Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. har spelat in en låt i cubase och det låter hyfsat där men när ja ska exportera till mp3 eller nått annat format tappar den liksom all närhet i ljudet och det låter bara kallt å mycket diskant. vad kan ja göra för fel?

• 2 veckor senare...
Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

kan tyvärr inte motstå... den här typen av humor är så låg att den alltid irriterar någon.

Om ljudet både blir kallt och diskantigt så har du nog mest troligt glömt att vrida upp ditt BASELEMENT 😮

För att återgå till allvaret så har jag tyvärr ingen aning om vad som kan orsaka det... i vilken kvalitet har du spelat in? och i vilken kvalitet exporterar du i?

Postat

Mixa ner i 24 bit 44,1 kHz okomprimerat och konvertera sedan till önskat format.

På detta vis har du ett original som kan arkiveras.

Prova olika mp3-algoritmer, de kan låta väldigt olika. En annan sak som inte så många vet om är att de flesta mp3-algoritmer distar internt om peak-nivån är högre än -0,5 dB så mo du skall konvertera till mp3 med bra kvalité så är det en god idé att inte gå över detta värde. (många CD-spelare klipper också om nivån går över -0,2 dB så det är oftast bara korkat att lägga sig på nollan. Efter som det mesta som släpps nuförtiden för eller senare konverteras till mp3 så brukar jag lägga mig på -0,5 dB så är man säker…

Postat

hehe, jo synd att det inte va så lätt.

hmm har spelat in i 44.100 kHz 16 bit. och exportera i 44.100 kHz om de va det du mena. kan inte så mycket, spelar bara jag... 😕

Postat (redigerat)

Om du mixar ner till mp3 blir det tunnare och vassare eller mer livlöst.

Men som Gilbert säger är det skillnad på olika mp3-skapare. Spela in i 24Bit och 44.1 kHz. Cubases mp3-skapare duger fint åt mig men håll koll på att du väljer en hyfsat hög bitrate MINST 160 kbps, upp till 320.

Vilket program använder du för att göra din master på låtarna? Använder du Cubase får du ju exportera dem i 16bit 44.1. Använder du nå't annat som Wavelab eller Audition eller Soundforge eller vad alla nu heter kan du gärna exportera wav i 24 bit 44.1 och i det andra programmet ändra bitdjupet till 16. Du kan även pröva att göra mp3-erna i det programmet.

Men du kan inte förvänta dig att det blir lika bra i mp3 som med wav. Det viktiga är väl ändå att du kan använda wavarna för att göra skivor.

Björk har ju experimenterat med att göra musik som ska låta bättre i mp3 än i wav för att det är så vanligt med mp3 och hon vill att hennes musik ju ska låta så bra som möjligt hos dem som lyssnar. Men jag tror att hon har givit upp de experimenten eftersom det nog inte gick att fixa. Och kan inte hon kan kanske inte så många andra heller göra det.

Redigerat av Fredrika
Postat

okej.. jag använder bara cubase. det blir i stort sett lika dåligt vad jag än exporterar till. wav eller mp3 låter lika illa. men jag måste altså göra om hela låten för att få det å låta bra när ja exporterar? :/

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skulle du lite vilja elaborera hurudana inställningar du har vid export?

Postat

okej.. det står: files of type: MPEG Layer 3 file

Attributes: 192 kBit/s; 44.100 kHz; Stereo

Quality: Highest

Output: BUS 1 (stereo) Cannels: Stereo. Sample Rate: 44.100 kHz.

det ska va allt, om de va det du mena.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nästa fråga superkorkade fråga ...

Låter det bra innan du gör nedmixning eller låter det dåligt då också?

Eller är det så att du flyttar mp3 an eller wav filen och lyssnar någon annanstans?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du några effekter påslagna på Mastern kanske?

Postat
Björk har ju experimenterat med att göra musik som ska låta bättre i mp3 än i wav för att det är så vanligt med mp3 och hon vill att hennes musik ju ska låta så bra som möjligt hos dem som lyssnar. Men jag tror att hon har givit upp de experimenten eftersom det nog inte gick att fixa. Och kan inte hon kan kanske inte så många andra heller göra det.

Coolt! Att hon försökt alltså, även om det inte gick.

Postat

Exportera till en wavfil. Ladda hem WinLame och konvertera till wavfilen till MP3. WinLame skall vad jag förstått vara ett av de bästa programmen för det här... hoppas det hjälper.

Postat
Exportera till en wavfil. Ladda hem WinLame och konvertera till wavfilen till MP3. WinLame skall vad jag förstått vara ett av de bästa programmen för det här... hoppas det hjälper.

Tror inte det hjälper eftersom han har problem redan i wav filen... Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig för jag kan inte Cubase men försök felsök steg för steg en gång till. Vad händer med ljudet om du bouncar ett spår? Flera spår, men utan plugins?.. o.s.v.

Postat

treprocent: Vilket program använder du när du spelar upp ljudfilerna? Och har det programmet någon eq eller dylikt aktiverad?

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.