Jump to content
Annons

The Beach Boys

nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Ju förr du fattar att The Beach Boys var så oerhört mycket mer än fem gubbar i randiga skjortor som sjöng om att surfa, desto bättre.

Bandet spelade in bra skivor från 1962 till 1985. Nästan 20 år. Känn på den ni.

Visst, den kreativa toppen låg helt klart under femårsperioden 63-68, men det finns gott om pärlor från långt senare i deras karriär.

Surfhitsen då? Jo, dom skrev bandet 1962 och ett drygt år framåt. Nöjesindustrins behov av att katalogisera och sätta onödiga etiketter har gjort att vi får dras med "Best of"-plattor av Beach Boys som innehåller 50% surf- och bil-låtar, i evighet.

Några konkreta tips då.

1966 kom världens bästa album Pet Sounds. Skaffa den skivan. Gör det bara. Nu.

1967 gjorde Brian Wilson, gruppens låtskrivare, albumet Smile som dock aldrig fördigställdes eller släpptes. I år har han äntligen skrivit färdigt plattan och spelat in en komplett version av detta mystiska mästerverk.

Jag har grävt i Smile-mytologin i ett decennium och det finns hur mycket som helst att säga egentligen.

I korthet innehåller den världens bästa låt, Good Vibrations och resten av spåren på plattan är uppbyggda på samma collage-aktiga vis. Fantastisk musik är det.

Håll utkik efter Smile, kommer nog i höst.

1977 gjorde trummisen Dennis Wilson soloplattan Pacific Ocean Blue.

Denna skiva är i princip omöjlig att få tag i men kommer snart ut igen, efter påtryckningar från musikfans världen över.

Låter inte nånstans som Beach Boys, men helt fantastiskt på andra vis.

Vissa har jämfört den med samtida Pink Floyd-album, och det är väl inte helt fel..

Andra mindre kända riktigt riktigt bra Beach Boys-låtar i urval:

Forever

This Whole World

All I Wanna Do

All This Is That

Sail On Sailor

The Trader

Til I Die

Good Timin'

...är alla från gruppens post-Capitol period. Kolla in!

Och glöm inte hitsen för all del. Det mesta där knäcker vad som helst som spelas i radion idag.

Tycker jag.

Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter oändligt tråkigt. Måste vara att jag är för ung eller något, för jag ser/hör inte någonting som är unikt med det där bandet.

Ok, dom sjunger jävligt mycket och bygger låtarna på all denhär hemska falsettsången, men tycker mest det låter illa.

Dela på andra sajter

Tycker det låter oändligt tråkigt. Måste vara att jag är för ung eller något, ...

Har inget alls med ålder att göra, däremot med snille och smak.

Du får väl hålla dig till Marit Bergman?

Dela på andra sajter

mitt band är en hel del inspirerat av Beach Boys.

min favorit låt med dom just nu är faktist "wouldn´t it be nice"

Skulle vara kul att få höra. Upp med en demo!

Dela på andra sajter

Tycker det låter oändligt tråkigt. Måste vara att jag är för ung eller något, ...

Har inget alls med ålder att göra, däremot med snille och smak.

Du får väl hålla dig till Marit Bergman?

Jao..

Musikaliskt och kompositionsmässigt är det ju i så fall roligare att lyssna på Bach.

Dela på andra sajter

BB känns nästan lite schizofrena. Jag gillar den personligheten i bandet som hällde ur sig mästerverk typ "God only knows" - huga, vilken låt.

Däremot ger jag inte så mycket för typen som gav oss "Surfin USA" osv.

Dela på andra sajter

...

Däremot ger jag inte så mycket för typen som gav oss "Surfin USA" osv.

Eller Kokomo.... ..ryyyyys....

Det värsta som finns är när man berättar att man är Beach Boys-fan, och så börjar tjejen (det är alltid en tjej) sjunga "aruba, jamaica, uuuuuuu I wanna take her to bermuda, bahama..........".

Dela på andra sajter

Stämmer.

Har hört giget i flera versioner och kan varmt rekommendera alla som kan att gå.

dessutom: Det är till största delen Wondermints/Fosketts förtjänst att det låter så bra. BW är helt väck, vet jag från säkra källor.

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Fin tråd.

Jag är uppväxt med Beach Boys. Farsan pumpade alltid Pet Sounds hemma. Fattade väl inte riktigt då, men nu ger dom fan tårar i ögonen.

Hört Barenaked Ladies - Brian Wilson?

Skulle vilja skriva en sån text...

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hört Barenaked Ladies - Brian Wilson?

"Lyin in bed, just like Brian Wilson did..." Bra platta hela BNL första, ämne för ny Musiktips-tråd nästan....

Faktiskt.

Ni hörde det från en hiphopskalle.

Dela på andra sajter

En liten fråga när vi ändå är inne på surfare. Det finns någon gitarrist som gjorde sig känd då. Han hammrade på gitarren ngt, såg ett program för evigheter sen, men minns ej vad han heter. Ringer det några klockor?

Dela på andra sajter

En liten fråga när vi ändå är inne på surfare. Det finns någon gitarrist som gjorde sig känd då. Han hammrade på gitarren ngt, såg ett program för evigheter sen, men minns ej vad han heter. Ringer det några klockor?

Du tänker på sån där Quentin Tarantino surfgitarr va? Rätt långt från Beach Boys...

Dela på andra sajter

Jo, men det är surfmusik. Skit samma om det är beachboys eller inte, var mer en förfrågan om någon visste vad han hette. Tror att det kan varit en sån tarantino grej... inte säker dock.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.