thrinithan (oregistrerad) Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 (redigerat) Har för tillfället lånat hem en Tascam MSR-16 rullbandare för att hjälpa några arbetskompisar köra över en massa gammal inspelad musik till datorn. Prylkåt som man är så började jag ganska snabbt fundera på att införskaffa mig en liten rullbandare (2-4 kanaler) för att det skulle vara enormt roligt att ha en samtidigt som jag inte tackar nej till lite bandkompression i slutet av mastringsfasen 🙂 Sen ser det ju häftigt ut att ha en sån stående i studion också 😳 Till frågorna då... Har sett lite rullbandare till salu här och där och ett märke som dyker upp då och då är Otari. Är detta märke något att ha... tänker främst då på modell MTR20 men även en rullbandare som jag hittade på deras hemsida som heter MX-5050B III? MX-5050B III verkar vara en rätt hyffsad ny rullbandare... finns det tillverkare som gör rullbandare än idag och vad för pris ligger dom i på ett ca? Eftersom jag precis håller på att lära mig om rullbandare så får ni gärna tipsa om sidor med värdefull information till en newbie 😄 Redigerat 4 december 2006 av thrinithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 (redigerat) Studer lade ned sin A827 någon gång i början av 2000 talet: http://www.studer.ch/index.aspx?menu_id=3&...product_id%3d21 En ny A827 gick väl loss på en ca 800-900 000 Sek + moms. Man kan göra klipp och hitta dessa beggade för en 250-350 000 Sek 😳 Klassiska tillverkare av bandare är Otari, Studer, MCI etc. Tascam och Fostex gjorde också multitrack maskiner. Sedan fanns det Lyrec, Soundcraft med flera. Men skall man köpa nåt beggad så gäller det nog att köpa Otari, MCI, Studer, Tascam eller Fostex om man skall hitta reservdelar. Toppklass är Studer som jag tror fortfarande tillhandahåller reservdelar. Bo Hansén kan man alltid kolla med. Finns på forumet och är kung på analoga grejer. Edit: Det verkar som om Studer faktiskt fortfarande tillverkar A827. Och här har du en länk till några beggade http://www.mixmasters.com.au/used/multi.htm Redigerat 4 december 2006 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 Här är ett bra ställe att köpa begagnade bandare, dyker upp Studer-maskiner då och då. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12607 Innan du ger dig på analogbandare, leta reda på någon detaljerad servicemanual. Lås på om Bias, azimuth med mera så du vet hur du skall justera -- gör mycket stor skillnad. Band är numera svårt att få tag på, efterfrågan är ju inte så stor. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 (redigerat) Här är ett bra ställe att köpa begagnade bandare, dyker upp Studer-maskiner då och då. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12607 Innan du ger dig på analogbandare, leta reda på någon detaljerad servicemanual. Lås på om Bias, azimuth med mera så du vet hur du skall justera -- gör mycket stor skillnad. Band är numera svårt att få tag på, efterfrågan är ju inte så stor. Gunnar Bra tips. Såg att SVT hade en riktigt exotiskt produkttill salu: Bel BDE-6000S DIGITAL LAY OFF RECORDER. Denna burk använde man för att sampla ljud när man redigerade video för att man skulle kunna göra crossfades mellan scener... en klassiker 😳 Eller varför inte gammal god tape för 100 spänn per styck, i obruten förpackning. Men höjdaren är nog monitorställningen. http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed Ett måste när man kör med flera skärmar till sin dator. 🙂😄😄 Redigerat 4 december 2006 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 tack för tipsen! Studer B67 (2 kanaler) ser ju ganska instressant ut eftersom jag hels inte vill ha mer än 2-4 kanaler (till att börja med 😄). Hade mera tänkt bandaren som en mastringspryl och då behöver man ju inte mer än 2 kanaler egentligen. Dom har 2 såna till salu på SVT. 3000:- är ju ett fint pris också... vad vet ni om denna modellen? Är den något att ha? Vad är det för tum på banden? Är dom så billiga för att dom är slitna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 Med analoga bandare och mixerbord gäller oftast detsamma som med veteranbilar: Köp bara om du kan och har lust att mecka en del. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 du glömde en av reglerna. Enda sättet att lära sig är att pröva 😄 Är medveten om att det säkert kommer bli en hel del att pillra i den, men allt med musik är ju roligt så varför inte 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 dom är nog rätt slitna, och behöver kalibreras o restaureras lite.. som jag ser det så sitter det 1/4" alternativt 1/3 ":s band på en av dom!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 ok... ja kalibrering krävs väl nästan så fort man flyttat en bandare men jag förstår vad du menar. Hur mycket spelar storleken på banden in kvalitetsmässigt? Dvs hur mycket bättre kvalitet får du om du har 2 spår på 1/4 mot 1/2 osv... Sen spelar ju banden i sig roll också beroende på om dom är mycket använda och så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 Huvvaligen.. Skit i såna dinosarier om du inte lyder trombonistens råd. lås skriver han .. Men han menar läs. Skötte själv en Otari MTR90 under 80-talets mitt och det var ett jädra Bias och Azimmutpulande och referenstoner och nivåer hit och dit.. Att dessutom mastra på en analogbanadare verkar inte så smart heller.. Inte 2006 i alla fall. 😛 Det enda jag kan tänka mig att använda en analogbandarare till idag vore väl i så fall att spela in trummor på .. Bandkompressionen är ganska juste där 😛 Att mastra. på.. ALDRIG 😉 Vilket sound eftersträvar du egentligen ? Fast visst kan det vara kul att ha en 4-kanalre stånende.. Men se den mer som en effektburk då i stället för en "hifi-pryl" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 Att mastra. på.. ALDRIG Vilket sound eftersträvar du egentligen ? antagligen bandkompressionen man vill ha på mastern! det är det jag är ute efter när jag lirar in på band.. jag gillar sättet att jobba med band med.. det är asschysst feeling!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 5 december 2006 Dela Postat 5 december 2006 (redigerat) Mera experimenterande än blodigt allvar kommer det ju vara såklart 😉 Hade vart en riktigt kul grej att leka med... bara för att. 😛 Och precis som IDF skriver så är ju bandkompression helt super nice... och har ju en rullbandare hemma nu och det är helt jätteskönt arbetssätt att bokstavligen snurra på band för att spola 😛 Redigerat 5 december 2006 av thrinithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.