Kalle i Kalmar Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 đ Hej alla nybörjare! đ Kalle och jag vill rekommendera Er att gĂ„ till Biblioteket och lĂ„na boken: Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio. En innehĂ„llsförteckning och biblioteksuppgifter finns hĂ€r nedan. Utnyttja sedan Forumets avdelning Cubase alla kompitenser. Vi Ă€r mĂ„nga och stĂ€ller gĂ€rna upp. LĂ€s tidningen Studio och kĂ€nn Dig vĂ€lkommen i gĂ€nget. Med vĂ€nlig hĂ€lsning Kalle i Kalmar och hans pappa đ InnehĂ„llsförteckning: Del I Introduktion till Cubase. Kapitel 1 â En inblick i vad Cubase Ă€r och hur det fungerar i datorn. Del II MIDI Kapitel 2 â Att spela in MIDI. Kapitel 3 - Att editera och putsa pĂ„ MIDI-instruktioner. Del III Audio Kapitel 4 â Att spela in audio. Kapitel 5 - Att editera och putsa pĂ„ audio. Kapitel 6 â Att mixa ihop allting till en sĂ„ng för t. ex. CD, MP3 etc. Del IV Ăvrigt Kapitel 7 â Musikdatorn. Kapitel 8 â Felsökning. Kapitel 9 â Lite smarta tips. Kapitel 10 â FrĂ„n VST till SX. Appendix 1 â Kortkommandon. Appendix 2 â EQ-frekvenser. Appendix 3 â Kompressorn. Index Slutligen lite lĂ€nkar Biblioteksuppgifter: Författare: Johan Axelsson. Titel:Datorstudion Cubase SX/SL 3 : gör din dator till en hemstudio. SprĂ„k : Svenska. Upplaga/Ă„r: 1. uppl., 2005 Ort/förlag: Malmö : J. Axelsson. Klassifikation (SAB): Pugb ; Pubdz Cubase. ISBN: 91-631-5247-9. BURK-nummer: 4681317 Ursprung: BURK, BibliotekstjĂ€nst AB.
Claes Holmerup Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 ...eller sĂ„ kan man stödja författaren genom att köpa boken: http://www.datorstudion.com/ đ Man kan ocksĂ„ övervĂ€ga Mats-Erik Björklunds fina "Snabbmanual pĂ„ svenska": http://www.slagmedia.se/ đ
Signert Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 ...eller sĂ„ kan man stödja författaren genom att köpa boken: http://www.datorstudion.com/ đ Man kan ocksĂ„ övervĂ€ga Mats-Erik Björklunds fina "Snabbmanual pĂ„ svenska": http://www.slagmedia.se/ đ Man stöder ju författaren genom att lĂ„na pĂ„ biblioteket ocksĂ„. đ /VĂ€n av ordning
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 december 2006 (redigerat) đ Hej Tack /VĂ€n av ordning! ...eller sĂ„ kan man stödja författaren genom att köpa boken ...eller sĂ„ kan man stödja vĂ„ra tonĂ„riga ungdomar - genom att lĂ€gga ut den pĂ„ nĂ€tet. Ni ska veta (om ni glömt) att det Ă€r först i 8:an som dom lĂ€ser det mest grunlĂ€ggande om akustik. Och i 9:na lite elektronik. Men nu var det inte en sĂ„dan diskution trĂ„den var tĂ€nkt för. Ska vi diskutera vilket som Ă€r mest anjelĂ€get att stödja författare eller ungdomar fĂ„r vi ta uppp en ny trĂ„d, tycker jag. đ Hittar Ni nĂ„gon skaplig "handledning" pĂ„ webben, hör av Er! Behovet Ă€r stort. Med vĂ€nlig hĂ€lsning Kalle i Kalmar och hans pappa đ Redigerat 4 december 2006 av Kalle i Kalmar
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 PĂ„ NĂ€tet finns vĂ„r kĂ€re forummedlem Majkens fullkomligt lysande site: http://www.majken.se/cubase/ đ
joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Eller sĂ„ lĂ€ser man manualen. Finns att hĂ€mta pĂ„ Steinbergs hemsida. đ
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Det Àr kanske inte alla som Àr tillrÀckligt slÀngda i engelska, utan förslag pÄ svenska instruktioner Àr förmodligen det som var syftet med trÄden...? Manualen har ju alla anvÀndare redan i tryckt form, eller hur...?
joachime Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Det Ă€r kanske inte alla som Ă€r tillrĂ€ckligt slĂ€ngda i engelska, utan förslag pĂ„ svenska instruktioner Ă€r förmodligen det som var syftet med trĂ„den...? Manualen har ju alla anvĂ€ndare redan i tryckt form, eller hur...? Vet inte syftet med den hĂ€r trĂ„den, men jag tror ocksĂ„ att de flesta som har köpt sin version har tillgĂ„ng till manualen. DĂ„ och dĂ„ hĂ€nder det att nĂ„gon "tappat bort" sitt ex av manualen och dĂ„ brukar en direktlĂ€nk vara uppskattat! đ Hursomhelst, ta det för vad det Ă€r. En direktlĂ€nk till manualen, inget annat.
Signert Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Manualen har ju alla anvÀndare redan i tryckt form, eller hur...? Med SL3/SX3 medföljde Operation Manual bara i pdf-form.
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Manualen har ju alla anvĂ€ndare redan i tryckt form, eller hur...? Med SL3/SX3 medföljde Operation Manual bara i pdf-form. Det stĂ€mmer - men för nybörjare rĂ€cker ju den tryckta "Getting Started" lĂ„ngt. Om man dĂ€remot inte alls klarar engelskan, sĂ„ Ă€r man rökt Ă€ven om man har den... đ
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 december 2006 đđđ SjĂ€lv kĂ€mpade Kalle och jag med "Getting Started". Starta Cubase. Menyraden högst upp, lĂ€ngst till höger. Klicka pĂ„ "HjĂ€lp - Documentation (Acrobat PDF format) - Getting Started". Engelskan đ Ă€r hyffsat överkommlig. Har Du inget lexikon, anvĂ€nd; http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml Komplettera med med "Majkens hemsida", se lĂ€nken ovan. Finns inte "Getting Started" fĂ„r du höra av dig, sĂ„ löser vi det dĂ„. đ NÀÀÀÀ.......för tusingen. Nybörjare var vi vĂ€ll alla en gĂ„ng i tiden. Och visst mĂ„ste vi "oldboys" fixa detta! En "baggis" eller hur. Med vĂ€nlig hĂ€lsning Kalle i Kalmar och hans pappa
Claes Holmerup Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Man ska dock vara lite försiktig med att gÄ till överdrift med hjÀlpen. Om man aldrig lÀr sig leta efter informationen i manualerna, sÄ kommer man att frÄga om minsta skitsak i forumet, nÀr man egentligen skulle kunna slÄ upp det mycket snabbare sjÀlv i manualen. Frustrerande för anvÀndaren och irriterande för folk i forumet...
Kalle i Kalmar Postat 4 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 december 2006 Hej igen!! Vet inte syftet med den hĂ€r trĂ„den, men jag tror ocksĂ„ att de flesta som har köpt sin version har tillgĂ„ng till manualen. Min tanke var att om möjligt, rĂ€cka en hjĂ€lpande hand. Ăr man ca: 15 Ă„r har man sĂ€kert ingen betald licens, utan vill gĂ€rna testa att köra Cubase. Skulle vi kunna hjĂ€lpa, och han/hon fĂ„r "blodad tand", sĂ„ vĂ€xer nog önskan att Ă€ga sin licens ocksĂ„. 1 Vi behöver tvĂ„, tre enkla förslag pĂ„ hur ovan person ska komma igĂ„ng. Inga lĂ„nga "haranger". Och sĂ„ be "Majken" nita trĂ„den. 2 Vi kan dĂ„ hĂ€nvisa till den nitade trĂ„den nĂ€r en "nylomling" frĂ„gar efter "steg för steg" anvisningar. Jag och Kalle tyckte trĂ„den som D-uni startade blev lite pinsam. Det blev mer en uppvisning av vĂ„ra "spettsfundigheter" Ă€n konkreta rĂ„d. Det var rĂ„d han var ute efter. Ytterst handlar det om vĂ€rdighet och respekt. Nu hoppas vi att inte "joachime" tar detta som personligt kritik. Han Ă€r för oss alla kĂ€nd som en mycket godhjĂ€rtad och hjĂ€lpsam man. đ VĂ€nligen Kalle i Kalmar och hans pappa
kristian j Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Ja,ja Det var 2006 det. Nu Àr det juni 2011 och jag har lite problem med att överhuvudtaget fÄ igÄng Cubase6. Varför dÄ? Jag ska göra instÀllningar men eftersom jag inte vet varför jag ska vÀlja siellersÄ sÄ stÄr jag still. Manualen följde med programmet, ja, men det vore lÀttare om jag kunde programmet innan jag lÀser manualen. Jag tror att manualen Àr bra att ha dÄ man kommit igÄng och vill utforska programmets möjligheter. Men nu vill jag komma igÄng! NÄgot tips pÄ komigÄnghjÀlp???
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det följer med en "quick start guide" som gĂ„r igenom steg för steg hur man kommer igĂ„ng. Att bara sitta och översĂ€tta den i forumet kĂ€nns nog inte vidare kul... đ
kristian j Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det följer med en "quick start guide" som gĂ„r igenom steg för steg hur man kommer igĂ„ng. Att bara sitta och översĂ€tta den i forumet kĂ€nns nog inte vidare kul... đ Dag 1: SjĂ€lvklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (pĂ„ steinberg support) och gjorde Ă„ter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt. Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad Ă€r felet. Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat nĂ€r det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför dĂ„? Har inte en susning och det Ă€r skrĂ€mmande för tĂ€nk om det blir tyst igen och varför? Dag 4: Att byta frĂ„n Logic till Cubase Ă€r som att tappa en tvĂ„l i badkaret! Programmen Ă€r ganska lika men liksom tvĂ„len halkar det undan hela tiden dĂ„ man tror sig fĂ„tt grepp. Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" pĂ„stĂ„s inte vare bra nog av "förstĂ„sigpĂ„are" Ăr det sĂ„?
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Dag 1: SjĂ€lvklart, jag följde quick start guide,och gjorde precis efter, pratade med "Emil" (pĂ„ steinberg support) och gjorde Ă„ter igen enligt anvisningar. Men inte ett musapip i output=hgt. Ingen kontakt med ljudkortet? Eller vad Ă€r felet. Emil Ă€r duktig, sĂ„ han borde ha kunnat guida dig rĂ€tt, tycker jag. đ Dag 2 (eller var det dag3?): Pillade uppgivet i flera timmat nĂ€r det plötsligen sa tjong i hgt! Start av slinga! Grande Mysterium! Nu fungerar det!! Varför dĂ„? Har inte en susning och det Ă€r skrĂ€mmande för tĂ€nk om det blir tyst igen och varför? Ăr det audio eller midi som fungerar - eller funkar kanske bĂ„da delar nu...? Om det Ă€r audio som plötsligt hoppade igĂ„ng, sĂ„ kan det handla om att du avaktiverade monitorlyssningen (liten knapp med högtalare, som Ă€r till för att man ska höra sig sjĂ€lv nĂ€r man spelar in, men som gör att redan inspelat ljud pĂ„ spĂ„ret, inte hörs). Om det Ă€r midi, sĂ„ mĂ„ste instrumentet vara valt i Inspectorn, pĂ„ rĂ€tt midikanal för ditt VSTi - och sedan har du midivolym pĂ„ midispĂ„ret, men du har ocksĂ„ en eller flera audiokanaler i mixern som kan vara inblandade, beroende pĂ„ vilket VSTi du anvĂ€nder, sĂ„ scrolla lĂ€ngre ut till höger i mixern och kolla sĂ„ att det hĂ€nder nĂ„got dĂ€r... Dag 4: Att byta frĂ„n Logic till Cubase Ă€r som att tappa en tvĂ„l i badkaret! Programmen Ă€r ganska lika men liksom tvĂ„len halkar det undan hela tiden dĂ„ man tror sig fĂ„tt grepp. Mitt Ljudkort: "sound blaster x-fi xtreme audio" pĂ„stĂ„s inte vare bra nog av "förstĂ„sigpĂ„are" Ăr det sĂ„? Det Ă€r inte nĂ„got optimalt musiker-ljudkort kanske, men det ska fungera i alla fall. Se till att du kör med det ljudkortets ASIO-drivrutin - annars kan det bli problem med lĂ„ng latency och annat "kul"...
SadamJR Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Det bÀsta vore om man alltid kunde alla program innan man har lÀst manualen. 1
kristian j Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Claes, allt det du nÀmner tycks jag kÀnna igen att jag pillat pÄ med vet inte i vilken ordning eller sÄ..... Emellertid, fler frÄgetecken: FÄr inte kontakt alt. hittar inte igen ljudbanken Kontakt 4 utan fÄr tills vidare nöja mig med cubase halion ljud. Men ljudet i ljudbanken lÄter inte lika som dÄ jag kör det i midifilen. DÀmpat liksom. Ja, ja, nÄt jÀvla val el. knapptryckning nÄgonstans som inte Àr rÀtt. NÀr ska detta sluta, nÀr ska jag fÄ ro. att av musiken njuta och fyllas utav tro uppÄ programmets möjligheter och inte av dess förtretligheter.
Claes Holmerup Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 Frustration och ilska kan leda till kreativitet, sĂ„ det Ă€r kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... đ Kontakt krĂ€ver att man bygger om databasen ibland, av nĂ„gon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid nĂ„gon uppstart av Cubase, och du har inte lĂ„tit pluggen göra som den ville...? Annars finns det i nĂ„gon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa. Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du pĂ„ traditionellt sĂ€tt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispĂ„r som du dirigerar till det VSTi du vill anvĂ€nda, genom att vĂ€lja det i Inspectorn? SjĂ€lv kör jag pĂ„ det gamla sĂ€ttet eftersom vissa saker Ă€r mer begrĂ€nsade nĂ€r man anvĂ€nder "instrument track"...
Fidden Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 KÀnner igen lite av frustrationen... Försökte mig pÄ cubase en gÄng i tiden, men det gick bara inte. Körde logic istÀllet, tills det inte gick lÀngre pÄ pc. dÄ provade jag cubase igen, men det gick fortfarande inte. dÄ körde jag reaper ett tag, och det gick bÀttre, men det fattades nÄgot. sen sket jag helt enkelt i pc och köpte mac och logic istÀllet och Ängrar mig inte en sekund. det kÀnns som vissa (sÄsom jag) utrustats med nÄgon slags andrasorterad hjÀrna som helt enkelt inte förstÄr cubase.
BurninSven (oregistrerad) Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Hade oxÄ svÄrt att fÄ grepp om Cubase sÄ det blev Logic istÀllet men Harrison Mixbus funkar fint oxÄ. Reaper Àr inte kattskit det heller. Side track men ...
kristian j Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Frustration och ilska kan leda till kreativitet, sĂ„ det Ă€r kanske inte helt fel att bli lite motarbetad av programmet... đ Kontakt krĂ€ver att man bygger om databasen ibland, av nĂ„gon underlig anledning - Kontakt kanske har visat ett felmeddelande om det vid nĂ„gon uppstart av Cubase, och du har inte lĂ„tit pluggen göra som den ville...? Annars finns det i nĂ„gon meny i Kontakt, ett val "rebuild database", som du kanske skulle testa. Hur startar du förresten dina VSTi? Skapar du ett "instrument track", eller gör du pĂ„ traditionellt sĂ€tt och laddar in instrumentet i en VSTi-slot och skapar sedan ett midispĂ„r som du dirigerar till det VSTi du vill anvĂ€nda, genom att vĂ€lja det i Inspectorn? SjĂ€lv kör jag pĂ„ det gamla sĂ€ttet eftersom vissa saker Ă€r mer begrĂ€nsade nĂ€r man anvĂ€nder "instrument track"... Jag skapar ett "instrument track" för jag vet inte annat.....
kristian j Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 (redigerat) Problem delvis löst. Vi (jag fick tillgripa hjĂ€lp) fick inte ljud i maskineriet tills vi Ă€ndrade frĂ„n ASIO4ALL till "Asio direkt x full duplex" vilket inte Ă€r helt önskvĂ€rt. Asio4all = livlös, konstigt. VĂ€l hemma sĂ„g jag att installeringen av As4al inte var fullstĂ€ndig, drivrutinen fanns inte installerad. Laddade ned pĂ„ nytt och mĂ€rker att det gĂ„r inte att aktivera ASIO4ALL vid installeringen. Rutan Ă€r grĂ„, gĂ„r inte att aktivera. Vad har jag gjort för fel, fast det gĂ„r ju inte att göra sĂ„ mycket fel???? Ăr detta problem bekant???? Problemet med "ingen kontakt med ljudbanken" (tidigare nĂ€mt)berodde pĂ„ att nĂ„gra "saker" blev sparade pĂ„ fel stĂ€lle. Redigerat 28 juni 2011 av kristian j
Claes Holmerup Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Jag kollade pÄ Creatives hemsida och dÀr hittade jag tyvÀrr följande, som bekrÀftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte Àr lÀmpligt för musikskapande: HÀmtat frÄn: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=7358 The following Creative sound cards support ASIO 2.0: 1.Sound Blaster Audigy 2 Platinum eX*. 2.Sound Blaster Audigy 2 ZS series. 3.Sound Blaster Audigy 4 Pro. 4.Sound Blaster X-Fi series (excluding Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio and external sound cards). - nÄgot som kanske Àr en förklaring till att du inte fÄr liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, Àven om det inte blir optimalt...
kristian j Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Jag kollade pÄ Creatives hemsida och dÀr hittade jag tyvÀrr följande, som bekrÀftar det andra har sagt om att ditt ljudkort inte Àr lÀmpligt för musikskapande: - nÄgot som kanske Àr en förklaring till att du inte fÄr liv i det med ASIO4ALL heller... Lite skumt egentligen - för ASIO4ALL brukar kunna funka med de flesta ljudkort, Àven om det inte blir optimalt... Makterna Àr emot mig!! Byta alltsÄ!
Claes Holmerup Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Har jag inget alternativ till ASIO4ALL?? Nej - det Ă€r den enda generella drivern som jag kĂ€nner till, sĂ„ om det inte funkar med den sĂ„ Ă€r det nog kört. Det blir nog till att kolla pĂ„ ett nytt ljudkort. đ Ditt SB-kort kan du ju lĂ„ta sitta kvar i datorn, sĂ„ att det tar hand om systemljud - sĂ„ behöver du inte tĂ€nka sedan. SĂ„ kör jag - alltsĂ„ med ljudkortet som Ă€r inbyggt pĂ„ moderkortet som fĂ„r hantera systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort tar hand om det seriösa ljudet. En uppsĂ€ttning högtalare extra behövs förstĂ„s, men vad gör vĂ€l det...? đ
kristian j Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Ny information pÄ skÀrmen! Nu har jag (datum) "18 remaning encoders" Uppmaning: gÄ till shoppen!! Vad i hela friden Àr detta för mög?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.