Rawbert Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 (redigerat) Är det någon här på forumet som kör Cubase på Mac... speciellt Cubase4? Isåfall, funkar det bra?... Obs! Ingen Logic propaganda tack! 😮 edit: ämnesbeskrivning Redigerat 9 december 2006 av Rawbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 (redigerat) Cubase finns väl för Mac ? 😮 Så det bör väl fungera lika bra som för Pc ? Minimum System RequirementsThe minimum system requirements state the minimal specification your computer must have to be able to use the software. A more powerful system may be required for certain tasks or larger projects. You can find more information about computer system specification and setup here. Mac OS X Version 10.4 Power Mac G4 1 GHz or Core Solo 1.5 GHz 512 MB RAM Display Resolution 1024x768 pixels DVD drive required for installation CoreAudio compatible audio hardware USB port required for Steinberg Key (copy protection device)* Internet connection required for license activation Windows XP Home or XP Professional Pentium/Athlon 1.4 GHz 512 MB RAM Windows DirectX compatible audio hardware (ASIO compatible audio hardware recommended for low latency performance) Display resolution 1024x768 DVD-ROM drive required for installation USB port required for Steinberg Key (copy protection device)* Internet connection required for license activation Redigerat 3 december 2006 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joelstromgren Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Har kört SX länge och det funkar mycket bra och 4:an lika så. 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joelstromgren Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 (redigerat) Fast du kan ju alltid köra Logic 😮😱 Redigerat 3 december 2006 av Joelstromgren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Jag har kört både SE1 och SX3 på Mac och det funkar inte mer annorlunda än PC - bortsett från att de flesta freeware-pluggar bara kompileras för Windows. Kommersiella VST-pluggar finns trots allt för Mac också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rawbert Postat 9 december 2006 Trådstartare Dela Postat 9 december 2006 Var i en musikaffär idag och provade cubase 4 på en mac.... det var en katastrof! vet inte hur många gånger på den korta stunden jag lekte med programmet som det kraschade... b la när man stängde av insert effekter... och ja programmet var uppgraderat... provade också att köra 4:an på en frost ... inga problem där inte... vad ska man säga, blir nog så att jag håller mig till pc i fortsättningen också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Det är som jag säger. Cubase 4 suger fett. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rawbert Postat 9 december 2006 Trådstartare Dela Postat 9 december 2006 Det är som jag säger. Cubase 4 suger fett. På mac ja... men det verkar ju funka bättre till pc... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fredrik @ mi7 Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Det är som jag säger. Cubase 4 suger fett. Hej kära spaceman. Varje inlägg sätter nya lågvattensmärken. Du börjar ju bli riktigt pinsam. Jag har under massor av tillfällen erbjudit dig hjälp att få ditt system att rulla så bra som jag vet C4 kan göra. Men trotts detta så är det samma visa dag in och dag ut. Cubase 4 kan bli bättre och kommer att bli bättre efter hand som Steinberg får in rapporter och kan lösa de problem man blir uppmärksammade på. Men att gå så långt som att säga att "det suger" är väl att ta i i överkant. Som jag redan har sagt vid ett par tillfällen är denna release den med minsta problem vi på MI7 har haft att göra med och det är dagens sanning det lovar jag och det samma gäller nog för att de versioner av Cubase som jag har sålt under min 10 år i musikaffär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fredrik @ mi7 Postat 9 december 2006 Dela Postat 9 december 2006 Är det någon här på forumet som kör Cubase på Mac... speciellt Cubase4?Isåfall, funkar det bra?... Hallå Rawbert Jag kör Cubase till 100% på Mac både på jobbet och privat (och har så gjort sedan 1995). Det är absolut ett bra program och med Apples flytt över till Intel så rullar det som aldrig för på Mac. Jag har framförallt kört C4 på min MacBook och då det är en Intel-Mac har jag inte haft så stor möjligheter att testa den med allehanda tredjepart pluggar. Det är nämligen detta som jag tror kan har skapat det problem som du beskriver tidigare i denna tråd. Jag har inte själv upplevt just det problem så du beskriver och då har jag köra C4 rätt mycket sedan mitten av September. Jag har dock varit med om ett par "dyk" i samband med att jag har stängt projekt eller stängt hela programmet i samband med att ett projekt har varit öppet. Dessutom har jag haft ett par "dyk" när jag har använt MediaBay. Men det är nog allt jag kan erinra mig så här sent en lördag. Det är dock så att en Mac med pluggar som bygger på gamla VST specar eller som har fått för lite vård och kärlek har samma tendens att bete sig illa som en PC som inte är vältrimmad. Du får gärna skicka mig ett PM med vilken butik det var som du hälsade på och hade problem så skall jag se till att sätta en av våra support-gubbar på att lösa det. Vi vill ju självklart att C4 skall rulla så bra det bara är möjligt ute hos våra återförsäljare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Det är som jag säger. Cubase 4 suger fett. Hej kära spaceman. Varje inlägg sätter nya lågvattensmärken. Du börjar ju bli riktigt pinsam. Jag har under massor av tillfällen erbjudit dig hjälp att få ditt system att rulla så bra som jag vet C4 kan göra. Men trotts detta så är det samma visa dag in och dag ut. Jag kan förstå Spacemans frustration när han inte får programmet att fungera på sitt system. Jag vet inget om den dialog ni haft tidigare. Men i den här tråden hanterar du situationen aningen krasst tycker jag. Det är ju trots allt din egen kund du hänger ut. En kund som har all rätt att vara besviken över en produkt som inte funkar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Det är som jag säger. Cubase 4 suger fett. Hej kära spaceman. Varje inlägg sätter nya lågvattensmärken. Du börjar ju bli riktigt pinsam. Jag har under massor av tillfällen erbjudit dig hjälp att få ditt system att rulla så bra som jag vet C4 kan göra. Men trotts detta så är det samma visa dag in och dag ut. Cubase 4 kan bli bättre och kommer att bli bättre efter hand som Steinberg får in rapporter och kan lösa de problem man blir uppmärksammade på. Men att gå så långt som att säga att "det suger" är väl att ta i i överkant. Som jag redan har sagt vid ett par tillfällen är denna release den med minsta problem vi på MI7 har haft att göra med och det är dagens sanning det lovar jag och det samma gäller nog för att de versioner av Cubase som jag har sålt under min 10 år i musikaffär. Hej Fredrik, Själv har jag köpt produkter av Steinberg för ca 20000:- bara på dom sista åren om man räknar in Hypersonic 2, Virtual guitarist 2 och Halion 3 och Groovie Agent 2. Så visst tycker jag att man har rätt att gnälla när inte prylarna funkar. Självklart är förväntningarna höga när Steinberg ska släppa release 4 av Cubase. Inget konstigt med det. Man annonserar ut hur bra allting ska bli med fyran, VST 3 osv. Själv gick jag på det och valde att uppgradera min SL3 till Cubase 4 för ca 5000 spänn ihopp om att allting skulle bli så mycket bättre med funktionaliteten bättre pluggar osv. Det har dessvärre visat sig efter att ha använt programet att jag upptäcker fel och brister som inte framgått genom div tester. Tidningen Studio t ex hade en test på Cubase 4 där man lyriskt framhävade programets alla nya "hot feauters" av Cubase 4. Problemet med tidningars tester är att man bara kör en "overview" där man testar lite här och lite där. Problem uppstår snarare när man sätter programet i händerna på vanliga användare. Det är då man upptäcker "missarna" och att programet inte var helt 100% när man släppte ut det på marknaden. Till vilken hjälp kan du erbjuda när felen ligger i källkoden ? Då finns det inga workarrounds eller inställningar att göra. Då är det bara att släppa nya patchar och att åter igen göra nya applikationstester för Steinberg. Se: https://www.studio.se/index.php?showtopic=34159 Hade jag vetat detta så hade jag kunnat köpa tex Sonar 6 för ca 6000 spänn, visserligen 1000 spänn mer än uppgraderingen av Cubase, men ändå...Min rekomendation till dom jag känner är att Cubase 4 suger fett. .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rawbert Postat 10 december 2006 Trådstartare Dela Postat 10 december 2006 Är det någon här på forumet som kör Cubase på Mac... speciellt Cubase4?Isåfall, funkar det bra?... Hallå Rawbert Jag kör Cubase till 100% på Mac både på jobbet och privat (och har så gjort sedan 1995). Det är absolut ett bra program och med Apples flytt över till Intel så rullar det som aldrig för på Mac. Jag har framförallt kört C4 på min MacBook och då det är en Intel-Mac har jag inte haft så stor möjligheter att testa den med allehanda tredjepart pluggar. Det är nämligen detta som jag tror kan har skapat det problem som du beskriver tidigare i denna tråd. Jag har inte själv upplevt just det problem så du beskriver och då har jag köra C4 rätt mycket sedan mitten av September. Jag har dock varit med om ett par "dyk" i samband med att jag har stängt projekt eller stängt hela programmet i samband med att ett projekt har varit öppet. Dessutom har jag haft ett par "dyk" när jag har använt MediaBay. Men det är nog allt jag kan erinra mig så här sent en lördag. Det är dock så att en Mac med pluggar som bygger på gamla VST specar eller som har fått för lite vård och kärlek har samma tendens att bete sig illa som en PC som inte är vältrimmad. Du får gärna skicka mig ett PM med vilken butik det var som du hälsade på och hade problem så skall jag se till att sätta en av våra support-gubbar på att lösa det. Vi vill ju självklart att C4 skall rulla så bra det bara är möjligt ute hos våra återförsäljare. Jag tycker om Cubase väldigt mycket och jag kommer att gå över till 4:an... jag kommer att låta cubase bestämma vilken dator jag ska köra på och nu ser det ut att låta åt en PC (igen 😄 det har varit lite fram och tillbaka)... Tänkte gå på mac för att jag ville ha ett stabilt system men eftersom jag vill fortsätta köra cubase och inte gå över till logic så känns det som PCn är det stabilare i dagsläget (för cubase) Pluggen ifråga som kraschade cubase var deras stepfilter ... som man tycker borde fungera bra ... En annan sak, kommer inte Tonic filtret med till 4:an? ska uppgradera från 2:an Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Problemet med tidningars tester är att man bara kör en "overview" där man testar lite här och lite där. Problem uppstår snarare när man sätter programet i händerna på vanliga användare. Det är då man upptäcker "missarna" och att programet inte var helt 100% när man släppte ut det på marknaden. Det där gäller allt...Om vi nu ska kapa tråden så här abrupt... Se på spelmarknaden...Man hypar i princip produkten och sen när den kommer ut till spelaren som kanske sitter en 2-3 timmar dagligen så kommer alla buggar upp i dager... När man ber om BETA testningar så säger ofta tillverkarna NÄ, det behövs inte för vi är så duktiga så...MEN "Icke" då... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rawbert Postat 10 december 2006 Trådstartare Dela Postat 10 december 2006 En annan sak, kommer inte Tonic filtret med till 4:an? ska uppgradera från 2:an glöm det... var inne på steinberg.de och såg att det bara var till mac det inte följde med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.