Jump to content
Annons

Undvika "spret" och rörighet?

ThomasJ

Recommended Posts

Lyckas jämt få mina låtar att låta rörigt och "spretigt", och det låter ju inte så vackert.

Hur göra för att undvika detta?

Misstänker att det har med själva ljuden att göra, eller är det så att det är mixen eller att det är jag som spelar så på klaviaturet?

Alla tips välkommnas.

Dela på andra sajter

Annons
Lyckas jämt få mina låtar att låta rörigt och "spretigt", och det låter ju inte så vackert.

Misstänker att det har med själva ljuden att göra, eller är det så att det är mixen eller att det är jag som spelar så på klaviaturet?

Alla tips välkommnas.

Har du kollat att du inte har för "breda" ljud. Eller att de ligger inom liknande frekvesne och på så vis grötar ihop allting.

Dela på andra sajter

Alla tips välkommnas.

Har du kollat att du inte har för "breda" ljud. Eller att de ligger inom liknande frekvesne och på så vis grötar ihop allting.

hur menar du med "breda"?

Kan det vara finliret på eq`n som gör allt rörigt?

Som det är nu så kör jag lite rq på enskilda ljud och sedan ett lätt eq på masterregeln.

Dela på andra sajter

breda.. för utpanorerade.. typ. dom t ar alltså för mkt plats i ljudbilden

eqa på o tänk dig att alla instrument ska få plats!!

Dela på andra sajter

Passa dig också för att använda fler än ett eller möjligen två "feta" syntljud. Det ger nämligen en väldigt grötig ljudbild med för många feta ljud, eftersom hörseln inte klarar av när det blir för mycket "mättat"...

Kanske ska du också fundera över vilka instrument som verkligen behövs - och om du kanske har för vana att lägga in för många...? "Less is more" och "kill your darlings" är uttryck som man gärna återkommer till när det blir för mycket...

Medan du sjunger, ska du vara försiktig med andra soloinstrument. Man kan nämligen annars uppleva att sången och något annat instrument "krigar" med varandra, i stället för att samarbeta för att få ihop låten till en helhet...

Dela på andra sajter

Passa dig också för att använda fler än ett eller möjligen två "feta" syntljud. Det ger nämligen en väldigt grötig ljudbild med för många feta ljud, eftersom hörseln inte klarar av när det blir för mycket "mättat"...

Kanske ska du också fundera över vilka instrument som verkligen behövs - och om du kanske har för vana att lägga in för många...? "Less is more" och "kill your darlings" är uttryck som man gärna återkommer till när det blir för mycket...

Medan du sjunger, ska du vara försiktig med andra soloinstrument. Man kan nämligen annars uppleva att sången och något annat instrument "krigar" med varandra, i stället för att samarbeta för att få ihop låten till en helhet...

Tack!

Jo, har nog som du säger en vana att lägga för många synthar, men tycker det blir så platt om man har förlite eller hur man skall säga

Dela på andra sajter

Lådan

trickset är att lägga mindre instrument men att göra mer komplexa slingor på dom. om du lägger ut en synth som spelar en not gt gången så kommer du att behöva 2-3 synthar till för att få det bra, men om du istället lägger ut en synth som spelar 3-4 noter åt gången så kommer du att uppnå samma bred.

Även till synthmusik så kan man spela arppegio och melodi på samma instrument. glöm inte att man kan spela unisont i oktaver och även flerstämig eller liknande.

Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken musikstil vi disskuterar men ett generellt tips är att (om sångmelodin är det centrala) tänka alla melodiinstrument/solo instrument spelar olika stämmor mot leadsången, ihop med harmoniken i ackorden.

Dela på andra sajter

Lådan

trickset är att lägga mindre instrument men att göra mer komplexa slingor på dom. om du lägger ut en synth som spelar en not gt gången så kommer du att behöva 2-3 synthar till för att få det bra, men om du istället lägger ut en synth som spelar 3-4 noter åt gången så kommer du att uppnå samma bred.

Även till synthmusik så kan man spela arppegio och melodi på samma instrument. glöm inte att man kan spela unisont i oktaver och även flerstämig eller liknande.

Tack för tipset!

Skall testa detta efter maten:P

Men lite förvirring i termelogin:

unisont i oktaver och även flerstämig

vad innebär detta?

Dela på andra sajter

vad innebär detta?

unisont=samma lika

oktaver=med en oktavs intervall mellan stämmorna

flerstämmig=flera stämmor

😮

man tackar:D

Dela på andra sajter

vad innebär detta?

unisont=samma lika

oktaver=med en oktavs intervall mellan stämmorna

flerstämmig=flera stämmor

😆

unisont är väl samma toner hela tiden.. asså två st. som spelar samma toner. dvs synth 1 C#1 synth 2 C#1..

i oktavspel, kan man väl inte spela unisont!? 😕😲

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.