Kalle i Kalmar Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 🙂 Hej alla nybörjare! 😄 Kalle och jag vill rekommendera Er att gå till Biblioteket och låna boken: Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio. En innehållsförteckning och biblioteksuppgifter finns här nedan. Utnyttja sedan Forumets avdelning Cubase alla kompitenser. Vi är många och ställer gärna upp. Läs tidningen Studio och känn Dig välkommen i gänget. Med vänlig hälsning Kalle i Kalmar och hans pappa 😄 Innehållsförteckning: Del I Introduktion till Cubase. Kapitel 1 – En inblick i vad Cubase är och hur det fungerar i datorn. Del II MIDI Kapitel 2 – Att spela in MIDI. Kapitel 3 - Att editera och putsa på MIDI-instruktioner. Del III Audio Kapitel 4 – Att spela in audio. Kapitel 5 - Att editera och putsa på audio. Kapitel 6 – Att mixa ihop allting till en sång för t. ex. CD, MP3 etc. Del IV Övrigt Kapitel 7 – Musikdatorn. Kapitel 8 – Felsökning. Kapitel 9 – Lite smarta tips. Kapitel 10 – Från VST till SX. Appendix 1 – Kortkommandon. Appendix 2 – EQ-frekvenser. Appendix 3 – Kompressorn. Index Slutligen lite länkar Biblioteksuppgifter: Författare: Johan Axelsson. Titel:Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio. Språk : Svenska. Upplaga/år: 1. uppl., 2005 Ort/förlag: Malmö : J. Axelsson. Klassifikation (SAB): Pugb ; Pubdz Cubase. ISBN: 91-631-5247-9. BURK-nummer: 4681317 Ursprung: BURK, Bibliotekstjänst AB.
Claes Holmerup Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 ...eller så kan man stödja författaren genom att köpa boken: http://www.datorstudion.com/ 🙂 Man kan också överväga Mats-Erik Björklunds fina "Snabbmanual på svenska": http://www.slagmedia.se/ 😉
Signert Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 ...eller så kan man stödja författaren genom att köpa boken: http://www.datorstudion.com/ 🙂 Man kan också överväga Mats-Erik Björklunds fina "Snabbmanual på svenska": http://www.slagmedia.se/ 😛 Man stöder ju författaren genom att låna på biblioteket också. 🙂 /Vän av ordning
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 Trådstartare Postat 4 december 2006 (redigerat) 🙂 Hej Tack /Vän av ordning! ...eller så kan man stödja författaren genom att köpa boken ...eller så kan man stödja våra tonåriga ungdomar - genom att lägga ut den på nätet. Ni ska veta (om ni glömt) att det är först i 8:an som dom läser det mest grunläggande om akustik. Och i 9:na lite elektronik. Men nu var det inte en sådan diskution tråden var tänkt för. Ska vi diskutera vilket som är mest anjeläget att stödja författare eller ungdomar får vi ta uppp en ny tråd, tycker jag. 😄 Hittar Ni någon skaplig "handledning" på webben, hör av Er! Behovet är stort. Med vänlig hälsning Kalle i Kalmar och hans pappa 🙂 Redigerat 4 december 2006 av Kalle i Kalmar
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 På Nätet finns vår käre forummedlem Majkens fullkomligt lysande site: http://www.majken.se/cubase/ 🙂
joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Eller så läser man manualen. Finns att hämta på Steinbergs hemsida. 🙂
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Det är kanske inte alla som är tillräckligt slängda i engelska, utan förslag på svenska instruktioner är förmodligen det som var syftet med tråden...? Manualen har ju alla användare redan i tryckt form, eller hur...?
joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Det är kanske inte alla som är tillräckligt slängda i engelska, utan förslag på svenska instruktioner är förmodligen det som var syftet med tråden...? Manualen har ju alla användare redan i tryckt form, eller hur...? Vet inte syftet med den här tråden, men jag tror också att de flesta som har köpt sin version har tillgång till manualen. Då och då händer det att någon "tappat bort" sitt ex av manualen och då brukar en direktlänk vara uppskattat! 🙂 Hursomhelst, ta det för vad det är. En direktlänk till manualen, inget annat.
Signert Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Manualen har ju alla användare redan i tryckt form, eller hur...? Med SL3/SX3 medföljde Operation Manual bara i pdf-form.
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Manualen har ju alla användare redan i tryckt form, eller hur...? Med SL3/SX3 medföljde Operation Manual bara i pdf-form. Det stämmer - men för nybörjare räcker ju den tryckta "Getting Started" långt. Om man däremot inte alls klarar engelskan, så är man rökt även om man har den... 😄
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 Trådstartare Postat 4 december 2006 😄😄🙂 Själv kämpade Kalle och jag med "Getting Started". Starta Cubase. Menyraden högst upp, längst till höger. Klicka på "Hjälp - Documentation (Acrobat PDF format) - Getting Started". Engelskan 🙂 är hyffsat överkommlig. Har Du inget lexikon, använd; http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml Komplettera med med "Majkens hemsida", se länken ovan. Finns inte "Getting Started" får du höra av dig, så löser vi det då. 😎 Nääää.......för tusingen. Nybörjare var vi väll alla en gång i tiden. Och visst måste vi "oldboys" fixa detta! En "baggis" eller hur. Med vänlig hälsning Kalle i Kalmar och hans pappa
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Man ska dock vara lite försiktig med att gå till överdrift med hjälpen. Om man aldrig lär sig leta efter informationen i manualerna, så kommer man att fråga om minsta skitsak i forumet, när man egentligen skulle kunna slå upp det mycket snabbare själv i manualen. Frustrerande för användaren och irriterande för folk i forumet...
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 Trådstartare Postat 4 december 2006 Hej igen!! Vet inte syftet med den här tråden, men jag tror också att de flesta som har köpt sin version har tillgång till manualen. Min tanke var att om möjligt, räcka en hjälpande hand. Är man ca: 15 år har man säkert ingen betald licens, utan vill gärna testa att köra Cubase. Skulle vi kunna hjälpa, och han/hon får "blodad tand", så växer nog önskan att äga sin licens också. 1 Vi behöver två, tre enkla förslag på hur ovan person ska komma igång. Inga långa "haranger". Och så be "Majken" nita tråden. 2 Vi kan då hänvisa till den nitade tråden när en "nylomling" frågar efter "steg för steg" anvisningar. Jag och Kalle tyckte tråden som D-uni startade blev lite pinsam. Det blev mer en uppvisning av våra "spettsfundigheter" än konkreta råd. Det var råd han var ute efter. Ytterst handlar det om värdighet och respekt. Nu hoppas vi att inte "joachime" tar detta som personligt kritik. Han är för oss alla känd som en mycket godhjärtad och hjälpsam man. 😄 Vänligen Kalle i Kalmar och hans pappa
kristian j Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Ja,ja Det var 2006 det. Nu är det juni 2011 och jag har lite problem med att överhuvudtaget få igång Cubase6. Varför då? Jag ska göra inställningar men eftersom jag inte vet varför jag ska välja siellerså så står jag still. Manualen följde med programmet, ja, men det vore lättare om jag kunde programmet innan jag läser manualen. Jag tror att manualen är bra att ha då man kommit igång och vill utforska programmets möjligheter. Men nu vill jag komma igång! Något tips på komigånghjälp???
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det följer med en "quick start guide" som går igenom steg för steg hur man kommer igång. Att bara sitta och översätta den i forumet känns nog inte vidare kul... 😉
kristian j Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det följer med en "quick start guide" som går igenom steg för steg hur man kommer igång. Att bara sitta och översätta den i forumet känns nog inte vidare kul... 😉 Dag 1: Självklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (på steinberg support) och gjorde åter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt. Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad är felet. Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat när det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför då? Har inte en susning och det är skrämmande för tänk om det blir tyst igen och varför? Dag 4: Att byta från Logic till Cubase är som att tappa en tvål i badkaret! Programmen är ganska lika men liksom tvålen halkar det undan hela tiden då man tror sig fått grepp. Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" påstås inte vare bra nog av "förståsigpåare" Är det så?
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Dag 1: Självklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (på steinberg support) och gjorde åter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt. Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad är felet. Emil är duktig, så han borde ha kunnat guida dig rätt, tycker jag. 🙂 Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat när det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför då? Har inte en susning och det är skrämmande för tänk om det blir tyst igen och varför? Är det audio eller midi som fungerar - eller funkar kanske båda delar nu...? Om det är audio som plötsligt hoppade igång, så kan det handla om att du avaktiverade monitorlyssningen (liten knapp med högtalare, som är till för att man ska höra sig själv när man spelar in, men som gör att redan inspelat ljud på spåret, inte hörs). Om det är midi, så måste instrumentet vara valt i Inspectorn, på rätt midikanal för ditt VSTi - och sedan har du midivolym på midispåret, men du har också en eller flera audiokanaler i mixern som kan vara inblandade, beroende på vilket VSTi du använder, så scrolla längre ut till höger i mixern och kolla så att det händer något där... Dag 4: Att byta från Logic till Cubase är som att tappa en tvål i badkaret! Programmen är ganska lika men liksom tvålen halkar det undan hela tiden då man tror sig fått grepp. Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" påstås inte vare bra nog av "förståsigpåare" Är det så? Det är inte något optimalt musiker-ljudkort kanske, men det ska fungera i alla fall. Se till att du kör med det ljudkortets ASIO-drivrutin - annars kan det bli problem med lång latency och annat "kul"...
SadamJR Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det bästa vore om man alltid kunde alla program innan man har läst manualen. 1
kristian j Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Claes, allt det du nämner tycks jag känna igen att jag pillat på med vet inte i vilken ordning eller så..... Emellertid, fler frågetecken: Får inte kontakt alt. hittar inte igen ljudbanken Kontakt 4 utan får tills vidare nöja mig med cubase halion ljud. Men ljudet i ljudbanken låter inte lika som då jag kör det i midifilen. Dämpat liksom. Ja, ja, nåt jävla val el. knapptryckning någonstans som inte är rätt. När ska detta sluta, när ska jag få ro. att av musiken njuta och fyllas utav tro uppå programmets möjligheter och inte av dess förtretligheter.
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Frustration och ilska kan leda till kreativitet, så det är kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... 😉 Kontakt kräver att man bygger om databasen ibland, av någon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid någon uppstart av Cubase, och du har inte låtit pluggen göra som den ville...? Annars finns det i någon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa. Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du på traditionellt sätt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispår som du dirigerar till det VSTi du vill använda, genom att välja det i Inspectorn? Själv kör jag på det gamla sättet eftersom vissa saker är mer begränsade när man använder "instrument track"...
Fidden Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Känner igen lite av frustrationen... Försökte mig på cubase en gång i tiden, men det gick bara inte. Körde logic istället, tills det inte gick längre på pc. då provade jag cubase igen, men det gick fortfarande inte. då körde jag reaper ett tag, och det gick bättre, men det fattades något. sen sket jag helt enkelt i pc och köpte mac och logic istället och ångrar mig inte en sekund. det känns som vissa (såsom jag) utrustats med någon slags andrasorterad hjärna som helt enkelt inte förstår cubase.
BurninSven (oregistrerad) Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Hade oxå svårt att få grepp om Cubase så det blev Logic istället men Harrison Mixbus funkar fint oxå. Reaper är inte kattskit det heller. Side track men ...
kristian j Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Frustration och ilska kan leda till kreativitet, så det är kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... 😉 Kontakt kräver att man bygger om databasen ibland, av någon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid någon uppstart av Cubase, och du har inte låtit pluggen göra som den ville...? Annars finns det i någon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa. Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du på traditionellt sätt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispår som du dirigerar till det VSTi du vill använda, genom att välja det i Inspectorn? Själv kör jag på det gamla sättet eftersom vissa saker är mer begränsade när man använder "instrument track"... Jag skapar ett "instrument track" för jag vet inte annat.....
kristian j Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 (redigerat) Problem delvis löst. Vi (jag fick tillgripa hjälp) fick inte ljud i maskineriet tills vi ändrade från ASIO4ALL till "Asio direkt x full duplex" vilket inte är helt önskvärt. Asio4all = livlös, konstigt. Väl hemma såg jag att installeringen av As4al inte var fullständig, drivrutinen fanns inte installerad. Laddade ned på nytt och märker att det går inte att aktivera ASIO4ALL vid installeringen. Rutan är grå, går inte att aktivera. Vad har jag gjort för fel, fast det går ju inte att göra så mycket fel???? Är detta problem bekant???? Problemet med "ingen kontakt med ljudbanken" (tidigare nämt)berodde på att några "saker" blev sparade på fel ställe. Redigerat 28 juni 2011 av kristian j
Claes Holmerup Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Jag kollade på Creatives hemsida och där hittade jag tyvärr följande, som bekräftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte är lämpligt för musikskapande: Hämtat från: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=7358 The following Creative sound cards support ASIO 2.0: 1.Sound Blaster Audigy 2 Platinum eX*. 2.Sound Blaster Audigy 2 ZS series. 3.Sound Blaster Audigy 4 Pro. 4.Sound Blaster X-Fi series (excluding Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio and external sound cards). - något som kanske är en förklaring till att du inte får liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, även om det inte blir optimalt...
kristian j Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Jag kollade på Creatives hemsida och där hittade jag tyvärr följande, som bekräftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte är lämpligt för musikskapande: - något som kanske är en förklaring till att du inte får liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, även om det inte blir optimalt... Makterna är emot mig!! Byta alltså!
Claes Holmerup Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Har jag inget alternativ till ASIO4ALL?? Nej - det är den enda generella drivern som jag känner till, så om det inte funkar med den så är det nog kört. Det blir nog till att kolla på ett nytt ljudkort. 🙁 Ditt SB-kort kan du ju låta sitta kvar i datorn, så att det tar hand om systemljud - så behöver du inte tänka sedan. Så kör jag - alltså med ljudkortet som är inbyggt på moderkortet som får hantera systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort tar hand om det seriösa ljudet. En uppsättning högtalare extra behövs förstås, men vad gör väl det...? 😉
kristian j Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Ny information på skärmen! Nu har jag (datum) "18 remaning encoders" Uppmaning: gå till shoppen!! Vad i hela friden är detta för mög?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.