skivkontrakt pga att hon är känd för sina utvik o big brother-insats.

Ingen ska ens försöka inbilla någon om att det är pga hennes musikaliska kvaliteter.

Men det är vanligare att skivindustrin lyfter in utviksbrudar som musikartister än att porrbranschen lyfter in musiker som utvik.

Porrbranschen håller högre kvalitetsmått på det sättet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Skulle vilja påstå att allt mer eller mindre ägs av de stora, speciellt distribution.

Det kan du ju påstå, men det stämmer inte. 😳

OK, tala om för oss hur det ist ligger till.

Vilka stora distr kanaler finns att tillgå som inte på nåt sätt ägs av någon av de stora bolagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
För det första, tycka kan man göra om vad som helst.

Det stämmer.

Jag tycker du verkar vara en i raden av bittra musiker som känner på sig att musikkarriärmöjligheterna tagit slut, och lägger skulden hos musikbranschen.

Men jag kan ha fel. 😳

Min poäng: Varför inte använda sin frustration till något positivt istället?

Nej, du tycker inte, du gissar.

Se tidigare inlägg om just det. 🙂

Dessutom så kanske jag mer är här i egenskap av studioarbetare, dels som producent, dels som ljudtekniker. Har spelat in en hel del som både lyckats o inte. En del som man trott på som verkligen berört, o annat som berört mindre men kanske lyckats bättre.

Ang min energi, så räcker den både till det ena o det andra.

Men du har rätt när du använder ordet frustration. Jag känner en viss frustration att musik som jag anser vara en kulturyttring, inte att jämföra med Coca Cola eller Pepsi, översvämmas allt mer av konstgjorda produkter. Och DET är skulden som isf musikbranschen kan tänkas bära. Musiken som kultur förstörs, o degraderas till en ankdamm för dokusåpastjärnor, fd sportprofiler o utviksbrudar.

Plats för alla nämner du också. Var finns platsen? I etern? I distributionsnäten?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Varför måste du ha tillgång till en "stor distributionskanal"? Kan du inte börja med något litet och växa därifrån? Vill du åka på världsturné direkt?

Du kan lägga ner det där 'du'-snacket.

Det handlade inte om vad jag som person anser mig behöva eller inte, utan hur musikbranschen som stort ser ut.

Hur kan ett litet skivbolag få ut sin produkt utan ett stort fungerande distributionsnät? Hur hamnar de små akterna i cd-hyllan på Åhléns? Hur hamnar de små akterna på spellistorna på radiostationerna utan personliga ryggdunkarkontakter?

Svaret är att de inte gör det.

Och det kanske inte är så mycket mer att säga om det, för spelreglerna för marknaden ser ut som de gör. Men vi ska inte låtsas som nåt annat. Det är nästan utan undantag att de stora bolagen, inte helt sällan samägda med mediakanaler, totalt dominerar o bestämmer vad som kommer ut till publiken/kunderna. Man kan tycka det är OK, eller inte. Men man kan inte låtsas som att det inte är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste du ha tillgång till en "stor distributionskanal"? Kan du inte börja med något litet och växa därifrån? Vill du åka på världsturné direkt?

Du kan lägga ner det där 'du'-snacket.

Det handlade inte om vad jag som person anser mig behöva eller inte, utan hur musikbranschen som stort ser ut.

Hur kan ett litet skivbolag få ut sin produkt utan ett stort fungerande distributionsnät? Hur hamnar de små akterna i cd-hyllan på Åhléns? Hur hamnar de små akterna på spellistorna på radiostationerna utan personliga ryggdunkarkontakter?

Svaret är att de inte gör det.

Och det kanske inte är så mycket mer att säga om det, för spelreglerna för marknaden ser ut som de gör. Men vi ska inte låtsas som nåt annat. Det är nästan utan undantag att de stora bolagen, inte helt sällan samägda med mediakanaler, totalt dominerar o bestämmer vad som kommer ut till publiken/kunderna. Man kan tycka det är OK, eller inte. Men man kan inte låtsas som att det inte är så.

Jag är medveten om hur det ser ut, men har samtidigt inga problem med att hitta musik jag vill ha. Bara att leta i skivaffärer på nätet, myspace, itunes, fildelningsnätverk, det finns massor!

Att den musiken som finns på åhléns finns på åhléns beror på att åhléns inte är inriktade på just skivförsäljning utan allt möjligt. De tar in det som säljer bra eller väntas sälja bra, och gör reklam för det. Jag har många kompisar som spelar i mer eller mindre framgångsrika band inom sin genre, och det verkar inte vara några problem med vare sig spelningar eller skivsläpp, så länge man är tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan ett litet skivbolag få ut sin produkt utan ett stort fungerande distributionsnät?

Via sin egna hemsida, via iTunes, postorderföretag eller något av de tusentals internationella oberoende genrespecifika distributionsnät som finns.

Hur hamnar de små akterna i cd-hyllan på Åhléns?

Är du säker på att dom vill vara där?

Åhléns säljer dåligt idag, bättre går det för Amazon.com.

Hur hamnar de små akterna på spellistorna på radiostationerna utan personliga ryggdunkarkontakter?

I Sverige räcker det med att skicka en bra låt till musikproducenterna på P3.

Jag säger absolut inte att det tillhör vanligheterna, men det förekommer och hitills i år har väl P3 breakat 3-4 ganska stora akter utan konventionellt skivkontrakt, med I Am From Barcelona i spetsen.

Detta var totalt omöjligt för 20 år sedan, då "ryggdunkarkontakterna" faktiskt hade all makt.

Jag säger inte att småbolagen och alternativscenen är i närheten av popvärldens volymer, men det är utan tvekan lättare idag att sälja smal musik utanför majorbolagens kontroll än det var förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...