Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

🙂 Hej alla nybörjare! 😄

Kalle och jag vill rekommendera Er att gÄ till Biblioteket och lÄna boken: Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio.

En innehÄllsförteckning och biblioteksuppgifter finns hÀr nedan.

Utnyttja sedan Forumets avdelning Cubase alla kompitenser. Vi Àr mÄnga och stÀller gÀrna upp.

LÀs tidningen Studio och kÀnn Dig vÀlkommen i gÀnget.

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 😄

InnehÄllsförteckning:

Del I Introduktion till Cubase.

Kapitel 1 – En inblick i vad Cubase Ă€r och hur det fungerar i datorn.

Del II MIDI

Kapitel 2 – Att spela in MIDI.

Kapitel 3 - Att editera och putsa pÄ MIDI-instruktioner.

Del III Audio

Kapitel 4 – Att spela in audio.

Kapitel 5 - Att editera och putsa pÄ audio.

Kapitel 6 – Att mixa ihop allting till en sĂ„ng för t. ex. CD, MP3 etc.

Del IV Övrigt

Kapitel 7 – Musikdatorn.

Kapitel 8 – Felsökning.

Kapitel 9 – Lite smarta tips.

Kapitel 10 – FrĂ„n VST till SX.

Appendix 1 – Kortkommandon.

Appendix 2 – EQ-frekvenser.

Appendix 3 – Kompressorn.

Index

Slutligen lite lÀnkar

Biblioteksuppgifter:

Författare: Johan Axelsson.

Titel:Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio.

SprÄk : Svenska.

Upplaga/Ă„r: 1. uppl., 2005

Ort/förlag: Malmö : J. Axelsson.

Klassifikation (SAB): Pugb ; Pubdz Cubase.

ISBN: 91-631-5247-9.

BURK-nummer: 4681317

Ursprung: BURK, BibliotekstjÀnst AB.

Annons
Postat

...eller sĂ„ kan man stödja författaren genom att köpa boken: http://www.datorstudion.com/ 🙂

Man kan ocksĂ„ övervĂ€ga Mats-Erik Björklunds fina "Snabbmanual pĂ„ svenska": http://www.slagmedia.se/ 😉

Postat (redigerat)

🙂 Hej

Tack /VĂ€n av ordning!

...eller sÄ kan man stödja författaren genom att köpa boken

...eller sÄ kan man stödja vÄra tonÄriga ungdomar - genom att lÀgga ut den pÄ nÀtet.

Ni ska veta (om ni glömt) att det Àr först i 8:an som dom lÀser det mest grunlÀggande om akustik. Och i 9:na lite elektronik.

Men nu var det inte en sÄdan diskution trÄden var tÀnkt för.

Ska vi diskutera vilket som Ă€r mest anjelĂ€get att stödja författare eller ungdomar fĂ„r vi ta uppp en ny trĂ„d, tycker jag. 😄

Hittar Ni nÄgon skaplig "handledning" pÄ webben, hör av Er!

Behovet Àr stort.

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 🙂

Redigerat av Kalle i Kalmar
Postat

Det Àr kanske inte alla som Àr tillrÀckligt slÀngda i engelska, utan förslag pÄ svenska instruktioner Àr förmodligen det som var syftet med trÄden...? Manualen har ju alla anvÀndare redan i tryckt form, eller hur...?

Postat
Det Àr kanske inte alla som Àr tillrÀckligt slÀngda i engelska, utan förslag pÄ svenska instruktioner Àr förmodligen det som var syftet med trÄden...? Manualen har ju alla anvÀndare redan i tryckt form, eller hur...?

Vet inte syftet med den hÀr trÄden, men jag tror ocksÄ att de flesta som har köpt sin version har tillgÄng till manualen.

DĂ„ och dĂ„ hĂ€nder det att nĂ„gon "tappat bort" sitt ex av manualen och dĂ„ brukar en direktlĂ€nk vara uppskattat! 🙂

Hursomhelst, ta det för vad det Àr. En direktlÀnk till manualen, inget annat.

Postat
Manualen har ju alla anvÀndare redan i tryckt form, eller hur...?

Med SL3/SX3 medföljde Operation Manual bara i pdf-form.

Det stĂ€mmer - men för nybörjare rĂ€cker ju den tryckta "Getting Started" lĂ„ngt. Om man dĂ€remot inte alls klarar engelskan, sĂ„ Ă€r man rökt Ă€ven om man har den... 😄

Postat

😄😄🙂

SjÀlv kÀmpade Kalle och jag med "Getting Started".

Starta Cubase. Menyraden högst upp, lÀngst till höger. Klicka pÄ "HjÀlp - Documentation (Acrobat PDF format) - Getting Started".

Engelskan 🙂 Ă€r hyffsat överkommlig. Har Du inget lexikon, anvĂ€nd; http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Komplettera med med "Majkens hemsida", se lÀnken ovan.

Finns inte "Getting Started" fĂ„r du höra av dig, sĂ„ löser vi det dĂ„. 😎

NÀÀÀÀ.......för tusingen. Nybörjare var vi vÀll alla en gÄng i tiden. Och visst mÄste vi "oldboys" fixa detta! En "baggis" eller hur.

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Postat

Man ska dock vara lite försiktig med att gÄ till överdrift med hjÀlpen. Om man aldrig lÀr sig leta efter informationen i manualerna, sÄ kommer man att frÄga om minsta skitsak i forumet, nÀr man egentligen skulle kunna slÄ upp det mycket snabbare sjÀlv i manualen. Frustrerande för anvÀndaren och irriterande för folk i forumet...

Postat

Hej igen!!

Vet inte syftet med den hÀr trÄden, men jag tror ocksÄ att de flesta som har köpt sin version har tillgÄng till manualen.

Min tanke var att om möjligt, rĂ€cka en hjĂ€lpande hand. Är man ca: 15 Ă„r har man sĂ€kert ingen betald licens, utan vill gĂ€rna testa att köra Cubase.

Skulle vi kunna hjÀlpa, och han/hon fÄr "blodad tand", sÄ vÀxer nog önskan att Àga sin licens ocksÄ.

1 Vi behöver tvÄ, tre enkla förslag pÄ hur ovan person ska komma igÄng. Inga lÄnga "haranger". Och sÄ be "Majken" nita trÄden.

2 Vi kan dÄ hÀnvisa till den nitade trÄden nÀr en "nylomling" frÄgar efter "steg för steg" anvisningar.

Jag och Kalle tyckte trÄden som D-uni startade blev lite pinsam. Det blev mer en uppvisning av vÄra "spettsfundigheter" Àn konkreta rÄd. Det var rÄd han var ute efter.

Ytterst handlar det om vÀrdighet och respekt.

Nu hoppas vi att inte "joachime" tar detta som personligt kritik. Han Ă€r för oss alla kĂ€nd som en mycket godhjĂ€rtad och hjĂ€lpsam man. 😄

VĂ€nligen

Kalle i Kalmar och hans pappa

• 4 Ă„r senare...
Postat

Ja,ja Det var 2006 det.

Nu Àr det juni 2011 och jag har lite problem med att överhuvudtaget fÄ igÄng Cubase6. Varför dÄ? Jag ska göra instÀllningar men eftersom jag inte vet varför jag ska vÀlja siellersÄ sÄ stÄr jag still. Manualen följde med programmet, ja, men det vore lÀttare om jag kunde programmet innan jag lÀser manualen. Jag tror att manualen Àr bra att ha dÄ man kommit igÄng och vill utforska programmets möjligheter.

Men nu vill jag komma igÄng! NÄgot tips pÄ komigÄnghjÀlp???

Postat

Det följer med en "quick start guide" som gÄr igenom steg för steg hur man kommer igÄng.

Att bara sitta och översĂ€tta den i forumet kĂ€nns nog inte vidare kul... 😉

Dag 1: SjÀlvklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (pÄ steinberg support) och gjorde Äter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt.

Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad Àr felet.

Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat nÀr det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför dÄ? Har inte en susning och det Àr skrÀmmande för tÀnk om det blir tyst igen och varför?

Dag 4: Att byta frÄn Logic till Cubase Àr som att tappa en tvÄl i badkaret! Programmen Àr ganska lika men liksom tvÄlen halkar det undan hela tiden dÄ man tror sig fÄtt grepp.

Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" pĂ„stĂ„s inte vare bra nog av "förstĂ„sigpĂ„are" Är det sĂ„?

Postat

Dag 1: SjÀlvklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (pÄ steinberg support) och gjorde Äter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt.

Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad Àr felet.

Emil Ă€r duktig, sĂ„ han borde ha kunnat guida dig rĂ€tt, tycker jag. 🙂

Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat nÀr det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför dÄ? Har inte en susning och det Àr skrÀmmande för tÀnk om det blir tyst igen och varför?

Är det audio eller midi som fungerar - eller funkar kanske bĂ„da delar nu...?

Om det Àr audio som plötsligt hoppade igÄng, sÄ kan det handla om att du avaktiverade monitorlyssningen (liten knapp med högtalare, som Àr till för att man ska höra sig sjÀlv nÀr man spelar in, men som gör att redan inspelat ljud pÄ spÄret, inte hörs).

Om det Àr midi, sÄ mÄste instrumentet vara valt i Inspectorn, pÄ rÀtt midikanal för ditt VSTi - och sedan har du midivolym pÄ midispÄret, men du har ocksÄ en eller flera audiokanaler i mixern som kan vara inblandade, beroende pÄ vilket VSTi du anvÀnder, sÄ scrolla lÀngre ut till höger i mixern och kolla sÄ att det hÀnder nÄgot dÀr...

Dag 4: Att byta frÄn Logic till Cubase Àr som att tappa en tvÄl i badkaret! Programmen Àr ganska lika men liksom tvÄlen halkar det undan hela tiden dÄ man tror sig fÄtt grepp.

Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" pĂ„stĂ„s inte vare bra nog av "förstĂ„sigpĂ„are" Är det sĂ„?

Det Àr inte nÄgot optimalt musiker-ljudkort kanske, men det ska fungera i alla fall. Se till att du kör med det ljudkortets ASIO-drivrutin - annars kan det bli problem med lÄng latency och annat "kul"...

Postat

Claes, allt det du nÀmner tycks jag kÀnna igen att jag pillat pÄ med vet inte i vilken ordning eller sÄ.....

Emellertid, fler frÄgetecken:

FÄr inte kontakt alt. hittar inte igen ljudbanken Kontakt 4 utan fÄr tills vidare nöja mig med cubase halion ljud. Men ljudet i ljudbanken lÄter inte lika som dÄ jag kör det i midifilen. DÀmpat liksom.

Ja, ja, nÄt jÀvla val el. knapptryckning nÄgonstans som inte Àr rÀtt.

NĂ€r ska detta sluta,

nÀr ska jag fÄ ro.

att av musiken njuta

och fyllas utav tro

uppÄ programmets möjligheter

och inte av dess förtretligheter.

Postat

Frustration och ilska kan leda till kreativitet, sĂ„ det Ă€r kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... 😉

Kontakt krÀver att man bygger om databasen ibland, av nÄgon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid nÄgon uppstart av Cubase, och du har inte lÄtit pluggen göra som den ville...?

Annars finns det i nÄgon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa.

Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du pÄ traditionellt sÀtt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispÄr som du dirigerar till det VSTi du vill anvÀnda, genom att vÀlja det i Inspectorn? SjÀlv kör jag pÄ det gamla sÀttet eftersom vissa saker Àr mer begrÀnsade nÀr man anvÀnder "instrument track"...

Postat

KÀnner igen lite av frustrationen... Försökte mig pÄ cubase en gÄng i tiden, men det gick bara inte. Körde logic istÀllet, tills det inte gick lÀngre pÄ pc. dÄ provade jag cubase igen, men det gick fortfarande inte. dÄ körde jag reaper ett tag, och det gick bÀttre, men det fattades nÄgot.

sen sket jag helt enkelt i pc och köpte mac och logic istÀllet och Ängrar mig inte en sekund. det kÀnns som vissa (sÄsom jag) utrustats med nÄgon slags andrasorterad hjÀrna som helt enkelt inte förstÄr cubase.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Hade oxÄ svÄrt att fÄ grepp om Cubase sÄ det blev Logic istÀllet men Harrison Mixbus funkar fint oxÄ. Reaper Àr inte kattskit det heller. Side track men ...

Postat

Frustration och ilska kan leda till kreativitet, sĂ„ det Ă€r kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... 😉

Kontakt krÀver att man bygger om databasen ibland, av nÄgon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid nÄgon uppstart av Cubase, och du har inte lÄtit pluggen göra som den ville...?

Annars finns det i nÄgon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa.

Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du pÄ traditionellt sÀtt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispÄr som du dirigerar till det VSTi du vill anvÀnda, genom att vÀlja det i Inspectorn? SjÀlv kör jag pÄ det gamla sÀttet eftersom vissa saker Àr mer begrÀnsade nÀr man anvÀnder "instrument track"...

Jag skapar ett "instrument track" för jag vet inte annat.....

Postat (redigerat)

Problem delvis löst. Vi (jag fick tillgripa hjÀlp) fick inte ljud i maskineriet tills vi Àndrade frÄn ASIO4ALL till "Asio direkt x full duplex" vilket inte Àr helt önskvÀrt. Asio4all = livlös, konstigt. VÀl hemma sÄg jag att installeringen av As4al inte var fullstÀndig, drivrutinen fanns inte installerad. Laddade ned pÄ nytt och mÀrker att det gÄr inte att aktivera ASIO4ALL vid installeringen. Rutan Àr grÄ, gÄr inte att aktivera. Vad har jag gjort för fel, fast det gÄr ju inte att göra sÄ mycket fel????

Är detta problem bekant????

Problemet med "ingen kontakt med ljudbanken" (tidigare nÀmt)berodde pÄ att nÄgra "saker" blev sparade pÄ fel stÀlle.

Redigerat av kristian j
Postat

Jag kollade pÄ Creatives hemsida och dÀr hittade jag tyvÀrr följande, som bekrÀftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte Àr lÀmpligt för musikskapande:

HÀmtat frÄn: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=7358

The following Creative sound cards support ASIO 2.0:

1.Sound Blaster Audigy 2 Platinum eX*.

2.Sound Blaster Audigy 2 ZS series.

3.Sound Blaster Audigy 4 Pro.

4.Sound Blaster X-Fi series (excluding Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio and external sound cards).

- nÄgot som kanske Àr en förklaring till att du inte fÄr liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, Àven om det inte blir optimalt...

Postat

Jag kollade pÄ Creatives hemsida och dÀr hittade jag tyvÀrr följande, som bekrÀftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte Àr lÀmpligt för musikskapande:

- nÄgot som kanske Àr en förklaring till att du inte fÄr liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, Àven om det inte blir optimalt...

Makterna Àr emot mig!! Byta alltsÄ!

Postat

Har jag inget alternativ till ASIO4ALL??

Nej - det Ă€r den enda generella drivern som jag kĂ€nner till, sĂ„ om det inte funkar med den sĂ„ Ă€r det nog kört. Det blir nog till att kolla pĂ„ ett nytt ljudkort. 🙁

Ditt SB-kort kan du ju lĂ„ta sitta kvar i datorn, sĂ„ att det tar hand om systemljud - sĂ„ behöver du inte tĂ€nka sedan. SĂ„ kör jag - alltsĂ„ med ljudkortet som Ă€r inbyggt pĂ„ moderkortet som fĂ„r hantera systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort tar hand om det seriösa ljudet. En uppsĂ€ttning högtalare extra behövs förstĂ„s, men vad gör vĂ€l det...? 😉

Postat

Ny information pÄ skÀrmen! Nu har jag (datum) "18 remaning encoders" Uppmaning: gÄ till shoppen!!

Vad i hela friden Àr detta för mög?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.