Jump to content
Annons

M$ Vista och musikproduktion

drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Kollade in Propellerheads sida idag.

Dem har testat Vista och det mesta verkar funka.

Men det som gjorde mig orolig var att det kan bli problem med Rewire:

ReWire and Rex

As a result of the enhanced security features in Windows Vista, Reason can no longer install the ReWire Shared Library and the Rex Shared Library properly. Early migrators to Windows Vista may experience problems when trying to use a Rewire system as well as problems using non-Propellerhead applications that read Rex files. Propellerhead Software is working on a solution for these problems. However, at this point in time we unfortunately can not tell when that solution will be available. Any news will be posted on our web site.

Dela på andra sajter

Annons

Service Pack 1 gott folk! Innan dess är det inte värt att slita håren av sig i frustration.

Dela på andra sajter

Det bästa är väl att hålla sig till XP så länge det funkar till det man gör med datorn... Laga inte det som inte är trasigt, som jag brukar säga. En annan anledning är väl systemkraven som brukar dra iväg för varje nytt windows-släpp. Om man sysslar med musik vill man ju ha så mycket kräm som möjligt till musikprogrammen - inte till operativsystemet.

Dela på andra sajter

Det bästa är väl att hålla sig till XP så länge det funkar till det man gör med datorn... Laga inte det som inte är trasigt, som jag brukar säga. En annan anledning är väl systemkraven som brukar dra iväg för varje nytt windows-släpp. Om man sysslar med musik vill man ju ha så mycket kräm som möjligt till musikprogrammen - inte till operativsystemet.

Du har delvis rätt, laga inte nåt som inte behöver lagas. Men i det här fallet är det lite annorlunda. Har man en dator med en processor med en kärna, då kan man hållasig till XP 🙂 Men har man som jag en dator med en processor med flera kärnor (dual core, i januari kommer quadcore), så måste man ha vista för att man ska kunna utnyttja processorn fullt ut. Kör man XP kan man lika gärna köpa processor med en kärna, då xp inte utnyttjar det hela. Det visar flera tester.

Men ett tips är: Ha flera hårddiskar, och kör både och. XP som det "säkra" osv, och vista. Till man känner att vista funkar smärtfritt. 🙂

Dela på andra sajter

Men har man som jag en dator med en processor med flera kärnor (dual core, i januari kommer  quadcore), så måste man ha vista för att man ska kunna utnyttja processorn fullt ut. Kör man XP kan man lika gärna köpa processor med en kärna, då xp inte utnyttjar det hela. Det visar flera tester.

Det vore intressant att veta vad du refererar till. Såvitt jag känner till så gäller detta endast de program/processer som har med operativsystemet att göra, inte den uppsjö av musikprogram som redan finns och som är optimerade för två eller fler kärnor under XP.

Dela på andra sajter

Eller så håller man sig till XP. Eller skrotar PC:n och skaffar Mac. Är bra sugen...

Ja, eller kombinationen. 😏

Dvs. Mac och kör de program som inte finns i äkta OSX-version, genom Parallels Desktop och Windows XP.

Dela på andra sajter

En annan anledning är väl systemkraven som brukar dra iväg för varje nytt windows-släpp. Om man sysslar med musik vill man ju ha så mycket kräm som möjligt till musikprogrammen - inte till operativsystemet.

Så sant, så sant. Avvakta är tipset.

För annan (o)rolig läsning om Vista se en av utvecklarnas berättelse. (De värsta formuleringarna har dock tagits bort i efterhand...)

Lite blog om det hela...

Redigerat av milton
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men har man som jag en dator med en processor med flera kärnor (dual core, i januari kommer  quadcore), så måste man ha vista för att man ska kunna utnyttja processorn fullt ut. Kör man XP kan man lika gärna köpa processor med en kärna, då xp inte utnyttjar det hela. Det visar flera tester.

Det vore intressant att veta vad du refererar till. Såvitt jag känner till så gäller detta endast de program/processer som har med operativsystemet att göra, inte den uppsjö av musikprogram som redan finns och som är optimerade för två eller fler kärnor under XP.

Lite nyfiken på detta också.

Windows funkar på flera kärnor utan problem idag.

Många mjukvaror klarar redan flera cores (dvs dem är multitrådade utom Reason skäms Propellerheads).

Man kan ha tweakat OS men fan vet om det gör sådan väsentlig skillnad på mjukvaror som rullar redan på flera kärnor.

Kanske har man optimerat kalenderfunktioner får flera kärnor i Vista 😏

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
Propellerhead Software is working on a solution for these problems. However, at this point in time we unfortunately can not tell when that solution will be available.

Färdigt!

Rewire- och Rex-biblioteken har fått nya installationsprogram för Windows Vista. De kan hämtas här.

Därmed torde Propellerheads mjukvaror vara fullt kompatibla med Windows Vista.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Propellerhead Software is working on a solution for these problems. However, at this point in time we unfortunately can not tell when that solution will be available.

Färdigt!

Rewire- och Rex-biblioteken har fått nya installationsprogram för Windows Vista. De kan hämtas här.

Därmed torde Propellerheads mjukvaror vara fullt kompatibla med Windows Vista.

Är man verkligen sugen på Vista?

När man äntligen fått sin PC att funka med XP.

Dela på andra sajter

Inte jag iaf. Jag har pyntat om Windows XP:s grafiska interface, så det ser snyggt ut. 😆 Och ändå drar det inte mer kräm än XP brukar ta med 'Classic' ala Win2000, eller XP:s standardutseende 'Luna'.

Windows Vista däremot suger åt sig datorprestanda, så jag väntar...

Dela på andra sajter

Inte jag iaf. Jag har pyntat om Windows XP:s grafiska interface, så det ser snyggt ut. 😆 Och ändå drar det inte mer kräm än XP brukar ta med 'Classic' ala Win2000, eller XP:s standardutseende 'Luna'.

Windows Vista däremot suger åt sig datorprestanda, så jag väntar...

Jag körde Vista för jobbets räkning på gammal bärbar PC... visst drog Vista mycket resurser. Om man körde med alla bjällror och visslor påslagna och det kan man ju ge f i att göra eftersom det egentligen inte tillför något. Annars var det rätt lugnt 😆

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
vizay (oregistrerad)

Det där med att vista drar mer resurser är ju något ganska välkänt men jag har börjat fundera lite över vilka resurser som verkligen utnyttjas och hur det kan vara positivt eller negativt för just musikproduktion.

Om jag inte minns helt fel så körs ju t.ex. allt grafiskt krimskrams på grafikkortet istället för på processorn, det säger mig rent logiskt att det faktiskt borde finnas mer processor att utnyttja i t.ex. musikprogram.

Jag har däremot inte undersökt vad som går på CPU'n och om det finns andra nya funktioner som istället utnyttjar den så det blir en likvärdig situation som idag med XP, eller kanske tom. värre.

Sen är det ju också så att en version av vista kommer med 64-bitars stöd, det är ju det första skarpa (och seriösa) windowset som har detta (nej jag räknar inte med XP 64bit, det var bara ett experiment, ett sätt för MS att ge hårdvaruföretag möjlighet att testa drivrutiner i 64bits miljö).

Iom att det nu är mer eller mindre skarpt så känns det bara som en tidsfråga innan företag som steinberg, ableton, propellerheads och dyl. hänger på och gör sina miljöer fullt optimerade för 64-bit arkitekturen. (är inte VST3 redan byggt med stöd för 64-bit?)

Det skulle vara intressant att se rena tester där man har två separata men identiska diskar i samma burk, en med XP och en med Vista, och sen göra seriösa tester i de olika produktionsmiljöerna för att se hur prestandan skiljer sig mellan de båda.

[edit]Fixade lite stavfel etc.

Redigerat av vizay
Dela på andra sajter

jag ser fram emot vista och kommer antagligen skaffa det så fort som möjligt..

dels för att mina 3,3gb minnne blir 4 i vista då xp32bitars inte klarar 4gb minne..

dels för att jag har processor med dubbla kärnor..

och dels för att det är snyggt..

det där med att vänta till sp1 och sådant..det är alltid folk som vill vara duktiga,och säga det..men faktum är att jag skaffat varenda nytt operativ system sedan win95 direkt när de kommit och jag har inte lidit av det...

men det är upp till er om ni vill sitta och trycka på erat stenålders interface..

😆

Dela på andra sajter

jag ser fram emot vista och kommer antagligen skaffa det så fort som möjligt..

dels för att mina 3,3gb minnne blir 4 i vista då xp32bitars inte klarar 4gb minne..

dels för att jag har processor med dubbla kärnor..

och dels för att det är snyggt..

det där med att vänta till sp1 och sådant..det är alltid folk som vill vara duktiga,och säga det..men faktum är att jag skaffat varenda nytt operativ system sedan win95 direkt när de kommit och jag har inte lidit av det...

men det är upp till er om ni vill sitta och trycka på erat stenålders interface..

😮

Stenåldersinterface? Vad pratar du om - ny suverän funktionalitet eller något slags flashigt utaseende som du kunnat åstadkomma i linux sedan länge?

Dela på andra sajter

Windows har haft stöd för processorer med dubbla kärnor from. Win 2K om ja inte minns fel.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Stenåldersinterface?

Han menar att det är viktigt i musikproduktion att ha en massa fadein och fadeout på menyer så det tar längre tid att öppna dem och så att användargränssnittet äter processor och använder grafikkortet effektivare (=mera värme om man har kallt i sin studio). Sånt är viktigt. Alla barn köper sitt godis närmast baserat på utseende.

Dela på andra sajter

Stenåldersinterface?

Han menar att det är viktigt i musikproduktion att ha en massa fadein och fadeout på menyer så det tar längre tid att öppna dem och så att användargränssnittet äter processor och använder grafikkortet effektivare (=mera värme om man har kallt i sin studio). Sånt är viktigt. Alla barn köper sitt godis närmast baserat på utseende.

😱😄😠

Dela på andra sajter

Ett interface behöver inte handla om att det är grafiskt avancerat, utan det kan ju även vara mer intuitivt, något som jag inte skulle kalla windows xp för. Dra paralell mellan Tracktion och en funktionsmässig motsvarig version av Cubase. Nu gillar jag personlingen inte tracktion, men själva poängen är att du ska komma åt allt fort, något som jag aldrig upplevt i cubase under den tiden jag körde det. Det är ju dock en smaksak, vad som är intuitivt för mig kanske är bökigt för andra. Ville bara poängtera att interface inte bara handlar om flashiga grejjer.

Dela på andra sajter

Stenåldersinterface?

😆😆😆

haha...ja det var bättre förr...windows 95 är mitt tips ifalll att man vill slippa attsådant...

fast jag har iofs hört att man kan stänga av effekter man inte vill ha...

alla kommer förr eller senare få krypa till korset och upgradera sig..och om ett halvår kommer xp att framstå som stenålders...

det är alltid sådanhär domedags profetsior när det ska släppas något nytt..varge gång det släpps en ny directx tlx...

och varge gång när man tittar tillbaka på dem med facit i hand..så var de bara bullshit...

jag själv har kraft i min burk..och jag spenderar en väldig massa tid framför den...och ser därför fram emot smidigare användning och snyggare miljöer..

men jag antar att jag är undantaget som bekräftar regeln....

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Gammal tråd och vad jag hittar så har Reason fortfarande inte stöd för Vista 64? 🙂

Det står ju tex:

Propellerhead Reason 4 System Requirements:

Windows:

Windows XP SP2 or Vista

(http://www.floridamusicco.com/proddetail~prod~reason_4.htm)

Men det står ju inte speceficerat vilken Vista -version. Någon som vet något?

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag kontaktade Prophellerhead och de sade att Reason fungerade fint under Vista64-bit fast bara som 32-bit-applikation och de hade inga kommentarer om framtida utvecklingar av en 64-bits version. Men då vet jag att det funkar iaf, gött. 🙂

Och med 64-bitars OS så kan man ändå utnyttja hela 4Gb på 32bit-applikationer till skillnad från 3Gb-gränsen som finns hos 32-bitars OS, så en del prestandaökning blir det även på programmen som fortfarande e 32-bitars, om man går över till 64bitars system, vilket jag nog snart gör. 😛 Men det e främst med Cubase jag vill kunna utnyttja med 64bitars.

/M

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.